Annons:
Etikettlivsmedel-jordbruk-fiske
Läst 1682 ggr
sponny
12/15/16, 12:43 AM

Svenskt jordbruk skulle slås ut

En av mina gamla käpphästar, krisberedskap.

Svenskt jordbruk skulle slås ut av långvarig kris

Sedan tidigt 90-tal, efter kalla krigets slut, så har Sverige inte någon beredskapsplan för jordbruket. Detta gör att en långvarig kris, till exempel ett krig med stoppad import av insatsmedel som bränsle och handelsgödsel, i princip skulle slå ut stora delar av svensk livsmedelsproduktion. Det menar forskaren Camilla Eriksson vid Sveriges lantbruksuniversitet som i ett pågående projekt undersöker beredskapen på svenska gårdar.

– I dagsläget är den i stort sett obefintlig.

Jag tycker att de här varningarna kommer allt oftare nu vilket jag personligen inte ser som något negativt. Men varför?

Kan det vara så att det eviga lyckorike man såg framför sig i och med kalla krigets slut inte kom och att det börjat blåsa snålt igen?

Kan det vara att man i och med EU-inträdet räknade med att den fria marknaden och EUs solidaritetsklausul löser problemen. Alla hjälper till när det händer något. Och att flyktingkrisen slängt grus i maskineriet, var och en ser om sitt eget hus. Och att det också kan gälla mat när det krisar.

Tankar och reflektioner?

Annons:
Huygens
12/15/16, 12:00 PM
#1

Nu är ju mycket av det som rör försvaret noga planerat, även jordbruket. T ex det stora försvarsbeslutet från 90-talet som sålde ut det mesta av beredskapslagren till brittiska Leavesly International, för ett ganska lågt belopp som kanske bara var 10-15 % av det verkliga värdet. Resten förstördes. Jag tror det var värden för 25 miljarder som försvann.

Det skulle gå snabbt.

Kalla Fakta om Försvarsavvecklingen (3 delar, ca 30 min)
TV3s Folkhemmet om Försvarsavvecklingen (2 delar, ca 20 min)

.

Det började under 1990-talet och först kom Försvarsbeslut 1996 som sedan följdes av Försvarsbeslut 2000. Dom mest destruktiva besluten fattades runt år 1998 om jag minns rätt.

Och en del personal slutade i protest mot det som sedan följde på 2000-tal. ÖB Håkan Syren var inte populär i alla läger och försökte lista ut vem som var det.

Så om politikerna har beslutat att jordbruket ska ha "ingen plan", är det nog också en plan.

En djävulsk plan.

[helga21]
12/15/16, 3:28 PM
#2

Själv köper jag i mesta mån svenska livsmedel men det är svårt för bönderna då dessa i regel är dyrare.

lordgortor
2/15/17, 1:51 PM
#3

Sverige har en självförsörjningsgrad på ca 50%. Den borde såklart öka, omvärlden är inte att lita på, i all synnerhet inte vid en livsmedelskris då varje nation först och främst kommer att se till sina egna medborgares behov. Ännu värre blir det om naiva miljöpartister eller likställda skulle få igenom sina idéer om ekologiskt jordbruk. Det skulle leda till lägre skördar och mycket högre priser om det överhuvudtaget fanns varor på hyllorna.

[Roe Deer]
6/17/17, 9:37 AM
#4

Det skulle vara bra om vi kunde odla mer mat i Sverige, producera egna kläder och skor, bli mer självständiga i vår försörjning. Jag skulle vilja se en strävan mot att enbart importera det allra nödvändigaste, det som vi inte kan odla här hemma och som behövs för att hålla sig vid god hälsa. VI måste ju börja någonstans. Idag förlitar vi oss så pass mycket på högteknologi och maskiner att mycket gammal kunskap om överlevnad och självhushållning går förlorad. 

Sedan tror jag att vi blivit väldigt bekväma och importerar mer och mer, eftersom vi inte bor i ett tropiskt land med värme året runt så kan vi ju inte odla allt. Man får helt enkelt anpassa sig om vi ska kunna klara ev. kommande kriser. 

Bra tråd!

landsbygdsbo
6/17/17, 12:57 PM
#5

I händelse av blockad skulle stora delar av det svenska jorbruket inte kunna fungera då 100% av alla maskiner är beroende av import för att kunna fungera (reserv o slitdelar + oljor)

sponny
7/16/18, 2:43 PM
#6

Årets skörd riskerar bli den sämsta sen 1992

Idag släpper Lantmännen sin skördeprognos för 2018. Den samlade svenska skörden av spannmål, oljeväxter och trindsäd beräknas uppgå till 4,2 miljoner ton vilket är den lägsta skörden sedan 1992 och drygt 30 procent under femårssnittet.

– Det blir definitivt import i år det kan vi slå fast redan nu. Det är svårt att säga vilka volymer det blir tal om men spannmålsimporten hamnar nog runt 500 000 till 800 000 ton. Det är en stor skillnad, under ett normalår i femårssnittet har vi en export på 1,5 miljoner ton, säger Mikael Jeppsson.

Och samtidigt som vi måste importera så har hela östersjöområdet drabbats av torkan. Vi får se hur matpriserna ser ut till våren när Sverige inte har några egna lager att dryga ut tillgången på spannmål med.

Annons:
[Roe Deer]
7/17/18, 4:59 PM
#7

Jag har också snappat upp nyheterna kring  dyrare spannmål mot vintern p.g.a. den omfattande torkan. På ett sätt är det positivt att folk får upp ögonen för vad som är det viktigaste i livet: att vara en god människa samt att tillgodose de basala behoven. Nu gäller det att handla klokt. Jag tror att inom en kort framtid så kommer nog allt fler leva här och nu och intressera sig mer för naturen och jorden som vi faktiskt lever på och utav, istället för att leva instängda i våra egna cyberbubblor. Börja bunkra redan nu medan varorna är billiga!

Upp till toppen
Annons: