Annons:
Etikettjämställdhet
Läst 522 ggr
Vanja
11/28/16, 10:45 AM

Feminismen har kidnappats av manshatare.

http://www.metro.se/metro-debatt/feminismen-har-kidnappats-av-kvinnor-som-hatar-man/EVHpkv!r5YUYx6eb8GGc/

_"Ser man till vårt samhälle i dag så har de saker som förr sågs som kvinnliga ­arbetssysslor delats upp mer och mer. Alltifrån hämtning på förskolan till tvättning och handling. Jag säger inte att det är 50–50 lika, men man ser betydligt fler pappor vara hemma med sina barn än i våra föräldrars generation. Medan jag inte alls ser att de saker som traditionellt förväntas av oss män har blivit mer jämställda."
_
Vart står du i dessa frågor? Anser du att din kvinnor borde klippa gräset oftare i takt med att fler män blir föräldralediga? 
Alla synpunkter välkomna.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
Martin
11/28/16, 11:02 AM
#1

Jämställdhet för mig handlar inte om att alla gör allting precis lika mycket. Det handlar för mig istället om att man ser bådas (allas) lika värde och hjälps åt. Min fru tvättar 95% av all tvätt här hemma. Jag står för en bytande del av köksarbetet. Städningen är nog ganska jämnt uppdelad, hon småplockar mer än vad jag gör så med det gör hon kanske en lite större del. Trädgårdsarbetet delar vi ganska lika bortsett från gräsklippning och häckklippning som jag gör 100% av. 

För egen del hade jag gärna delat vår föräldrarledighet rätt av, eller rent av varit hemma mer än min fru. Nu går det inte av olika skäl, lite synd. Men jag får försöka ta igen den tiden med barnen på annat sätt, och det funkar rätt bra det också. Vi är som sagt ganska måna om att saker och ting skall fungera för alla (oss, barnen). 

Sen förstår jag diskussionen, för ofta när jag hör eller ser diskussionen så handlar det om att män skall göra mer av det som kvinnor brukar göra men mer sällan om det omvända. Varför det är så vet jag inte, men lite konstigt kan det ju tyckas vara. Ingenting jag har lagt någon mer omfattande tankeverksamhet på dock då det inte påverkar mig så mycket.

För övrigt så finns det ju inget som säger att en föräldraledig, oavsett om det är en man eller en kvinna, inte kan klippa gräset. Eller städa, tvätta eller göra något annat.

Diskussionen förutsätter ju dessutom att det i relationer är en man och en kvinna vilket det ju inte nödvändigtvis behöver vara.

Försäkringskassan har ju haft något som kallas jämställdhetsbonus som gjort att familjer fått en hundralapp extra per föräldrardag man tar ur efter att föräldrarna tagit ut lika mycket efter en viss tid. Det tar man bort till nyår.

mvh Martin

[Hayabusa]
11/28/16, 11:03 AM
#2

Bara om de (kvinnorna) själv vill - annars inte.

Zyperior
11/28/16, 11:32 AM
#3

Bill Burr om precis detta, 04:54 in i klippet.

"There are no feminists in a housefire"

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Zepp
11/28/16, 8:56 PM
#4

Jag tycker att alla kvinnor skall ha rätten att byta hjul på familjens bilar när vintern står för dörren och det blåser småkallt ute!

I gengäld så kan jag hänga upp gardiner?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
11/28/16, 9:13 PM
#5

Vill man ha nå´t gjort så får man göra det själv.

Upp till toppen
Annons: