Annons:
Etikettvalfrågor-riksdagsval
Läst 787 ggr
Huygens
11/3/16, 1:53 PM

BREXIT, del 2

Jag tar mej friheten att öppna en ny tråd om Brexit, då den förra tråden är full och finns här:

  BREXIT

.

Nu händer det saker.

Storbritanniens statsminister Theresa May har blivit förbjuden att göra Brexit av Hög Domstol (High Court). Hög Domstol kräver att Storbritanniens riksdag ska hålla en omröstning där riksdagsledamöterna godkänner eller underkänner folkets beslut.

Så mycket var den "folkomröstningen" värd.

Theresa May kan överklaga domen till Suverän Domstol (Supreme Court). Om det går dåligt för May där, har hon parodiskt nog en möjlighet att överklaga till EU-domstolen, som får besluta om brittiska folkets vilja eller den brittiska riksdagens vilja ska gälla.

.

En inte allför avancerad gissning är att Bilderberggruppen och vissa andra maktinstanser inte ser med blida ögon på Brexit. Om britterna själva får bestämma över sitt land, blir det mycket svårare för storindustrin och finansmakten att behålla sina myndighetspositioner genom "avtal" och "domstolsbeslut", speciellt genom det komplicerade skumraskavtalet CETA och via det mer tyranniska TTIP.

Ett självständigt Storbritannien kan få en folklig resning, där allmänheten upphäver CETA genom politiska val, istället för att manipuleras av namnlösa medlemmar inom Illuminati och via EU:s frontfigurer.

.

Wikipedia om dom nämnda domstolarna:

Hög Domstol
Suverän Domstol
EU-Domstol

Annons:
Huygens
11/3/16, 3:47 PM
#1

Mångmiljonären Gina Miller påstås vara den person som står bakom rättsärendet för Bremain i Storbritanniens Hög Domstol.

Ginas make är "Mr Hedge Fund", mångmiljonären Alan Miller.

Huygens
11/7/16, 10:38 AM
#2

Här är dom fyra domarna i Suveräna Domstolen som ska avgöra ifall riksdagens tillåts underkänna folkets beslut från Brexitomröstningnen.

Samtliga domare är adligheter.

Adel mot folket.

Huygens
12/13/16, 10:00 PM
#3

Nya fantastiska anklagelser.

Ryska hackare manipulerade Brexitomröstningen. Nomen, om du läser detta, tror du på det?

Zepp
12/13/16, 11:44 PM
#4

High Court of Justice motsvarar vad jag begriper vår författningsdomstol.. iallafall i det här fallet!

De handhar frågor som berör grundlagen.

Inte ens om man är premiärminister i UK får man gå emot grundlagen!

Supreme Court är det som mest liknar vår Högsta Domstolen.

De är högsta instans i alla juridiska frågor.

Hur som helst.. vad jag läst iallafall så är det riksdagen i UK, dvs de bägge kamrarna som beslutat att UK skall gå med i EU och därmed anpassa sina lagar därefter.

Problemet är att en regering då inte kan upphäva ett beslut fattat utav de båda kamrarna, det kan de bara göra själva genom omröstning!

En formalitet kan jag tycka.. har svårt att tro att parlamentet går emot folkomröstningen?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Huygens
12/13/16, 11:51 PM
#5

#4 Det var intressant. Man kan dock tycka att någon skulle upptäckt den saken innan folkomröstningen genomfördes och inte bara sova räv.

.

Vad jag undrar över är hur stark en brittisk folkomröstning är i förhållande till brittisk riksdag.

I Sverige är alla folkomröstningar bara vägledande för Sveriges riksdag, utom ifall folkomröstningen görs på valdagen, för där är folkomröstningen tvingande för svensk riksdag.

Zepp
12/14/16, 7:25 PM
#6

Det är fortfarande spetsfundigheter.. dvs vem som sitter på rätten till att åberopa rätten i EU att mäla sig ur tidigare åtaganden!

För det första.. i EU så har man den rätten.. frågan nu är vem det är som får lov att åberopa de statuterna i EUs lagstiftning!

Folkomröstningar är en sak.. varken parlament eller regering behöver följa dess utgång!

Oså har man olika lagstiftning i olika länder angående folkomröstningar!

Om vi/vår regering följ folkomröstningsbeslut så hade vi fortfarande kört på vänster sida samt ha avvecklat all kärnkraft!

I Sweisch så gäller fortfarande folkomröstningar som lag, i Italien finns det lagar om hur folkomröstningar får lov att utformas, de får bara utformas som ja eller nej till ett lagförslag i riksdagen!

I Sverige.. och vad jag förstår UK får man fortfarande folkomrösta om litta vad som helst.. så länge tillräckligt många medborgare vill detta!

Det är en rätt vi har.. det betyder dock inte att en regering måste besluta så.. det ses mer som en folkopinion som politikerna bör förhålla sig till!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: