Annons:
Etiketttopplistor
Läst 12756 ggr
[Nomen Nescio]
11/13/16, 9:27 AM

Viktigaste valfrågorna 2018?

Vilka tror du ur dagens perspektiv blir de viktigaste valfrågorna i Riksdagsvalet 2018? Poängsätt 1-5, där 1 är oviktig och 5 väldigt viktig.

Annons:
[Nomen Nescio]
11/13/16, 9:32 AM
#1

Enligt Novus augustimätning var de här de fem viktigaste politiska frågorna då för svenska folket (föregående mätning inom parantes.) 

1.  Invandring/integration 61 (64)

2.  Sjukvården  60 (60)

3.  Skolan 57 (57)

4.  Jobb/sysselsättning 43 (49)

4.  Lag och ordning 43 (39)

Hela listan (1-10)

Tjeja
11/13/16, 9:43 AM
#2

Lag och ordning samt sjukvård och äldreomsorg önskar jag låg högst på listan. Men tyvärr är det väl som oftast bara de drabbade som bryr sig om dessa frågor och det den röststarka medelklassen bryr sig mest om blir det partierna satsar sina debatter och löften mest på.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Nomen Nescio]
11/13/16, 9:49 AM
#3

#2 Som du säger, det är inte alltid de frågor som betyder mest för oss personligen som blir mest uppmärksammade i valdebatterna.

iFokus
11/13/16, 9:57 AM
#4

tk1971 har lagt till följande förslag:

  • De ökade klyftorna i samhället
kamera0710
11/13/16, 10:14 AM
#5

Jag hoppas att det blir miljöfrågorna och fördelningspolitiken/de växande klyftorna. Dessa frågor hänger ju ihop.

Stallmima
11/13/16, 10:59 AM
#6

Den allra viktigaste frågan är jobben anser jag, om folk har ett jobb de trivs med så följer fler av de andra frågorna med iom detta. Den psykiska ohälsan går förhoppningsvis ner och utanförskapet (förhoppningsvis)  blir mindre. Det största orosmolnet (åtminstånde för mig)  är detta med de förbaskade bemanningsföretagen !!

Annons:
[Nomen Nescio]
11/13/16, 11:05 AM
#7

Som sagt, vi har alla våra prioriteringsfrågor, fast tanken är vilka frågor vi tror kommer att bli viktigast (=diskuteras mest) inför valet i den allmänna debatten, inte vilka frågor som ligger oss personligen varmast om hjärtat.

Personligen har jag t,ex. idag svårt att se att miljöfrågorna kommer högt i diskussionen, det är väl bara svaga MP som för de frågorna. Men om Trump river upp Parisöverenskommelsen kan läget vara helt annorlunda om två år.

Skola/utbildning är ett ämne som jag personligen inte är intresserad av, men jag är övertygad om att det kommer att bli ett av de viktigaste ämnena i valdebatterna, inte minst friskolorna.

kamera0710
11/13/16, 11:20 AM
#8

#7 Jättesvårt, för att inte säga omöjligt, att sia om vad som kommer att bli de stora "snackisarna". Beror ju till stor del på vad som händer i omvärlden.

[Nomen Nescio]
11/13/16, 11:25 AM
#9

#7 Jovisst, men  det är tillåtet att sia! Vad händer t.ex. i försvarsfrågan och NATO-dabatten nu, efter det amerikanska valet? Det är sådant det kan vara intressant att följa fram till valet och se hur det platsar i debatterna.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/trump-vill-vanda-nato-ryggen

kamera0710
11/13/16, 11:36 AM
#10

Skolan kan jag tänka mig blir en stor fråga. De borgerliga partierna verkar alltjämt hoppas på marknadens "osynliga hand". Och från Timbro finner man det "mycket allvarligt" att förslag kommit att förbjuda religiösa friskolor. Ser gärna en rejäl debatt om detta.

[helga21]
11/13/16, 11:44 AM
#11

Landets ekonomi - utan den så har vi inget av det andra.

[Túrwen]
11/13/16, 4:08 PM
#12

Miljö/djurrättsfrågor är det som jag tycker är viktigast..

Sedan är de förstås alla viktiga frågor! Jag tycker dock att de svenska partierna är så korrupta.. Vänsterns utriktespolitik är under all kritik medan högern är ett gäng kapitalister…

Aniara14
11/13/16, 9:13 PM
#13

#0 Fy 17, vad svårt att välja, när alla är så viktiga!!! 🥵😓🥵😓

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
[Hayabusa]
11/13/16, 9:40 PM
#14

Paolo Roberto:

"Problemet med Trump, Åkesson Le Pen och hela det gänget är att de har rätt (i vissa sammanhang)… Vi har en politisk elit som styr hela västvärlden som uppenbarligen ljugit för sina medborgare och blåst blårök i folks ögon för att de inte ska se sanningen… En elit som ser till att sko varandra och klappa varandra i ryggen. Trumps seger handlar inte om rasism utan om att folk är missnöjda med en politisk adel som har glömt bort stora delar av sin befolkning. Och Sverige är värre än många andra länder vi är ett litet land där vi har en politisk elit, media och debattörer som tycker ungefär lika, går på samma fester och aldrig konfronteras med folk som tycker olika. Det bästa exemplet är när hela den svenska PK eliten sa att Sverige skulle tjäna på den stora flyktingströmmen…. Men alla förstår att detta kommer belasta det Svenska samhället något enormt. Istället för att debattera detta med SD så har man försökt stänga ute dem från all politisk makt vilket kommer att göra dem ännu större. Så kära politiker, media och debattörer sluta uppföra er som en kränkt kör av genusvetare och kavla upp ärmarna för vi har stora utmaningar i vårt land för det är inget snack om att vår demokrati är hotad och det är inte av SD utan av er! För er inkompetens kommer se till att vi snart kommer ha ett högerpopulistiskt parti som leder vårt land… Avslutningsvis så vilja säga att jag själv är för en ganska stor invandring MEN VI MÅSTE HA EN PLAN och det har vi inte…"

iFokus
11/14/16, 12:48 AM
#15

m2studio har lagt till följande förslag:

  • Kontroll av myndigheternas arbetet
[Nomen Nescio]
12/28/16, 11:09 AM
#16

Här är det nog upplagt för svekdebatt:

"I valrörelsen 2014 slog Stefan Löfven (S) på stora trumman och lovade 85 000 jobb- och utbildningsplatser till unga och långtidsarbetslösa.

Hittills har endast 4 019 platser skapats."---

"Sedan S/MP-regeringen tillträdde 2014 har arbetslösheten i Sverige sjunkit kraftigt. Men Aftonbladets granskning visar att Löfvens arbetsmarknadsåtgärder spelat en närmast obetydlig roll i den positiva utvecklingen. Efter att över halva mandatperioden gått är det bara 4 019 av platserna som skapats, knappt fem procent av det som utlovades."---

"Flera av reformerna har studerats i en rapport från den S-märkta tankesmedjan Tiden. Där slås fast att flera av åtgärderna varit svåra att få på plats. Man framhåller att regeringen överskattade problemen med ungdomsarbetslösheten och inte förutsåg svårigheterna för arbetsgivarna att ta emot folk. Man skriver att glappet mellan vad regeringen lovade och resultatet är ”anmärkningsvärt stort”. 

Edward Hamilton, arbetsmarknadsutredare på Svenskt Näringsliv, säger att S lovade för mycket i valrörelsen.

– Man tog sig vatten över huvudet och har inte kunnat leverera. Verktygen har inte varit tillräckligt väl anpassade. "---

Aftonbladet

[helga21]
12/28/16, 5:04 PM
#17

Har inte regeringen någon kontakt med arbetsmarknaden?

Stallmima
12/28/16, 6:41 PM
#18

#17  det tror jag knappast, inte på riktigt iallafall

[Nomen Nescio]
1/12/17, 5:41 PM
#19

"När till och med Miljöpartiet börjar tala om att brottsligheten måste bekämpas och människor kunna vara trygga, då vet man att något har hänt. Under onsdagens partiledardebatt var det i stort sett ingen deltagare som inte bedyrade att deras parti tog allvarligt på människors oro och utsatthet."---

"Men ett tecken på politikerna ser allvarligt på resultaten är att ingen längre försöker bortförklara siffror om ökande otrygghet med att det bara är en känsla. Den upplevda tryggheten är viktig eftersom den kan ge politiska konsekvenser. Brott och otrygghet ser ut att bli stora frågor i valet 2018."

Mathias Bred på ledarplats i GP

Vanja
1/13/17, 5:52 AM
#20

För mig ligger skola och utbildning väldigt högt, då det kan lösa många problem om alla har en utbildning.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
kamera0710
1/13/17, 6:37 AM
#21

#20 Håller med och därför är jag väldigt kritisk till att skolan delvis omvandlats till en butik som kan konkursa mitt under pågående termin. Ett sådant skolväsende vill inte jag ha.

[Nomen Nescio]
1/17/17, 8:15 AM
#22

"Väljarna tycker i dag att andra frågor toppar den politiska dagordningen än de gjorde i valet. Den nya agendan överensstämmer med Sverigedemokraternas. Men inte med regeringens."---

"Väljarnas nya agenda sammanfaller med Sverigedemokraternas. SD tycker också att flykting och invandring och lag och ordning är de viktigaste politiska frågorna. Man skulle alltså med fog kunna misstänka att väljarnas nya preferenser spelar Sverigedemokraterna i händerna. Detta är ännu ett styrkebevis för SD som stärkt sin position bland väljarna rejält den senaste tiden."---

"1 360 personer över 18 år intervjuades via webben mellan 6 och 10 januari 2017. Frågan som ställdes gällde vilka politiska frågor som är viktigast just nu. Flera svarsalternativ var möjliga."---

Aftonbladet

Tjeja
1/18/17, 12:24 PM
#23

För min del.är sjukvården den viktigaste frågan nu. Den är mitt i en fullständig kollsps o snart hsr vi ingen vettig sjukvård kvar alls osvsett vad man betalar för löner till sjukvårdens anställda. Ingen orkar jobba under dagens förhållanden i sveriges sjukvård i långa loppet så illa som det är nu överallt. 😦

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Nomen Nescio]
1/29/17, 1:14 PM
#24

#23 Fler tycker som du: i Novus januarimätning om den viktigaste politiska frågan toppar sjukvården med 64% före skola och utbildning 57% samt invandring och integration 55%.

Mer om undersökningen här:
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sjukvarden-viktigaste-politiska-fragan

mangemani4
1/29/17, 9:04 PM
#25

det viktigaste är det som i dagsläget slukar enorma summor pengar, det som orsakar den ökade säkerheten, det som är orsaken till att pensionärer nu har det så dåligt ställt, det som är orsaken till att inte bostäder räcker till med mera. många utav alla punkterna i listan kan slås ihop till en då de pekar mot ett problem. vi alla vet vad det problemet är, vissa vill erkänna det och vissa vill dumt och tjurigt nog säga att det inte är så bara för att inte "kränka" någon och verka"god".

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Carpinus]1
2/21/17, 10:19 PM
#26

Var det valrörelsen 2018 som vi såg startas  av Leif GW Persson och Springare i Veckans brott-studion ikväll? Persson såg i alla fall förutsättningar för att Springares FB-inlägg (plus av diverse instanser känd men  motarbetad statistik)  har väckt en debatt som politikerna inte kan undvika.

[[eskils_]]
2/22/17, 5:02 PM
#27

#26 Det kan nog bli startskottet till en annorlunda valrörelse än vi är vana vid. Problemen med den grova kriminaliteten engagerar många, och är det invandrare som står för de flesta brotten måste det kunna sägas.

"Det visade sig att Leif GW Persson är överens med Peter Springare om bilden av att gruppen unga män med invandrarbakgrund och flyktingar är överrepresenterade i den grova brottsstatistiken.

– Jag har gjort samma iakktagelse . I dag kommer de kriminella invandrarna från Irak, Somalia och Afghanistan. För tio år sedan kom de från Turkiet och Jugoslavien och tidigare var det finnar. Det är klart att det är problematiskt, sade Leif GW Persson.

Peter Springare menar att frågan om kriminalitet bland invandrare tystas ner och är tabu. Leif GW Persson höll med men menade att nu har det ändrats, att det blivit legitimt att låta kapsylen blåsa av, som han uttryckte det.

Han fortsatte med att det här är frågor som bekymrar många och menade att det kommer att bli en valfråga i 2018 års val."

http://www.na.se/orebro-lan/orebro/efter-tv-debatten-springare-och-gw-overens-om-allvaret-i-kriminaliteten

Annons:
[Carpinus]1
2/22/17, 9:01 PM
#28

#26 #27 Liberalerna tänker tydligen kliva på tåget enligt Aftonbladet.
"I en intervju med Aftonbladet tar partiledaren Jan Björklund avstamp i veckans händelse i Rinkeby, där polis återigen utsattes för stenkastning i en svensk förort. L-ledaren säger att han är ”oerhört upprörd”. – Vi har enklaver i Sverige där det pågår en kamp mellan rättssamhället och ligistgäng. Det finns egentligen bara en sak som är riktigt glasklar och det är att rättssamhället måste vinna den kampen."---

"– Det krävs både en omfattande upprustning av rättsväsendet, men också en stor tillskärpning av svensk integrationspolitik. Det hänger ihop. Mycket av den här brottsligheten beror på sociala problem, men det är ju ingen ursäkt."---

http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/AavEj/bjorklund-om-det-inte-fungerar-rader-djungelns-lag

mangemani4
2/22/17, 9:30 PM
#29

som jag har saft tidigare, attackera grundproblemet, det riktiga problemet istället, det är det mest effektivaste. importera inte brottslingar och släng ut de som inte sköter sig, frivilligt eller med våld, spelar ingen roll, så länge vi blir kvitt problemet. problemet löst.

men nej, allt annat ska göras för att bara kunna kontrollera, få bukt med det växande problemet, isolera det, men problemet finns fortfarande kvar. typ som att hålla på att slå ihjäl geting efter geting istället för att bara attackera och göra någonting åt getingboet, den riktiga faran och det riktiga problemet.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Carpinus]1
2/24/17, 6:34 AM
#30

#28 Nästa parti som vill upp på samma barrikad : "Socialdemokraternas ledning vill omprioritera och fokusera mer på brottsbekämpning och skärpta straff - särskilt i kampen mot gängkriminaliteten."---

SR

[Carpinus]1
2/25/17, 9:52 AM
#31

#26  "Också Marcus Oscarsson, politisk kommentator på TV4, tror att det kan bli en valfråga. ”En av Sveriges mest erfarna polismän slår larm. Analys: Denna fråga kan Löfven förlora valet på 2018”, skriver han på Facebook."---

http://www.expressen.se/nyheter/sprickan-om-invandrare-och-brottsligheten/

[Carpinus]1
3/9/17, 6:53 AM
#32

"När svenskarna fritt får säga vad som de idag upplever som mest oroande inför framtiden med tanke på läget i Sverige i dag, så nämner 20 procent enligt Sifos undersökning kriminaliteten, våldet och osäkerheten i samhället. Sedan kommer flyktingfrågan och invandringen som tolv procent lyfter fram och klimatet och miljön som tio procent pekar på."---

SR

[Carpinus]1
3/26/17, 7:26 AM
#33

Det politikrelaterade ämne som dominerat tidningarnas förstasidor första månaderna 2017 är lag och ordning skriver TT,  som också uppger att utrikespolitik, det politiska spelet och försvar är de ämnen som följer därefter, medan ekonomi och arbetslöshet fått stå tillbaka. Att skriverierna om lag och ordning påverkar den politiska debatten kan man utgå från, enligt TT.

"Det påverkar de politiska partierna, säger Sifos opinionschef Toivo Sjörén till Sveriges Radios Ekot, som beställt undersökningen.

– Det är viktigt för dem att ha en åsikt. Det är också viktigt att de stärker sin position i de här frågorna. Har man inte det - då har man inga svar på de frågor som väljarna tycker är viktiga, säger han till Ekot."---

Källa.

Carmarino
4/14/17, 4:25 PM
#34

Apropå vallöften så skriver Expressens ledarredaktion bl.a.

Gå inte på politikernas luddiga mañana-löften

Fluffiga framtidslöften är ett ofog som partierna måste sluta upp med. Väljarna lär sig snart att genomskåda illusionsnumren och då hotar förtroendet för politiken att undergrävas.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
kamera0710
4/14/17, 4:44 PM
#35

#34 När den frågan studerats mer systematiskt har det väl ändå visat sig att omkring 80-90 procent av löftena faktiskt infrias. 

Med reservation för att uppgifterna i denna länk har flera år på nacken, men att vallöften ständigt sviks har jag väl i alla fall hört sedan jag fick rösta första gången 1988.

https://politologerna.wordpress.com/2013/01/24/uppfyller-politiker-sina-valloften/

Carmarino
4/14/17, 4:56 PM
#36

#35 Ja, det stämmer, men det är ju inte riktigt det artikeln handlar om. Vad den handlar om är att det numera är så vanligt att politiker utlovar saker med ett slutdatum långt fram i tiden. Då kanske det parti som utfärdar löftet inte är kvar vid makten, och om det är det så kanske det är en helt annan ledning. Denna ledning kanske inte alls är inne på att uppfylla löftet som gavs 10-15 år tidigare.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
4/26/17, 8:00 AM
#37

SOM-institutets årliga undersökning över våra attityder till olika företeelser med svar från drygt 10.000 tillfrågade presenterades igår.

Vad gäller inrikespolitik kan man utläsa att frågor som rör flyktingar, immigration och integration fortfarande är den fråga som toppar listan över det som är mest brännande. 45% rankar den frågan som viktigast.

Att sysselsättningen är förhållandevis god visar det faktum att endast 13% anger den som den viktigaste frågan. I tider med hög arbetslöshet brukar det ämnet ligga högt upp i listan.

Undersökningen genomfördes under hösten. 

Källa.

[Carpinus]1
4/26/17, 9:31 AM
#38

Ser mindre troligt ut att sysselsättningen kommer att bli ett stort valämne nästa år, med tanke på att den är hög. Däremot är det fullt möjligt att det uppstår en svekdebatt om Socialdemokraternas vallöfte om att Sverige skall ha lägst arbetslöshet i EU 2020. Det tycks inte ens Magdalena Andersson längre tro på. (Sverige ligger idag på plats 15 i den statistiken.)

[Hayabusa]
4/26/17, 9:48 AM
#39

#38 Framförallt är arbetslösheten bland utrikes födda väldigt hög i Sverige. Skillnaden mellan "född utrikes" kontra "född i Sverige" är hög (högst i EU?) är ett tecken på misslyckad integration, anser jag.

[Carpinus]1
4/26/17, 9:53 AM
#40

#39 Ja, den diskussionen lär nog komma upp när integrationsproblematiken skall belysas. Norge har likartade problem som Sverige, och där larmas i en färsk rapport om att sysselsättningsgraden sjunker för sådana som varit i Norge i fem-tio år, vilket borde ha varit det motsatta vid en lyckad integration. VG skriver idag:

"Efter fem år går integreringen av flyktingar i negativ riktning, Färre är i arbete och fler blir beroende av samhällsstöd, visar en ny studie. -Som utgångspunkt är det överraskande, eftersom skillnaderna mellan invandrare och norskfödda borde minska ju längre invandrarna bor i Norge. Vi ser det motsatta. Efter fem till tio år ökar gapet. Det visar att det finns varaktiga utmaningar knutna till integration, säger Knut Röed, seniorforskare vid Frischcentret."----

Edit.

[Carpinus]1
4/26/17, 10:36 AM
#41

#40 Tror Norge och Sveriges problem är detsamma i satsningen på arbetsmarknadsintroduktion för nyanlända (där det nog i många fall är mer "sysselsättning" än "jobb") med fina bidrag till arbetsgivarna. När den perioden är över och de nyanlända skall ta steget över till "riktiga" jobb ersätts de av nästa kull nyinvandrad billig arbetskraft utan att själva ta sig in på arbetsmarknaden. Gäller givetvis inte alla, men som kollektiv betraktat stämmer nog dessvärre den bilden.

Se även: https://www.svt.se/opinion/svt-visar-en-skev-bild-av-integrationen-pa-arbetsmarknaden

Annons:
[Hayabusa]
4/26/17, 10:51 AM
#42

#41 Säkert. Att vara "sysselsatt" är ett vitt begrepp, det kan innefatta allt ifrån ett heltidsjobb till några timmar per vecka. Den framtida risken, anser jag, är att vi har stora grupper som står helt utanför beroende på att de "inte behövs". Grupper som aldrig någonsin kommer på tal när det gäller anställning. 

Hur som helst så är det ett dilemma som syns i statistik/forskning från de senaste 15-20 åren.

[Carpinus]1
4/26/17, 11:08 AM
#43

#42 Och blickar man sedan 15-20 år framåt…😮

[Hayabusa]
4/26/17, 11:12 AM
#44

#43 Helst inte. Fan.

[Carpinus]1
5/11/17, 11:52 PM
#45

Alarmerande uppgifter ur en artikel i DN idag:

"En färsk studie från institutionen för socialt arbete vid Göteborgs universitet visar att åldern vid invandringstillfället kommer att ha stor betydelse för kommunernas möjlighet att få de utrikes födda i arbete.

Enligt studien är det 45 procent av dem som kom hit när de var 45–49 år gamla som aldrig har kommit in på den svenska arbetsmarknaden. För dem som kom efter 50 är det ännu svårare, då är det 60 procent som inte kommer i jobb."---

"Studien utgår från vuxna personer som invandrat från låg- och medelinkomstländer under åren 1990, 1994, 1998 och 2002. En tredjedel av samtliga personer som ingår i studien har aldrig kommit in på svensk arbetsmarknad. Bäst har det gått för dem som kom hit före 35–40-årsåldern och bosatt sig i Stockholmsregionen.

Forskarna menar att sannolikheten att hitta någon form av sysselsättning är förhållandevis hög under de första åren i landet men att den därefter minskar för att bli närmast försumbar efter tio år."---

http://www.dn.se/nyheter/sverige/svart-att-fa-jobb-for-de-som-invandrar-efter-45/

#40 Ser man då på den norska undersökningen här ovan att sysselsättningsgraden minskar när det gått några år även för sådana som fått arbete under de första åren i landet så kan man utgå från att problemet är likartat här.  Efter några års "pröva-på-jobb " så sjunker sysselsättningsgraden när det är dags att konkurrera med alla andra arbetssökande.

[Carpinus]1
5/12/17, 3:16 PM
#46

Partiledardebatt i Agenda nu på söndag. SVT presenterar ämnena: 

"Sjukvård, invandring/integration, skola samt lag och ordning. Det är de fyra debattämnena i Agendas partiledardebatt på söndag, baserat på den opinionsundersökning som SVT Nyheter nyligen lät Novus göra.

I helgens partiledardebatt är det alltså färre ämnen än normalt, men mer tid per ämne. Ambitionen är att partiledarna ska få möjlighet att fördjupa debatten och tydliggöra alternativen i de frågor som engagerar väljarna mest just nu."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-ar-amnena-for-partiledardebatten

[Carpinus]1
5/21/17, 7:02 AM
#47

#33 Lag och ordning är det politiska ämne som toppar mediabevakningen under mars och april enligt en undersökning som SIFO gjort för Sveriges Radios räkning. SR skriver: 

"Lag och ordning, som låg överst i Sifos förra mätning ligger fortfarande etta, och leder nu än mer över frågor som utbildning, sjukvård och ekonomi.

Terrordådet i Stockholm i början av april spelar in, men det är inte hela förklaringen säger Jesper Strömbäck, professor i journalistik och politisk kommunikation, vid JMG (institutionen för journalistik medier och kommunikation) vid Göteborgs universitet."---

[Carpinus]1
6/14/17, 7:58 AM
#48

#47 Novus har presenterat sin senaste mätning av vilka politiska frågor som de tillfrågade ser som viktigast just nu, och den skiljer sig rätt markant från SIFO:s mätning som publicerades för tre veckor sedan. "Som man ropar i skogen får man svar", brukar det ju sägas, och kanske spelar det även in vem som ropar?

Sveriges Radio rapporterar:

"Sjukvården är numera den politiska frågan nummer ett för svenska folket. Det visar en undersökning från Novus som Ekot tagit del av. Migrationen, som efter flyktingvågen 2015 länge var den viktigaste frågan, är numera tvåa på listan."---"

Förutom sjukvård och migration är även skola och arbetsmarknad frågor som toppar listan över dom viktigaste politiska frågorna. En fråga vars betydelse däremot har stagnerat är lag och ordning. Den innefattar till exempel terroristbekämpning och har ökat i betydelse i Novus mätningar tidigare i år."---

Annons:
[Carpinus]1
7/9/17, 9:02 AM
#49

Kanske underskattar det politiska etablissemanget  det folkliga missnöjet ute i landet. Det handlar om mer än BB-nedläggningen i Sollefteå, även om det blivit en symbolfråga, utan "hela paketet"  - synen på landet på andra sidan stadsgränsen.   Charlotta Mellander, professor i nationalekonomi vid Internationella handelshögskolan i Jönköping, verkar vara inne på att politikerna riskerar trampa ner i samma gruvhål som man gjort i USA och England.

"_Hon beskriver Dalsland som Sveriges eget "rust belt", det område i USA som hade stor betydelse för att Donald Trump vann en överraskande seger i USA:s presidentval.
_

Hon ser likheter mellan problemen i Dalsland och i det så kallade "rostbältet" där den tunga industrin packat ihop och flyttat utomlands. – Du har ett "rust belt" som sträcker sig över stora delar av Sverige, inklusive Dalsland. Det här är absolut inte ett Norrlandsproblem som det ofta framställs som. Du har massor av hål nedåt Skåne och Småland. Ju längre bort från en stad man ligger desto tuffare är det, säger hon. Många experter i USA upptäckte väljarsympatierna för Donald Trump sent. Även i Storbritannien kom Bexit-linjens seger som en stor överraskning. Mellander tror att vi kan vara på väg mot ett liknande chockval 2018. Orsaken är att för många svenska partier inte adresserar glesbygdens problem."---

"– Det är bättre att adressera den frågan, än att bara säga att SD är ett rasistiskt parti. Jag tror man har gjort ett jättemisstag i det, för det här är symptom på något annat: Att man i en stor del av landet känner att man inte är sedda längre. Lägger man pengar där säger man att de får bidrag, men stoppar man in pengarna i städerna så är det en investering, säger Mellander,"---

http://www.expressen.se/nyheter/qs/dalsland-har-blivit-sveriges-eget-rostbalte/

kamera0710
7/9/17, 1:35 PM
#50

#49Att man i en stor del av landet känner att man inte är sedda längre. Lägger man pengar där säger man att de får bidrag, men stoppar man in pengarna i städerna så är det en investering,"

Instämmer helt! Dags att inse att det finns ett samband mellan tomma byskolor, nedlagda butiker etc. och att en del storstadsregioner håller på att svämma över befolkningsmässigt.

[Carpinus]1
8/23/17, 6:38 AM
#51

Enligt en färsk undersökning från Aftonbladet/Inizio är  nedanstående de fem viktigaste frågorna för väljarna för tillfället, enligt intervjuer med 1448 personer över 18 år perioden 11-15 augusti. Frågan som ställdes var "vilka politiska frågor är viktigast för dig idag?", där man fick ange tre frågor. Föregående mätning gjordes i maj, placering då inom parentes.

1 (2) Sjukvården
2 (1) Flyktingar och invandring
3 (2) Lag och ordning
4 (4) Utbildning och skola
5 (5) Sysselsättning och jobb

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/LK5Kp/invandring-inte-langre-valjarnas-viktigaste-fraga

[Carpinus]1
9/9/17, 7:49 AM
#52

Norge går till val nu på måndag, och deras stora slutdebatt i TV hölls igår. Den handlade om försvaret, invandringen, ojämlikheten och klimatet, Kanske en liten fingervisning om vad som kommer att bli diskuterat även här.

De stora ovädren vi ser för tillfället kommer att bli ett klimatslagträ i debatten här hemma om man skall tolka Miljöpartiets offensiv de senaste dagarna. Återstår att se om de övriga partierna släpper in frågan i valkampanjandet.

[Carpinus]1
9/12/17, 8:28 AM
#53

Mindre än ett år kvar till valet, och opinionsundersökningarna lär mötas av ett ökande massmedialt intresse. TV4 har med Sifos hjälp ställt frågan till väljare dels om vilken fråga de tror blir den viktigaste och mest omdebatterade valfrågan för svenska folket, dels vilken fråga de personligen anser vara viktigast.

"När det nu är ett år kvar till riksdagsvalet i Sverige presenterar TV4 Nyheterna en färsk Sifoundersökning, som frågar väljarna vilken den viktigaste och mest omdebatterade valfrågan blir. Fler än var tredje svensk, närmare bestämt 38 procent, tror att integration och invandring blir den mest omdebatterade frågan inför valet. 13 procent tror på sjukvården och 7 procent tror att skola och utbildning blir mest omdebatterat."---

"Även den fråga väljarna själva tycker är viktigast är integration och invandring, men inte med ett lika tydligt övertag."---.

"21 procent tycker att integration och invandring är den viktigaste politiska frågan inför valet, 15 procent tycker sjukvården och 12 procent skola och utbildning."---

http://www.expressen.se/nyheter/integration-viktigast-for-svenska-valjare/

kamera0710
9/12/17, 11:55 AM
#54

#53 Själv får jag säga att jag tröttnar på alla dessa opinionsundersökningar och att sedan sitta och höra de pajasfigurer som går under vinjetten "analys" eller "kommentar" sitta och svamla om dem.

[Carpinus]1
9/12/17, 12:15 PM
#55

#54 Du har ett kämpigt år framför dig! 😉

Annons:
kamera0710
9/12/17, 12:17 PM
#56

#55 Man får stänga av mentalt inför det som inte intresserar och fokusera på annat. Precis som att man hoppar över alla dessa tyckare och kolumnister i tidningarna. 😃

[VSK]
9/12/17, 12:21 PM
#57

(gör ett undantag att skriva på den här sajten)

#56

Det är bättre att ge sig ut med kameran i hand och fota fåglar än höra en massa papegojor på tv ☝️🙂

[Carpinus]1
9/12/17, 12:34 PM
#58

#56 "Ge många ditt öra, men få din röst", sa redan Shakespeare. Kan vara tänkvärt - annars är ju det där med "dövörat" en beprövad metod.

#57 Välkommen på besök! 👍

[VSK]
9/12/17, 12:38 PM
#59

#58

Tack det var snällt. Vet dock inte om du menar med att skriva här eller titta förbi på en kopp kaffe 😃

[Carpinus]1
9/12/17, 12:47 PM
#60

#59 Det är vilket som, men några fåglar finns det inte här -mer än kaffegöken. 🤪

[VSK]
9/12/17, 12:48 PM
#61

😃👍

[Carpinus]1
11/23/17, 6:35 AM
#62

Brott och straff och integration fortsätter att dominera spaltutrymmena visar en undersökning som Ekot låtit SIFO genomföra. För första gången omfattar undersökningen även sådant som engagerar på sociala medier. Mest omskrivna parti är Socialdemokraterna, även i negativa sammanhang.

"Ekot har tidigare berättat hur stor utrymme olika partier och olika sakfrågor tar om man utgår från de viktigaste nyheterna i tidningar, radio och tv. Nu har Sifo-undersökningen för första gången utvidgats till att också se vad som tas upp på Twitter, Facebook och Instagram. Under perioden september och oktober toppade sakfrågorna lag och ordning och integration på Facebook och låg etta och trea på Twitter. Samma sakfrågor är viktigast i traditionella medier men där handlar ändå rapportering mest om det politiska spelet och skandaler efter partiledarproblemen i moderaterna och händelserna i Transportstyrelsen."---

"Mest omskrivna parti i traditionella medier är regeringspartiet Socialdemokraterna och partiet är också klart störst på Twitter och tredje störst på Facebook. Men tydligt är att vinklingen av de vanliga nyhetsinslagen är klart negativ för partiet och samma tendens märks i sociala medier. – Att Socialdemokraterna fått mycket negativt under den här perioden tror jag man kan förklara av sådant som har skett i verkligheten. Vi har Transportstyrelseskandalen, vi har konflikterna kring utnämningen av ny landshövding i Stockholm. En regering får alltid väldigt mycket kritik, säger Jesper Strömbäck. Vid sidan av Socialdemokraterna syns Moderaterna och Sverigedemokraterna mest i mätningarna."----

SR

Annons:
[Carpinus]1
2/1/18, 7:58 AM
#63

Brott och straff samt migrationsfrågan dominerar spaltutrymmet i media. Jämställdhetsämnet har fått ökat utrymme efter #metoo, medan miljön diskuteras allt mindre, vilket bör bekymra MP. Detta enligt Ekots och Sifos senaste mediemätare.

"Brott och straff samt invandring/integration fortsatte att dominera bland riksmediernas toppnyheter i november och december, jämfört med de två föregående månaderna. Det visar en undersökning som Sifo gör för Ekot. Frågor som rör invandring/integration ökade också på sociala medier."--- "Även i sociala medier som twitter och facebook dominerar migration/integration liksom lag och ordning framför ämnen som välfärd, försvar, ekonomi och skatter. På facebook gäller Sifos undersökning enbart offentliga sidor och nyhetslänkar som människor delar med varandra."---

"Efter höstens metoo-debatt har jämställdhet fått större utrymme än tidigare, både i traditionella och sociala medier, medan miljöfrågan halkat ner från en mittenposition till en sistaplats i de traditionella medierna, och inte ens finns med bland de tio viktigaste sakfrågorna på Facebook och Twitter. Om brottsfrågor samt migration/integration fortsätter att ligga i topp blir det en "önskevalrörelse" för Sverigedemokraterna, säger Ekots Fredrik Furtenbach."---

SR

[Carpinus]1
2/2/18, 8:02 AM
#64

#63 "Tidigare i veckan presenterade Socialdemokraterna och Moderaterna sina prioriterade frågor inför valet - även där låg tryggheten och kampen mot brottsligheten i fokus. Och C vill inte vara sämre, trots att man har ett lägre förtroende i frågorna. Även Lööfs parti vill se hårdare straff och mer brottsförebyggande arbete. Men man vill framför allt använda sin bakgrund som landsbygdsparti för att lyfta frågan om trygghet i hela landet, både när det gäller kampen mot brottslighet och för en bra sjukvård utan långa köer."---

När det gäller frågan om värderingar ser partiet Sverigedemokraterna som huvudmotståndare."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/9mKvWW/annie-loof-tror-pa-extremt-turbulent-host

Bara för att Åkesson att tacka och ta emot. Såväl Socialdemokraterna som Centern har utsett SD som sin huvudmotståndare och vill spela mot dem på SD:s hemmaplan.

[Carpinus]1
2/14/18, 5:14 PM
#65

Demoskops valfrågegallup pekar åt samma håll som  PiF:s topplista - "lag och ordning" är valfrågan nummer 1.

"Med mindre än sju månader kvar till valet lät Expressen opinionsföretaget Demoskop ta reda på vilka politiska frågor som väljarna tycker är viktigast just nu. Resultatet visar att lag och ordning är det område som borde dominera debatten. Var femte svensk, 19 procent, anser frågan vara viktigast – vilket är en fördubbling jämfört med samma tid för ett år sedan. – Gamla tumregler om att valrörelser handlar om vård-skola-omsorg och ”jobben, jobben, jobben” ser inte ut att stämma den här gången. Allmänhetens oro för brottslighet har gått upp, och särskilt stor är oron bland kvinnor, säger Peter Santesson, chef för opinionsanalys, Demoskop.

Näst viktigaste frågan är invandringen som har legat högt på dagordningen under det gångna året men inte når toppnoteringarna från 2015 och 2016. Däremot har frågan om sjukvården svalnat, liksom skola och barnomsorg som i dag bara sju procent av svenskarna anser vara den viktigaste politiska frågan."---

 https://www.expressen.se/nyheter/lag-och-ordning-ar-valjarnas-viktigaste-valfraga-2018/

[Carpinus]1
3/3/18, 10:23 AM
#66

"Det sägs att val avgörs på valdagen. Men det är en sanning med modifikation. Val avgörs i vardagen, mellan valen. Det är i mötet med sådant som vård, skola och omsorg, liksom polis och rättsväsende, som statens förmåga att fullgöra sitt åtagande sätts på prov. En förmåga som uppenbarligen brister när de allra svagaste lämnas att klara sig bäst de kan. Det är dags för oss skattebetalare att höja våra röster. Såhär får det inte fortsätta."

Alice Teodorescu

Ändå kommer politikerna även i år att stå där i debatterna och tala om att det skall bli så bra, så bra, bara vi röstar på just deras parti. Same procedure as always…

[Göstage]
4/18/18, 10:48 AM
#67

Ny opinionsundersökning:

"Väljarna tycker att invandringen är den viktigaste frågan inför valet i höst, visar Demoskops nya mätning. Nu rankar väljarna invandringen som den allra viktigaste frågan inför valet i höst.

I Demoskos marsmätning tyckte väljarna att sjukvården var den viktigaste frågan, men i den nya mätningen ser topp tre ut så här: Invandring, sjukvård och lag och ordning."---

 https://www.expressen.se/nyheter/invandringen-ar-valjarnas-viktigaste-fraga-infor-valet-/

[Hayabusa]
4/18/18, 10:56 AM
#68

#67 Så kan vi inte ha det! Nu får lämplig myndighet ta tag i det här och styra upp väljarna på rätt spår igen.

[Göstage]
4/18/18, 11:14 AM
#69

Lite intressant att titta i backspegeln inför förra valet. Då skrev den dåvarande politikjournalisten  på SVT Margit Silberstein : "Invandring och integration tillhör de allra mest laddade samhällsfrågorna. Blir de centrala i valrörelsen 2014 kan debatten fara iväg åt vilket håll som helst – polariserad och okontrollerad. De som gynnas är, enligt forskarna, de som äger frågan – det vill säga Sverigedemokraterna."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-enda-vinnarna-om-invandring-blir-valfraga

"Okontrollerad" - smaka på den…

Annons:
[Hayabusa]
4/18/18, 11:19 AM
#70

#69 Väljarna är en okontrollerad pöbel…

[Göstage]
4/18/18, 11:45 AM
#71

#70 Ja, liksom det parti som inte ingick i det som senare formerade sig som sjuklövern? 

"Polariserad" är ju ett annat intressant ord - polarisering är väl något av grundtanken med en politisk debatt? Det är ju på det sättet de olika alternativen (om det finns sådana) framgår, och där alla sidor av en valfråga blir exponerade. Hur givande är det om alla partier håller med varandra i den fråga som väljarna ser som mest brännande? 

Den här gången kommer partiledardebatten att bli extra intressant, när ställningstaganden som gjordes 2014 har övergivits, och där de förslag som inte var salongsfähiga då idag är anammade som nödvändiga? Misstänker att Åkesson, om debattiden i partiledardebatten tillåter, kommer att stoppa ett och annat uttalande från 2014 tillbaka i halsen på vissa andra debattdeltagare…

[[eskils_]]
4/18/18, 12:55 PM
#72

#69 Nej hualigen så otäckt, människor som tänker själva!! 😮 Så kan vi inte ha det, som Löfvén brukar säga.

Vi får byta namn från Homo Sapiens till Homo Controllatus el dyl. Åtminstone i Sverige.

kamera0710
4/18/18, 3:05 PM
#73

#69 Kanske ännu ett exempel på hur tröttsamma de är, dessa "kommenterande och analyserande" journalister, med KG Bergström som undantaget som bekräftar regeln.

[Göstage]
4/18/18, 3:12 PM
#74

#73 De må vara tröttsamma, men de spelar sin roll i det kotteri som trängs på dirigentpulpeten. Det är till dem som politikerna läcker och det är från dem som politikerna i sin tur får hintar varthän vinden blåser.

De här journalisterna ingår i det revir som det är så viktigt för staten och de samverkande drakarna att freda mot icke licensierade tyckare.

https://politik.ifokus.se/discussions/5a4db713ce12c448cd004e7d-vem-vinner-striden-om-ratten-att-beskriva-varlden

https://politik.ifokus.se/discussions/5ac5e98c8e0e74229000358e-med-vinnova-bakom-ratten-mot-den-ljusnande-framtid

Tjeja
4/19/18, 8:16 PM
#75

Vad som förvånar och bedrövad mig är att sjukvården ligger så högt i väljarlistorna men politikerna pratar inte en tiondel så mycket om vad de konkret vill och kan göra åt det. Börjar nästan kännas lika nedtystat i den politiska debatten som invandringen var tabu 2015. Fast vården vågar partierna inte beröra ordentligt för ingen av dem begriper och förstår vad som behövs för att få en riktig positiv förändring. Ett par 100 politikerstyrda miljoner här och där kommer inte hjälpa ett dugg!!! Sverige har snart ingen välfärd kvar att tala om. Än mindre sjukvård värdig att kallas varken god eller ens allmän.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[VSK]
4/19/18, 8:25 PM
#76

#75

Nej, väldfärden och sjukvården är snart ett minne blott. Iaf för stor del av befolkningen. Tyvärr…. 

😕

Annons:
[Göstage]
5/9/18, 10:29 AM
#77

Har Liberalerna hittat sin räddningsplanka i valrörelsen nu?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/liberalerna-vill-skrota-det-skarpta-amorteringskravet

[Göstage]
6/3/18, 8:48 AM
#78

"Vård och omsorg ligger högst på listan över vilka frågor som är viktigast för väljarna inför valet, enligt en undersökning från Novus, rapporterar SR Ekot. Därefter kommer migrationsfrågan.

När väljarna själva spontant får ange vilka politiska frågor de tycker är viktigast, så anger 20 procent sjukvården. För ett år sedan var den siffran 28 procent. Det följs av invandring och flyktingpolitik, med 19 procent (mot 22 procent i fjol), och skola och utbildning, 12 procent (19 procent)."---

"Endast 3 procent anger ekonomi och tillväxt, mot 5 procent förra året. Samma siffror har lag och ordning, 3 procent mot 5 i fjol. 8 procent tycker att miljö och klimat är den viktigaste frågan (7 procent)."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sjukvard-och-migration-hetaste-valfragorna

Låter märkligt att "lag och ordning" hamnar så lågt två år i följd - inte minst förra året var det väl en stor "snackis"?

Kanske finns svaret i formerna för undersökningen: "Mätningen gjordes mellan den 3 och 8 maj, 1 018 svarade i en riksrepresentativ och slumpmässigt rekryterad webbpanel, enligt Ekot. Frågan har varit helt öppen och svaren har därefter kategoriserats."

kamera0710
6/4/18, 4:43 AM
#79

Fick i alla fall rätt i att skola (tillsammans med sjukvård och migration) blev en av de frågor som väljarna anser är viktigast.

[Göstage]
6/27/18, 8:39 AM
#80

Stabila väljaråsikter om vilka valfrågor som är viktigast, och invandringsfrågan behåller sin aktualitet. Idag anser mer än var tredje väljare att SD har den bästa migrationspolitiken enligt en väljarundersökning. För fyra år sedan kallades de "rasister" som ansåg det - i det är det betydligt svårare att brunsmeta, när majoriteten av befolkningen hyser den åsikten…

"Väljarnas viktigaste frågor är alltjämt sjukvård, invandring och skola och framför allt invandringsfrågan ökar i betydelse. Och ännu tydligare än tidigare anses ett parti ha den bästa politiken i frågan. Det visar en undersökning som opinionsföretaget Novus gjort.

Under det senaste året har de etablerade större partierna försökt lansera ny och strängare invandringspolitik. Det har blivit tydligt särskilt nu under den första delen av valrörelsen. Socialdemokraterna har till exempel uttalat i sin valstrategi att fokusera på frågor om integration. Det har gett mycket liten utdelning i ett ökat stöd för partiets politik. Detsamma gäller Moderaterna."---

"Trots att Socialdemokraterna lyft frågan i sin valstrategi så lyckas Socialdemokraterna inte öka sitt stöd hos väljarna för invandrings- och integrationspolitiken. Bara 14 procent av väljarna anser att Socialdemokraterna har bäst politik jämfört 16 procent under förra året."---

"I stället är det Sverigedemokraterna som tydligt gynnats. I dag anser 36 procent att SD har den bästa politiken när det gäller invandring och integration. För bara två månader sedan var det 27 procent, en uppgång med 9 procentenheter. Det visar en undersökning som opinionsföretaget Novus gjort."---

https://www.svt.se/nyheter/val2018/invandringsfragan-allt-viktigare-for-valjarna

[Hayabusa]
6/27/18, 10:43 AM
#81

#80 "I stället är det Sverigedemokraterna som tydligt gynnats."

Gynnats? Jag skulle hellre vilja påstå att de röstberättigade i stor utsträckning inte anser att Sverige ska vara en global social- & arbetsmarknadsförvaltning.

mangemani4
6/27/18, 2:18 PM
#82

invandringen är helt klart den viktigaste valfrågan då invandringen är kopplingen till så många problem, som innefattar en stor del utav allt som är på den listan som har röstats fram här. får vi bukt på invandringen, så försvinner så många problem. och till er som inte kan tänka längre än vad näsan räcker och som med flit försöker att misstolka eller "läsa fel", jag sa INVANDRINGEN, inte INVANDRARE, jag vet att folk vill missförstå med flit, så det är lika bra att understryka det på en gång, så det inte blir en massa onödigt tjafs.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Niklas
6/27/18, 2:33 PM
#83

#82: Vilka problem är det du menar kommer att försvinna utan invandring?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
mangemani4
6/27/18, 3:24 PM
#84

läs mitt inlägg, jag sa ju det. och nu försökte du ju med att missförstå med flit, vart skrev jag "utan invandring"? kan ni inte bara läsa det som står i ett inlägg och utgå ifrån det istället för att göra era egna gissningar.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Niklas
6/27/18, 4:35 PM
#85

#84: Okej, vilka problem menar du kommer att försvinna när vi får ”bukt på invandringen”? Jag ser inte att du har skrivit det. Du får gärna citera dig själv om jag har missat det. Och vad tänker du på när du skriver att vi behöver få bukt på invandringen?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Ford -57
6/27/18, 8:49 PM
#86

Läs mangemani 4' s inlägg nr: 25+29 , där står allt klart och tydligt. "If you're too good you'l soon be dead" som Amerikanen sa.  Plus att våra egna s.k höjdare dränerar statskassan nåt djävulskt.

annia1
6/28/18, 2:26 AM
#87

Jag har läst det som mangemani4 skrivit i 25 och 29.

I #25 står det bla "det som är orsaken till att pensionärer nu har det så dåligt ställt"

Att många pensionärer har det dåligt ställt har ingenting med invandringen att göra. Vi skulle kunna stoppa all invandring och skicka ut alla invandrare och det skulle inte göra någon som helst skillnad för pensionärerna. 

Att många pensionärer har dåligt ställt beror till allra största del på det pensionssystem som vi har. Och det är det som skulle behöva göras om.

Sen både i inlägg 25 och nu 82 så skrivs det att många saker på listan skulle försvinna.
Tittar jag på listan i #0 så det jag kan se som ev skulle ändras är. "lag och ordning", sen självklart, "invandring/integaration" och "de ökade klyftorna i samhället". Ev också "boende".  och "landets ekonomi" fast sista mer tveksamt. För det skulle lätt kunna ändras om politikerna tänker sig för innan de lovar guld och gröna skogar till höger och vänster.

Men hur de andra skulle ändras om vi fick bukt med invandringen skulle vara intressant att veta.

.

[Hayabusa]
6/28/18, 5:58 AM
#88

I kölvattnet av en frikostig & expansiv invandring följer problem som landet Sverige inte lyckats tackla. Det tror jag att de allra flesta är ense om. Med dessa olösta problem kommer en nota som inte enbart består kronor & öre.

[VSK]
6/28/18, 7:49 AM
#89

Är väl bara lyssna på Reinfeldts "öppna-ditt-hjärta tal" gällande det ekonomiska. Svårare än så är det faktiskt inte.

Ford -57
6/28/18, 10:42 AM
#90

#87 Aha, d e jag som inte förstått att massinvandringen inte kostar mer än Svea orkar med.

Annons:
[Hayabusa]
6/28/18, 10:47 AM
#91

"Tillmälen som främlingsfientliga, rasister, känslokalla, viner inte i luften längre. De som tyckte sig tillföra något genom att fördöma insåg rätt vad det var att de "främlingsfientliga" nog aldrig varit främlingsfientliga. De hade bara nått en sorts gräns. De tyckte bara att vi behöver stärka våra institutioner här hemma, vi behöver tåg som går, operationer när vi behöver opereras, vi vill inte vänta i månader på tid hos tandläkaren, vi behöver en skola som ger en grund att stå på. Då kan vi inte agera så att all världens behövande styrs till Sverige med villkor som överglänser andra länders i Europa."

 Helena Rivière

annia1
6/28/18, 2:37 PM
#92

Om jag tittar på det som står i listan i #0.

Sjukvård, äldreomsorg och skola. De har en sak gemensamt. Personalbrist. De skriker efter personal och skulle gärna anställa bara det fanns folk.

Jobben. Det finns inom ovan angivna områden som åker utomlands och rekryterar personal. Likaså gör en del privata företag eftersom de inte får tag i personal med rätt kompetens här i sverige.

Försvaret. Nu kommer jag inte ihåg när det började nedrustas. Men det var för att det ansågs att vi inte behövde ha det. Och det gällde båda sidorna. Det är först nu som det ansetts att vi faktiskt behöver försvar och därför får dom nu mer pengar och det tagits beslut att återinföra allmän värnplikt.

Miljö-klimat. Begriper inte hur invandringen påverkar det.

Kontroll av myndigheternas arbete. Det har inte heller med invandring att göra utan det handlar om beslut att det ska ske. 

De andra punkterna har jag redan tagit upp.

När det gäller massinvandringen. Ja det var problem både rent praktiska problem och att det kostade mer än vad det borde. Men och det är ett viktigt men. Den sortens massinvandring vi hade fram till 2015 är stoppad och den kommer inte tillbaka. 

Så ska man ta upp invandringen så bör det rimligen vara under de förutsättningar som råder idag och som sannolikt kommer råda för rätt lång tid framöver och inte baseras på nåt som är passe sedan flera år.

Den invandring som vi har idag den har vi råd med ekonomiskt. Och sköts den på rätt sätt så funkar det även rent praktiskt.

Alla länder ska vara beredda att ta emot flyktingar så det ska rymmas inom de ramar som ett land har. Så istället för att hänvisa till nåt gammalt som inte längre gäller så tala om vad som faktiskt är problem idag.

.

[Hayabusa]
6/28/18, 3:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#93

"Så ska man ta upp invandringen så bör det rimligen vara under de förutsättningar som råder idag och som sannolikt kommer råda för rätt lång tid framöver och inte baseras på nåt som är passe sedan flera år."

Är det så..?

mangemani4
6/28/18, 3:47 PM
#94

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

iFokus
6/28/18, 4:22 PM
#95

Wonnalesan har lagt till följande förslag:

  • Djurskyddslagar och djurhållning
[VSK]
6/28/18, 6:22 PM
#96

#92

Under de fem första månaderna så kom det totalt nästan 53 000 personer, och håller den takten i året ut så blir slutsumman runt 127 000 personer. 

Skulle man bygga en tätort till dessa personer så skulle det bli landets femte största tätort (förväxla inte med kommun).

https://www.migrationsverket.se/download/18.4cb46070161462db113174/1527842992336/Beviljade%20uppehållstillstånd%202018.pdf

2014 - 126.966

2015 - 134.240

2016 - 163.005

2017 - 144.489

2018 (fram till Maj) 52.723

Totalt: 621.423

Menar du på allvar att 600 000 personer inte sliter på miljön? De ska väl leva, och köra bil de med, precis som alla andra som kan det. Nu pratar vi endast 4.5 års invandring. 

Om du har så god ekonomi som du vill påskina så kanske du kan hjälpa LLS:are eller fattigpensionärer med en slant eller två. De behöver all hjälp de kan få.

annia1
6/29/18, 1:31 AM
#97

"93 har du länk till den aktuella sidan. För jag vill gärna läsa vad som står i samband med bilden.

.

Annons:
annia1
6/29/18, 1:32 AM
#98

#96 har du verkligen läst den pdf du länkar till. När jag läser ditt inlägg så verkar det som det bara skulle handla om flyktingar som sökt asyl, men så är det ju inte.

För i den framgår det att det är inte bara rena flyktingar som sökt asyl (som man normalt sett avser  i diskussioner när man vill minska invandring) som räknas in. Utan där finns adopterade, studerande, arbetskraftsinvandring, gästforskare, kvotflyktingar, konventionsflyktingar plus en hel del till. 

Så de jag nämnt specifikt i ovanstående kommer man inte ifrån hur man än väljer att sätta lagar gällande flyktingar/invandring. Om det nu inte är så att man vill stoppa  tex gästforskare att komma hit eller förbjuda utländska personer komma hit och studera. Om man ska förbjuda dessa personer att komma hit då ska inte svenskar kunna göra motsvarande i andra länder. Likaså gällande arbetskrafstinvandringen, ska man stoppa den då ska inte svenskar kunna åka till tex norge och jobba.  Och för den delen då ska man även stoppa adoption. Det var bara några exempel på vilka som ingår i summan över vilka som fått uppehållstillstånd. 

Om man bortser från adopterade i stycket direkt ovan så är det personer som bara är här en tid och sen i de flesta fall reser hem igen. Och när vi gör motsvarande i andra länder så sliter även vi på "deras" miljö.

.

[VSK]
6/29/18, 5:36 AM
#99

#98

Jag pratar om alla människor som belastar samhälle på det enda eller andra sättet genom den stora invandring som skett i många år. Det är väl det som är det intressanta eller hur. Om det fattas nästan 40 000 - 45 000 sjuksköterskor det kommande 10 åren som ett exempel så spelar det väl ingen roll vilken epitet det är på det folk som kommer, eller hur.

Kan du tala om exakt vart i mitt förra stycke jag pratar enbart om flyktingar? Jag pratar om den för stora befolkningsökning som skett och sker. Du säger att vi har råd. Har råd med vad?. Tror du inte gästforskare har egen lön? 

Bättre än så trodde jag faktiskt du kunde.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/larmsiffran-det-behovs-45-000-nya-sjukskoterskor/

[Hayabusa]
6/29/18, 6:27 AM
#100

#99 Med tanke på Sveriges befolkningsökningen de senaste åren så torde det inte vara en brist på människor som kan utbilda sig…

[VSK]
6/29/18, 6:38 AM
#102

#100

Trodde alla var högutbildade redan. Nej då, det tror jag inte, men stör mig rätt mkt på när statsministern stått i tv och ljugit om detta ett flertal ggr. Nu sista tiden så har han slutat med det men det beror på att han vet att hans lögn är synad.

Klart folk kan utbilda sig, men det går inte på tre veckor att utbilda sig samt lära sig språket. Speciellt svårt blir det ju när folk inte vill/får lära sig språket eller jobba.

Sen utöver det så lär det finnas sjukhus och vc för allt folk, och det är inget man smäller upp på en månad. 

Som sagt, brist på personal har det funnits i 20 år enligt artikeln jag länkade till, så det kan knappast ha varit en nyhet detta kaos som nu råder inom vårdapparaten. 

Orkar inte googla länk, men du såg väl inslaget där statsministern besökte äldreboende och de äldre blev tillsagda att ljuga (att allt var bra).

[VSK]
6/29/18, 6:43 AM
#103

#101

Sen tillkommer alla de andra kostnaderna utanför MGV´s väggar.

[Hayabusa]
6/29/18, 7:05 AM
#104

#103 Ja, kostnaderna som det hänvisas till är UO8 & UO13 (Statens budget). Statens budget är offentlig, den finns att leta upp på nätet för den som är intresserad. Givetvis uppstår även "synergikostnader" i form av vård, skola, boende etc men dessa är sannolikt svårare att påvisa med konkreta siffror. Dessa ytterligare kostnader är något som vi enbart kan spekulera kring.

Som jag skrev i #88 så uppstår även andra "utmaningar" som följer i kölvattnet i form av social misär, trångboddhet, utanförskap, arbetslöshet etc.  För en alldeles för stor del av de flyktingar & anhöriga som hamnar i Sverige är "vägen in" på tok för lång & brant vilket resulterar i en ond cirkel som sällan eller aldrig bryts. 

Antal flyktingar + anhöriginvandring ligger kanske runt 65-70.000 per år? Låter ju inte så förfärligt mycket, men den skulle troligen behöva vara väldigt mycket lägre för att samhället ska hinna absorbera det antal som redan kommit. 

Det finns fog för att påstå att Sverige bygger en klassklyfta som saknar realistisk lösning.

Annons:
[Hayabusa]
6/29/18, 7:17 AM
#105

#102 Precis. Tänker väl mest på de som säger "Vi har råd!". Javisst, har landet Sverige råd. Regeringen har gjort utrymme för dessa kostnaderna i sin budget så rent konkret - vi har råd eftersom det är en fråga om fördelning av resurser (vilket ju inte är detsamma som att förringa kostnaden).

Å andra sidan: Det råder ingen personalbrist - vi har gott om människor!

En expansiv & generös invandring handlar, i min värld, inte "bara om pengar" - den andra delen av notan är mycket svårare att betala sig fri ifrån.

[VSK]
6/29/18, 7:29 AM
#106

#104

Kan komma totalt upp till 800 000 personer till år 2021 (2017-2021).

Men det har vi ju råd med enligt annai1. Förutom den ekonomiska biten så har vi alla andra problem att lösa. Att nästan bygga Göteborg tätort och Malmö tätort på fyra år är väl en baggis för det etablerade gänget på vänsterkanten.

[VSK]
6/29/18, 7:35 AM
#107

#105

Nej, "vi" har inte råd. Hade vi haft råd, så hade vi haft ett försvar kvar, vi hade haft råd att behålla den sjukhuspersonal som bytt jobb, eller jobbar utomlands för att lönerna är som de är med tanke på allt slit, vi hade haft råd med att höja polisernas löner så att de stannar kvar i yrket mm. Vi hade haft råd med LSS, hjälpa hemlösa, svältande pensionärer mm. Det finns många andra exempel där det fattas pengar, men när ett land är i högkonjunktur så skall det dessutom sättas undan pengar till när nästa lågkonjunktur kommer. 

Om man måste låna miljarders miljarder kronor varje år, så då fanken har man inte råd, enligt mitt sätt att se på det.

[VSK]
6/29/18, 7:37 AM
#108

Framför allt så hade man haft råd att inte höja pensionsåldern.

[Hayabusa]
6/29/18, 7:37 AM
#109

#106 Exakt hur migrationen kommer att se ut är nog omöjligt att sia om, men det går inte att expandera ett välfärdssamhälle hur som helst (Magdalena A.).

[Hayabusa]
6/29/18, 7:41 AM
#110

#107 Förstår vad du skriver. Vad jag menar är att en något naiv inställning typ "vi har råd" är som att säga "vi har personal" (eftersom det inte råder en brist på människor).

[VSK]
6/29/18, 7:51 AM
#111

#110

Exakt. 

Sen kan man se det så här oxå. Om "vi" nu har råd. Varför måste man då göra prioriteringar.

Annons:
[Hayabusa]
6/29/18, 7:55 AM
#112

#111 Prioriteringar = politik = listan i #0

Från #91:

"De tyckte bara att vi behöver stärka våra institutioner här hemma, vi behöver tåg som går, operationer när vi behöver opereras, vi vill inte vänta i månader på tid hos tandläkaren, vi behöver en skola som ger en grund att stå på. Då kan vi inte agera så att all världens behövande styrs till Sverige med villkor som överglänser andra länders i Europa."

[VSK]
6/29/18, 8:06 AM
#113

#112

Om man stänger gränserna totalt, så tar det i bästa fall 20 år att få landet på fötter igen, kanske 30 år i värsta fall, påstår Bert Karlsson. Man må tycka vad man vill om han som person, men kontakter och kunskap, det har gubben. 

Hur har det gått med de 10 miljoner dass som statsministern lovade U-länderna? Han han inte börjat snickra än så lär han sätta fart, för han har ny titel om lite drygt två månader.

annia1
6/29/18, 2:43 PM
#114

Det mangemani4 skrev var att få bukt med invandringen. När man skriver så brukar man normalt sett avse flyktingar. Att man vill minska ner antalet flyktingar som kommer hit.

Om man bortser från flyktingar och adopterade i PDF:en så är det mesta av det andra sånt som vi svenskar gör i andra länder. Så vi belastar då andra länder på samma sätt. Så det går på ett ut. Så vill man få bukt på den invandringen så ska svenskar sluta åka till andra länder för om vi inte vill att dom ska belasta oss så ska inte vi belasta andra.

**

När det gäller bilden så trodde jag att den faktiskt kom från finansdepartementet. Men läser jag då på aftonbladet så är den från 2016. Och tittar jag på bilden så börjar prognosstaplarna från 2016 så det är mest sannolikt baserat på hur det var med den flyktingström vi hade haft fram till dess. Sen exakt vad dom lagt in i prognoserna vet jag inte.

.

[Hayabusa]
6/29/18, 4:45 PM
#115

#114

Siffrorna är baserade på statens budget. Som tidigare nämnt, avser UO8 & 13.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

De verkliga kostnader för migrationen är mer komplicerad än så att räkna fram. Ska vi förlita oss på Joakim Ruist helt färska undersökning/forskning så gäller följande:

"Ruist kommer fram till att statens kostnader för flyktingar med ”genomsnittlig integrationspotential”  i genomsnitt förväntas uppgå till 74 000 kronor per person och år. Då har direkta kostnader för mottagandet inte tagits med i beräkningen."

Av den anledningen hamnar ämnet på agendan.

[Hayabusa]
6/29/18, 4:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#116
mangemani4
6/29/18, 4:51 PM
#117

skilj på flyktingar och lyxmigranter, flyktingar ska vi absolut hjälpa med våra resurser, men inte lyxmigranterna.

enligt FN så är utav allt folk som tar sig till Europa, bara 3% som klassas som flyktingar och ännu mindre är antalet som tar sig hela vägen till sverige, det beräkna vara mindre än 1%, det är fakta, hör efter med FN den som tvivlar. trodde det var allmänt kännt vid det här laget att hela snyft flykting historien bara är en lögn, men tydligen finns det fortfarande folk som tror på det, så jag rekommenderar att ni kollar med FN så att ni inte behöver tro på lögnen mer.

lyxmigranterna (de resterande 99% utav allt folk som kommer hit) är de som kostar pengar, enorma summor, det är de som kräver kräver och kräver men ger inget igen och det är de som måste bekämpas, helst med att de ska ut ur landet

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

annia1
6/29/18, 11:05 PM
#118

Hayabusa #115 visst är det så att det är knepigt att räkna fram, därför som det brukar vara intressant att se vad som ingår.

För om det bara är dom som kom 2015 (som ingick i prognosen) så där och då visste man ju inte hur många som faktiskt skulle få stanna och skulle ingå hela vägen så att säga. 
Men även de som var tänkta att komma framöver borde finnas med i prognosen och där blir det också knepigt eftersom dom hade slagit till bromsen och då blev det ju omöjligt att gissa hur många som ens skulle släppas in. 

Och som magdalena sa i af så är det ju tillfälligt som det är så högt. Och det bör ju rimligen då bero just på den enorma mängd människor som kom. När dom väl kommit in i samhället (om ett par år) som dom ska så bör siffrorna gå ner så de hamnar på liknande nivåer som var före.

Och om jag kommer ihåg rätt så var det väl först i slutet på förra året som dom var ifatt med alla de som kom 2015 så det var först då som dom hade korrekta siffror som det går att göra riktiga prognoser på.

Men prognosen och utfallet för 2017 verkar stämma relativt bra överens.

.

Annons:
annia1
6/29/18, 11:06 PM
#119

mangemani4  #117 håller helt med att man ska skilja mellan riktiga flyktingar och lyxmigranter.  
Jag vet inte om det är så att det saknas möjligheter eller om det är ambition som saknas för att göra bättre undersökningar. Visst en faktor som gör det svårt med en del undersökningar är om det pågår krig i länderna de kommer ifrån och arkiv helt enkelt är förstörda. 

En sak som man skulle kunna göra för att få ännu bättre underlag är att förbättra samarbete inom eu. För chansen finns ju att en som kommer hit redan uppgett nån sorts uppgifter i nåt annat land och då kan man se om de säger samma sak här.

Som det är idag så är det väl fortfarande mest bara tillfälliga uppehållstillstånd som utfärdas så möjligheten finns ju att ändra på dom framöver. Tex dom som kommit från syrien på grund av kriget, där finns det möjlighet att upphäva uppehållstillståndet när det blir möjligt att bo i landet igen.

Men en sak som jag tycker är bra är att vi tar emot kvotflyktingar. Dom finns ju i flyktingläger och har inte själva möjlighet att ta sig nånstans. För att kunna få hjälp av unhcr så måste dom vara registrerade hos dom. Och  där har ju  unhcr gjort undersökningar så gott det går  och sett om de uppfyller kriterier för vidarebosättning. Sen kontaktar ju unhcr länder som tar emot och ser om de uppfyller de krav som de olika länderna har.  I år ska sverige ta emot 5 000.

.

[Hayabusa]
6/30/18, 12:24 AM
#120

#118 "När dom väl kommit in i samhället (om ett par år) som dom ska så bör siffrorna gå ner så de hamnar på liknande nivåer som var före."

Dessvärre är det så att en alldeles för stor mängd aldrig kommer in i samhället och blir självförsörjande. Den stora mängd som kom 2015 är inget som man "städar bort" på ett par år. 

Under åren 2000-2017 sökte drygt 700.000 personer asyl i Sverige. Vi har en anhöriginvandring (beviljade uppehållstillstånd) under åren 2008-14 på c:a 260.000 personer. Om vi utgår ifrån att Ruist har rätt (se #115) så ska vi multiplicera varje individ med 74.000,- SEK  för att få fram den årliga kostnaden. 

Har landet Sverige 500.000 flyktingar (oavsett när de kom) så är det en kostnad på 37 miljarder varje år.  Inte enbart ETT år utan VARJE år.

annia1
6/30/18, 12:54 AM
#121

#120 Jo, statens siffror ska gå ner.

Normalt sett så har staten ansvaret (både det praktiska och ekonomiska) i två år sen går ansvaret över på de kommuner som flyktingar flyttas till. 

Att prognosstaplarna ligger så högt över längre tid  gissar jag på att dom gjorde en beräkning på hur lång tid det skulle ta innan dom betat av alla som kom 2015 och försvinner från deras ansvar. 

Så efter de där två åren, när de fått uppehållstillstånd vill säga, så ska de anses vara lika som alla andra och de ska likt alla andra försöka få jobb eller studera. Och får de inga jobb så är det väl endera a-kassa eller socialen.

Så visst kommer de som inte blir självförsörjande vara en kostnad för samhället, men det ligger då på den enskilda kommunen som dom bor i. Jag gissar att just det att ansvaret läggs över på kommunen som gjort att många kommuner förut sagt nej till att ta emot flyktingar för de har inte velat ha kostnaderna.

Så vissa kommuner har haft och har det fortfarande rätt tufft, medan andra haft det lättare, men numera kan ju ingen kommun neka.
Har nåt svagt minne av att kommunerna får nåt  bidrag när de tar emot flyktingar, men tror det bara är ett par år.

Det är det som blir lite lustigt när man läser om flyktingar och kostnader. Att man bara säger hur mycket dom kostar, men inte vem som betalar "notan".

Och jag kan tänka mig att det är just den biten att kommunerna står för "notan" till viss del var en anledning till att dom inte slog till bromsen tidigare. För det var ju inte staten som betalade. Hade staten hela tiden stått för "notan" så hade det blivit alldeles för dyrt med att köra "öppna famnen". 

Och det är ju för att staten inte står för "notan" som gör att flyktingar inte påverkar ekonomiskt de saker som staten står för tex försvaret.

.

mangemani4
6/30/18, 1:31 AM
#122

varför diskuteras det om den ynka 1% flyktingar? jag menar de är nog mer än tacksamma för att ha fått komma hit och gör nog sitt yttersta för att anpassa sig och bidra. rikta fokus mot de 99% utav lyxmigranter istället, det är ju ändå där det stora problemet ligger och som kostar enorma summor då de varken vill anpassa sig eller bidra, de vill bara ha bidrag och förmåner.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

annia1
6/30/18, 1:53 AM
#123

mangemani4 det diskuteras ju olika saker både i sverige och inom eu.

I sverige finns det ju diskussioner att man ska skära ner på bidragen flyktingar får. Ett är att dom måste uppfylla vissa villkor för att ens få bidrag. Ett annat förslag är att man inte ska kunna få mer i bidrag än vad man normalt sett får i lön. Sen finns det även andra förslag. Så lyxmigranterna kommer vara tvungna att ändra på sig vare sig dom vill eller inte.

Inom eu diskuteras det ju nu att det ska upprättas läger utanför eu dit alla flyktingar kommer föras och i det lägret ska deras asylskäl provas. Det ska tydligen likna de läger som unchr har där kvotflyktingar kommer ifrån. 

Så om det skulle komma flyktingar hit till sverige så ska de föras till det lägret och där få sin sak provad. Sen om de blir godkända för asyl så är det inte säkert att de kommer tillbaka hit utan de kan komma till nåt helt annat land. 

Blir lägret verklighet så tror jag en del lyxmigranter försvinner av sig självt för det är väl ingen som vet hur länge de får bo i lägret, dessutom kommer de inte själva få välja vilket land de ska få komma till om de får ok.

Tyvärr de vi redan har i landet lär vi inte kunna göra nåt åt. Förutom ev dom som kommit på senare år som bara har tillfälligt uppehållstillstånd. I och med att det bara är tillfälligt så kan det ändras så de skickas hem.

.

Emo
6/30/18, 5:36 AM
#124

Citat från #120 " Vi har en anhöriginvandring (beviljade uppehållstillstånd) under åren 2008-14 på c:a 260.000 personer. "

Vilka regler gäller för dem som får ta hit sina anhöriga? Gäller olika regler asylanter och andra? Behöver de inte ha fast arbete, ordnad bostad och ekonomi för att ta hit sina närmaste anhöriga?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Hayabusa]
6/30/18, 7:51 AM
#125

#121 "Det är det som blir lite lustigt när man läser om flyktingar och kostnader. Att man bara säger hur mycket dom kostar, men inte vem som betalar "notan". "

"Vem som betalar nota"? Det är väl exakt därför frågan hamnar så högt på agendan - betalar gör skattebetalarna…inte tas pengar ur någon "Fountain of Youth" i Shangri-La. 

#124 Bra fråga. Enligt sajten Migrationsinfo:

 "Skärpta regler om försörjningskrav gäller också under den nya lagen. Anknytningspersonen ska kunna försörja den anhörige som kommer till Sverige (tidigare räckte det med att den anhörige kunde försörja sig själv)."

"Nya asylregler trädde i kraft den 20 juli 2016 med retroaktiv verkan från och med 24 november 2015 vilket innebär en begränsning jämfört med tidigare lagstiftning av anhöriginvandringen och även chansen till familjeåterförening. Lagen är tillfällig och ska gälla under tre år. Konventionsflyktingar har fortsatt rätt till familjeåterförening medan de personer som bedöms som alternativt skyddsbehövande inte har samma regler."

Annons:
Emo
6/30/18, 8:28 AM
#126

citat från Migrationsinfo via #124:

"Anknytningspersonen ska kunna försörja den anhörige som kommer till Sverige"

Vilka kriterier ska uppfyllas för det?

Kan Barnkonventionen, som nu blivit lag i Sverige hjälpa till?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Emo
6/30/18, 9:28 AM
#128

#127 Vill de hålla isär mor och barn, så kan de tolka som de vill. 😭

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Martin
6/30/18, 9:35 AM
#129

Invandringsfrågan kommer säkert vara en het potatis i valet. Tyvärr tror jag att den kommer orsaka mer frågetecken är utropstecken. Jag är ganska van vid att det lovas stort och brett i samband med val (och inte sällan ändras saker väldigt snabbt också. Ibland innan ens valet är över (se de senaste dagarnas cirkus om huruvida alliansen har sagt att SD skall få ordförandeposter eller inte i utskotten).

Något jag skulle tycka vara mycket mer intressant i debatten (inte bara gällande invandring) är om något parti faktiskt skulle vilja prata som sin egen partipolitik, hur de tänker och vad de skulle vilja göra. Just nu verkar det mesta gå ut på att mer prata skit om de andra. 

Jag bor i Malmö. Jag tycker att det blir problematiskt att prata om invandring, för det är inte den i sig som är ett problem. Det är i mitt tycke integrationen av invandrade som är ett problem. Det är inhumant att ha ett system där man efter många år plötsligt kan få avslag och utvisas. Det är inte rimligt att det tar så lång tid innan man får beslut. Kan vi inte hantera processen snabbare är frågan om vi skall sprida de invandrade bättre över landet (osäker på om Migrationsverket bara behandlar lokala ansökningar eller regionalt, hanteras de regionalt löser man inget med en spridning i den frågan) för att minska kötider. 

Jag kan också konstatera att det behövs bättringar (mer resurser) i sjukvård och äldrevård, samt inte minst lag och ordning. Dock tycker politikerna att ett aggressivt stadsvapen är ett av de större problem (lite raljant) och har redan lagt ner 2-3 miljoner på att ändra det (utan att beslut om att ändra det tagits. Nu när det har upptäckts är det inte någon som riktigt vill ta i det. Skall bli intressant att se hur det fortsätter. 

Jag upplever rasismen vara ganska omfattande i Malmö, utan att kunna visa siffror på det. Det är min egen uppfattning, av att jobba i och bo nära ett område med hög andel invandrare och i många fall misslyckad integration. Det finns absolut ett problem med rasism från högersidan, och "svenskar mot invandrare". Men rasismen mellan olika invandrargrupper eller snarare grupper med olika etnisk bakgrund då det inte bara handlar om invandrare utan även folk födda i Sverige och således inte invandrare är nog ett större problem.

Jag älskar verkligen min stad, men jag är reell orolig för utvecklingen för min uppfattning är att Malmös ekonomi inte är i balans, att det finns ganska mycket man inte reder ut och jag ser inte riktigt lösningen på det. Det är tur att jag inte är politiker, utan att det finns andra som kan och skall hitta lösningen på det. För gör man inte det - då har vi om några år helt andra problem än idag.

mvh Martin

Lussan20
6/30/18, 11:21 AM
#130

Rädslan är ett stort hot mot demokratin!

Tyvärr så förstår man det inte förrän det är försent!

Vi äldre som var med efter 2dra världskriget och fattigdomen då ,såg hur vi tog emot stora mängder Finlandsbarn och andra flyktingar. Kvinnorna stickade strumpor till barnen och männen i fält!

Idag råder jantelagen den genomsyrar allt, roffa åt sig mest .

En fråga som barnpedagog och lärare som ligger mig varm om hjärtat är förbud om vinst i välfärden. Spara på små barn och gamla är så fult. Man glömmer aldrig förskolor privata där barn inte fick äta sig mätta. Föräldrarna tror att när barnet kommer hem och inte vill äta så är barnet mätt, fast det är raka motsatsen, lika med de gamla. De orkar inte komma igång och äta.

De små fick suga på knäckebröd fast de inga tänder hade.Blöjorna smutsiga och sår i rumpan blev till sjukbesök.

De gamla svälter på boenden, man läser om det varje dag i dagstidningarna.

Att bara kräva rättigheter som tex att få ha sin 2åring på förskolan då man får en liten baby  hemma ska skatten gå till det? Friska föräldrar måste väl klara två barn hemma?

Mormor hade 7 barn i ett rum, de växte upp till goda arbetsföra människor.

Ja men barn behöver sina kompisar heter det?? Det finns barn i varenda sandlåda, öppna förskolan finns.Jag tror det blir enormt fel då samhället tar över mer och mer ansvar för barnen. Släpp telefonen, lek med barnen. Snart är de stora och de har då ringa kontakt med sin familj för förskolan blev familjen.

Djurhållningen och miljön är också viktig fråga för mig.

Brott och straff är också viktigt. Särskilt mot oss kvinnor. Som alltid varit låg prioritet. Kvinnan har aldrig varit särskilt viktig varken lönemässigt eller som offer.

Kanske vore den viktigaste frågan för Sverige? Varför kvinnor ska behandlas sämre än män? Vilka driver den frågan. Undrar WL

[Hayabusa]
6/30/18, 11:34 AM
#131

Integration, ja…vilket härligt ämne. Personligen tror jag att landet Sverige haft en något naiv inställning till hur integration sker. Att hälsa den nyanlände välkommen med några folders, översatta till personens språk, hänvisa till SFI och ge ekonomiskt stöd. Gör vi bara det "…så ska det nog lösa sig".  Integration kräver en insats från de enskilde i form av motivation, vilja, kunnande etc. Finns inte det hos individen, ja då är det dömt att misslyckas. Här är nog den verkliga nöten att knäcka, anser jag. Kanske finns inte ens tanken om integration på agendan överhuvudtaget? Är det t om så att många som bor i s.k. utanförskapsområden ser sig som integrerade i just det egna området? Religion, kultur, språk mm är det som känns "som hemma" - så vad är problemet? Svenska? Varför det?

Självklart blir frågan om integration/invandring svårare att hantera ju större antalet människor det är frågan om. En ond cirkel som är svår att bryta. 

Länder som Sverige verkar dessutom tro att allt går att lösa med bidrag. Ekonomiska bidrag är bra, men även här finns det en naiv inställning om att "…det löser sig nog".  Malmös ekonomiska situation är prekär och personligen ser jag få tecken i skyn som pekar på konkreta lösningar.  

Man kan ha uppfattningen att Sanandaji & Lars Åberg har en populistisk agenda, alla har rätt att ha en åsikt, men att inte ta till sig problemställningar löser inget.

annia1
6/30/18, 2:25 PM
#132

Hayabusa #125 att skattebetalarna står för notan stämmer. Men det intryck jag har är att de flesta tror att det är från statens kassa. Men det är det inte utan kommunernas. 

Martin #129 när det gäller migrationsverket så är jag osäker på om de har kontor på flera orter, men de tar alla i turordning, men de asylsökande kan bo överallt i landet i väntan på beslut. I de flesta fall på boende som staten står för. När det gäller handläggningstiden så är den normalt sett runt 6 månader. Och som jag förstått så har dom hållit den relativt ok förut. Men sen om jag kommer ihåg rätt så har väl den asylsökande rätt att överklaga om den fått avslag och då tar det längre tid innan det kommit ett definitivt beslut.
De som haft långa handläggningstider redan från början är de som kom 2015 där kom de väl ikapp i slutet på förra året så en del av dom hade en handläggningstid på runt 2 år. 

Det där med att få höra deras partipolitik. Idag har de väl i stort sett samma oavsett vilket parti man hör prata. I alla fall på riksnivå. På kommunnivå kanske det kan skilja mer.

.

Annons:
[Hayabusa]
6/30/18, 4:44 PM
#133

#132 Så du menar att invandringen inte belastar statens budget?

annia1
6/30/18, 11:32 PM
#134

#133  Jag letade reda på det du verkar ha citerat i #115 och där står också "men det räcker inte för att täcka det underskott som uppstår de första åren samt efter pensionering"

Så tar man summan av de första åren och sen efter de blivit pensionär och gör ett genomsnitt så blir det 74 000 per år.  Men som jag förstår så säger han inget om att flyktingar belastar statens budget  tiden däremellan. Och jag kan inte heller komma på nåt som skulle belasta statens budget (på annat sätt än du och jag), efter att personer som fått uppehållstillstånd kommit till sina kommuner.

Och visst eftersom många av de som kommer hit inte hinner få ihop till egen pension så blir det ju oftast bara garantipension och den står ju staten för. Men det finns säkert personer som klarar av att få ihop egen pension. 

För säg en som kommer hit som 20 åring, den bör rimligen hinna få ihop egen pension. Medan en som kommer hit som 50 åringen inte hinner.  

Och tittar man på infödda svenskar så finns det tyvärr rätt gott om pensionärer som enbart har garantipension som då också belastar statens budget på samma sätt.   

Enligt aftonbladet finns det ca 650 000 som får garantipension mestadels kvinnor. Men det framgår inte hur många som är infödda resp flykting. Och tror inte det går att få fram fördelningen, men tror inte ens majoriteten av de är flyktingar.

.

[Hayabusa]
6/30/18, 11:38 PM
#135

#134 Dock blir det en minusaffär, totalt sett.

annia1
6/30/18, 11:49 PM
#136

#135 Och du vill inte förstå att det även kan gälla infödda svenskar. 

Det finns många infödda som aldrig börjar på nåt jobb eller måste sluta jobba i förtid eftersom dom har nån sjukdom/skada och får det som förut kallades förtidspension/sjukpension. Sen får garantipension när det blir 65. De blir också en minusaffär i slutänden.

.

mangemani4
7/1/18, 12:01 AM
#137

tycker det säger allt, ja, det finns svenskar som kostar, självklart, men bara för att det finns svenskar som kostar, ska vi då göra saker och ting ÄNNU VÄRRE genom att ta hit ännu mer folk som kostar. har aldrig förstått det resonemanget, finns ingen logik alls i det. samma resonemang körs det med när det gäller våldtäkter, "jamen, det finns ju svenskar som våldtar med", ja och? bara för det, ska vi göra det hela värre genom att ta in mer våldtäktsbenägna män. så sjukt trött på dessa relativiserande argumenten, bara för att nått redan är dåligt, då är det helt ok att göra det ännu värre. vansinne.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[VSK]
7/1/18, 12:16 AM
#138

#137

Men det vet du väl hur det är. Det är ju skithäftigt att betala skatt, men när man frågar de om de kan ta kvarskatten så blir de knäpptysta.

[Hayabusa]
7/1/18, 12:23 AM
#139

#136 Nja, att jag saknar viljan att förstå är ett påhopp som saknar grund.

För att återigen citera Magdalena Andersson:

"Det går inte att expandera ett välfärdssamhälle hur som helst"

Det går att ha vilka åsikter & synpunkter som helst om ämnet, men det finns på agendan av en anledning. Ska samhället orka ta hand om de som inte kan bära sig själv så måste det vara en balans mellan de som bär och de som blir burna. Att ta emot flyktingar är historia om humanism och inget som går, eller skall, räknas hem i reda pengar. Men - en nationalstat & välfärdssamhälle handlar om så mycket annat än att agera global socialförvaltning. Om jag som medborgare i landet Sverige betalar skatt (oavsett härkomst och etnicitet) så är det fullt rimligt att jag får ha synpunkter på vad dessa pengar användes till.

Annons:
annia1
7/1/18, 1:54 AM
#140

mangemani4 #137 du tyckte ju det var bra att vi tar emot riktiga flyktingar. De finns faktiskt också med bland "minusaffärerna",  

Men enligt det du skriver nu "ska vi då göra saker och ting ÄNNU VÄRRE genom att ta hit ännu mer folk som kostar." Då ska även riktiga flyktingar räknas dit. För hur man än vänder på det så riktiga flyktingar kostar dom också.

När det gäller lyxmigranter så dom kan skickas till månen vad mig anbelangar. Och när det gäller hur många som ska kunna komma hit så skrev jag tidigare att det diskuteras om att det ska sättas upp läger där asylsökande ska få sin sak provad. Så antalet flyktingar som kommer hit bör minska. Sen är ju förhoppningen att dom som faktiskt kommer hit mer hör till riktiga flyktingar än lyxmigranter. Fast med tanke på det du just skrev så spelar det ju ingen roll för både riktiga och lyx kostar pengar.

.

annia1
7/1/18, 1:55 AM
#141

Hayabusa #139 så du ser det som påhopp. Jag blev uppriktig förbannad att se det bli kallat för minusaffär.

Det finns människor som föds med skador/sjukdomar. Dom är minusaffär (i pengar räknat) redan från födseln och resten av sina liv. Och då anse garantipension  som minusaffär blir enligt mig så galet det kan bli.

För är en flykting som får garantipension en minusaffär så är alla som får det en minusaffär oavsett varför de får garantipension. En del har skador/sjukdomar som gjort att de inte kunnat jobba eller varit tvungna att sluta i förtid, andra har haft jobb men lönen varit för låg.

Dom flesta flyktingar har jobbat en tid innan de går i pension (vilket ruist också säger). Men de som får garantipension har ju inte jobbat tillräckligt länge eller lönen inte varit tillräcklig, men visst det finns även de som aldrig varit självförsörjande. 

Nej det går inte att expandera ett välfärdssamhälle hur som helst. Men som jag precis skrev i föregående inlägg (och skrivit tidigare) så diskuteras det nu i eu hur man ska hantera flyktingfrågan dom flesta där har ju insett det orimliga i hur det är idag när det gäller den frågan. Eftersom vi är med i eu så kan vi inte göra så mycket på egen hand (om vi inte går ur eu förstås) utan vi måste följa de flesta beslut som tas i eu. Men i och med att de diskuterar det så kommer det bli förändringar, bara synd att allt ska ta sån tid.

.

[Hayabusa]
7/1/18, 7:39 AM
#142

#141 Vår diskussion i denna tråd har berört kostnader kring migration & flyktingmottagande. Utgår vi ifrån att Joakim Ruist har rätt i sina beräkningar så ÄR det (flyktingmottagandet) en minusaffär. Då väljer du att bli arg och utan belägg påstå att jag inte har någon förståelse för människor med sjukdomar. Eftersom du inte kan backa upp ett dylikt påstående med fakta så blir det ett påhopp.

annia1
7/1/18, 3:05 PM
#143

#142 nu beror det på vad du lägger i ordet flyktingmottagandet. För läser man det som ruist ska ha skrivit (länkar återigen till det som sannolikt är ursprunget) så är inte kostnader för själva mottagande med. 

Tittar man på en person som sökt asyl. När den fått uppehållstillstånd så är den att betraktas som svensk. Den får i stort sett samma rättigheter/skyldigheter som andra. Enda skillnaden mellan en svensk medborgare och en med uppehållstillstånd är att de får inte rösta i riksdagsvalet. Det är det enda jag kommer på.

När personen kommit ut till sin kommun där den ska bo så belastar den statens budget på samma sätt som du och jag och alla andra gör/kan göra. Enda extra kostnaden jag kan komma på för staten är om kommuner får bidrag för att dom tar emot flyktingar, men det är då bidrag dom får för just den specifika personen/familjen och det är bara ett par år.

Jo en sak som han tar upp som underskott för staten är minskade skatter och arbetsgivaravgifter. I januari fanns det 370 000 arbetslösa enligt arbetet. 159 000 inrikes födda 211 000 utrikesfödda. Så det är fler utrikesfödda som är arbetslösa, men den siffran sjunker.

Så tittar man på det som ruist tar upp så är det i huvudsak pensionen som belastar statens budget eftersom många flyktingar inte hinner få ihop till egen. Och tittar man på det han skrivit så den stora posten är de som aldrig blir självförsörjande. Dock framgår det inte varför dom inte blir det. Är dom bara lata, för gamla för att vara attraktiva på marknaden eller är dom sjuka/skadade. Om den gruppen minskar så minskar ju även siffran som nämns.

Sen om man tittar på det han skriver så säger han att integrationstakten är densamma som förut och att det inte är ett gott betyg för politikerna. Eftersom den takten som varit inte är hållbar. Man kan väl hoppas att även det ändras framöver.

Frågan är vad kostnaden skulle bli om man gjorde en motsvarande uträkning för oss andra.

.

[Hayabusa]
7/1/18, 5:40 PM
#144

Prognosen visar att flyktinginvandringen både på lång och kort sikt är en kostnad för Sveriges offentliga finanser. 

”Osäkerheten i beräkningarna är stor, men indikerar att nettoomfördelningen via de offentliga finanserna till en genomsnittlig flykting under hela dennas livstid i Sverige uppgår till i genomsnitt 74 000 kronor per år. Som jämförelse var omfördelningen till en genomsnittlig flykting i Sveriges befolkning 2015 cirka 60 000 kronor”, står det i rapporten.

Saxat från SVT´s hemsida angående Ruist rapport.

mangemani4
7/1/18, 5:45 PM
#145

åter igen, skilj på flyktingar och lyxmigranter. 1% flyktingar kostar en del, men de har vi råd med samt att de är de som är tacksamma för att ha fått komma hit och bidrar högst troligt till samhället lite längre fram, så där blir det ju möjligtvis en förtjänst, men 99% lyxmigranter, sådana som bara vill ha och inte bidra(möjligtvis nån enstaka), sådana som inte vill integreras utan leva kvar i sin tro till islam, sådana som tror att de kan uppföra sig hur som helst, där har vi den riktiga kostnaden, där har vi belastningen, där har vi problemet.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Hayabusa]
7/1/18, 6:04 PM
#146

#145 "Lyximigrant" eller ej - sanningen är att vägen in i det svenska samhället är på tok för brant för en alldeles för stor andel.

Saxat från HD/Sydsvenskan:

"Helsingborg och Malmö, 2011
I sfi-lokalerna vid Komvux Kärnan i Helsingborg och Komvux Södervärn i Malmö läser tre klasser med 115 elever svenska. De har alla kommit till Sverige för att starta nya liv. Några för att de har flytt från sina hemländer, andra för att de träffat sitt livs kärlek eller för att de ska studera eller jobba.
– Jag hade hört att Sverige var det bästa landet i världen med sin demokrati, säger Ahmed Khudeidah Qojy, som kommer från Duhuk i norra Irak.

Många har ett gemensamt mål. Att lära sig svenska så snabbt som möjligt för att kunna få jobb eller vidareutbilda sig. De styrande politikerna ger gott hopp. Inför valet 2010 har Socialdemokraterna förkunnat att Malmö är möjligheternas stad och att de måste ta tillvara flyktingarnas utbildningar.

"Allt annat är ett oacceptabelt slöseri med mänskliga resurser och en förlust för hela Malmö", står det i valmanifestet."

Annons:
[Hayabusa]
7/1/18, 6:07 PM
#147

Fem år senare…

"Helsingborg och Malmö, 2016, mitt i flyktingkrisen
Fem år har gått när HD plockar fram klasslistorna från sfi igen. Då har 163 000 flyktingar kommit till Sverige det senaste året. För många av dem börjar nu vägen in i samhället. Och vem kan berätta om den bättre än de som en gång satt i skolbänken. Vi söker upp eleverna. Hur gick det? Vilka var svårigheterna? Och vilka råd har de att ge?

De har nu varit i Sverige i mellan 5 och 13 år. De flesta är ännu skrivna på adresser i Helsingborg och Malmö. Några vi får tag på har fått fasta jobb. Men de flesta inte. De berättar hur svårt det har varit och hur de sökt jobb efter jobb utan att få respons.
Ahmed Khudeidah Qujy hade med sig en utbildning i hotell och turism men är arbetslös och har nu börjat studera igen på komvux. För att dra in lite pengar till familjen har han hjälpt till på sin brors pizzeria.
– Jag hade aldrig bakat pizza förut, men det är svårt att hitta andra jobb, säger han.
Sahar Badran är palestinska, född i Danmark, uppvuxen i Libanon och idag bor hon i Helsingborg. Hon tvingades avbryta sfi-studierna eftersom hon blev gravid. Men samma dag HD når henne är hon på väg att återigen skriva in sig på sfi."

"Medelinkomsten 2014 för eleverna i sfi-klasserna var 72 700 kronor. Det motsvarar en månadslön på drygt 6 000 kronor.
Räknar man bara eleverna i Helsingborg blir medelinkomsten ännu lägre: 65 300 kronor. Endast fyra tjänade mer än 200 000 kronor om året. 13 hade ingen inkomst alls.
Statistik från SCB visar att det tar mellan 3 och 7 år för män som kommit till Sverige som flyktingar att få arbete.
För kvinnor mellan 9 och 11 år.
I Helsingborg och Malmö då? HD har låtit SCB plocka fram siffrorna specifikt för städerna.
Bara hälften av de nyanlända i Helsingborg hade ett jobb efter 10 år.
I Malmö har det varit ännu svårare - bara 36 procent hade ett arbete efter 10 år.

I somras dömde Riksrevisionen ut Sveriges etablering av nyanlända. Insatserna är inte "tillräckligt effektiva" skriver de i en rapport efter att ha granskat hela systemet.
Den nya etableringsreformen som kom 2010, för att förbättra hanteringen av nyanlända, har inte hjälpt, skriver Riksrevisionen. De brister som fanns före reformen kvarstår.
Till exempel skulle den öka chanserna för kvinnor att få jobb, men så har inte skett.
Istället pekar revisionen på allvarliga brister när det gäller statens insatser för att underlätta nyanländas etablering på arbetsmarknaden. Folk får inte jobb snabbare."

mangemani4
7/1/18, 6:13 PM
#148

lyxmigranter, terrorister, brottslingar, ja oavsett vad det är, så är 99% inte flyktingar, och det är fakta, finns att hämta hos FN som sagt.

det är ju just dessa som inte vill lära sig svenska, det är ju just dessa som inte vill in och jobba, det är just dessa som inte vill följa lagar utan tror att de kan bete sig hur som helst,  de vill bara ha och ha och ha och varför i allsin dar ska dessa få vara kvar i landet, det går utöver mitt förstånd, de är ju bara en belastning, de kostar bara och ställer till oreda. vad finns det egentligen att diskutera, det är ju en självklarhet att de ska ut ur landet.

men jag vet, hindret ligger hos vår nuvarande regering och de som slickar deras röv, därför är det så viktigt att som första steget i rätt riktning, att få bort denna regeringen och ersätta den med en som fattar något och som är villiga att slänga ut de som inte bidrar och bara kostar pengar.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[VSK]
7/1/18, 6:19 PM
#149

#148

Nu måste jag rätta dig.

FN sa förut 5 % men det är ett tag sen nu och nya kalkyler sa 4% men som ändrats igen och sänktes. För "nåt" år sen så var det 3.41% om jag inte missminner mig. Har det kommit nyare uppgifter än dessa så har jag missat det, men endast 1% låter lite väl lågt. 

Hur som, så är det helt åt fanders, speciellt när hundratusentals människor svälter i det här landet och vården finns inte för de som behöver den som mest mm.

Länka gärna till senaste undersökning så får jag läsa den.

mangemani4
7/1/18, 7:39 PM
#150

jag pratar om de flyktingar som tar sig hela vägen till sverige(vilket jag redan har skrivit och förklarat längre upp, så ingen rättning behövs:) ). 3% är antalet som kommer till Europa.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[VSK]
7/1/18, 8:02 PM
#151

#150

3% låter mer bekant, men du skrev 1% tidigare 🙂

mangemani4
7/1/18, 9:53 PM
#152

åter igen(om du läser mina inlägg längre upp) så skrev jag att 3% är de som kommer till Europa och 1% är det som tar sig hela vägen till sverige:), men för att hjälpa dig lite på traven, läs inlägg 117;

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[VSK]
7/1/18, 10:10 PM
#153

#152

Så en procent av de tre procenten kommer till Sverige? 1/300 alltså. Har svårt att tänka mig att det kommer 45 miljoner riktiga flyktingar till Europa varje år. Du måste mena att en tredjedel av de riktiga flyktingar som tar sig till Europa tar sig ända upp till Sverige?

Ska läsa #117 men det får bli nån annan gång 🙂

Annons:
mangemani4
7/1/18, 10:20 PM
#154

nej, jag menar exakt det jag skriver/skrev, utav ALLT folk som kommer till EUROPA, ALLT folk till ANTALET, så är bara 3% utav det ANTALET, klassade som flyktingar och utav dessa 3% flyktingar, så är det bara 1% som tar sig hela vägen till SVERIGE, och RESTEN utav allt folk som kommer till SVERIGE, är lyxmigranter, brottslingar, terrorister, ja gud vet vad.

kan nog inte förklara enklare än så=/

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[VSK]
7/1/18, 10:38 PM
#155

#154

Jag vet hur du menar men det är min matematik som stämmer. Ville bara busa lite 😎

annia1
7/2/18, 12:44 AM
#156

Hayabusa #144 och på en annan sida på svt så tycker en att det inte går att tolka det på det viset som ruist gör.

#146 #147 och där har du väl även det som ruist lägger politikerna till last. Att de inte gjort tillräckligt för att underlätta för flyktingar att komma in i samhället.
Ta bara det den kvinnan som var tvungen att sluta på sfi när hon blev gravid. Så har det ju varit hittills att kvinnor som blir gravida måste sluta och kan inte börja igen förrän tidigast när hon slutar vara föräldrarledig. Vilket är helt galet, men det är ju en sak som ska ändras om politikerna håller det dom sagt.

Jag har hittat ruist rapport. Har bara skummat den lite. Men en sak jag upptäckte att det är inte bara sånt som kommer från staten som finns med utan även sånt som ligger på kommunerna och landsting. Så i princip allt som finns i samhället stat/kommun/landsting finns med. Den som vill kan ju läsa själv. Är en pdf. 

Har inte orkat gå igenom för att se hur han gjort sina beräkningar eftersom saker kan "kosta" olika i olika kommuner/landsting så han måste ju gjort nån formel eller så måste han tittat på varje enskild flykting för att få fram siffror och sen tagit genomsnitt. Har inte heller orkat räkna på hur mycket som ligger i statens kassa och hur mycket som ligger på kommuner/landsting.

.

annia1
7/2/18, 12:45 AM
#157

mangemani4 det går inte att skilja på riktiga flyktingar och lyxmigranter när man diskuterar. I och med att de har uppehållstillstånd så har det fått det för att de anses ha flyktingstatus. 

Sen det där att de inte vill jobba. Det är möjligt att de inte vill, men de flesta som kommit hit till sverige kommer ut i jobb även om det tar tid. När det gäller männen så är det mellan 70-80% som kommer ut i jobb. Bland kvinnor är det 65-75%. 

Och det är ju så att de flesta flyktingar/lyxmigranter vi har här i sverige faktiskt sköter sig.

Det där med regeringen. Idag spelar det ingen roll vilken regeringen det blir efter valet. Det kommer bli förändringar oavsett. 
Oavsett regering så kan de inte skicka ut en person som fått permanent uppehållstillstånd.  Vad jag kommer ihåg nu vill väl inte ens SD riva upp permanenta tillstånd som redan är givna. Så de som har permanent uppehållstillstånd de kommer finnas kvar.

.

[Hayabusa]
7/2/18, 7:28 AM
#158

#156 Du tänker Sandro Scocco? Det är välkänt att han är av en annan åsikt - vilket han givetvis har rätt ha (en annan åsikt). Från länken:

"Sandro Scocco är en av de som riktat kritik mot ESO-rapporten. Han menar att den inte bör tolkas i form av kostnader när det enligt honom handlar om en omfördelning mellan grupper."

"…inte tolkas i form av kostnader…"…Nej, det kan Scocco få mena på, men oklart vad han då istället tycker att tolkningen bör vara. En omfördelning? Av pengar/resurser? Ja, det kan ju vara ett argument när någon har har spenderat en halv månadslön på byn. "Men kära du, se det inte som en kostnad utan istället som en omfördelning av resurser" 😉 Eller när politiker talar om "utmaningar" istället för att kalla ett problem vid dess rätta namn. 

I samma länk uttalar sig Tino Sanandaji:

"Enligt Tino Sanandaji, nationalekonom och debattör är ESO-rapporten välbehövlig av två skäl.

– Vi behöver alltid underlag till svensk politik som bygger på oberoende information. Sedan är den här frågan kontroversiell och det finns överdrifter åt båda håll. Då behövs något som bygger på vetenskaplig metod, säger Sanandaji till SVT Nyheter, och fortsätter:

– Många vill tabubelägga att man ska räkna ut sådant här. Men man ska inte vara rädd för en sådan här rapport, fakta är ofta modererande."

Just det - "en vetenskaplig metod". Vilket det finns en hel del som talar för att Ruist rapport bygger på. Vilket inte förefaller gälla för Scoccos uttalande.  

Det är ingen som begär att du ska utföra en grundlig & vetenskaplig analys av Ruist rapport. Du skriver:"Men en sak jag upptäckte att det är inte bara sånt som kommer från staten som finns med utan även sånt som ligger på kommunerna och landsting. Så i princip allt som finns i samhället stat/kommun/landsting finns med. "

Självklart - det handlar ju om Sveriges offentliga finanser. Vad trodde du? Du tycks tro att om UO (utgiftsområde, statens budget) förs över på landets kommuner, då har den (kostnaden) som i ett trollslag gått upp i rök. Om så vore fallet så skulle landet Sverige kunna uppvisa världens mest kostnadseffektiva försvar t ex. Till en i statens budget redovisad kostnad av 0 kronor! Hur då? Jo, genom att fördela kostnaden på landets kommuner…Man behöver inte vara nationalekonom för att syna den bluffen.

[VSK]
7/2/18, 7:52 AM
#159

#158

Man behöver inte vara nationalekonom för att syna den bluffen. 

Nä, det räcker nog med en IQ på ~80 för att syna den bluffen.

annia1
7/2/18, 2:47 PM
#160

Det som togs upp i den artikeln som spridits från första början och som första citatet sannolikt kommer gällde sånt som rör statens kassa.  Står rakt ut att det gäller statsfinansiella kostnader. Sen står det även Bidrag till statskassan, står även statens kostnader.
Så om man inte ska gå på det som han faktiskt skriver så blir det konstigt.

Och i inlägg #115 så det enda som nämns är statens budget. Och i #116 så är det också om staten.

Statens kostnader är en sak och kommuner/landsting är annat. Och sånt som bla tas med är inte sånt som överförts från statens budget till kommuner/landsting utan det är sånt som uppkommit när dom kommit till sina kommuner. För som regel är de inte så länge inom statens ansvar att det som rör kommuners del hinner bli en kostnad för staten.

I det som ingår är bland annat skolan. Vi har skolplikt i sverige vilket innebär att barnen enligt lag ska gå i skolan. Om dom inte gör det så kan dom bli hämtade av polisen.
Om vi blir sjuka så har vi rätt till sjukvård.
När vi blir gamla så har vi rätt till äldrevård.
Det är bara några exempel som inte kommer från statens kassa och inte fanns där från början utan uppstått när dom kommit ut till sina kommuner. 

När man gör genomsnittliga uträkningar på sånt som kostar olika så blir siffrorna snedvridna. Det behöver man inte vara nationalekonom för att förstå. Det räcker med vanlig logik. Hade det bara varit sånt som rör statens kostnad så då hade siffrorna sannolikt speglat hur det är, men inte nu.

.

Annons:
annia1
7/2/18, 2:47 PM
#161

Och när man får höra att man har för lite iq då tackar jag för mig. För det är inte jag som saknar det. Så nu skiter jag i det här.

Jo en lustig sak. Jag är också kritisk mot hur politiker skött invandringen och tycker också att vissa borde skickas ut så att jag skulle försvara nåt som gäller flyktingar är bra lustigt.

Men när vi nu har tagit emot flyktingar då ska vi även se till att ta hand om dom.

Tack och lov att man kan välja vilka trådar man ska läsa.

.

[VSK]
7/2/18, 3:18 PM
#162

Efter bara 6 månader 2018 rapporterar Migrationsverket att man har beviljat 66.621 st uppehållstillstånd (varav 29.536 anhöriga). Det motsvarar 2,5 st Söderhamn kommun i befolkning.

Håller takten i sig så landar den totala siffran efter årets slut på ~135 000 st uppehållstillstånd.

https://www.migrationsverket.se/download/18.4cb46070161462db113174/1530528195535/Beviljade_uppehållstillstånd_2018.pdf

#161

Ingen här som sagt att du har låg IQ. Jag sa att man lär behöva en IQ på 80 eller högre för att syna bluffen som regeringen gjort när de spred ut kostnaderna på kommunerna. 

Däremot så sa du tidigare att statsministern dragit i handbromsen och det var väl rekordlåga siffror nu (eller vilket ordval du nu valde) och det stämmer inte för fem öre vilket siffrorna från MGV visar.

Nu är den här tråden så pass lång, men påvisa gärna de som inte vill hjälpa riktiga krigsflyktingar.

[Hayabusa]
7/2/18, 3:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#163

Är det inte hårklyveri? På vilket bord hamnar notan? Eftersom Sveriges kommuner, landsting etc befinner sig i det som kan kallas "Sverige" så är det enbart en fråga om bokföring. Ruist rapport handlar om kostnaden för Sveriges offentliga finanser. 

 annia1 skriver så här:

"Om vi blir sjuka så har vi rätt till sjukvård.
När vi blir gamla så har vi rätt till äldrevård.
Det är bara några exempel som inte kommer från statens kassa och inte fanns där från början utan uppstått när dom kommit ut till sina kommuner. "

Jaha..? Är det så? Nu förstår jag förvisso inte slutet på den sista meningen "…och inte fanns där från början utan uppstått när dom (?) kommit ut till sina kommuner" men jag lämnar det därhän. 

Är det inte så att omsorg om sjuka & äldre är något som återfinns i såväl statens som kommunernas budget? 

PS Hur skolvägrande individer som hämtas av polis kom in i bilden - det begriper jag inte heller…

Bilden är hämtad från www.regeringen.se

Emo
7/2/18, 3:31 PM
#164

citat från #162:

"Efter bara 6 månader 2018 rapporterar Migrationsverket att man har beviljat 66.621 st uppehållstillstånd (varav 29.536 anhöriga)."

Det måste väl betyda att dessa 29536 har anhöriga här i landet med medborgarskap eller Put och dessutom kan försörja dessa 29536 och har lämpliga bostäder ordnade till dem. Då har ju de anhöriga i Sverige lyckats få fina arbeten med höga löner och skaffat sig rymliga bostäder, eller har jag missuppfattat något här?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

mangemani4
7/2/18, 3:32 PM
#165

flyktingar är det nog ingen som säger något om eller har något emot, ja  mer än möjligtvis NMR och AFS, men grejen är att du fortfarande blandar ihop flyktingar med lyxmigranter annia1, 1% flyktingar som verkligen behöver hjälp, som är tacksamma över att få komma hit och som troligtvis kommer att bidra till samhället, inga som helst problem för mig, men de resterande 99% utav lyxmigranterna däremot, som suger ut resurser samt ställer till oreda, de har jag däremot nått emot.

jag personligen säger inte att du saknar IQ, men tror du att allt folk som kommer hit är flyktingar, så vill jag hellre påstå att du inte är påläst eller har något som helst intresse i att ta reda på fakta, hur det ligger till.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Hayabusa]
7/2/18, 3:34 PM
#166

#164 "…eller har jag missuppfattat något här?"

Den risken finns, ja.

[Hayabusa]
7/2/18, 3:37 PM
#167

Jag gissar att väldigt många missuppfattar Ruist rapport på så vis att den (rapporten) INTE tar ställning i migrationsfrågan. Den tar INTE ställning till huruvida Sverige tar emot för få eller för många flyktingar osv.  Det är torr, hård fakta om kostnader.

Annons:
[VSK]
7/3/18, 11:17 AM
#168

Alldeles nyss så var Maud Olofsson i tv (Almedalen) och sa så här: Om vi inte lyckas se till så att alla arbetslösa invandrare får ett riktigt jobb, så ligger vi (Sverige) riktigt illa till. Men om vi lyckas så kommer vi om 10 år säga att det här är det bästa som hänt. Ändå så ramlar det in 150 000 personer per år i landet och gränserna är mer eller mindre vidöppna.

Detta kan inte betyda annat än att förra och nuvarande regering spelat ett högt, fult och farligt spel. Vilka som är mest drabbade då det fattas ekonomiska resurser vet vi alla. 

Sen kan ju Stefan Löfven med anhang stå i tv och säga att arbetslösheten sjunker bäst de vill, för sysselsättning är skattefinansierat. 

Kommentar på detta?

[Göstage]
7/9/18, 12:19 PM
#169

Viktigaste valfrågorna kan se annorlunda ut lokalt och nationellt.

"För Stockholmsväljarna är boendet en av de viktigaste frågorna. I Stockholms län hamnar boendefrågan på femte plats jämfört med riket där frågan om bostad hamnar på tolfte plats. Framför allt unga och studerande i Stockholms län tycker att boendet är en av de viktigaste valfrågorna; 51 procent av de i gruppen 18–29 år och 52 procent i gruppen studerande. Men trots att bostadsfrågan är viktig för väljarna i Stockholms län menar aktörer på bostadsmarknaden att politikerna inte lyfter frågan tillräckligt. – På kommunnivå finns det en rädsla att prata om bostadspolitik för att väcka en opposition mot de byggplaner man har, säger Love Börjeson, analytiker på Hyresgästföreningen. Han menar också att politikerna är rädda att förlora väljargrupper när de berättar om sina bostadsprojekt. Organisationen Fastighetsägarna håller delvis med Hyresgästföreningen och tror att kommunpolitikerna i länet kanske inte prioriterar dessa frågor i kommunikationen med väljarna."---

Så varför möts då denna fråga som engagerar Stockholmarna av tystnad?_
– Bor man i ett villaområde så vill man inte ha flerfamiljshus där och allra minst hyreshus. Så när man gör de här initiativen så bygger man hellre utan att prata så mycket om det, för då kan man råka väcka oppositionen, säger Love Börjeson på Hyresgästföreningen som istället skulle vilja se mer öppna kort.
– Politikerna borde berätta vad de gör, vad de vill göra, hur de ser på utvecklingen av de egna kommunerna och hur de vill att det ska se ut om tio till 15 år."---_

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stockholmarnas-viktigaste-fragor-infor-valet

kamera0710
7/10/18, 5:57 AM
#170

#169 Ja, det där är intressant. Om vi nu måste vara beredda att flytta till tätorter för att jobben finns där, måste vi ju bo någonstans. Men när nya bostäder ska byggas kommer reaktionen "inte på min bakgård"…

[Göstage]
7/10/18, 7:10 AM
#171

#170 Och problemet blir ju inte mindre av att de som flyttar till tätorter för att jobben finns där tvingas konkurrera om bostäderna med sådana som flyttar till tätorten för att släkten finns där.

[Hayabusa]
7/10/18, 8:14 AM
#172

#171 Nä..🙂 Där är ju Malmö ett fint exempel, många som jobbar i Malmö bor inte där utan pendlar. Gissar att stor del av befolkningsökningen i Malmö tillhör de som i bästa fall är sysselsatta.

[Göstage]
7/21/18, 7:48 AM
#173

Inte svårt att tänka sig att vi kan få se en annorlunda valrörelse, där sju partier kommer att enas kring krisuppgörelser kring skogsbränderna, medan övriga frågor hamnar i skymundan. 

Visst, man kommer att anklaga varandra för bristande förebyggande arbete, men det lär landa i krav på utredningar och KU-förhör.

Partierna i nedgång kommer förstås att gripa efter det här stora halmstrået för att flytta fokus, inte minst  sossarna. Miljöpartiet kommer givetvis att försöka få till stånd en ny "säldebatt".

Hoppas att väljarna ser igenom (rök)ridåerna…

Edit.

iFokus
7/21/18, 7:51 AM
#174

Göstage har lagt till följande förslag:

  • Beredskapen inför naturkatastrofer
Annons:
[Göstage]
8/9/18, 8:57 AM
#175

Efter den torra och heta sommaren har miljöfrågorna fått högre dignitet bland väljarna, enligt en undersökning från Demoskop. Invandringen toppar dock alltjämt som viktigaste ämne. 

"Efter sommarens extremväder seglar miljöpolitiken upp som en av valets hetaste frågor, enligt en ny mätning. Både MP och C tror på framgångar eftersom just miljön är deras favoritgren."---

"Enligt mätningen anser 23 procent av väljarna att invandring är den viktigaste frågan, 16 procent ser miljön som viktigast och därefter kommer sjukvård med 13 procent. Integration, Sveriges ekonomi samt skola och barnomsorg hamnar samtliga på nio procent. – Invandringen ligger stadigt på toppen av dagordningen. Frågan har vuxit ytterligare under sommaren. Nu är den uppe på en nivå vi inte sett sedan 2016, säger Peter Santesson."

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/miljon-en-av-valets-hetaste-fragor-gynnar-mp-och-c/

[VSK]
8/9/18, 9:29 AM
#176

#175

Miljöpolitik deras favoritgren? 😂

[Hayabusa]
8/9/18, 9:30 AM
#177

#175 Invandringsfrågan påverkar övriga frågor i hög grad. Boende, ekonomi, vård, skola m.m. Integration är inte en fråga, det är bara ett ord i mängden.

[Göstage]
8/9/18, 9:41 AM
#178

#175 Märkligt om den nymornade miljödebatten skulle ge Centern ett uppsving - de har väl inte varit ett "miljöparti" sedan Lennart Daléus tid?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/de-grona-partierna-far-nya-utmanare

[VSK]
8/9/18, 11:15 AM
#179

[Göstage]
8/9/18, 11:53 AM
#180

#179 Ung vänster?

[VSK]
8/9/18, 11:58 AM
#181

#180

Så skulle det nog kunna vara förstås, men tror mer man skall tolka det som att folk är trötta på politikers floskler och lögner och vill se lite för landet och svenska folket positiva resultat.

Annons:
[Göstage]
8/9/18, 2:49 PM
#182

Arne Larsson i GP är inte övertygad om att den extrema sommaren automatiskt lyfter MP i valet.

"Klimatet är plötsligt på alla politikers läppar. Men det är ändå inte säkert att miljö och klimat blir en viktig valfråga. Eller ens att Miljöpartiet blir den stora vinnaren om det skulle bli så."---

"De borde gynna Miljöpartiet – partier brukar vinna på att deras frågor står i fokus. Men hur mycket? Förtroendet för de båda språkrören är i botten och även om partiet fortfarande "äger" miljöfrågan enligt väljarna, så är det inte alls lika tydligt som tidigare.

Och kommer intresset att hålla i sig fram till valet? Det är inte säkert. Det kan mycket väl bli så att de stora partierna återgår till sin ordinarie valplanering när värmen klingat av och regnet börjat falla."

http://www.gp.se/nyheter/inte-självklart-att-klimatintresset-lever-fram-till-valdagen-1.7565832

Kanske är  en uppdykande normal svensk regnsommar fram till valet Miljöpartiets värsta fiende valstrategiskt sett?

[VSK]
8/9/18, 8:15 PM
#183

#182

Skenmanöver, skenmanöver ☝️

[Göstage]
8/10/18, 5:19 PM
#184

SD har gått från 4,0 till 5,6% i Sifos/SvD:s senaste opinionsmätning, vilket skall vara en säkerställd ökning. Återstår att se om det planar ut, eller om de kommer att öka ytterligare fram till valet. 

https://www.svd.se/vandningen-i-ny-matning-mp-sakra-efter-branderna

[VSK]
8/10/18, 8:21 PM
#185

#184

MP menar du.

Tvivlar starkt på att detta skulle stämma. Skulle MP ta folk från alla partier, och KD som hade 4.8 %, vad hände med den siffran. Om en månad så har vi svaret.

[Göstage]
8/10/18, 9:13 PM
#186

#185 Ja, fel av mig - MP givetvis.

Upp till toppen
Annons: