Annons:
Etikettdjurskydd-djurfrågor
Läst 2503 ggr
Vanja
1/11/17, 11:25 AM

Debatt vargjakt.

http://www.na.se/orebro-lan/karlskoga/goran-greider-om-vargjakten-licensjakten-ar-skamlig

Så här skriver Göran Greider bland annat om licensjakten " Licensjakt är ett blodigt art-egoistiskt skådespel som vi borde skämmas över."

Vad tycker ni om vargjakten? 
Jag tycker inte alls att det är okej att jaga och döda ett utrotningshotat djur, ett djur som vi föder upp i fångenskap för att inte förlora det. Sen tycker jag inte att det är okej att vi vill skjuta vargen för att den dödar en massa får, om jag var varg skulle jag också rikta in mig på fåren i hagen som är mycket lättare att fånga än rådjuret i skogen som människan har skjutit av. 

Här har vi ett faktablad ifrån viltskadecenter där de står att LO har gjort 98 angrepp på tamboskap, medans vargen har gjort 59, år 2015. Fler djur har dött vid angreppen ifrån varg men det är inte direkt en jättestor skillnad. 
Mellan 1997 och 2015 så är det lodjur som gjort flest angrepp på får. Inte varg.
 
http://www.viltskadecenter.se/index.php?option=com_content&task=view&id=114&Itemid=885#faktablad 
Följ länken och sen in på viltskadestatistik 2015. 

Sen finns det snyfthistorier om varg som dödat hund, och det är sorligt. Men faktiskt något man får räkna med om man släpper sin hund lös i ett vargtätt område. Hunden är inte på vargens ansvar, utan på människans, så om vargen dödar hunden så ligger det ansvaret på människan och jag anser att man borde kunna ställas inför rätta om man så vårdslöst släpper sin hund och den blir dödad av andra djur. 

Som ni märker så har jag en ganska tydlig ståndpunkt när det kommer till detta, men var med och diskutera! Jag vill höra flera röster höjas. Tänk bara på att skippa personangreppen.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
Agafia
1/11/17, 11:32 AM
#1

kan det vara så lätt att om inte rådjuren sköts av , skulle vargen ha lättare att få mat och inte behöva ge sig på tamboskap ?

Sommarek
1/11/17, 11:34 AM
#2

Människan har alltid löst sina problem med att skapa nya. Vi skjöt av viltet och byggde på betesmarkerna, så därför måste vi skjuta av rovdjuren eftersom de påpassligt nog inte har något vilt att äta nu. Och glöm inte att människan är helig, så om vargen dödar ett får är den ond och farlig, medan människan som skjuter vargen är en hjälte. Eller, i mitt tycke, en person med pyttelitet kön och ännu mindre hjärna.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Rhonda]
1/11/17, 11:46 AM
#3

Kan det vara så att vargen tar tamdjur för att de är inhägnade o inte kan fly? Djur är ju opportunister.

KimE
1/11/17, 11:55 AM
#4

Anledningen till att vargarna dödades var att staten ville att jordbruk skulle kunna bedrivas så att folk slutade svälta. Den obligatoriska vargjakten var också en förutsättning för att rådjurs och hjortstammarna kunde breda ut sig till och med dalarna på 1600t. Efter den franska revolutionen släpptes jakten fri för allmogen och älg och rådjur var nära att utrotas. Vargjakten försummades och på mitten av 1800talet räknades vargar som närgångna först när de bröt sig in i byggnader ,svälten i sverige gjorde att många utvandrade till amerika. Statliga skottpengar infördes ett beslut att utrota vargen för att gynna landsbygdsbefolkningen togs det togs bort först på 60 talet. 1964 frilystes vargen. Nu verkar det som att vargar är mera värda än en levande landsbygd, vargstammen ökar med ca 15% per år och har gjort det under hela 1990-2010 talen trots en sparsam skyddsjakt.

Agafia
1/11/17, 11:59 AM
#5

Så kan det också vara , vargen var där först sedan kom människan och tog deras jaktmark . Stängslade in sin boskap på vargens jaktmark , rena smörgåsbordet .

Sommarek
1/11/17, 12:00 PM
#6

#4 Nu verkar det som att vargar är mera värda än en levande landsbygd

Jupp.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Carmarino
1/11/17, 12:12 PM
#7

Vet inte om det finns någon statistik på hur många djur som blir dödade av hundar, men även de jagar ju vilt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sommarek
1/11/17, 12:19 PM
#8

#7 Vi får väl ta och utöva "skyddsjakt" på dom också, så vi inte går back ekonomiskt. Huvva!

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

lutralutra
1/11/17, 12:41 PM
#9

Då bör man väl också ta med i beräkningen att vi har en betydligt större lodjursstam än vargstam? I dagsläget räknar man med ca 340 individer av varg och ca 1020 lodjur, vilket innebär att vargen rent procentuellt tar fler tamdjur än vad lo gör. 

"ett utrotningshotat djur, ett djur som vi föder upp i fångenskap för att inte förlora det. " 

Fast SÅ kraftigt hotad är ju ändå inte vargen som art bör väl tilläggas, dess status i världen räknas ju som livskraftig och det finns väl ca 200 000 individer i Europa. Stammen i Sverige har ju också ökat stabilt de senaste åren och har gått från att klassas som "Kraftigt hotad" till "Sårbar". NVV räknar också stammen i Sverige som stabil. Det är ju inte en art som kan jämföras med t ex tigrar, snöleoparder, amurleoparder eller andra kraftigt hotade arter, som  verkligen är akut hotade. 

Och inte har man väl varg i fångenskap för att inte förlora dem utan det handlar väl mer om att sprida information och kunskap samt av ekonomiska intressen från djurparkernas sida.. 

Ang vargjakten tycker jag det är en tråkig och infekterad debatt som alltförofta går överstyr och det blir bara en massa pajkastning av det hela. Bor själv i vargtäta områden och en sak jag tycker är tråkigt är att man bortprioriterar människorna som bor här, man lägger ner skolor, polisstationer och vårdcentraler och det finns inte resurser till de äldre eller de som bor här.. Men när det handlar om vargar så tycks det finnas oändliga resurser att lägga ut. På det sättet förstår jag ilskan hos de som är för jakt på varg. Själv tycker jag vi bör ha en vargstam i Sverige, men inte hur stor som helst och inte till vilket pris som helst.


Huygens
1/11/17, 1:10 PM
#10

Frågan är om man kan "dressera" vargen att inte anfalla tamdjur. Det påverkar dock dess naturliga beteende, men är ju en möjlighet.

Kanske kan man utveckla nya metoder. Frågan är om så mycket gjorts på det området? Hålla vargen borta med ljud, lukter och ljus runt fåren.

Sommarek
1/11/17, 1:28 PM
#11

#10 "Dressera"…?   🤦‍♂️

Alla fårägare kunde skaffa sig en lama, så var det problemet ur världen.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

KimE
1/11/17, 1:35 PM
#12

Det är bara att ringa samebyn så löser de det.

lutralutra
1/11/17, 1:35 PM
#13

#10 Det man kan göra är väl att skjuta de vargar som tar tamdjur systematiskt så att de inte för vidare kunskapen till sina ungar. 

#11 Saxat från viltskadecenter: 

"Lamadjur (i mindre utsträckning även åsnor) används i viss mån i Nordamerika för att skydda tamdjur mot prärievarg (coyote), rävar och lösspringande hundar. 

_Enligt uppgifter från Nordamerika är lamadjuren uppmärksamma och upptäcker djur som närmar sig tamdjursflocken. Lamadjur kan försöka mota bort de rovdjur som nämnts ovan och kan även sparkas och larma genom att skrika högt. Beteendet uppmärksammar brukaren på att något stör tamdjursbesättningen.

Vaktande lamadjur har dödats av vargar och lösspringande hundar i Nordamerika._

Viltskadecenter bedömer att det saknas vetenskapliga undersökningar på hur effektiva lamadjur eller åsnor är som skadeförebyggande åtgärd. Tamdjursägare som har tillfrågats i USA menar att tamdjursförlusterna till prärievarg, räv och lösspringande hundar har minskat. Hur lamadjur kan fungera motbjörn, lodjur eller vargflockar vet man inte idag." 

_http://www.viltskadecenter.se/index.php?option=com_content&task=view&id=68&Itemid=561#andravaktdjur
_


Annons:
Sommarek
1/11/17, 2:06 PM
#14

#13 Och…?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

lutralutra
1/11/17, 2:28 PM
#15

#14 Ja, då man inte ännu vet hur lamor fungerar som skydd emot varg kan man ju inte direkt konstatera att om fårägarna skulle skaffa en lama så "vore problemet ur världen". 

Cyote och räv är ju också mindre rovdjur än varg.


Sommarek
1/11/17, 4:51 PM
#16

#15 Det enda sättet att helgardera sig är förstås att a) inte ha får eller b) inte bo där det finns varg. Sedan finns det visst folk som vet hur det funkar, bara inte här.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

lutralutra
1/11/17, 5:24 PM
#17

Tycker det blir fel när man säger så.  Det är också sådana kommentarer som retar upp människor. Tycker det är ganska respektlöst emot fårbönder och de som bor på landet. Det är ungefär som att jag skulle säga till min granne i Stockholm som stör sig på att rådjuren äter upp hennes tulpaner; "Ja, men flytta då". Eller när någon lägger ut råttgift och råttfällor där det finns råttor. Vi borde väl om man ska vara konsekvent även behandla dessa djur med respekt? Råttor är ju också fina djur.. 

Att ha varg i Sverige: Ja, det anser jag, att man inte skulle få freda sig när de går till angrepp emot ens djur? Galet. 

Ett vilt rovdjur som inte visar rädsla för att gå in i bebyggelse och även lärt sig att man kan föda sig inne i byar är inte ett djur man vill ha kvar i naturen. Det blir bara fel för alla. 

Sedan kan man självklart jobba på att utveckla nya metoder för att skrämma bort rovdjur osv och det forskas det ju en hel del på vilket jag tycker är väldigt positivt.


Sommarek
1/11/17, 5:52 PM
#18

#17 Säger vad? Jag sade att det var det enda som var idiotsäkert, inte att folk skulle sluta ha får. Det finns väl inga garantier för något i livet, eller?

Varför är det okej att döda ett djur som dödar djur, då? Vem av oss har mest rätt att döda? Vi? Hur mycket djurliv ska vi tränga undan och ta kål på innan vi fattar att dom tar oss med sig?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

lutralutra
1/11/17, 7:26 PM
#19

# 18 Menar att be någon flytta ifrån sitt hem om det inte passar, typ. Det var så jag tolkade ditt inlägg, kanske inte så du menade, vet dock många som resonerar så tyvärr. 

Tränga undan? Vargarna har ju många milsområden/kilometerlånga områden att bo och leva i med skog där det finns gott om både älg, rådjur och hare med mera att jaga utan att de skulle behöva gå in och ta tamdjur. Varför skulle man tillåta rovdjur att systematiskt döda boskap? Man lär ju då vargen att det är bra att vara i närheten av människor, vilket ju ingen vill att de ska lära sig.


Vanja
1/11/17, 9:50 PM
#20

#19 Jag tycker ju att man då kan börja samleva med vargen istället för att skjuta den. Alltså, tar vargen ett får eller en katt ifrån en gård någonstans så kanske man ska minska avskjutningen av rådjur och älg i området året där på?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
KimE
1/11/17, 10:08 PM
#21

#20 Varför skulle en varg som tar tamdjur gå tillbaka och ta svårare byten självmant?

lutralutra
1/11/17, 10:56 PM
#22

#20 Fast det beror väl knappast på att det finns ont om rådjur och älg som vargen tar tamdjur. Vi har gott om både rådjur och älg i Sverige. 

Snarare handlar det väl om att vargar är opportunister, och har de väl börjat utföra samma beteende flertal gånger så kommer de knappast sluta för att det finns mer älgar i skogen, utan de har helt enkelt hittat ett sätt som är enklare/smidigare för dem att hitta föda på. 

I regel tar de också fler än ett får när de är igång.


kamera0710
1/12/17, 6:29 AM
#23

#20 Jag anser att vi framför allt måste vara beredda att ersätta tamdjursägarna för sina förluster. Ibland har riksdag och regering inte skjutit till de belopp som behövs. Då kan jag förstå den som tar lagen i egna händer, även om jag inte försvarar det.

kamera0710
1/12/17, 6:33 AM
#24

Har funderat på om inte de som är arbetslösa och i åtgärder skulle kunna få rycka in och helt enkelt vakta tamdjuren. Även om det inte är någon garanti borde risken för angrepp då minska betydligt.

Agafia
1/12/17, 6:45 AM
#25

Dagens Cowboy ?

Vanja
1/12/17, 10:13 AM
#26

#21 man får väl göra det svårare för vargen att ta ett tamdjur. Med högre stängsel med el i kanske är en idé. Sen tror jag på iden med att det säkert finns dofter som vargen avskyr som man ska få använda runt sin gård om de är vargtätt där man bor. Men att skjuta vargen för att den väljer de enkla sättet att äta middag. Man måste inte alltid ta den enkla vägen.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

KimE
1/12/17, 10:49 AM
#27

7 miljoner + länsstyrelsens personalkostnader  la man på på att flytta den gula varghunden från Junsele/Åsele söderut tre gånger. Samtidigt tog man bort ambulansen från Åsele och ersatte den med en WW golf, minst en person per år dör av den besparingen.

Annons:
Sommarek
1/12/17, 11:01 AM
#28

#27 Sabbar vi vårt ekosystem så dör vi allihop - för gott.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

lutralutra
1/12/17, 11:39 AM
#29

#26 Ja eller så inser man hur inlärning samt vilda djur fungerar och att när de väl lärt sig en metod så är det knappast något de glömmer.  Du inser väl att en varg som upprepade gånger går in och tar tamdjur inte kommer sluta med det, samt även kommer lära sina valpar detta beteende? 

Varför prompt behålla ett djur som ingen vill ha kvar? Ska befolkningen på landet kunna leva med varg är det väl en självklarhet att de måste kunna avliva problemindivider som kommer upp, annars har vi snart en vargstam som kontinuerligt går på tamdjur istället för vilda djur - och på vilket sätt skulle detta hjälpa en redan infekterad vargdebatt?


kamera0710
1/12/17, 11:50 AM
#30

#26 "Sen tror jag på iden med att det säkert finns dofter som vargen avskyr som man ska få använda runt sin gård om de är vargtätt där man bor."

Vet inte vad du baserar detta på, men vad jag läst mig till är vargar närmast fega inför allt nytt, sedan vänjer de sig. Men kanske finns det dofter som de vill undvika konsekvent, det får vara osagt.

KimE
1/12/17, 12:09 PM
#31

Doften av cordit :)

Vanja
1/13/17, 5:39 AM
#32

#29 Om man gör det nästintill omöjligt för vargen att ta ett får så kommer den ju att sluta försöka och då kan den inte heller lära sina valpar just det beteendet. 

Kämpa för ett djur som ingen vill ha kvar? De där har du fått om bakfoten, de är ganska många som vill ha kvar vargen.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

KimE
1/13/17, 7:06 AM
#33

Det kommer knappast vara möjligt för hobby fårägare med 10 får att göra det omöjligt för vargar att ta sig in och staten står inte för kostnaden heller.

Många vill ha en reglerad vargstam få vill ha en oreglerad och de som är mest positiv till varg bor i områden där de inte finns.

Agafia
1/13/17, 8:30 AM
#34

Jag bor i ett vargtätt Län , om jag skulle få för mig att flytta ännu längre ut på landet / skogen så inte sjutton skulle jag starta upp en Fårbesättning . Det är ju att duka bordet …..

Annons:
Sommarek
1/13/17, 10:00 AM
#35

#29 Varför prompt behålla ett djur som ingen vill ha kvar?

Lägg ner att tala för andra, tack.

#33 Varför då, kan de inte sätta upp staket?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

lutralutra
1/13/17, 12:23 PM
#36

Det sätts upp staket, och vargarna tar sig igenom. 

#29 Jag pratar om individer som lärt sig att ta tamdjur, som jag skrev i ovanstående inlägg. Jag trodde helt enkelt inte att det fanns någon som på riktigt ville spara på sådana individer, det är ju väl ändå förnuft?  

Vill man spä på ilskan ännu mer hos de som har problematik med vargar?


Sommarek
1/13/17, 12:45 PM
#37

#36 Jag trodde helt enkelt inte att det fanns någon som på riktigt ville spara på sådana individer, det är ju väl ändå förnuft?  

Varför skulle det vara det? Ur en moralisk såväl som evolutionsmässig synpunkt hade jag till exempel hellre sett skyddsjakt på jägare, men det ballar folk av någon anledning ur helt när de hör.

Vill man spä på ilskan ännu mer hos de som har problematik med vargar? 

De skulle ju kunna låta bli att vara arga och bli lite konstruktiva istället, så hade det löst sig med en gång. Tvivlar stark på att vargen är ett sådant superdjur att den till exempel kan ta sig igenom ett tätt elstaket.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

lutralutra
1/13/17, 12:53 PM
#38

#37 "Varför skulle det vara det? Ur en moralisk såväl som evolutionsmässig synpunkt hade jag till exempel hellre sett skyddsjakt på jägare, men det ballar folk av någon anledning ur helt när de hör." 

Du tycker det är konstigt att folk ballar ur när någon tycker att dennes meningsmotståndare borde dödas..? 

Wow. 

"Tvivlar stark på att vargen är ett sådant superdjur att den till exempel kan ta sig igenom ett tätt elstaket." 

Otaliga rapporter vittnar om detta. Man förbjöd även de kraftigaste stängslen för några år sedan(som man innan dess lagt ut stora mängder skattepengar på).


Sommarek
1/13/17, 1:01 PM
#39

#38 Du tycker det är konstigt att folk ballar ur när någon tycker att dennes meningsmotståndare borde dödas..? 

Nej. Läs om och läs rätt.

Otaliga rapporter vittnar om detta.

Otaliga? Jag hittar ett par stycken som alla beskriver samma två tillfällen.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Silvestris
1/13/17, 5:01 PM
#40

Vargjakten idag är en konsekvens av att inte vargen tillåts etablera sig över hela Sverige. Vargen får bara etablera sig i ungefär 1/3 av landet och inte hela den biten är marker vargen söker sig till för etablering (städer, jordbruksmark osv.).

Den del av Sverige där vargen etablerar sig blir därför för vargtät. Jag förstår frustrationen hos de människor som bor där, men jag tycker inte att dagens situation med licensjakt är rätt väg att gå. Vargar som angriper tamdjur bör självklart avlivas och den rätten finns redan lagstadgad idag. Problemet bör dock tacklas från grunden, låt vargen få etablera sig i hela landet. Det är inte rimligt att 2/3 av landet ska hållas fritt från vargflockar pga. att markerna ibland används som betesmarker för renar. Om vargen tillåts etablera sig över hela Sverige minskar trycket där det nu är som störst. Vargstammen växer, blir livskraftigare och man kommer kunna jaga vargen på samma villkor som andra rovdjur. 

Dessutom tycker jag att man ska ge boskapsägare dispens och ekonomiskt stöd att hålla herdehundar som kan hjälpa till att skydda djuren. Större anslag till rovdjursstängsel också.

Annons:
m2studio
1/13/17, 6:11 PM
#42

Hej alla,

Tyvärr alla diskussion om Vargjakten är bortkastade tid tycker jag, eftersom folk i dem området som Vargen skapar problem tar hand om problem själva utan att skrika i media, därför tro jag att det var före året hade vi ett lång program som till och med filmat "Varg-tjuvjägaren" som skaffat oregistrerade vapen i form av , handbyggda och importerade delar, och hela områdets stora byborna gick till jakt på en tursam sett. Varg en minskat där och dem blev av med stor del av Varg antalet. Myndigheternas resurs inte räckt att sätta dit jägarna och denna scenario försätter just nu fortfarande.

Vi ska veta alla menar jag båda för och emot vargen i Sverige, OM myndigheterna inte finna ett  bra politik för sådan problem då kommer områdets folk att ta hand om vargen själva som inte är rättvis tycker jag, men o andra sidan folket inte har andra val heller.

Jag bor i Stockholm och inte har problem med vargen men jobbar 45 mil upp i Gävleborgs Län som vimlar av Björnar och vargar. Eftersom jag tar med mig mina hundar dit jag jobbar och bor tillfälligt måste vara vaken om vargen annans det var två gånger så nära att vargen ta en av mina hundar som inte lik andra räknas som mina barn och förstås om detta händer mig så automatisk vargen får en fiende till. Enda förslag jag ser att Myndigheterna ersätter ordentligt dem folk som får ekonomiska skadan ut av vargens beteende då kanske folk kunna lugna ner sig efter sådana skador, samt lägga ekonomiska resurser för att forskare hitta ett par utväg att hålla vargen borta från området som människor bor, då kanske folk som gillar vargar lugnar ner sig och folk som är rädda och fick skador inte tjata om vargjakten  längre.

Sist kommer man till att hålla beståndet i en nivån som passar Sverige som är mycket löjligt diskussion på grund av naturens gång, men man sig okej, Sverige kan ha en lagom stor bestånd av vargen i dem mindre tätt befolkade ort med lokal befolkningens medgivande förstår.

Annas som har varit i flera tusen år människor dödar vargar p.g.a. deras farliga natur för boskap och ev. för själva ensamma arbetare i skog och varg område.

Missförstår inte mig att jag älskar all djur och dödande av djur som inte ätas är jag total emot.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

[Bermudas]
1/13/17, 6:41 PM
#43

#2 "medan människan som skjuter vargen är en hjälte. Eller, i mitt tycke, en person med pyttelitet kön och ännu mindre hjärna" Samerna brukar kämpa för rätten att skjuta varg eftersom vargen alltid hotat deras renar och därmed levebröd. Är samer som skjuter renar mindre välutrustade, både vad gäller kön och hjärna enligt dig?

m2studio
1/15/17, 12:35 AM
#44

Skattebetalarna ska stå för vargstammen skydd och mm,  för att en del människor gillar vargar utan att leve med eller nära dem. En andra del som bor nära vargar är rädd och får skadan står för en del av kostnader också.

Var inte det bättre att man skapa en organisation och samla pengar för vargen från dem som förespråkar vargstammen och minskar andra folkets irritationer som är emot vargstammen i Sverige för det första, då skulle man se hur mycket folk bryr sig om vargen. Om det blir mycket pengar då syns att folk verkligen vet vad dem vill, och inte bortkastat skattepengarna, för det andra regeringen blastas mindre med finansieringar och en massa onödiga möte som kostar oss alla, för tredje folket ser att dem som förespråkar vargstammen verkligen vill ha vargen med sina egna pengar och inte vill att man minskar Sverige resurser från andra delar så som vård, omsorg och mm.

Jag kan tänka mig att det blir inte mycket insamlingar, för att dem som bor i städer och kanske aldrig har set en varg i närhet inte ens i djurpark kanske, och inte vet vad den här djuren är kapabel när dem är hungriga. Jag har set och hört i andra länder att vargen tog även barn från byar under ljus dag och attackerat trötta folk som är på väg tillbaka från marken dem jobbade hela dag.

Vargen är ett djur som inte är förutsätta bart i stora antal procentuellt, och vargen beter sig på mycket olik när det gäller vit och svart mark, d.v.s när det är vinter och mycket snö och under sommaren.

Sveriges vargar inte är Europiska civiliserade djur som har andra beteende än andra vargar från Mellan Östen exempelvis. Vargen är Varg, och när dem är stora antal i flock då är dem mycket farliga och vågar oerhört mycket och använder olika taktik för att fånga och trötta ut sina byte, så man kan räkna att dem är mer intelligentare än vissa rovdjur.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Sommarek
1/16/17, 8:56 AM
#45

#41 Men du lyckades få in "meningsmotståndare", av någon anledning? Varför måste folk hitta på åsikter man inte har för att sedan kunna argumentera mot dom?

#43 Menar du att de jagar för nöjes skull?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Bermudas]
1/17/17, 9:16 AM
#46

#45 Du skrev #2 "Människan har alltid löst sina problem med att skapa nya. Vi skjöt av viltet och byggde på betesmarkerna, så därför måste vi skjuta av rovdjuren eftersom de påpassligt nog inte har något vilt att äta nu. Och glöm inte att människan är helig, så om vargen dödar ett får är den ond och farlig, medan människan som skjuter vargen är en hjälte. Eller, i mitt tycke, en person med pyttelitet kön och ännu mindre hjärna." Du skrev inget om nöjesjakt här. Jag läser bara innantill. Därav min fråga.

Sommarek
1/17/17, 9:58 AM
#47

#46 Du menar att det borde vara införstått att majoriteten av dagens jakt inte är nöjesjakt utan något slags självförsvar?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Bermudas]
1/17/17, 2:47 PM
#48

#47 nej. Jag har inga sådana kunskaper eller åsikter alls. Som sagt jag ställde bara en följdfråga på det du skrev i #2. Men vi kan droppa saken tycker jag. Jag är nöjd med ditt svar nu.

Annons:
KimE
1/19/17, 7:04 PM
Sommarek
1/20/17, 8:58 AM
#50

#49 Ännu ett bevis på hur fantastiskt människodjuret är, och hur mycket bättre det är än alla andra arter…  🤮

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Carmarino
1/20/17, 9:22 AM
#51

#49 Tydligen har Aftonbladet ändrat länken för den rätta är numera http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24272968.ab.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

lordgortor
2/15/17, 12:45 PM
#52

Minst 5000 vargar, mer björn, järv och lo. Detta är skogsindustrins våta dröm. Med en rejält  stor och livskraftig rovdjurspopulation får man bort älg, rådjur hjort m fl skadedjur. Dessutom försvinner betande djur från markerna som i stället kan utnyttjas för virkesproduktion. Högre produktion ger mer exportinkomster och/eller möjlighet att producera inhemska bränslen. Att köttproduktion och"öppna landskap försvinner är knappast ett problem, kött kan vi klara oss utan och öppna landskap finns det i jordbrukslandskapen.

[Stockholmare]
1/23/18, 8:34 AM
#53

Gruppen som stör vargjakten blev angripna av jägarna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/har-slapas-kvinnan-ivag-av-jaktlaget

landsbygdsbo
1/23/18, 3:20 PM
#54

# 53

Om det här var en industritomt eller gårdstomt så har markägare rätt att avhysa en person. Och personen som blir avhyst bestämmer mängden våld som används..Vill man inte gå så har fastighetsägaren rätt att ta snorungen i hampan och slänga ut personen i fråga.

landsbygdsbo
1/23/18, 3:22 PM
#55

Lösningen på vargproblemet är rätt enkel. Låt lokalbefolkningen välja i slutna röstningar om man vill ha vargrevir i deras område. En majoritet för nej, så verkställs avskjutningen nästkommande vinter.

Demokrati på lokal nivå.

Vill sedan intressegrupper på nationell nivå ha varg, ja då får man väl ekonomiskt kompensera den lokala majoriteten så att de ändrar sig.

Annons:
kamera0710
1/23/18, 3:37 PM
#56

#55 När vargfrågan började bli het i Värmland i 80-talets början höll naturfotografen Edvin Nilsson ett antal  föreläsningar om arten. I Sunne, Munkfors, Ekshärad och Torsby fick åhörarna, totalt drygt 400, rösta anonymt för eller mot varg. 72 procent var positiva (hur representativa de nu var för invånarna).

Nilsson kommentar till resultatet var att i media fick man intrycket att 95 procent vill ha bort vargen.

landsbygdsbo
1/23/18, 4:11 PM
#57

#56

Rösträtten skulle egentligen fördelas efter antal Ha mark man äger i det aktuella området. Vill skogsbolagen/skogsägarna ha varg så…

1 Ha = 1 röst.

De som inte äger mark skulle då få en röst.

Den som kontrollerar 50 000 Ha skulle få 50 000 röster. Fair eftersom den senare håller med 50 000 Ha livsutrymme för vargen .

Nu inser jag att det inte skulle accepteras. Alltför många vill vara med och bestämma utan att bidra med resurser.

Men röstar man i samband med kommunal eller kyrkoval så skulle man ju få en vettig bild hur befolkningen lokalt ser på frågan.

Sommarek
1/24/18, 8:33 AM
#58

#55 Jaha, okej. Ska man rösta om vi ska ha kvar träd, rådjur, vattendrag och småbarn också…?

Helt otroligt att människan har sån hybris att hon tror sig kunna bestämma vad som ska och inte ska finnas på planeten (jag har en teori, en helt annan).

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Stockholmare]
1/24/18, 9:07 AM
#59

Richii Klinsmeister ledare av jaktsabotörerna Sverige är tidigare dömd för skadegörelse och mordhot.

Många ur gruppen är dömda för misshandel, hot och skadegörelse, mordbrand. Även tidigare nazister och AFA finns med.

landsbygdsbo
1/24/18, 9:36 AM
#60

#58

med undantag av småbarn så gör vi det redan. Vi väljer politiker som i sin tur tar beslut. Då exempelvis en n väg/kraftledning ska dras så ersätts markägarna för intrånget.

När vargen tilläts etablera sig så skedde det mot en majoritet av markägarnas vilja i de två stora varglänen i Mellansverige. Eftersom jakträtten är en viktig (både ekonomisk och känslomässig) tillgång för de flesta markägarna så torde ett intrång där antingen ersättas av staten eller så skulle markägarna själva tillåtas hantera saken efter eget gottfinnande.

Det handlar inte om hybris, möjligtvis hos dig själv eftersom du anser dig ha så..rätt!

Det finns i praktiken ingen vildmark söder om Dalälven. All mark, skog såväl som åker är uppodlad och i produktion. För skogens del så produceras där virke + friluftsupplevelser. Det senare får ske om det inte hindrar markägarens ägaranspråk…där jakten ingår.

Sommarek
1/25/18, 8:37 AM
#62

#60 Det undrar mig inte att ironin i mitt inlägg gick dig förbi.

Haha, om jag tror att jag har rätt när jag säger att människan är synnerligen illa lämpad att leka "gud" och bestämma vad som får och inte får finnas? Behöver du verkligen belägg för det? Där är skit i vårt dricksvatten, skit i vår jord och skit i luften vi andas, och allt det fixar vi gladeligen själva bara vi tjänar en slant på det. 😟

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
landsbygdsbo
1/25/18, 9:19 AM
#63

#62

Då vänder vi på det hela..vem, idag äger dent mesta av den skyddsvärda skogen utanför nationalparkerna?

Folket? dvs stat o kommun eller kyrkan eller bolagen eller de privata markägarna.?

Den skog som vårdats bäst ägs av de privata aktörerna. det om något talar ju för att vi ska stärka deras position , inte som sossar, kommunister och storbolag vill, försvaga den.

Tittar vi sedan var vatten , jord och luft kontamineras värst..så är det i länder där just de privata små markägarna har minst att säga till om..

Så din ironi bör nog ta sig en ordentlig titt på hur verkligheten ser ut.

Sommarek
1/25/18, 10:11 AM
#64

#63 Om du inte kan kommentera det jag faktiskt skriver så lägger vi ner.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

landsbygdsbo
1/25/18, 12:17 PM
#65

Och hur lever du, vad lever du på, då du inte drar fördel av att människan leker Gud?😎

En massa drömmerier verkar det ju vara.

[PeterTM]
1/25/18, 12:50 PM
#66

#1 Om man inte skjuter av klövviltstammarna alls, kommer samtliga individer att svälta under vinterhalvåret och omkring hälften kommer att dö av svält eftersom naturen inte kan försörja det antal djur som sommarbeståndet omfattar.

Man kan förstås strunta i att det blir så under några år tills dess att klövviltstammarnas numerär minskat såpass drastiskt att vinterbetet räcker till, vilket sannolikt skulle kräva en minskning med mellan 50 och 75 % av dagens antal djur.

Vargar är förhållandevis smarta jägare och insatsen som krävs för att ta ett rådjur är många gånger högre än att ta ett tamdjur. Därför kommer antalet rådjur inte spela någo roll när det gäller hur många rovdjursrivna tamdjur det blir.

Om vargjakt tycker jag att så länge man politiskt skiljer på folk i glesbygd från folk i tätort och därmed tvingar de förstnämnda att bära hela kostnaden för vargen, måste vi ha vargjakt. Annars kan man inte leva i de områden där vargarna är flest, det blir för kostsamt.

Se till att vargarna blir jämnt fördelade över riket så ska jag också förespråka fler vargar utan jakt.

Zira
1/25/18, 7:51 PM
#67

Jag tycker inte om vargjakten. Men jag anser att människorna ska ha samma rätt att försvara sitt närområde som alla andra djur i naturen har. Släpper man sin hund lös i naturen, inne på vargrevir, så har man sig själv att skylla. Men när vargarna går in på en inhägnad tomt och tar hunden som bor där, då bör vargen avlivas. När det gäller vargars intresse för får så är min åsikt att det åligger fårägaren att tillse att fåren vistas i en inhägnad som fåren inte kan rymma från. Men det är statens/vargvännernas ansvar att tillse att vargen inte kan ta sig in till fåren. För övrigt så förstår jag inte detta varghat. Varför inte tänka rovdjur istället? Det är väl det samlade rovdjurstrycket det handlar om, inte specifikt varg. Egentligen är min dröm att alla djur i naturen (oavsett art) skulle få bli fredade. Att allt nöjesdödande blev förbjudet. Att jägarna istället använde sin tid till att förkorta lidandet för sjuka och skadade djur. Men jag anser också att det är viktigt att människorna i likhet med alla andra djur ska tillåtas att skydda sina revir. Med revir menar jag då inom ca 100 m från tätbebyggda områden. Om denna utopi blir verklighet så tror jag att de vilda djuren skulle få större respekt för människorna. De halvtama djuren som kommer in i samhällen avlivas och de djur som lever i naturen får leva tryggt och vara ifred från nöjesjägare.

kamera0710
1/26/18, 6:38 AM
#68

Själv har jag funderat på om inte samhället skulle kunna ställa upp med folk som helt enkelt vaktar tamdjur som betar? Det kunde väl vara något för de som annars är arbetslösa?

landsbygdsbo
1/26/18, 10:06 AM
#69

#68

Ibland hör man engelsmän utbringa en skål

"Here's to our wives and girlfriends! May they never meet!"

Hur vill du sammanföra de arbetslösa (som ofta inte har tillgång till egna transportmedel) och de beteshagar som ligger i skogsbygderna (där inga offentliga färdmedel finns att tillgå)?

Och med tanke på att jobbet måste ske utomhus och företrädesvis på nätterna så…tror jag knappast det är genomförbart.

Annons:
kamera0710
1/26/18, 10:40 AM
#70

#69 Kanske är lämpligt att ta personer som har bil till att börja med. Och nattjobb är inte något nytt i världshistorien. I norra halvan av Sverige är nätterna ljusa.

Zira
1/26/18, 12:06 PM
#71

Att arbetslösa hjälper till och vakta fåren tycker jag är en utmärkt idé. Fast kanske inte genom att de står på pass och inväntar eventuella rovdjur (risken att de somnar under tiden är stor). Men de kan sätta upp rovdjursstaket, som de sen har ansvar för att underhålla och vårda.

landsbygdsbo
1/26/18, 12:18 PM
#72

#71

Fast är du medveten om hur många mil staket det handlar om?

näsbyholm gods stängslar nu mot varg. Kostnaden för de nära 20 kilometer som skall stängslas uppgår till 1,7 miljoner. Till detta kommer årligt underhåll.

Efter ett omfattande vargangrepp i oktober förra året genomför Näsbyholms gods nu ett digert arbete med rovdjursavvisande stängsel. Sammanlagt handlar det om 20 kilometer strömförande 5-trådigt stängsel som skall hållas väl sträckt och fritt från vegetation under nedersta tråden.

Investeringskostnaden för detta stängsel uppgår enligt driftföretagets uppskattning till cirka 1,7 miljoner varav Länsstyrelsen i Skåne meddelas stå för ungefär 800 000 kronor.

– Vi har inget val. Vi kan ju inte låta vargen härja fritt bland våra djur, säger jordbruksbolagets vd Martin Rosenmejer till Lokaltidningen Svedala.

Efter att stängslet satts upp tillkommer årligt återkommande underhåll under betessäsongen. Att hålla rent under nedersta tråden för att försäkra att full strömstyrka erhålls har beräknats kosta 10 kronor per meter och år. Utgångspunkten är att detta arbete behöver göras cirka 4 gånger per säsong.

Med 20 kilometer stängsel betyder det en kostnad om 200 000 kronor per år.

Vidare skall investeringen skrivas av. Livslängden har något optimistiskt satts till 12 år i våra beräkningar vilket i detta fall innebär att resultaträkningen belastas med 1,7 miljoner / 12 = 141 666 kronor per år.

För Näsbyholms gods innebär vargförekomsten således att näringen årligen belastas med cirka 340 000 kronor. Utslaget på de 2 000 får som fanns vid halvårsskiftet betyder det att varje enskilt får kostar 170 kronor mer i drift.

Zira
1/26/18, 12:43 PM
#73

Japp. Jag vet. Det är bl a av den anledningen som jag menar att detta inte ska bekostas av fårägaren. Det är en omöjlighet. Dessutom gäller det ju inte bara får. En vargflock kan ju lika gärna ta kreatur, hästar osv. Vill staten ha rovdjur så ska staten också stå för kostnaderna. Det ska inte de enskilda djurägarna göra! Men det kostar ju att betala ersättning till arbetslösa också. Dessutom är det ju bättre att arbetsträna, att aktivera sig med utomhusarbete osv än att sitta hemma och känna sig utanför samhället, så det kanske egentligen är så att alla vinner på det i långa loppet.

Upp till toppen
Annons: