Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1130 ggr
Vanja
2017-02-15 08:58

Kan man ha rasistiska åsikter utan att vara rasist

vad tycker ni? 

Kan man som människa ha en rasistisk åsikt utan att för den skullen vara rasist?

Kan man ha en främlingsfientlig åsikt utan att vara rasist eller blir man automatiskt det ena om man tycker det andra?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
tk1971
2017-02-15 09:05
#1

Nej. För vad är en rasist i så fall, om inte en person med rasistiska åsikter?

Vanja
2017-02-15 09:15
#2

#1  Men om man har en rasistisk åsikt då? Och det behöver inte vara något allvarligt, men om man har en åsikt som kan uppfattas som främlingsfientlig, är man då rasist?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

tk1971
2017-02-15 09:23
#3

#2: menar du om man har EN enda rasistisk åsikt? Som vadå?

Och hur definierar du en rasist?

Tjeja
2017-02-15 09:33
#4

#1 som du resonerar innebär det att en enorm mängd invandrare är rabiata rasister mot både svenskar men framför allt andra invandrargrupper!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

tk1971
2017-02-15 09:46
#5

#4: jaha - och?

[Hayabusa]
2017-02-15 09:55
#6

Undrar hur många ur Sveriges befolkning skulle kunna klassificeras som främlingsfientliga? Eller rent av rasister? Personligen tror jag att i princip alla faller i den kategorin.

Annons:
tk1971
2017-02-15 10:16
#7

#6: Helt möjligt!

Men jag undrar fortfarande vad definitionen på en "rasist" är.

[Hayabusa]
2017-02-15 10:18
#8

#7 Den är sannolikt så bred att i princip alla passar in.

Vanja
2017-02-15 10:45
#9

#7 Jag tror att du får utgå ifrån vad du själv anser vara en rasist, så vad anser du vara en rasist?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Vanja
2017-02-15 10:49
#10

http://studieforbunden.se/medlemsservice/folkbildning-mot-rasism/vad-ar-rasism/

"Rasism kan beskrivas som:
1. En ideologi som rättfärdigar och försvarar att människor kan behandlas olika.
2. Rasen definieras utifrån påstådda biologiska och medfödda skillnader.
3. Det hävdas att vissa biologiska särdrag går att koppla till en hel grupp.
4. De yttre skillnaderna som hudfärg och kroppsliga olikheter spelar stor roll.
5. De yttre skillnaderna påstås avspegla inre skillnader som olika intelligens, beteende och karaktär.
6. Vissa raser anses ofta högre stående och mer värda."

Detta är rasism för mig, 
Så bara för att man anser att vi ska ha gränskontroller eller att vi borde ta emot ett begränsat antal flyktingar så är man enligt mig, inte rasist.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

tk1971
2017-02-15 10:49
#11

#9: Men det är ju du som ställer frågan!

Vanja
2017-02-15 10:51
#12

#11 Jag har svarat på vad rasism är för mig, vad är det för dig?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

tk1971
2017-02-15 10:55
#13

#12: Dåså. Då vet du ju precis. Och jag vet också vad rasism är för mig.

Annons:
Vanja
2017-02-15 10:56
#14

#13 Vill du dela med dig eller ska du fortsätta med korta meningar som inte bidrar till diskussionen?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Hayabusa]
2017-02-15 11:04
#15

Saxat från SVT:

"I Absolut svensk gör programledaren Soran Ismail ett fördomstest. Och resultatet är inte så roligt. – Min hjärna drar en rasistisk slutsats, säger han.

I programmet Absolut svensk reser Soran Ismail runt i Sverige och pratar med människor om integration och främlingsfientlighet. Han får även göra ett slags vetenskapligt test för att ta reda på hur mycket fördomar han själv har.

Testet visade att Soran Ismail gillar vita människor mer än svarta. Han finns även på den övre halvan av folk med tydliga fördomar mot svarta.

Resultatet visade att Soran Ismail inte var lika tolerant som han själv trodde."

tk1971
2017-02-15 11:08
#16

#14: Jag har redan kommit med mitt bidrag. Jag har fått er att tänka efter. Varsågod, scenen är ledig för er andra.

Vad kännetecknar en rasist, tycker ni?

Vanja
2017-02-15 11:21
#17

#16 Nej du har inte bidragit med något alls. 
En diskussion fungerar så här: 

1.Jag ställer en fråga
2. Du svarar på frågan och ställer en motfråga.
3. Jag svarar på den frågan och har kanske en annan fråga eller åsikt som jag delar med mig av. 
4. Du kommenterar min åsikt eller ställer ännu en motfråga. 

Det är faktiskt inte speciellt svårt att förstå hur det fungerar, men jag förstår om du vill dra dig ur utan att delta i diskussionen om du inte står bakom dina egna åsikter.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Hayabusa]
2017-02-15 11:24
#18

Människan som sådan har främlingsfientlighet, och därmed rasism, inbyggd i sin "mjukvara". Att särskilja på "vi" och "de" är en överlevnadsprincip (kanske går den att "tvätta" bort, men det lär i så fall ta lång tid). Vilket i sin tur innebär att alla faller inom denna kategorin.

Denna kommentar har tagits bort.
Vanja
2017-02-15 11:30
#20

tk1971 
Skriv inte i trådar du inte vill diskutera i tack!

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
tk1971
2017-02-15 11:34
#22

#20: ok, då diskuterar jag - ditt första inlägg. Känner du dig som en rasist?

Tjeja
2017-02-15 11:35
#23

Jag anser inte att vilja ha begränsad invandring i sig är en rasistisk åsikt. Rasistiskt är det först när man vill grunda begränsningarna på rastillhörighet.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Vanja
2017-02-15 11:36
#24

#22 Nej, inlägget har inte med mig att göra över huvud taget. Vilket jag tycker att det är ironiskt att du tror eftersom jag gör en hel del inlägg här på Pif, och det vore enorm dubbelmoral om jag stod bakom alla inläggen. 

Så vad är en rasist för dig?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

tk1971
2017-02-15 11:40
#25

#24: varför ställer du frågan i #0?

JAG anser att en rasist är en person som har rasistiska åsikter. Det behövs ingen definition från nåt studieförbund, det är helt och hållet vad jag själv tycker.

Vanja
2017-02-15 11:46
#26

#25 För att jag tycker att det är viktigt att öppna upp diskussionen om just rasism eftersom en del tycker att det är överspelat att kalla människor för rasister, samtidigt som en del tycker att det är tvärt om. Att rasism är vanligt och att vi måste bekämpa det mer än vad vi gör. 

Om jag till exempel fick veta av Tjeja vad hon anser vara rasism så blir det lättare för mig att föra en diskussion med henne då jag vet vart hon står. 

Vad är en rasistisk åsikt för dig?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Vanja
2017-02-15 11:50
#27

#23 Ja precis. Sen som du skriver så finns det rasister som vill stänga gränserna just på grund av att de delar upp människor, med olika raser, i olika värden. 

Så att stänga gränsen eller liknande är alltså ingen rasistisk åsikt i sig, utan det är när man blandar in ras i anledningen till varför man vill stänga gränsen, som det blir rasistiskt. Om jag förstår dig rätt?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
tk1971
2017-02-15 11:51
#28

#26: Det sunda förnuftet säger vad som är en rasistisk åsikt.

Hur i hela friden skulle det vara "överspelat att kalla människor för rasister" när det förekommer hela tiden och överallt? Otroligt!

Vanja
2017-02-15 11:54
#29

#28  Bra, har du några exempel på vad du anser vara en rasistisk åsikt? 

Klart att man kan tycka att det är överspelat, exempelvis den utrikesfödda som sökte till IDOL och som kallade domarna för rasister när han inte gick vidare. Då är det överspelat, håller du inte med? 
Sen har jag aldrig påstått att det är överspelat överlag utan att det finns två läger. Och jag beskrev bara hur de scenarion kunde se ut.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

tk1971
2017-02-15 11:55
#30

#29: Exempel? Suck… "jag är vit, du är svart, därför är jag en mer värdefull människa".

Du vet mycket väl vad som är rasism.

Vanja
2017-02-15 11:58
#31

#30 Ja , det är uppenbar rasism.  Finns det annan form av rasism som inte är lika uppenbar? Har du några exempel på det?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

tk1971
2017-02-15 12:00
#32

#31: Vet du vad, jag är ingen lekistant. Har du ingen egen moralisk kompass? Vad har DU för exempel?

Vanja
2017-02-15 12:02
#33

#32 Men herregud, du har verkligen missat hela syftet med tråden. 
Syftet är att vi ska utbyta åsikter med varandra så att man lättare ska kunna förstå varandra. Men du verkar tro att alla tycker samma sak? Att du och jag har samma grunder när de kommer till rasism. 
Och det börjar bli lite tröttsamt att varje gång jag ställer en fråga till dig så struntar du i att svara på den och ställer exakt samma fråga tillbaka. 
Skulle du delta i diskussionen eller inte?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

tk1971
2017-02-15 12:55
#34

#33: Det gör jag - hela tiden. Det är du som försöker styra mig mot ett visst håll, och när jag inte går med på det så passar det inte och inlägg raderas. Är det bara medhåll och ryggdunk du är ute efter? Sorry, inte från mig i alla fall.

Och nu går jag ut i det fina solskenet med hundarna 😃

Annons:
Silvestris
2017-02-15 13:25
#35

En åsikt gör inte nödvändigtvis en person till rasist/främlingsfientlig, det är tanken bakom som avslöjar det.

Är bakgrunden till att man vill begränsa invandringen (för att ta ett exempel) att svensk kultur är högre stående än vissa andra kulturer (och således människor av från den kulturen) avslöjar det främlingsfientlighet. Därmed inte sagt att alla kulturer enbart för med sig positiva saker (inte ens s.k. svensk kultur).

Sedan är inte alla främlingsfientliga uttryck medvetna. Det finns strukturell rasism (homofobi, sexism mm.) som leder till att människor sorterar bort medmänniskor utan att det medvetet handlar om rasism. Kan exempelvis ses på både arbetsmarknaden och bostadsmarknaden.

lordgortor
2017-02-15 14:06
#36

Äsch, åt skogen med den för dagen populära korrektheten, sådant växlar med tiden. I stället för att omhulda den ena eller andra kulturen så är det bara att konstatera att all religion är till fördärv och att alla människor av alla "raser", hudfärger, sexuella läggning  eller olika politiska åskådningar är lika stora skojare.

Jag hörde häromdagen en yngling säga att han inte något emot människor men att det inte betydde att han litade på dem! Ligger nog mycket i det!

[Hayabusa]
2017-02-15 15:11
#37

S vill införa ett tak för antalet nyanlända på skolor. Ska man tolka det som främlingsfientlighet eller rent av rasism? Eller beror det vem som kommer med ett dylikt förslag?

[rara]
2017-02-15 15:13
#38

Undrar också om man är främlingsfientlig om man endast har någonting emot att främlingar kommer hit för att ta plats i den sociala hängmattan, som ställer deras egna lagar över våra lagar och bildar paralellsamhällen och som är fientliga och rasistiska gentemot oss pga vår kultur, religioner, hur vi lever och hur vi klär oss. Om man anser att dessa är endast välkomna som turister eller om de anpassar sig till våra regler och lagar och bidrar till att upprätthålla vårt samhälle (jobbar) om de vill stanna, är man då främlingsfientlig?

Vanja
2017-02-15 15:18
#39

#34 Okej! Du har alltså inget mer att bidra med, jag är föga förvånad. 

#37 Ja, det är lite det jag menar, är S främlingsfientliga då? Eller är det vi som borde ta ett steg tillbaka och fundera på vad ordet har för innebörd istället?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Hayabusa]
2017-02-15 15:21
#40

#39 Exakt.

Vanja
2017-02-15 15:22
#41

#35 "sorterar bort medmänniskor", vad menar du med det?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
mangemani4
2017-02-15 15:56
#42

beror på vem du frågar. frågar du vänster folket så är du rasist direkt. och med tanke på att så gott som all kritik, vare sig det är mot invandrare, invandringspolitiken eller hur landet idag ser ut, anses vara rasistisk enligt vänster folket(tom glassar, nationalsången, svenska flaggan, hår frisyrer på fel hudfärg, ord från filmer, bakelser och mycket mycket mera), så får du faktiskt förklara hur en "rasistisk åsikt" ser ut.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Silvestris
2017-02-15 16:33
#43

#37 Antagligen inte eftersom jag antar att det handlar om att nyanlända ska placeras ut jämnare i skolorna så att inte ett fåtal skolor får alla vilket blir extremt resurskrävande.

Silvestris
2017-02-15 16:35
#44

#41 Sortera bort som i att neka människor bostad, arbete osv. Att osakligt välja bort dem.

[krasnajaluna]
2017-02-15 17:05
#45

Det beror ju på vad som menas med själva begreppet ''rasism''. Enligt NE betyder det att man delar in folk i raser. Så om du anser att  människor har en bättre eller sämre egenskap pga dens utseende eller ursprung samt menar att det existerar olika raser inom arten människa så kan du kallas rasist, sedan är det upp till var och en att lägga en värdering i ordet. Vissa är stolta rasister, finns både svarta och vita sådana, andra tycker att rasism är hemskt. Vissa har ingen åsikt alls.  

Sedan finns det ju också kulturell ''rasism'', där ordet rasism egentligen inte passar. Men det används väl bara för att förtydliga att det är något liknande, dock inte biologiskt. Förekommer mellan olika kulturella folkgrupper. 

Gissar att du kanske menar typ: ''kan man vara invandrarkritisk utan att vara rasist'' 

I sådana fall, ja eftersom man då inte behöver mena att dessa invandrare skulle tillhöra en annan ras utan att det handlar om mer ekonomiska/sociala problem. För övrigt är de enda jag hört uttrycka sig öppet mkt negativt om invandring  invandrare själva, vilket kanske inte är så konstigt. Som liknelse kan man väl säga att de mexikaner som bor lagligt i USA inte vill att det ska komma en massa kriminella från Mexico och spä på fördomarna mot dem som faktiskt sköter sig. Är en teori.

[Carpinus]1
2017-02-15 17:38
#46

Göteborgs kommun och Miljöpartiet anklagas i en debattartikel i Expressen för att föra fram rasistiska budskap. Gör det dem till rasister, eller tänkte de bara inkorrekt i det här fallet? Och kan vi nu automatiskt räkna in dem bland alla rasismetiketterade i och med att andra anklagar dem för rasism?

Zyperior
2017-02-15 18:39
#47

Har inte läst alla inlägg i tråden men för att svara på #0;
Det går absolut att vara ha rasistiska åsikter idag utan att vara rasist.
En rasistisk åsikt innebär för mig en förutfattad mening om att någons hudfärg eller ursprung har något med dem som person att göra, positivt som negativt. Detta ser man absolut inom extremhögern, men det är ju ganska vanligt förekommande inom vänstern också, och feminismen där man pratar om "vithetsnormer" och "kränkta vita män" etc.
Hela Black Lives Matter rörelsen är rasistisk enligt mig.

Men bara dessa två uttryck "vithetsnorm" och "kränkta vita män", samt BLM-rörelsen förekommer eller har förekommit i media väldigt frekvent och jag ser väldigt sällan någon kallar dem för rasister. Alltså går det alldeles utmärkt.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Tjeja
2017-02-15 18:57
#48

#27 "Så att stänga gränsen eller liknande är alltså ingen rasistisk åsikt i sig, utan det är när man blandar in ras i anledningen till varför man vill stänga gränsen, som det blir rasistiskt. Om jag förstår dig rätt? "

Ja, precis och hur man formulerar begränsningarna/reglerna för begränsningarna. 

Tex har man bestämt att bara ta emot flyktingar ifrån krigsdrabbade områden är det inte rasistiskt att säga nej till folk som inte kommer ifrån krigsdrabbade områden bara för att de är fattiga t e x. Om orsaken till begränsningen är bristande resurser så måste man ju göra någon form av prioritering liksom.

Däremot kan det ses som diskriminerande förstås. Begreppet diskriminering används felaktigt ständigt som ett skällsord i media, vilket är synd. I vetenskapliga sammanhang använder man ständigt diskriminering för att skilja på målgrupper, saker, fallbeskrivningar, kategoriseringar osv osv. Diskriminering betyder i själva verket att "särskilja"! Vilket i sig är neutralt men kan användas till både negativt och positivt särskiljande.

Om man inte har gränser och regler uppstår förstås ingen diskriminering. Så i min mening behöver sorgliga särskiljningar inte nödvändigtvis vara fött varken av illvilja eller ens missunnsamhet, utan intentionen är att rikta resurserna mot en viss målgrupp för att hjälpa just den gruppen då resurserna inte räcker till att ge alla som vill ha eller behöver.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Silvestris
2017-02-15 20:03
#49

#48

"ex har man bestämt att bara ta emot flyktingar ifrån krigsdrabbade områden är det inte rasistiskt att säga nej till folk som inte kommer ifrån krigsdrabbade områden bara för att de är fattiga t e x. Om orsaken till begränsningen är bristande resurser så måste man ju göra någon form av prioritering liksom."

Det fetade visar ju då på en förutfattad mening om att dessa invandrare kommer bli en ekonomisk börda för samhället, vilket antagligen härstamma från främlingsfientlighet. Det är liksom sällan någon som vill stänga gränserna för norrmän, danskar, tyskar, finnar eller fransmän. De betraktas nämligen inte som betungande utan sannolikt mer som resurser.  Så en grupp invandrare (generellt människor från okända kulturer) betraktas som betungande medan en annan grupp (generellt ett människor från kulturer vi känner väl och som anses likna oss) betraktas som resurser. Det är väl väl om inte rasism så iaf främlingsfientlighet per definition.

Tjeja
2017-02-15 20:08
#50

#49 handlar det om flyktingar ska ju samma regler gälla även europeiska och skandinaviska länder förstås Såvida man inte redan innan har ett gemensamt avtal, vilket vi ju har nu i och med EU! 😉

Med EU har vi avtal om fri rörlighet! Det är ju därför vi har en massa ekonomiska migranter här som tigger.. de blir inte heller utestängda för att de är fattiga eftersom de är inom EU avtalet!

Därför håller jag inte med dig om att det handlar om att det skulle vara grundat i rasism att utestänga fattiga icke-flyktingar ifrån icke-europeiska länder!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

gruvel
2017-02-16 10:31
#51

#0 Om man karakteriserar någon på negativt sätt troligtvis, på grund av att hen tillhör någon ras (bättre kanske?: underras av människor) så är man säkert rasist.

På din andra fråga om främlingsfientlighet är lika med rasism/rasistiska idéer anser jag inte det går sätta likhetstecken. På NE (Nationalencyklopedin) står att Dansk Folkeparti anses vara främlingsfientligt. Men partiet och dess väljare behöver inte hysa generell rasism mot "utsocknes". De kan grunda sin uppfattning på att kulturella/religiösa spänningar kan öka vid stor immigration, på att resurser av olika slag är begränsade, mark, välfärdsresurser som måste delas på allt fler,  och annat.  Och därför avoga mot större immigrantströmmar.

Upp till toppen
Annons: