Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1104 ggr
Vanja
11/29/16, 11:10 AM

Hur mycket tjänar du?

Lite OT så här en tisdag 

Vad tjänar du före skatt? 

Om det varierar man kan väl ta typ medelinkomsten senaste året.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
Vanja
11/29/16, 11:20 AM
#1

Hos mig varierar det ganska extremt mycket. Får timbetalt på ena jobbet så vissa månader är det mycket mer än andra. Men en vanlig lön utan timjobbet inräknad ligger på 24 000 ca.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Vanja
11/29/16, 2:40 PM
#2

Inte jättemånga lågavlönade som hänger här inne hittills.

Edit

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Agafia
11/29/16, 3:21 PM
#4

#2 underlaget är för lågt , det går inte att generalisera när det är 21 stycken som röstat .

Martin
11/30/16, 12:15 AM
#5

#2 Nu vet jag inte hur det såg ut när du skrev det, men nu är det 28% med max 15.000 i månaden innan skatt. jag vet inte vad definitionen/gränsen för lågavlönad går men för mig är det lågavlönat i alla fall.

mvh Martin

Martin
11/30/16, 12:16 AM
#6

#3 För månadsavlönade. Antar att de som går på timlön osv inte är med där? 

Tycker att det låter högt.

mvh Martin

Annons:
[Hayabusa]
11/30/16, 7:00 AM
#7

#6 Vet ej. SCB borde ha på fötterna, om man säger så. Intressant att se att i åldersspannet 18-34 så har kvinnor högre lön. Enligt tabellen så är det uppdaterad 31/10-2016

Martin
11/30/16, 11:29 AM
#8

Jo, infon stämmer säkert som står där. Men där står ju också månadsavlönade. Så frågan är vilka som eventuellt inte ingår där. Så att man vet vilken grupp man pratar om.

mvh Martin

[Hayabusa]
12/2/16, 9:41 AM
#9

#8 Kanske de som har en fast anställning och en någorlunda regelbunden lön? Dvs en gång i månaden får de lön?

Farwuq
12/2/16, 10:40 AM
#10

Jag har både lön och pension varje månad.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Zepp
12/2/16, 6:36 PM
#11

SCB tenderar att räkna om allt till genomsnittlig månadslön.. även om inkomsterna varierar över året.

Dvs vad man har att röra sig med i snitt per månad.

Då blir det jämförbart på något sätt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tjeja
12/2/16, 9:40 PM
#12

Man bör även tänka på att scb inte räknar på grundlöner utan faktiskt utbetalade löner. Dvs att tex ob tillägg är medräknade så grundlönen kan vara betydligt lägre och tiden vara betydligt mer än heltid. M a o vore mer intressant om de parallellt räknat på grundlöner och faktiska timlöner. När jag väl får ut en hög lön en månad innebär det alltid fruktansvärt mycket övertid och timlönen totalt är inte speciellt saftig alls.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Hayabusa]
12/3/16, 11:10 AM
#13

#12 Alltid svårt att jämföra löner. Själv har jag fast månadslön och får inte betalt för övertid (vare sig i tid eller pengar). Det innebär att jag kan ha väldigt många övertidstimmar utan att det påverkar lönen = lägre lön per timme.

Annons:
Martin
12/3/16, 11:49 AM
#14

#13 Precis. Sedan antar jag att t.ex. mäklare som inte har (generellt i alla fall) någon månadslön att prata om utan i princip bara säljer på provision precis som en massa andra säljare inte är med i ovanstående statistik.

Troligen är inte alla timanställda det heller, men svårt att säga utan att veta hur de definierar månadsavlönade.

mvh Martin

[Hayabusa]
12/3/16, 12:06 PM
#15

#14 Bra fråga. Jag har själv inte kunnat hitta någon fakta på exakt hur SCB räknar. Men - om kvinna/man är timanställd, får de inte sin lön utbetald vid ett fastlagt datum varje månad? Vilket då kan ses som månadslön? Även om den då givetvis kan variera tämligen mycket.

Zepp
12/3/16, 12:16 PM
#16

Mm.. utbetalda löner är det man har att klara sig på!

Det blir då rätt så jämförbart vad gäller ekonomisk status bland befolkningen.

En helt annan sak är hur mycket man måste anstränga sig för samma ekonomiska status.

Det finns lågavlönade som oxå till stora delar är beroende på provision, dessa hatade telefonförsäljare!

Jag jobbar under kollektivavtal, har fast månadslön och när det är mycket att göra så rekommenderas att man jobbar övertid, då får jag oxå övertidsersättning.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Martin
12/3/16, 3:31 PM
#17

#3 Jag tyckte som sagt att det såg ut att vara lite väl hög genomsnittslön.

Länken du länkar till (såg jag nu) redovisar genomsnittslön för statlig sektor. 

Så det är inte en genomsnittlön för alla i Sverige.

Ja, jag tänker att det finns olika löneformer (timlön, månadslön osv). Lön är något som sätts i förhållande till en enhet. Inkomsten är sedan vad man får ut. T.ex. om jag har en lön på 35.000 och jobbar 80% så är min lön fortfarande 35.000 men min inkomst 28.000. 

En kompis bytte jobb från arrestvakt till mäklare. Han har en betydligt högre inkomst nu, men hans timlön är lägre. Han jobbar helt enkelt avsevärt mycket fler timmar som mäklare för de pengar han får där. (enligt honom själv).

mvh Martin

Honestyisdead
12/3/16, 3:34 PM
#18

Tyckte också det var väldigt hög genomsnittslön.

[Hayabusa]
12/3/16, 4:22 PM
#19

#17 Stämmer att det är för den statliga sektorn. Den motsvarande för privata sektorn ligger generellt högre.

Farwuq
12/3/16, 4:35 PM
#20

Medellön är ganska ointressant, det finns ett fåtal chefer etc. som drar upp lönenivån, det är bättre att se på medianlönen.

Själv har jag en statlig lön som jag klarar mig på, men så håller jag också hårt i plånboken.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[Hayabusa]
12/3/16, 4:49 PM
#21

"För män är medellönen 32 900 kr och medianlönen 28 800 kr, och för kvinnor är medellönen 28 400 kr och medianlönen 26 100 kr. Det är en skillnad på 4 100 kr för män och 2 300 kr för kvinnor."

OBS! Siffror från 2013. Mer detaljerad info i länken nedan:

http://www.scb.se/sv_/hitta-statistik/artiklar/medellonen-hogre-an-medianlonen-i-manga-yrken/

Upp till toppen
Annons: