Annons:
Etiketträttsfrågor-integritet
Läst 1552 ggr
[Bermudas]
12/9/16, 9:44 AM

Svår fråga.....

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Från det roliga twitterkontot - lite photoshoppad humor https://mobile.twitter.com/StegetEfter?p=s

Annons:
[Bermudas]
12/9/16, 9:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En till rolig bild med bildtexten: "De flesta känner till Eliassons gamla punkband. Betydligt färre känner till hans karriär inom progressiv latino-jazz. "

[Bermudas]
12/9/16, 9:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Denna hade en viss stuns:

[Bermudas]
12/9/16, 9:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Favorit i repris….

[Bermudas]
12/9/16, 9:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Denna ifall någon missat…

[Hayabusa]
12/9/16, 10:15 AM
#5

Spinner vidare på Mikael Wiehe (se #2), närmare bestämt hans vapendragare Björn Afzelius och dennes resa till Catros  Kuba:

Afzelius var proggaren som älskade amerikansk kultur. Solidaritetsförespråkaren som var notoriskt otrogen. Och han var en man som kunde ändra sig.

I filmen berättas historien om pengarna i gitarren. Den tar väl egentligen sin början i juli 1978, då Afzelius tillsammans med bland andra vänster­ikoner som Mikael Wiehe och Ulf Dageby bjöds till Kuba för en festival. Resan inspirerade Björn Afzelius till låten ”Tankar i Havanna”:

"Jag går längs Malecónpromenaden och känner mig rörd och stolt/och stark inför kommunismens idé som enade Kubas folk (…) Jag tänker på hur vi har det därhemma.” Spoiler: Därhemma har vi det redigt illa jämfört med Kubas enade folk.

Men. Ett snabbt klipp till Pierre Schori, som i baksätet på en bil berättar om vad som hände våren 1995. En av Schoris vänner på Kuba ville trycka upp deklarationen om de mänskliga rättigheterna på spanska, i stor stil på grund av att många kubaner saknar glasögon. Den svenska regeringen kan inte förmedla pengar. Men skulle inte Björn Afzelius till ön? Jo. Sångaren tar med sig pengarna, gömda i sin gitarr. Och deklarationen trycks, enligt Schori, i sin stora stil.

”Jag har personligen genomgått en kris och ett uppvaknande”, säger Afzelius i en gammal intervju i ”Tusen bitar”. ”Efter att ha varit en riktigt rosenkindad Kubarevolutionär och castroist insåg jag att detta har gått åt helvete.”"

http://www.dn.se/ledare/signerat/hans-varldsbild-gick-i-tusen-bitar/

[Bermudas]
12/9/16, 10:29 AM
#6

#5 Har alltid älskat Afzelius. Och hans förmåga att våga släppa de rosafärgade enkelspåriga glasögonen som framkommer i din artikel…värmde hjärtat❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: