Annons:
Etikettjämställdhet
Läst 791 ggr
Zyperior
11/27/16, 9:57 PM

"Politiskt inkorrekt" julshow med manliga strippor

Detta är ingen direkt artikel utan mer en annons ifrån Aftonbladets internetbilaga Allt om Stockholm. http://www.alltomstockholm.se/stadsliv/article4146709.aos Jag har själv inga problem med showen. Inte något direkt intresse av att se den av flertalet skäl men vill de ha en sådan julshow så ska de väl få det. Det jag ställer mig frågande till är vad alla feminister håller hus? Hade det varit kvinnliga strippor så hade sociala medier exploderat för länge sen. Tilde Fröling hade varit tvungen att fly landet och Södra Teatern hade fått massa minusbetyg på Fejjan, om den inte bränts ner istället. Handlar inte feminism om jämlikhet? Eller kan det vara så att rörelsen bara gynnar ett visst kön? Patetiskt. Och väntat.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
Kalli
11/27/16, 10:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Varför är det feministernas ansvar? Varför ska främst kvinnor kämpa för både män och kvinnor? Klarar nu inte att stå upp för er själva? Denna bild illustrerar fenomenet väl.

Cragan
11/28/16, 3:55 AM
#2

#1 tror zyperior syftar mer till att det tydligen är helt ok för en del femenister att sitta o dreggla över killar men om en kille sitter o dregglar över en tjej så är det sexism.

JonasDuregard
11/28/16, 7:12 AM
#3

#2 Vilka feminister? Någon som gått/tänker gå på den där julshowen? Vem?

JonasDuregard
11/28/16, 7:18 AM
#4

#0 De flesta feminister har troligtvis inte hört talas om den där julshowen. De flesta som hört talas om den tycker nog inte den verkar bra.

Zyperior
11/28/16, 8:01 AM
#5

#1 Rätta mig gärna om jag har fel, men eftersom du tar feministerna i försvar får jag anta att du själv är feminist. (Som sagt jag kan ha fel).

Både din kommentar och den bilden menar på att endast kvinnor är feminister.
En väldigt feministisk syn på feminism. Dvs, en väldigt ojämställd syn på feminism.

Har slutat förvånas över falskheten och dubbelmoralen i den rörelsen för längesen.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Zyperior
11/28/16, 8:22 AM
#6

#4 Det tycker jag bara visar på dubbelmoralen inom feminism. För hade det handlat om kvinnliga strippor, så hade den inte gått feminismen omärkt förbi. Det hade inte ens behövt vara en annons i en av Sveriges största tidningar. Det hade räckt med ett litet flygblad på anslagstavlan på Konsum i Storfors. Högafflarna hade höjts, facklorna hade brunnit, frisyrerna hade klippts, tuttarna hade målats och Konsum i Storfors hade blockerats.

Södra Teatern drivs dessutom av Riksteatern, med en styrelse som delvis tillsätts av Regeringen. De har dessutom (haft) en hel del feministiska föreställningar på sin repertoar. Men vi får anteckna här att feminister älskar nakna vältränade hunkar och hatar män som älskar vältränade nakna tjejer.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
JonasDuregard
11/28/16, 8:50 AM
#7

#5 "Både din kommentar och den bilden menar på att endast kvinnor är feminister."

Eh, va? 🤔

#6 "Men vi får anteckna här att feminister älskar nakna vältränade hunkar och hatar män som älskar vältränade nakna tjejer."

Och den slutsatsen drar du alltså från att de inte bränt ner södra teatern? Du har verkligen livlig fantasi. 

Det är alltså inte så att feminister hyllar pjäsen, utan din kritik går ut på att du inte hört någon feminist klaga på den och alltså antar du att de älskar den?

Vanja
11/28/16, 9:18 AM
#8

Fast manliga strippor är väl inte lika utsatta som kvinnliga. Iallafall enligt stereotypen,  kvinnorna strippar för att de inte har något val, tjänar lite pengar på att ta av sig kläderna. Medans männen strippar för att det är roligt typ. 

Det är därför feministerna inte kämpar för just en sådan sak.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Zyperior
11/28/16, 9:19 AM
#9

#7 Inlägg #5 va inte ställt till dig, utan till #1.

**"Och den slutsatsen drar du alltså från att de inte bränt ner södra teatern? Du har verkligen livlig fantasi.

**Och du är helt fantasilös om du inte förstår att jag menar det bildligt, inte ordagrant. Poängen är att jag förväntar mig, från en rörelse som säger sig tala för jämställdhet, något annat än tysthet. Men jag kanske är för snabb bara. Till min positiva förvåning kanske det kommer inom kort.

Dock kan jag säga att det krävs inte mycket fantasi för att förutspå att om den nakna mannen på bilden i annonsen, varit en naken kvinna med silikontuttar istället så hade reaktionerna inte låtit vänta på sig. De hade nog redan skrivits om dem innan annonsen ens va ute.

**Det är alltså inte så att feminister hyllar pjäsen, utan din kritik går ut på att du inte hört någon feminist klaga på den och alltså antar du att de älskar den?"

**De älskar nakna hunkiga män ja. Denna slutsats drar jag inte enbart från deras tystnad här, utan från lång erfarenhet av att diskutera med feminister, se på debatter med mera. Som jag påpekar i #0. Detta va väntat.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Zyperior
11/28/16, 9:27 AM
#10

#8 Objektifieringen, sexismen och kroppsidealen är dock översättbart på båda könen.
(Ska förtydliga här att jag bryr mig inte, men jag förväntar mig att påstådda jämställdhetskämpar gör det)

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Vanja
11/28/16, 9:30 AM
#11

#10 Jo de är det kanske, men vad har det med feminism att göra? 
Det kanske borde finnas en egen grupp med ett eget namn som kan köpa för sådana saker. Du borde kanske ta upp det på sajten "lika villkor" - där lär du få en intressant diskussion. :)

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Zyperior
11/28/16, 9:35 AM
#12

#11 Jag tycker objektifiering, sexism och kroppsideal i allra största grad har med jämställdhet att göra

**"…men vad har det med feminism att göra? "
**Bingo! 👍

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Martin
11/28/16, 9:55 AM
#13

#8 Frågan är om stereotypen är rätt? Generellt kan det säkert vara så, men jag tror inte att det är bra att alltid generalisera. Risken är överhängande att man få går bort sig i felaktigheter.

För egen del tycker jag inte det är så konstigt, de har teatertillstånd enligt artikeln och då får de också vara helnakna. Vill de vara det så får de väl vara det, och vill man gå och se den showen så är det helt upp till var och en. 

För egen del är jag väldigt glad att ingen uppmärksammade mig häromdagen på internationella mansdagen. Jag trodde faktiskt att det var en eller två som skulle göra det, men de gjorde inte det. Och som sagt, det kändes skönt.

mvh Martin

Annons:
Vanja
11/28/16, 10:33 AM
#14

#13 Varför var de skönt att ingen uppmärksammade dig? 
Rent nyfiken :) 

Och bara som en fotnot, det är ingen som uppmärksammar mig på internationella kvinnodagen heller, men jag har aldrig brytt mig om det. Att firas för att jag är kvinna känns bara konstigt eftersom jag inte har "uppnått" att vara det, utan jag föddes som det.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Hayabusa]
11/28/16, 10:43 AM
#15

Vem bryr sig? Inte jag åtminstone.

Martin
11/28/16, 10:50 AM
#16

Lite som din motivering.

Folk får gärna uppmärksamma mig för att jag är man, om de nu tycker att det är något att uppmärksamma. Men hellre att de gör det spontant och för att de vill och känner för det än att de gör det en viss datum för att det är då man skall uppmärksammas. Själv tycker jag att det finns en mängd andra saker att uppmärksamma mig för snarare än att jag är man, och som jag skulle uppskatta mycket mer att bli uppmärksammad för. Och det är likadant med de sakerna, hellre spontant den dag eller det tillfälle de tycker att jag förtjänar det än någon speciell dag för att någon annan tycker det.

mvh Martin

[Hayabusa]
11/28/16, 10:59 AM
#17

Själv vill jag ha minsta möjliga uppmärksamhet. Helst ingen alls.

Vanja
11/28/16, 11:00 AM
#18

#17 Brukar du uppmärksamma kvinnor på internationella kvinnodagen då? :)

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Hayabusa]
11/28/16, 11:07 AM
#19

#18 Mina tjejer har min uppmärksamhet 365 dagar om året vilket känns rätt lagom :)

Jag behöver sannerligen ingen Internationell dag för att känna mig som en man :)

Zyperior
11/28/16, 11:21 AM
#20

Jag kan ha fel, men är inte dessa internationella dagarna för respektive kön inte för att uppmärksamma kvinnor/män för att de är kvinnor/män. Utan för att uppmärksamma deras könsspecifika problem. Exempelvis kvinnoförtryck, bröstcancer, mäns kortare levnadslängd, prostatacancer etc. Frågor man givetvis ska uppmärksamma så ofta man kan, men att det finns utrymme när andra mer aktuella saker får stå åt sidan. Alla frågor bråkar ju om plats i offentligheten.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
[Hayabusa]
11/28/16, 11:25 AM
#21

#20 Helt ärligt, kunde inte brytt mig mindre än jag gör.

Cragan
11/28/16, 4:19 PM
#22

#3 jag skrev så pass generellt som jag gjorde då det trotts allt finns kvinnofolk som säger sig vara femmenister o som gärna står o skriker högt när män kollar på lättklädda kvinnor men inte har något alts emot att sitta o kolla på lättklädda män.

om någon sådan har planer på att gå på den där showen har jag inte en aning om och jag bryr mig ej heller har inte heller något namn på någon av dem o tänker då inte ta reda på vad dom heter heller, räcker mer än väl för mig att veta om att dom finns.  skulle dock inte ha ett dugg emot att inte veta om att dom finns.

Upp till toppen
Annons: