Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Arbetsmarknad Bostadspolitik Djurskydd/Djurfrågor Ekonomi Energifrågor Företagande Försvarspolitik Ideologi Infrastruktur Invandring och integration Jämställdhet Kultur Kungahuset/Kungligheter Kyrkan. Religion och politik Livskvalitet Livsmedel/Jordbruk/Fiske Miljö & Klimat Off Topic Om iFokus och sajten Ordet fritt. Fria diskussioner Politiker Politiska partier Politiska skandaler Rättsfrågor/Integritet Sexualpolitik Skatter Skola / Utbildning Terrorism Topplistor. Utrikespolitik Valfrågor/Riksdagsval Vård och omsorg Välfärdssystem Övrigt
Ekonomi

Sverige det land där flest får ihop sin ekonomi.

2016-11-28 21:47 #0 av: Zepp

"Sverige är det land i EU där lägst andel uppger sig ha mycket svårt att få ekonomin att gå ihop"

"2 procent av svenskarna uppger att de har mycket svårt att få hushållets ekonomi att gå ihop. Genomsnittet för EU-länderna är 10 procent. Både i Sverige och EU är det framför allt ensamstående med barn som uppger sig ha mycket svårt att få ekonomin att gå ihop.

Sverige är det land i EU där lägst andel av hushållen uppger sig ha mycket svårt att få ekonomin att gå ihop, 2 procent. Även Finland, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Frankrike och Estland har låga andelar, mellan drygt 2 och 5 procent. I Grekland, Cypern och Bulgarien har däremot runt en tredjedel av hushållen mycket svårt att få ekonomin att gå ihop. Även Kroatien, Portugal och Rumänien redovisar höga andelar, runt 20 procent."

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Levnadsforhallanden/Levnadsforhallanden/Undersokningarna-av-levnadsforhallanden-ULFSILC/12202/12209/Behallare-for-Press/411047/#

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-11-29 19:31 #1 av: helga21

Det är för bedrövligt att just barnfamiljer inte får ihop det i Sverige. Det är faktiskt en skam för landet.

Anmäl
2016-12-01 22:30 #2 av: Zepp

Det kanske inte är så konstigt att just småbarnsfamiljer.. eller ensamstående med barn har svårare att få sin ekonomi att gå ihop just när man har som mest utgifter?

Framförallt ensamstående med barn?

Iallafall.. lycko oss som bor i Sverige!

Hur kommer det sig att just vi har det så bra?

Hur kommer det sig att allt fler tycker att vi inte har det så bra?

Är de helt borta från verkligheten?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-12-02 04:36 #3 av: pyromanen

Jag tror det finns rätt många som blivit besvikna eller bittra pga egna erfarenheter och därför har en annan verklighetsbeskrivning. För att använda ett missbrukat ord så upplever de utanförskap.
Därför tänker jag ockdå att det är jätteviktigt att vi förbättrar lander Sverige på en del punkter.
Samtidigt håller jag med om att Sverige är ett otroligt bra ställe att leva!

Anmäl
2016-12-02 07:26 #4 av: helga21

Det är fortfarande en skam att de inte får ihop det! Det hjälper inte att 98 % får det.

Anmäl
2016-12-02 12:15 #5 av: gruvel

Kan den låga siffran för Sverige  bero på att transfereringar via skatteuppbörd mellan bättre ställda hushåll och sämre, är större i Sverige än i nästan alla andra länder? Högt skattetryck som en delförklaring. En möjlighet är att om staten lånar pengar för att ex.vis kunna subventionera  instegsjobb eller likn. med 80% av lönen, kommer berörda individer kanske tycka att det går att fixa ekonomin någorlunda acceptabelt, om än inte lysande.  - På sikt brukar lån kosta nånstans. 

Anmäl
2016-12-02 14:36 #6 av: HundochKatt

Att de flesta får ihop ekonomin är ju bra, men det är skamligt att det är så många i Sverige som inte får ihop det. Själv är jag sjukpensionär och har 188 kr att leva på till den 19:e December då pensionen kommer.  Det är tungt och så borde inte vi ha det i Sverige. INGEN ska behöva vara fattig i vårt land, men tyvärr är det så. 

Dessutom tror jag inte riktigt på statistiken ovan, för det beror ju helt och hållet på vilka som svarar på enkäter etc. Jag tror att det är fler som har det mycket svårt än bara 2 %. 

Sajtvärd på Teckning iFokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.