Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Arbetsmarknad Bostadspolitik Djurskydd/Djurfrågor Ekonomi Energifrågor Företagande Försvarspolitik Ideologi Infrastruktur Invandring och integration Jämställdhet Kultur Kungahuset/Kungligheter Kyrkan. Religion och politik Livskvalitet Livsmedel/Jordbruk/Fiske Miljö & Klimat Off Topic Om iFokus och sajten Ordet fritt. Fria diskussioner Politiker Politiska partier Politiska skandaler Rättsfrågor/Integritet Sexualpolitik Skatter Skola / Utbildning Terrorism Topplistor. Utrikespolitik Valfrågor/Riksdagsval Vård och omsorg Välfärdssystem Övrigt
Politiker

"Problem", inte "utmaningar"!

2017-02-07 22:35 #0 av: Carpinus

Expressens Ann-Charlotte Marteus är kanske lite ojämn, men ibland kommer hon med riktigt stringenta krönikor. Som t.ex. i april förra året, då hon reflekterade över politikernas bruk av ordet utmaning.

Hon skrev då bland annat:
"Att definiera om problem till utmaningar har blivit en bred folksport i landet Följa John, inte minst bland politiker."---

"Att de anser sig stå inför en stor utmaning tycks på intet sätt förpliktiga dem att, handlingskraftigt och radikalt, försöka undvika ett nederlag. (Varje utmaning bär ju på fröet till ett nederlag.)
Nederlagsaspekten har liksom opererats bort. I stället har våra politiker roffat åt sig den positiva aspekten. De framstår som allmänt taggade och optimistiska när de talar om landets utmaningar, alldeles som om de stod och frustade i en startfålla inför Vasaloppet.
En annan fördel med att använda ordet utmaning i stället för problem, för en politiker, är att det låter som om man talar om något oförutsett, utan förhistoria."---

"Ett skäl till uppsvinget för "utmaning" är säkert att människor vill undvika att säga problem i samband med flyktingkrisen, av rädsla för att väcka rasism.
Men för politiker har det samtidigt blivit ett bekvämt sätt att bagatellisera följderna av politiska missbedömningar och underlåtenhetssynder."---

Hela krönikan kan läsas här.

Anledningen till att jag letat rätt på Marteus krönika är för att jag nyss såg Aleksandra Broscanins ledare i GP, där hon skriver om nationalekonomen Tino Sanandajis bok "Massutmaning."  Boscanin skriver: "Bokens titel är tillägnad dem som relativiserar problemen som Sverige står inför. För det är vad det handlar om: problem, inte utmaningar."*---

Vilka problem det rör sig om vet väl de flesta vid det här laget - men läs gärna hela ledaren för en påminnelse...

Och nästa gång du läser att en politiker skriver "utmaningar" så läs det som "problem"...

(* Min fetstilning.)

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl
2017-09-13 17:57 #1 av: Carmarino

Det verkar som om vissa inte vill ta ordet "problem" i sin mun längre. Det här låter mer än löjligt krystat:

Efter att vi har gått live med nya affärssystemet så har vi haft utmaningar med avisering och vissa ekonomiska rapporter, säger Riksbyggens cio Amir Chizari.

Ordet "utmaningar" passar inte ens in i sammanhanget.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.688606/riksbyggen-kundwebb

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2017-09-13 19:06 #2 av: Carpinus

En gång i tiden, innan internets tid, skickade vi runt sådana här skämt på fax mellan kontoren i de tre största städerna på mitt dåvarande jobb. Behöll det här, och har gjort om texten lite...

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl
2017-09-13 22:02 #3 av: Hayabusa

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/947854?programid=1637

Lars Trägårdh från 1:40:27

"Vi har verkliga problem i Sverige idag och de tycker jag att vi ska tala öppet & ärligt kring"

Anmäl
2017-09-14 18:31 #4 av: memoirsofaclone

Utmaningar låter ju bättre, även om det är ett problem. En ''positiv'' syn, men jag tycker man bör kalla problem för just problem. ''Nya utmaningar'', det låter som en sån där jobbig person som aldrig kan tillåta sig (eller andra) att uttrycka sig negativt. 

Anmäl
2017-09-14 20:15 #5 av: Hayabusa

"Houston, we´ve got a problem"

"Houston here - I guess you mean challenge?"

"No, we have a real problem here!"

"Houston here - come on, it´s a challenge to go to the moon."

Anmäl
2017-09-15 11:18 #6 av: Carmarino

#5 Gapskrattar

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl