Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 1073 ggr
[Hayabusa]
1/2/17, 1:55 PM

En kväll i Malmö

För att knyta an till en tidigare tråd om fyrverkerier - är detta beteende normalt? Eller är det helt enkelt bara lite härligt "osvenskt"?

Nyårsafton på Möllevångstorget i Malmö, 2016/17.

Annons:
VildaVittra
1/2/17, 2:13 PM
#1

Skulle det där vara något nytt? Antar att du syftar på att det är invandrare som låg bakom det, vilket jag kan berätta för dig att det fullständigt kvittar. Jag har nämligen själv varit med om det tidigare och då var det sådana där helyllesvenskar som roade sig med raketer.

Folk som dricker och sen avfyrar raketer är totalt bombade i skallen, oavsett vart de kommer ifrån.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Hayabusa]
1/2/17, 2:23 PM
#2

#1 Inget nytt alls - det är Malmö. Faktum är att kvällen beskrivs som ovanligt lugn:

"– Det har varit en jättelugn nyårshelg med väldigt få anmälningar. Man har uttryckt att det varit lugnt till och med i jämförelse med en vanlig fredags- och lördagskväll, säger Nils Norling, pressinformatör på polisen, när han summerar rapporterna från Malmö."

(saxat från Sydsvenskan).

Ett beteende som är "osvenskt" har inget med invandrare att göra men Malmö är en multikulturell stad, det är fakta.

Sedan kan man ju, förvisso, fråga sig vad som är "osvenskt" när vi inte vet vad som är "svenskt".

[ludden]
1/2/17, 2:32 PM
#3

Invandrarungdomarna roar sig med att skjuta mot folk, byggnader och mot räddningstjänsten.

VildaVittra
1/2/17, 2:38 PM
#4

#2 "Ett beteende som är "osvenskt" har inget med invandrare att göra men Malmö är en multikulturell stad, det är fakta."

Du menar alltså på att så fort en svensk flyttar till ett multikulturellt område blir de dumma i huvudet?

#3 Jag hittar ingenstans att de som sköt har identifierats som invandrare. Däremot hittar jag att man inte har en aning om exakt vem eller vilka som sköt eftersom det var så många på torget. Kan du länka till vart du fått den informationen?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Hayabusa]
1/2/17, 2:44 PM
#5

#4 "Du menar alltså på att så fort en svensk flyttar till ett multikulturellt område blir de dumma i huvudet?"

 Nej. Dessutom - hur definierar du "en svensk"?

Sommarek
1/2/17, 2:56 PM
#6

#0 (Svenska) idiotungar har skjutit smällare efter folk där jag bott så länge jag kan minnas, så om det är en svensk tradition eller inte beror nog på hur man definierar tradition.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
VildaVittra
1/2/17, 2:58 PM
#7

#5 Vad menar du då? Med tanke på att du hela tiden syftar på invandrare?

Dessutom - hur definierar du "en svensk"?"

Du skrev ju just att det inte går att definiera det. Hur ska du ha det?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kamera0710
1/2/17, 3:04 PM
#8

Vill nog ha någon mer källa än Nyheter Idag.

[ludden]
1/2/17, 3:05 PM
#9

#4 Ja stoppa huvudet i sanden går alltid.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/brandman-attackerades-av-kraftiga-smallare-i-rosengard 

Dom enda rapporterna från polisen, brandkåren, väktare, ambulanspersonal säger samma sak det är invandrarungdomar som attackerar dom.

Hur bortförklarar du flera yrkesgrupper?

Sommarek
1/2/17, 3:08 PM
#10

#9 Hur bortförklarar du mina erfarenheter?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Hayabusa]
1/2/17, 3:16 PM
#11

#7 Hur jag ska ha det? Hur ska du själv ha det?

Citera mig själv från #2:

"Sedan kan man ju, förvisso, fråga sig vad som är "osvenskt" när vi inte vet vad som är "svenskt". " Om du har följt debatten någorlunda de senaste åren så är det ett ämne som varit på tapeten mer än 1 gång: Vad är "svenskt"? Vem är "svensk"? Ja, allt som berör "svenskhet" och värderingar.

Det var ju du som skrev "en svensk", inte jag. Då ber jag dig definiera "en svensk"

För övrigt vet jag inte vilka det är som gillar att bränna av raketer & smällare mot människor. Jo, jag har sett det vid ett tillfälle men en gång är ingen gång. Men en kvalificerad gissning är att det inte är tjejgänget från Limhamn som åker in till Möllan för att skjuta raketer mot blåljuspersonal.  En personlig gissning som jag inte kan bekräfta på något sätt.

[ludden]
1/2/17, 3:27 PM
#12

#10 Behöver bandkåren och ambulanser poliseskort med kravallpolis på Östermalm, Vaxholm, Lidingö, Nacka och andra områden som det bor flest svenskar i? 

Behöver man eskort va?

Varför är det så jäkla svårt att respektera bandkåren och ambulanspersonalen svara på det?

Är du stolt när du ser invandrarungdomar kasta sten på ambulanser och brandkåren eller att dom skjuter raketer på dom. Ska någon behöva dö innan du förstår hur illa det är?¨

Deltar du i raketskjutningen och stenkastningen?

VildaVittra
1/2/17, 3:47 PM
#13

#9 Sedan när ligger Möllevångstorget i Rosengård? Men dom där nesliga invandrarna kanske teleporterade sig mellan platserna? 😂

Sedan funkar inte din länk, bättre kan du. 

#9 Citerar dig från TS "Eller är det helt enkelt bara lite härligt "osvenskt"?"

Så raring, det var faktiskt du som drog upp termen genom att skriva den med ett o framför, själv skrev jag "helyllesvenskar" den kan jagf definiera om du behöver.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Sommarek
1/2/17, 3:50 PM
#14

#12 Behöver bandkåren och ambulanser poliseskort med kravallpolis på Östermalm, Vaxholm, Lidingö, Nacka och andra områden som det bor flest svenskar i? 

Behöver man eskort va?

Varför är det så jäkla svårt att respektera bandkåren och ambulanspersonalen svara på det?

Är du stolt när du ser invandrarungdomar kasta sten på ambulanser och brandkåren eller att dom skjuter raketer på dom. Ska någon behöva dö innan du förstår hur illa det är?¨

Deltar du i raketskjutningen och stenkastningen?

Har du så dåligt med argument att du behöver hitta på några åt mig som du kan försöka kontra, va? Citera mig gärna där jag skriver något av ovanstående, va?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Hayabusa]
1/2/17, 3:59 PM
#15

#13 Jag är inte din raring, så lägg ner det.

[helga21]
1/2/17, 4:10 PM
#16

Glad och tacksam att jag inte bor i Malmö. Riktigt så illa ser det inte ut här. Här sköt de raketer kring tolvslaget, uppåt inte mot människor som stod ute för att se på dem.

[Hayabusa]
1/2/17, 4:13 PM
#17

#16 Nej, Malmö kan man klara sig utan. Hade en liknande upplevelse i Hbg, men i betydligt mindre skala.

[Hayabusa]
1/2/17, 4:35 PM
#18

Från #7: "Du skrev ju just att det inte går att definiera det."

Nej, det skrev jag inte utan: 

"Sedan kan man ju, förvisso, fråga sig vad som är "osvenskt" när vi inte vet vad som är "svenskt". "

Två helt skilda betydelser.

Pysslan
1/2/17, 5:08 PM
#19

Fullkomligt vidriga bilder och vidrigt beteende!   😡 😡

Och ja, tyvärr, det ser främst ut att vara "inte infödda svenskar" som väljer att skjuta mot människor och byggnader.

Hur somliga här kan sitta och försvara beteendet och hävda att svenskar alltid betett så så här är fullständigt obegripligt! Jag har ALDRIG sett något liknande under mina nyårsfiranden och kommer ALDRIG någonsin att rycka på axlarna åt situationer där blåljuspersonal och civila attackeras på det sätt som videon visar.

Satans ynkryggar!!!

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

[Hayabusa]
1/2/17, 6:17 PM
#20

"De flesta skjuter upp mot skyn, men sedan finns det vissa individer som skjuter in mot folkmassan. I filmen syns hur en kvinna får in fyrverkerisplitter innanför sina skor. Hon bränner sig på foten och trillar omkull.

Jash Doweyko-Jurkowski tror att det är en fråga om uppfostran.

– Jag blev uppfostrad att respektera mina medmänniskor och allt som har en stubin. Vi lärde oss väldigt tidigt att man inte beter sig hur som helst. Ögon, ansikte, händer är väldigt utsatta.

Raketfirandet i Malmö är inte unikt. Enbart i region väst kom ett femtiotal rapporter från polisen om händelser där ungdomar har skjutit raketer mot polis och räddningstjänst under utryckning, mot bostäder och kollektivtrafik. Bland annat tände ett ungdomsgäng fyrverkerier ombord på en buss i Göteborg och i Borås blev en fyraårig flicka beskjuten av fyrverkerier.

I Gävle fick polisen flera larm om allvarliga händelser med fyrverkerier under nyårshelgen. Bland annat avfyrades en raket i en butik."

http://www.hd.se/2017-01-02/raketkaos-har-blivit-tradition

Annons:
VildaVittra
1/2/17, 7:31 PM
#22

#19 Vem försvarar beteendet? Citera tack. 

Eller var hata invandrare-glasögonen på så du inte kunde läsa vad som faktiskt skrevs?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Martin
1/2/17, 11:35 PM
#23

Fyrverkerier borde förbjudas, precis som rislyktor. Fint när det funkar men när det går fel eller används fel så blir det bara problem, större eller mindre.

Och faktiskt, ursprung kvittar fullständigt när man beter sig. Oavsett om man beter sig bra eller dåligt. Jag såg ganska mycket dålig både från folk som jag nog skulle säga var "helyllelsvenskar" (vad det nu är) och med invandrarbakgrund (utan att kunna avgöra om de är invandrade eller födda här men med en eller båda föräldrar med utländska bakgrund. 

Malmö är i många delar en rätt kass stad att bo i, men det finns också en hel del bra. Det får man inte glömma.

Men det är ju som med allt annat, det man matar det växer.

mvh Martin

Tjeja
1/3/17, 4:46 AM
#24

Oavsett ursprung så ser man ju många blondiner i filmklippen!..?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Bermudas]
1/3/17, 10:30 AM
#25

Några slängde smällare i barnvagn. Som tur var fick pappan ut smällarn snabbt. Det var förvisso i Gävle. Trevliga killar. "Ett ungdomsgäng på uppåt 30 personer har under helgen trakasserat flera personer i Gävle med raketer och smällare. – Jag har aldrig upplevt något liknande under mina år som polis, säger Mikael Hedström, kommunikatör vid polisen." "Vittnen har anmält hur någon kastade in smällare i en barnvagn där ett barn, runt tre månader gammalt, låg." http://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/ungdomsgang-satte-gavle-i-skrack-med-raketer

Upp till toppen
Annons: