Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Arbetsmarknad Bostadspolitik Djurskydd/Djurfrågor Ekonomi Energifrågor Företagande Försvarspolitik Ideologi Infrastruktur Invandring och integration Jämställdhet Kultur Kungahuset/Kungligheter Kyrkan. Religion och politik Livskvalitet Livsmedel/Jordbruk/Fiske Miljö & Klimat Off Topic Om iFokus och sajten Ordet fritt. Fria diskussioner Politiker Politiska partier Politiska skandaler Rättsfrågor/Integritet Sexualpolitik Skatter Skola / Utbildning Terrorism Topplistor. Utrikespolitik Valfrågor/Riksdagsval Vård och omsorg Välfärdssystem Övrigt
Invandring och integration

Tjänade för lite - utvisas, rätt eller fel?

2016-11-26 12:48 #0 av: Tjeja

Pizzabagaren Danyar Mohammed i Jokkmokk ska utvisas på grund av en lönemiss på 460 kronor.

För att få arbetstillstånd i Sverige måste ens arbetsvillkor vara i nivå med kollektivavtalet. Men Danyar Mohammeds arbetgivare missade att höja hans lön med 460 kronor i månaden efter att lägstalönen i kollektivavtalet höjdes den 1 juni 2014. På grund av detta beslutade Migrationsverket att Danyar Mohammed ska utvisas. Nu har Migrationsdomstolen slagit fast att han inte får stanna kvar i Jokkmokk där han bott i snart åtta år.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/fick-for-lite-lon-utvisas

Läser man vidare ser man att arbetsgivaren rättat till felet, höjt lönen och retroaktivt betalat det som saknats.

Själv tycker jag förstås att detta är skandal så fel typiskt idiotiska svenska regler och lagar tolkas och används!

INGEN vinner på att utvisa någon som försörjer sig själv och bidrar till samhället! Och allra värst är det förstås för denna människa som kämpat för att bygga upp sitt liv i ett nytt land. 

Utvisa våldsbrottslingar istället säger jag! Har man skadat någon annan människa och inte är född här förtjänar man inte att stanna här. Men gör man sitt bästa och bidrar till samhället bör man ju få stanna inte bestraffas med utvisning på grund av lönefel!

Om det är någon som skall bestraffas i detta sammanhang i så fall så är det ju arbetsgivaren anser jag! ingen annan! Arbetsgivaren kan gott få betala saftiga böter för att de inte följt kollektivavtalet och utsatt sina anställda för detta besvär och denna risk!

Vad tänker ni andra? Inte ens SD-folk kan väl tycka att detta agerande mot denna kille är rätt? Funderar

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anmäl
2016-11-26 13:29 #1 av: Cragan

är ju det som är så jäkla snett man läser ju lite till och från om folk som sköter sig och bidrar till samhället men råkar tjäna någon krona för lite i månaden som skall utvisas
medans nötter som fälls för brott innan dom ens gått igenom asylprossesen men nää dom får stanna Funderar

Sajtvärd på  http://fjaderfa.ifokus.se  http://djurskydd.ifokus.se/

Anmäl
2016-11-27 08:56 #2 av: Vanja

Jag håller med #1 . Det är så himla felprioriterat. Det finns så många andra som borde utvisas med omedelbar verkan, de lägger lixom krutet på fel saker. 

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Anmäl
2016-11-27 09:05 #3 av: Nomen Nescio

Ja nog är det märkligt! Man läser att Migrationsverket inte hinner behandla alla asylärenden, och så lägger man tid och kraft på ett sådant här och liknande fall där människor hamnat i trångmål på grund av byråkrati och missar av andra. Det är beklämmande...Ledsen 

Anmäl
2016-11-27 10:08 #4 av: helga21

Det är väl lättare för migrationsverket att utvisa honom än någon med lång handläggningstid och osäkra papper förmodligen.

Anmäl
2016-11-27 15:59 #5 av: rara

Vad idiotiskt att utvisa en som redan är integrerad och har ett ärligt arbete, bara för ingenting, men att låta så många brottslingar stanna.

Vilket galenskap!

Anmäl
2016-11-27 16:52 #6 av: Tjeja

#4 det är väl just det... De som inte förtjänar att stanna är så mycket svårare att utvisa. De som sköter sig blir lättare att utvisa för  1 papper finns 2 de är lätta att hitta.

På så vis kan migrationsverket i siffror visa att de faktiskt lyckas med några utvisningar i alla fall... Arg

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anmäl
2016-11-27 17:26 #7 av: rara

"De som inte förtjänar att stanna är så mycket svårare att utvisa. De som sköter sig blir lättare att utvisa för  1 papper finns 2 de är lätta att hitta."

Det tänkte jag också när jag skrev det här inlägget:

http://politik.ifokus.se/discussions/58383c81ce12c42e9a0003b3-ingen-asyl-for-angela-merkel?discussions-2

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.