Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 714 ggr
[Carpinus]1
2/19/17, 9:48 AM

Vän med politiska meningsmotståndare?

Valet Clinton-Trump påstås ha skapat skarpa skiljelinjer mellan de olika lägren i USA, och till familjehögtiden Thanksgiving sägs det ha varit många som inte kunde träffas denna december eftersom deras politiska ställningstaganden för endera lägret skapat för stora meningsskiljaktigheter.

Nu börjar liknande tankegångar dyka upp mer tydligt här hemma också, där ängslighet över vad  bekantskapskrets, vänner  och familj skall tänkas säga över personliga politiska åsikter framförda i bloggar och på FB med mera, och vad det kan medföra för relationen. Hur är det - oroar du dig för hur du kan tänkas uppfattas för de åsikter du framför, eller struntar du i allt sådant? Och kan du ryka ihop med en Trumpanhängare, vänsterpartist eller Sverigedemokrat i ena ögonblick för att i nästa stund hålla på samma fotbollslag och gilla samma musik utan att låta era politiska åsikter skymma gemenskapen - kan det rent av vara så att uppriktighet fört er närmare varandra?

Här är några förslag, men det finns säkert många andra frågeställningar!

Annons:
[Carpinus]1
2/19/17, 10:20 AM
#1

Vissa vänner/bekanta med annan politisk åsikt kan det känna stimulerande att diskutera med, medan det kan bli lite stelare med en del andra. Fast har man annat gemensamt så brukar inte de politiska olikheterna spela någon roll i de fallen.

Momos
2/19/17, 10:30 AM
#2

Valde annat. Tycker det beror helt och hållet på vad det är. Jag behöver inte umgås med de som bara är likasinnade, men om de stödjer något som är öppet rasistiskt/etc (som verkligen går emot mina grundvärderingar) så kommer ju så klart diskussioner om deras syner på  det & då får jag bestämma om jag vill umgås med denna personen i fortsättningen. Varje åsikt för sig!

Ett enkelt exempel; jag som inte är straight och vill leva med lika rättigheter måste ju givetvis tänka på det extra om en "vän" plötsligt visar sig stödja politik som absolut inte stödjer lika rättigheter för oss & advocerar motsatsen. Det leder ju till en diskussion om varför de anser så, men bara själva stödet hade berättat nog för mig att de inte är någon jag vil umgås med… (Sådant händer inte då mina vänner också är HBT+ men men, samma för en släkting).

kamera0710
2/19/17, 11:03 AM
#3

Svarade "Annan åsikt" även om det första alternativet gäller bland många vänner. En person jag jobbade med stod jag långt ifrån politiskt, men vi respekterade varandras åsikter och hade många lugna och intressanta diskussioner om samhälle och politik. 

Andra tycks tyvärr bli personligt förolämpade när man inte håller med. Ibland har jag föreslagit att de ska undvika att fråga efter min åsikt, om de inte tål att höra den.

Cragan
2/19/17, 12:17 PM
#4

bryr mig inte för 5 öre vad mina bekanta har för politiska åsikter och är någon av dem bekymrad över mina åsikter så får dom fäll vara det och vill dom säga upp bekantskapen över något sådant så får dom väll göra det inget som bekommer mig.

o visst finns det skit jag inte skulle acceptera från familj ens men då är det inte fjuttiga saker som en annan politisk syn än mig utan snarare ett visst brott och tja skulle någon som känner mig väl nog att veta vilket brottet är utföra det brottet så skulle den inte visa sig för mig.

[krasnajaluna]
2/20/17, 12:18 AM
#5

Tycker att det är väldigt svårt faktiskt. Nu tror jag att jag tänker lite väl mycket på politik jämfört med många jämnåriga, vissa jag pratat med vet inte ens vad ordet ''brexit'' betyder. Det blir svårt och jag hamnar ofta i diskussioner där folk blir upprörda när man väl berör ämnet politik. Rent krasst kan jag säga att jag inte behöver bekymra mig så värst för att jag i princip inte har några vänner, så inget att förlora liksom. Men det finns ju ingen bättre känsla än att få klaga och vara bitter över politik och samhället och om folk inte vill vara det så får det där med vänskap vara 😃

[AnimeV4]
2/20/17, 1:22 AM
#6

Jag bryr mig inte ett dugg om vilket partitillhörighet någon har, så länge de har sunda värderingar och inte brukar våld. Man kan alltid agree to disagree om man verkligen inte håller med varandra eller förstår varandra.

Alla i vänstern är inte extremister som spöar oliktänkande och alla SD:are är inte rasister. SURPRISE!

Annons:
mangemani4
2/20/17, 12:17 PM
#7

jag brukar låta folk hänga sig själva med sina egna ord och uttalanden, så jag har inga som helst problem med att ha folk som är oliktänkande runt om mig, inte ens kommunister på vänsterflanken, det är snarare de som i slutändan blir förbannade och ger sken om att de ska avsluta vänskapen, och om de vill avsluta en vänskap bara för att de inte lyckas att överbevisa mig, ja bye bye, dont let the door hit your ass on the way out.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Göstage]
8/20/18, 9:53 AM
#8

Polariseringen i vår politiska övertygelse verkar ta sig allt tydligare uttryck även i valet av vilka vi vill ha i vår umgängeskrets, enligt en spaning av Sakine Modon i VLT.

"Enligt Karlsson (Ebba, psykolog) verkar det framför allt vara personer med vänsteråsikter som uttrycker sådant som att de inte vill dejta folk som är "höger". Det blir också ett sätt att visa sina likasinnade politisk lojalitet. Livsstilsval betraktas som politiska ställningstaganden. Man inte skiljer på politik och person. När mediebolaget Aller media tidigare i sommar utförde en enkät bland 1200 av sina kvinnliga läsare svarade 25 procent "nej" på frågan ”Skulle du kunna leva med någon som står långt ifrån din egen politiska övertygelse?”

Det är inte fel att ha starka värderingar. Men nog är det en smula överdrivet att bara dejta folk som "röstar rätt". Politiska åsikter avgör sällan en människas personlighet. Och hur ska man sprida sina egna åsikter om man bara vill hänga med folk som tycker som en själv? En relation behöver inte vara dålig för att man har olika åsikter om skattenivån. Dessa överdrivet politiserade Tinderprofiler är ett tecken i tiden. Kalla mig gammaldags, men nog var det bättre förr."

https://www.vlt.se/artikel/opinion/ledare/sakine-madon-vaga-dejta-nagon-som-rostar-fel

sponny
8/20/18, 11:33 AM
#9

Jag hade missat denna omröstningen men valde alternativ ett, en vän är en vän oavsett. I min värld har det med åsikts- och yttrandefrihet att göra.

Tänk att jag är vän med den här personen och vi gillar att umgås men våra politiska åsikter är som plus och minus. Men i min värld handlar inte yttrandefrihet om att jag har lov att säga vad jag vill. Den innebär istället att mina politiska motståndare ska få säga vad de vill. Och att de sedan låter mina åsikter få höras.

Så självklart får han föra fram sina åsikter och jag kommer att lyssna på det han har att säga. Samtidigt som jag kommer att bemöta dem. Jag menar, jag är inte felfri. Min vän kanske har rätt och jag har missat något i mitt partis politik som kommer att ställa till det framöver.

Att välja bort någon "bara" på grund av åsikter känns fel. Det känns bättre då att ställa frågor av typen "varför tycker du så" och diskutera svaren och alternativ. Mer givande…

Tjeja
8/20/18, 12:20 PM
#10

För mig beror det mer på enskilda åsikter än just partival. Någon som är militant och fientlig i sin övertygelse emot mig blir ju svårt att vara vän med och umgås med. Antagligen även att försöka prata och föra en normal diskussion med. Så skulle vilja säga att det ligger hos den andra i första hand. 

Någon som avsiktligt vill andra illa och njuter av att se andra lida skulle jag däremot inte kunna vara vän med! Alla partiers program jag läst hittills vill ju i grunden väl för alla, men en del är övertygade om att vi inte kan hjälpa alla och vill därför begränsa privilegier till vissa.  Att inte räcka till åt alla betyder för den skull inte att man vill de man inte kan hjälpa illa. 

Om jag bara har medicin som räcker till att rädda en person och två är sjuka måste jag ju välja vem som får medicinen och vem som blir utan.  Det betyder ju inte att jag tycker det är roligt att den som blir utan inte får vad den behöver.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: