Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 920 ggr
Vanja
11/9/16, 8:58 AM

Hur kan USAs president påverka oss?

Jag har funderat på det förut och gör fortfarande. Jag vet att hela världen tänder ljus och drabbas av vemod nu när Donald Trump blev president. 
Men rent realistiskt, vad kommer att ändras i Sverige nu? 
Behöver vi ens bry oss?
Det känns som att det är lönlöst att bry sig eftersom vi ändå knappast kan göra något åt saken. Jag tycker att man får välja sina fighter, och att slåss för eller mot något som man inte kan ändra känns hur dumt som helst.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
Linn Is The New
11/9/16, 9:17 AM
#1

EU krig är min värsta mardröm

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Ebolaa
11/9/16, 11:36 AM
#2

#0 Utifrån att Sverige har ett samarbetsarbete avseende försvar, så är det ju klart att Sverige KAN påverkas av detta. Jag antar (men är inte säker) att man kan säga att Sverige är allierade med USA.

Nu är jag dock inte säker, men det skulle inte förvåna mig om det finns andra former av samarbeten, exempelvis i övervakning eller i företagande/affärer. 

Jämför man Sverige med Finland, så ser man i Sverige mycket mer influenser från USA, alltså hur man ser på privatisering och mediehanteringen. Så jag tror att Sverige är mer under inflytande av USA än vad man kan tro eller ana.

Till exempel ville ju inte Sverige ge asyl åt Edward Snowden tack vare att Sverige kunde få sanktioner av USA på grund av detta. Det säger ju något om Sveriges relation till USA.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Maikailoa
11/9/16, 11:51 AM
#3

Eftersom nu Trump till viss del har avslöjat korrumptionen i systemet och inte är någon krigshetsare, till skillnad mot Clinton, så kan nog svenska folket behöva ändra sina åsikter om imperialisens väl och ve. Det lär dom inte göra förrän media talar om det för dom. Så vi få se hur väl Trump klarar av den uppgiften.

[rara]
11/9/16, 12:26 PM
#4

Man ser ju hur han har påverkat byrokraterna i Bryssel. Igår såg jag hur EU politiker talade och sa att om Trump vinner är det en katastof för Europa. Jag anser att Juncker, Tusk och Merkel är den största katastrofen för Europa och om dom anseratt Trump är en katastrof för Europa, så kan han bara vara bra för Europa.

Hycklarna i Bryssel, som tills nu bara har kastat skit på honom, har nu skrivit brev till honom och gratulerat honom. Juncker och Tusk bjöd in honom till ett möte och skrev att idag är det viktigare än någonsin att förstärka transatlantiska relationer mellan Europa och USA.

Men Trump behöver inte vara korrupt. Han har så mycket pengar att han inte behöver att ta emot mutor och tjäna extra knäck på TTIP osv.

Folk är trötta på korruption och vill att landet ska tas ifrån de multinationella storföretagen och ges tillbaka till folket. Den utvecklingn kommer vi även att känna i Europa och det har politikerna att skylla sig själva för.

Ebolaa
11/9/16, 12:31 PM
#5

Min far (som arbetar under svenskt flaggad lastbåt) berättade att den svenska kursen har gått ned direkt efter att Trump blev vald. Redan 0,5 öre, får se hur länge det tar innan det stabiliserar sig, men det säger också något om den svenska relationen till USA.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Farwuq
11/9/16, 1:51 PM
#6

Det stabiliserar sig nog med valutorna.
Jag är inte rädd vare sig för Trump eller Putin, men de korrumperade topparna i EU, de är en skräck.
En sak är nog klar, om Clinton segrat hade topparna i EU gnuggat händerna.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Maikailoa
11/22/16, 7:20 PM
#7

Det här kan ju vara ett sorts tecken. Om Trump tar ner lögn-media i USA så kommer lögn-media i Sverige att dras med. SVT, SR, Expressen, Aftonbladet etc.

BOOM! TRUMP TAKES DOWN "FAKE NEWS" IN EPIC BOARD ROOM CONFRONTATION THAT LEFT MEDIA EXECS STUNNED

Maikailoa
1/22/17, 5:53 PM
#8

Media är besatta av att försöka göra Trumps presidentskap illegitimt.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/trumps-stabschef-medierna-ar-besatta

Som vi ser är det inte bara media i USA utan även SVT/SR beter sig på samma vis och vägra besinna sig.

Maikailoa
1/23/17, 9:07 PM
#9

"President Donald Trump har inte gjort någon hemlighet av att han ligger i krig med journalister, nyligen kallade han dem ”de mest oärliga människorna på jorden”."

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/spicer

  • Jonas Ohlin SVT är en av dessa mest oärliga människor på jorden.
Upp till toppen
Annons: