Topplistor.

Viktigaste valfrågorna 2018?

2016-11-13 09:27 #0 av: [Nomen Nescio]

Vilka tror du ur dagens perspektiv blir de viktigaste valfrågorna i Riksdagsvalet 2018? Poängsätt 1-5, där 1 är oviktig och 5 väldigt viktig. 

Anmäl
2016-11-13 09:32 #1 av: [Nomen Nescio]

Enligt Novus augustimätning var de här de fem viktigaste politiska frågorna då för svenska folket (föregående mätning inom parantes.) 

1.  Invandring/integration 61 (64)

2.  Sjukvården  60 (60)

3.  Skolan 57 (57)

4.  Jobb/sysselsättning 43 (49)

4.  Lag och ordning 43 (39)

Hela listan (1-10)

Anmäl
2016-11-13 09:43 #2 av: Tjeja

Lag och ordning samt sjukvård och äldreomsorg önskar jag låg högst på listan. Men tyvärr är det väl som oftast bara de drabbade som bryr sig om dessa frågor och det den röststarka medelklassen bryr sig mest om blir det partierna satsar sina debatter och löften mest på.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anmäl
2016-11-13 09:49 #3 av: [Nomen Nescio]

#2 Som du säger, det är inte alltid de frågor som betyder mest för oss personligen som blir mest uppmärksammade i valdebatterna.

Anmäl
2016-11-13 09:57 #4 av: iFokus

tk1971 har lagt till följande förslag:

• De ökade klyftorna i samhället
Anmäl
2016-11-13 10:14 #5 av: kamera0710

Jag hoppas att det blir miljöfrågorna och fördelningspolitiken/de växande klyftorna. Dessa frågor hänger ju ihop.

Anmäl
2016-11-13 10:59 #6 av: Stallmima

Den allra viktigaste frågan är jobben anser jag, om folk har ett jobb de trivs med så följer fler av de andra frågorna med iom detta. Den psykiska ohälsan går förhoppningsvis ner och utanförskapet (förhoppningsvis)  blir mindre. Det största orosmolnet (åtminstånde för mig)  är detta med de förbaskade bemanningsföretagen !!  

Anmäl
2016-11-13 11:05 #7 av: [Nomen Nescio]

Som sagt, vi har alla våra prioriteringsfrågor, fast tanken är vilka frågor vi tror kommer att bli viktigast (=diskuteras mest) inför valet i den allmänna debatten, inte vilka frågor som ligger oss personligen varmast om hjärtat.

Personligen har jag t,ex. idag svårt att se att miljöfrågorna kommer högt i diskussionen, det är väl bara svaga MP som för de frågorna. Men om Trump river upp Parisöverenskommelsen kan läget vara helt annorlunda om två år.

Skola/utbildning är ett ämne som jag personligen inte är intresserad av, men jag är övertygad om att det kommer att bli ett av de viktigaste ämnena i valdebatterna, inte minst friskolorna. 

Anmäl
2016-11-13 11:20 #8 av: kamera0710

#7 Jättesvårt, för att inte säga omöjligt, att sia om vad som kommer att bli de stora "snackisarna". Beror ju till stor del på vad som händer i omvärlden.

Anmäl
2016-11-13 11:25 #9 av: [Nomen Nescio]

#7 Jovisst, men  det är tillåtet att sia! Vad händer t.ex. i försvarsfrågan och NATO-dabatten nu, efter det amerikanska valet? Det är sådant det kan vara intressant att följa fram till valet och se hur det platsar i debatterna.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/trump-vill-vanda-nato-ryggen

Anmäl
2016-11-13 11:36 #10 av: kamera0710

Skolan kan jag tänka mig blir en stor fråga. De borgerliga partierna verkar alltjämt hoppas på marknadens "osynliga hand". Och från Timbro finner man det "mycket allvarligt" att förslag kommit att förbjuda religiösa friskolor. Ser gärna en rejäl debatt om detta.

Anmäl
2016-11-13 11:44 #11 av: [helga21]

Landets ekonomi - utan den så har vi inget av det andra.

Anmäl
2016-11-13 16:08 #12 av: [Túrwen]

Miljö/djurrättsfrågor är det som jag tycker är viktigast..

Sedan är de förstås alla viktiga frågor! Jag tycker dock att de svenska partierna är så korrupta.. Vänsterns utriktespolitik är under all kritik medan högern är ett gäng kapitalister...

Anmäl
2016-11-13 21:13 #13 av: Aniara14

#0 Fy 17, vad svårt att välja, när alla är så viktiga!!! PustarKämparPustarKämpar

Anmäl
2016-11-13 21:40 #14 av: Hayabusa

Paolo Roberto:

"Problemet med Trump, Åkesson Le Pen och hela det gänget är att de har rätt (i vissa sammanhang)... Vi har en politisk elit som styr hela västvärlden som uppenbarligen ljugit för sina medborgare och blåst blårök i folks ögon för att de inte ska se sanningen... En elit som ser till att sko varandra och klappa varandra i ryggen. Trumps seger handlar inte om rasism utan om att folk är missnöjda med en politisk adel som har glömt bort stora delar av sin befolkning. Och Sverige är värre än många andra länder vi är ett litet land där vi har en politisk elit, media och debattörer som tycker ungefär lika, går på samma fester och aldrig konfronteras med folk som tycker olika. Det bästa exemplet är när hela den svenska PK eliten sa att Sverige skulle tjäna på den stora flyktingströmmen.... Men alla förstår att detta kommer belasta det Svenska samhället något enormt. Istället för att debattera detta med SD så har man försökt stänga ute dem från all politisk makt vilket kommer att göra dem ännu större. Så kära politiker, media och debattörer sluta uppföra er som en kränkt kör av genusvetare och kavla upp ärmarna för vi har stora utmaningar i vårt land för det är inget snack om att vår demokrati är hotad och det är inte av SD utan av er! För er inkompetens kommer se till att vi snart kommer ha ett högerpopulistiskt parti som leder vårt land... Avslutningsvis så vilja säga att jag själv är för en ganska stor invandring MEN VI MÅSTE HA EN PLAN och det har vi inte..."

Anmäl
2016-11-14 00:48 #15 av: iFokus

m2studio har lagt till följande förslag:

• Kontroll av myndigheternas arbetet
Anmäl
2016-12-28 11:09 #16 av: [Nomen Nescio]

Här är det nog upplagt för svekdebatt:

"I valrörelsen 2014 slog Stefan Löfven (S) på stora trumman och lovade 85 000 jobb- och utbildningsplatser till unga och långtidsarbetslösa.

Hittills har endast 4 019 platser skapats."---

"Sedan S/MP-regeringen tillträdde 2014 har arbetslösheten i Sverige sjunkit kraftigt. Men Aftonbladets granskning visar att Löfvens arbetsmarknadsåtgärder spelat en närmast obetydlig roll i den positiva utvecklingen. Efter att över halva mandatperioden gått är det bara 4 019 av platserna som skapats, knappt fem procent av det som utlovades."---

"Flera av reformerna har studerats i en rapport från den S-märkta tankesmedjan Tiden. Där slås fast att flera av åtgärderna varit svåra att få på plats. Man framhåller att regeringen överskattade problemen med ungdomsarbetslösheten och inte förutsåg svårigheterna för arbetsgivarna att ta emot folk.  Man skriver att glappet mellan vad regeringen lovade och resultatet är ”anmärkningsvärt stort”. 

Edward Hamilton, arbetsmarknadsutredare på Svenskt Näringsliv, säger att S lovade för mycket i valrörelsen.

– Man tog sig vatten över huvudet och har inte kunnat leverera. Verktygen har inte varit tillräckligt väl anpassade. "---

Aftonbladet

Anmäl
2016-12-28 17:04 #17 av: [helga21]

Har inte regeringen någon kontakt med arbetsmarknaden?

Anmäl
2016-12-28 18:41 #18 av: Stallmima

#17  det tror jag knappast, inte på riktigt iallafall

Anmäl
2017-01-12 17:41 #19 av: [Nomen Nescio]

"När till och med Miljöpartiet börjar tala om att brottsligheten måste bekämpas och människor kunna vara trygga, då vet man att något har hänt. Under onsdagens partiledardebatt var det i stort sett ingen deltagare som inte bedyrade att deras parti tog allvarligt på människors oro och utsatthet."---

"Men ett tecken på politikerna ser allvarligt på resultaten är att ingen längre försöker bortförklara siffror om ökande otrygghet med att det bara är en känsla. Den upplevda tryggheten är viktig eftersom den kan ge politiska konsekvenser. Brott och otrygghet ser ut att bli stora frågor i valet 2018."

Mathias Bred på ledarplats i GP

Anmäl
2017-01-13 05:52 #20 av: Vanja

För mig ligger skola och utbildning väldigt högt, då det kan lösa många problem om alla har en utbildning. 

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Anmäl
2017-01-13 06:37 #21 av: kamera0710

#20 Håller med och därför är jag väldigt kritisk till att skolan delvis omvandlats till en butik som kan konkursa mitt under pågående termin. Ett sådant skolväsende vill inte jag ha.

Anmäl
2017-01-17 08:15 #22 av: [Nomen Nescio]

"Väljarna tycker i dag att andra frågor toppar den politiska dagordningen än de gjorde i valet. Den nya agendan överensstämmer med Sverigedemokraternas. Men inte med regeringens."---

"Väljarnas nya agenda sammanfaller med Sverigedemokraternas. SD tycker också att flykting och invandring och lag och ordning är de viktigaste politiska frågorna. Man skulle alltså med fog kunna misstänka att väljarnas nya preferenser spelar Sverigedemokraterna i händerna.
Detta är ännu ett styrkebevis för SD som stärkt sin position bland väljarna rejält den senaste tiden."---

"1 360 personer över 18 år intervjuades via webben mellan 6 och 10 januari 2017. Frågan som ställdes gällde vilka politiska frågor som är viktigast just nu. Flera svarsalternativ var möjliga."---

Aftonbladet

Anmäl
2017-01-18 12:24 #23 av: Tjeja

För min del.är sjukvården den viktigaste frågan nu. Den är mitt i en fullständig kollsps o snart hsr vi ingen vettig sjukvård kvar alls osvsett vad man betalar för löner till sjukvårdens anställda. Ingen orkar jobba under dagens förhållanden i sveriges sjukvård i långa loppet så illa som det är nu överallt. 😦

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anmäl
2017-01-29 13:14 #24 av: [Nomen Nescio]

#23 Fler tycker som du: i Novus januarimätning om den viktigaste politiska frågan toppar sjukvården med 64% före skola och utbildning 57% samt invandring och integration 55%.

Mer om undersökningen här:
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sjukvarden-viktigaste-politiska-fragan

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.