Annons:
Etikettskola-utbildning
Läst 1028 ggr
Zyperior
12/15/16, 8:10 PM

Studenter avstängda för fusk

Tre studenter stängs av från Mittuniversitetet för fusk. http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24104851.ab Jag kan absolut köpa att de ska straffas för sitt agerande och avstängning känns spontant ganska rationellt. Men med lite eftertanke så känns det ändå jäkligt onödigt. Alla förlorar på att dessa studenter stängs av. Nu vet man ju inte säkert varför de fuskade men det kan finnas massor av skäl som gör fuskandet om inte acceptabelt så ändå förståeligt. Istället för att arbetsmarknaden får en tillgång i form av en examinerad student så får vi kanske någon som hoppar av och går på bidrag istället. Mer logiskt borde väl ändå vara att stryka den aktuella kursen och studenten får göra om den vid ett senare tillfälle men att hen ändå kan fortsätta med övriga kurser (fast med lite mer kontroll att studenten faktiskt gör rätt för sig). Skulle va intressant att höra vad andra tycker här.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
VildaVittra
12/15/16, 8:23 PM
#1

De har ju inte stängts av för evigt, utan under några veckor. Ja, de kommer få ta igen förlorad tid, det är ju inte som att man får ta examen utan att ha tagit alla delkurser.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zyperior
12/15/16, 8:34 PM
#2

#1 Nej men jag kan tänka mig att en längre avstängning som hindrar en student (som potentiellt känner sådan stress över studierna att de är beredda att fuska) från att delta i övriga studier kan vara förödande för fortsatta studier. De förlorar ju dessutom allt studiestöd under perioden. Jag har själv inte studerat på universitetsnivå utan baserar det endast på hur tufft jag hört av andra att det kan vara.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

VildaVittra
12/15/16, 8:43 PM
#3

#2 Nej då, det är ingen fara. Under en kurs jag gick på var man tvungen att få alla rätt på tentan för att klara kursen, det var väl typ bara jag och en till som fixade det, resten tentade om och om och om och några använde sommarlovet för att läsa om den. Så att hamna efter är inget ovanligt alls. 

Jag blir snarare fascinerad av att folk ens fuskar. Man måste ju faktiskt kunna sitt ämne när man jobbar sedan och det kan man ju inte om man inte faktiskt gjort jobbet själv. 

Vi får hoppas att detta får dom att ta sig i kragen och lägga mer tid på sina studier. Skulle inte förvåna mig om de var kåraktiva, det är nämligen de som får sämst resultat genomgående på utbildningarna. Så spola kröken, lyssna uppmärksamt på föreläsningarna, anteckna tills pennan glöder, så har de snart kommit ikapp.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zyperior
12/15/16, 9:01 PM
#4

#3 Ok om det inte är så farligt som du menar får jag stå fast vid den spontana känslan att avstängning som straff ändå är rationellt.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Tjeja
12/17/16, 6:50 AM
#5

Har också universitetsexamen och håller helt med V.V. i hennes inlägg. Avstängning som det fungerar i dag är ett kännbart och bra straff utan att ställa till det mer mycket mer för studenten än om de hade misslyckats med tentan ärligt. Inte i praktiken i alla fall men skammen och genansen är nog det största straffet snarare än själva avstängningen. En tydlig markering för hur pinsamt och fel det är att inte ta sina studier på allvar och vilja lära sig på riktigt! Fusk hör hemma på dagis inte i högskola och universitet! Sådan korruption underminerar samhällets möjligheter till framtida utveckling. Kunskap! Inte bara vem som tjänar vilka pengar och har makten liksom.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: