Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 854 ggr
Vanja
2017-01-24 22:08

Brandmännen känner sig hotade.

http://www.na.se/orebro-lan/orebro/brandmannen-vi-har-aldrig-kant-oss-hotade-tidigare-det-ar-en-ny-dimension

Jag tycker att brandmannen som är med i intervjun får med det ganska klockrent.
"Ordet busstreck har ibland använts när man beskriver de här bränderna. Mats Hallgren tycker att det är för allvarligt för att beskrivas så.

– Det är som att palla äpplen eller kasta snöboll på ett hus. Börjar man elda bilar är det inte ett busstreck, säger Erik Ström."

Och en annan tragisk sak som går att läsa i artikeln är att de har haft 22 utryckningar, bara detta år. Alltså på 24 dagar. 
Finns det ens något man kan göra åt dessa saker? 
Bättre integration kanske? Eller är de försent?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
[Hayabusa]
2017-01-24 22:33
#1

Det är det dessvärre nog enbart början. Bilbränder, skjutningar & handgranater - det blir vardagshändelser.

_Fisken
2017-01-24 23:11
#2

Det behövs mer poliser runt oss, i våra bostadsområden och samhällen.

kamera0710
2017-01-25 06:45
#3

"Genom att öka dialogen med medborgarna har brandmännen i Malmö inte bara lyckats minska antalet fall då de själva utsätts för hot och våld, utan även antalet bränder. Fria Tidningen följde med när en grupp högstadieelever övade tillsammans med brandkåren."

_"Första omgången av Risk hölls år 2010. Det var stökigt i distriktet och förekom att räddningstjänsten utsattes för stenkastning när de åkte ut till Rosengård. Efter att ha varit på studiebesök hos den engelska brandkåren som arbetade mycket med dialog med ungdomar tog Nikola Obradovic tillsammans med en kollega initiativet till Risk. Varje år väljer de tillsammans med bland annat rektorer ut högstadieelever som regelbundet får åka ut och träffa brandmännen och göra olika aktiviteter. Idén är att fånga upp ungdomar i tidig ålder och knyta kontakter."
_

http://www.friatidningen.se/artikel/122221

kamera0710
2017-01-25 06:53
#4

"Räddningstjänsten arbetar i dag mer proaktivt, men förebyggande åtgärder har fortfarande låg status ute på brandstationerna. Insatserna utmanar machoideal och sexualisering, vilket är en av orsakerna till att det är svårt att bryta gamla strukturer, säger forskaren Mathias Ericson."

"En del som arbetar förebyggande blir till och med kallade för låtsasbrandmän, berättar Mathias Ericson, som har följt arbetslag på 14 brandstationer under sin forskning och intervjuat ett 30-tal brandmän. Många nya som är positiva till att arbeta förebyggande vågar inte ta upp det till diskussion. Mathias Ericson upplever också att det är lättare att få legitimitet för förebyggande arbete som handlar om att träffa stökiga ungdomar i förorter och om att återskapa respekten för brandmannayrket.

– Det finns en slags hederskultur inom räddningstjänsten, där stenkastning blir ett mer gångbart skäl för att det ses som att förebyggande kan återskapa brandmännens heder. Det blir problematiskt eftersom det bygger på tanken att brandmän inte ska kritiseras och som gör det så svårt att diskutera frågor om sexism och rasism inom räddningstjänsten. Det är synd eftersom arbetet just kan vara ett sätt att konfronteras med och förändra normer inom yrket."

http://www.friatidningen.se/artikel/122224

Vanja
2017-01-25 08:36
#5

Kamera, var snäll och sluta bara kopiera och klistra in. Skriv gärna en egen åsikt eller ett svar på någon av mina frågor istället. Diskussionen blir roligare då.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Nomen Nescio]
2017-01-25 09:06
#6

#3 #4 Vad gäller de citerade artiklarna så är de från mars förra året. Jag vill minnas att jag för inte så länge sedan läste en artikel där Malmöbrandmän konstaterat att deras försök till dialog inte fungerat, och under nyår blev de fyrverkeribeskjutna och fick ha poliseskort i Rosengård.

Annons:
gruvel
2017-01-26 18:55
#7

Friatidningen nämnd ovan citerar en forskare som lägger då skulden för trakasserierna hos mentaliteten hos dem som jobbar i räddningstjänst. Man borde då vid antagningen börja med att djupintervjua aspiranterna om deras syn på machokultur, på rasbegreppet  och annat, för att få fram dem som får gå vidare i yrket. Enkelt skulle  problemen med stökig omgivning vid tjänsteutövningen försvinna?

Om räddningstjänsten måste ha regelbunden dialog med den omgivning man ofta i stressiga situationer måste arbeta, kan det kosta en del i tid och pengar.

Tolkar forskaren så att det är den i förekommande fall stökiga omgivningen som får sätta agendan och villkoren för hur räddningstjänstpersonalen ska uppträda, samt hur förebygga problem. Omgivningen har inget ansvar. Det blir då inte primärt behovet av effektiv och snabb räddningsinsats, med med de fysiska och andra resurser som många kanske trodde var viktigast,  som gäller.

Prövar dra en parallell till vad som var uppe under rubriken "Normkritik" förut här på sajten. Skissade en på biblioteket ambitiöst läsande flicka, från ett trångbott bullrigt hem kanske. På bibblan kan också förekomma ett stökigt gäng samtidigt. Några debattörer liksom chefen för Sveriges Biblioteksförening ansåg att såväl flickan som gänget måste kunna inkluderas i bibliotekets normala verksamhet. Det normkritiska paradigmet gillar inte tysthetsnormen. Men i praktiken blir det snarast då att gänget sätter villkoren för mycket annat i lokalen. Flickan stör väl ingen med sitt läsande men får svårt fokusera på texten. Skulle vara då om någon retar sig på hennes avskärmade tysta läsande.

Tjeja
2017-01-26 19:07
#8

Det ska väl ändå inte vara räddningstjänstens ansvar att lära invånarna att ha respekt för dem… 😕

Hur bra och välmenat deras förebyggande verksamhet än är, så är det ju något som går helt utanför deras egentliga uppdrag tycker jag!

De är tillför att utföra akuta livräddande insatser, inte undervisa snorungar och folk att ta hänsyn, visa respekt och uppskatta den akuthjälp som finns till för deras skull..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

mangemani4
2017-01-27 02:39
#9

mer poliser, bättre integration osv osv, det är som att sätta ett plåster på ett infekterat sår, totalt menings och verkningslöst. ska landet få bukt med detta så måste man angripa grund problemet, det som orsakar dessa bilbränder, stenkastningar, osäkerheten osv osv, annars kommer inget att lösas. men detta är något som aldrig kommer att ske med den fega och blödiga regeringen som vi har nu, så det enda man kan göra är att hålla ut och invänta tills ett parti med ryggrad får en majoritet och kan ordna upp skiten.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

kamera0710
2017-01-27 06:27
#10

Vi har på min arbetsplats ibland varit hos räddningstjänsten, där de haft små utbildningar i brandsäkerhet med mera. Kanske gör det mig och mina kollegor till snorungar, vad vet jag…

fatcat
2017-01-27 07:53
#11

Det är nog försent att göra nånting åt grundproblemet, i detta fall är mer poliser och kameraövervakning det bästa alternativet. De socialt utsatta områdena eller "no-go zones" har ju knappast krympt på senare tid, fler unga män som flyr hit kommer att hamna i långvarig arbetslöshet som sedan resulterar i depression och samhällsförakt. Grundproblemet bottnar i en oreglerad invandring tillsammans med en misskött integrationspolitik.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Hayabusa]
2017-01-27 08:16
#12

Hur stort är det personliga ansvaret att INTE ta upp en sten och kasta den på någon annan? Krävs det verkligen en utbildning/information för att inse att det är fel alternativt inte hjälper?

Vanja
2017-01-27 09:28
#13

#12 Du har så rätt.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
gruvel
2017-01-28 10:46
#14

Bakvänt att det är de som blir störda i sitt värv som ska anpassa sig på olika sätt, genom dialog eller andra åtgärder, bjuda på på något, som utryckningspersonal, eller i exemplet med flickan på biblioteket (#7) bör hon väl då gå hem eller skaffa effektiva öronproppar om omgivningen blir stökig och opåverkbar. Vad är det som är fel i, eller är så svårt att förstå,  att den som har ett viktigt jobb eller vettig syssla att utföra i därför avsedd miljö, får ha krav på betingelserna för detta och få respekt?

kamera0710
2017-01-29 08:50
#15

Kan det vara så att det inom räddningstjänsten finns problem med rasism och sexism och att detta skulle behöva komma upp till ytan lite mer? Detta innebär inte något försvar för stenkastning.

[Hayabusa]
2017-01-29 09:00
#16

Kan det vara så att det inom gruppen stenkastare finns problem med generell idioti?

kamera0710
2017-01-29 09:04
#17

#16 Det kan det säkert, bland många av dem.

[[eskils_]]
2017-01-29 10:50
#18

(#15 Det var nog ungefär den dummaste kommentar jag läst på länge här i iFokus. Grattis Kamera! 🤢)

Det är självfallet mycket allvarligt när brandmän, poliser och ambulanspersonal är hotade och motarbetade i sin yrkesutövning.

"Under gårdagen rapporterade Sveriges Radio att 90 procent av alla deltidsbrandmän i Knivsta, Sigtuna och Upplands-Bro har sagt upp sig, på grund av missnöje med det nya kollektivavtalet."

http://www.lt.se/inrikes/ny-utredning-ska-se-over-situationen-for-deltidsbrandman-det-ar-allvarligt

Och vad gör vår kära regering åt problemet? Tillsätter en utredning förstås, vad annat… Handlingskraft är väl ett okänt begrepp.

kamera0710
2017-01-29 10:53
#19

#18 Kanske är det dumt att man kan ha flera tankar i huvudet samtidigt. Jag försvarar inte stenkastning på något vis.

felixhaljeskog
2017-01-29 18:13
#20

#2 Fler å fler poliser gör inte så stor skillnad, nu vet inte jag vart i landet du bor riktigt men jag själv bor i ett av dessa "drabbade" områden, rätt centralt i det också så jag ser det mesta och har även hamnar mitt i en stenkastning med min ex sambo och hennes hund. Polisen i dessa områden gör inte någon skillnad alls, för att dom inte vill gripa någon (det har dom sagt själva i SVTs agenda). Ju fler poliser, ju mer uppretade blir snorungarna som håller på, det som behövs är gripanden, inte något jävla daltande med dom..

Och när det kommer till rasistkortet osv, så kan jag lova, att jag har inte sett en enda svensk person bland dessa personer, eller för dom som e lite mer petiga, inte en enda "ursvensk".

Annons:
Upp till toppen
Annons: