Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 594 ggr
Tjeja
2016-11-26 12:48

Tjänade för lite - utvisas, rätt eller fel?

Pizzabagaren Danyar Mohammed i Jokkmokk ska utvisas på grund av en lönemiss på 460 kronor.

För att få arbetstillstånd i Sverige måste ens arbetsvillkor vara i nivå med kollektivavtalet. Men Danyar Mohammeds arbetgivare missade att höja hans lön med 460 kronor i månaden efter att lägstalönen i kollektivavtalet höjdes den 1 juni 2014. På grund av detta beslutade Migrationsverket att Danyar Mohammed ska utvisas. Nu har Migrationsdomstolen slagit fast att han inte får stanna kvar i Jokkmokk där han bott i snart åtta år.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/fick-for-lite-lon-utvisas

Läser man vidare ser man att arbetsgivaren rättat till felet, höjt lönen och retroaktivt betalat det som saknats.

Själv tycker jag förstås att detta är skandal så fel typiskt idiotiska svenska regler och lagar tolkas och används!

INGEN vinner på att utvisa någon som försörjer sig själv och bidrar till samhället! Och allra värst är det förstås för denna människa som kämpat för att bygga upp sitt liv i ett nytt land. 

Utvisa våldsbrottslingar istället säger jag! Har man skadat någon annan människa och inte är född här förtjänar man inte att stanna här. Men gör man sitt bästa och bidrar till samhället bör man ju få stanna inte bestraffas med utvisning på grund av lönefel!

Om det är någon som skall bestraffas i detta sammanhang i så fall så är det ju arbetsgivaren anser jag! ingen annan! Arbetsgivaren kan gott få betala saftiga böter för att de inte följt kollektivavtalet och utsatt sina anställda för detta besvär och denna risk!

Vad tänker ni andra? Inte ens SD-folk kan väl tycka att detta agerande mot denna kille är rätt? 🤔

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Cragan
2016-11-26 13:29
#1

är ju det som är så jäkla snett man läser ju lite till och från om folk som sköter sig och bidrar till samhället men råkar tjäna någon krona för lite i månaden som skall utvisas
medans nötter som fälls för brott innan dom ens gått igenom asylprossesen men nää dom får stanna 🤔

Vanja
2016-11-27 08:56
#2

Jag håller med #1 . Det är så himla felprioriterat. Det finns så många andra som borde utvisas med omedelbar verkan, de lägger lixom krutet på fel saker.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Nomen Nescio]
2016-11-27 09:05
#3

Ja nog är det märkligt! Man läser att Migrationsverket inte hinner behandla alla asylärenden, och så lägger man tid och kraft på ett sådant här och liknande fall där människor hamnat i trångmål på grund av byråkrati och missar av andra. Det är beklämmande…😕

[helga21]
2016-11-27 10:08
#4

Det är väl lättare för migrationsverket att utvisa honom än någon med lång handläggningstid och osäkra papper förmodligen.

[rara]
2016-11-27 15:59
#5

Vad idiotiskt att utvisa en som redan är integrerad och har ett ärligt arbete, bara för ingenting, men att låta så många brottslingar stanna.

Vilket galenskap!

Tjeja
2016-11-27 16:52
#6

#4 det är väl just det… De som inte förtjänar att stanna är så mycket svårare att utvisa. De som sköter sig blir lättare att utvisa för  1 papper finns 2 de är lätta att hitta.

På så vis kan migrationsverket i siffror visa att de faktiskt lyckas med några utvisningar i alla fall… 😡

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[rara]
2016-11-27 17:26
#7

#6

"De som inte förtjänar att stanna är så mycket svårare att utvisa. De som sköter sig blir lättare att utvisa för  1 papper finns 2 de är lätta att hitta."

Det tänkte jag också när jag skrev det här inlägget:

http://politik.ifokus.se/discussions/58383c81ce12c42e9a0003b3-ingen-asyl-for-angela-merkel?discussions-2

Tjeja
2016-11-27 18:03
#8

#7 ja precis … samma sak där.. så sorgligt och sjukt galet! Man måste skjuta det ifrån sig på något vis för att inte explodera av ilska över dumheterna våra politiker och myndigheter håller på med!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Carmarino
2018-02-02 13:53
#9

Han sänkte lönen för att rädda Lundabolag – nu utvisas den blivande vd:n

Migrationsverkets besked kom för en vecka sedan. Då var bolaget mitt uppe i expansionsplaner och förberedelser inför den kommande flytten till nya och större lokaler i Science Village. Dessutom var Hussein Ismail i startgroparna för att ta över stafettpinnen som vd för Lundabolaget. Men Migrationsverkets oväntade beslut satte käppar i hjulet. Hussein Ismail fick fyra veckor på sig att lämna landet och resa till Libanon, rapporterar SVT Nyheter Skåne.

Anledningen är att han under tre månader 2015 tog ut för lite lön jämfört med den lön han borde ha fått enligt kollektivavtalet. Den sänkta lönen var dock ett medvetet val. Under våren 2015 hade bolaget inte tillräckligt med resurser för att betala ut ordinarie löner. Därför valde Hussein tillsammans med andra i bolaget att avstå delar av sin lön för att rädda företaget. Därmed hamnade han under försörjningskravet.

Man baxnar över dessa stelbenta regler som drabbar dem som sköter sig. I det här fallet är dessutom inte bara han själv som drabbas, utan hela företaget.

https://www.8till5.se/2018-02-02/han-sankte-lonen-for-att-radda-lundabolag-nu-utvisas-den-blivande-vdn


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: