Annons:
Etikettjämställdhet
Läst 1615 ggr
mangemani4
2017-02-19 14:08

sant ord om feminism

detta måste vara hans bästa video hittills. den prickar rätt och allt stämmer

https://www.youtube.com/watch?v=h-rzbUFyRQo

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Annons:
penke
2017-02-19 15:09
#1

 Den var riktigt rolig 😃

   penke

Sollar
2017-02-19 22:02
#2

Tittade fram tills han sa "människor som kollar på den här skiten är ett argument för att återinföra koncentrationsläger."

Honestyisdead
2017-02-19 22:09
#3

En person som behöver dumförklara andra för att framföra sina argument står inte högt i mina ögon.  Inte personer som uttrycker sådant som #2 citerar heller.

mangemani4
2017-02-19 23:24
#4

spelar ingen roll vad som tycks om honom personligen, hans argument är solida och håller ni inte med i det han säger, så är det ju bara att förklara varför. enda jag har hört här är en person som blev jätte kränkt efter en utav de första meningarna och inte vågade lyssna på resten och en som högst troligt inte har kollat på videon.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Honestyisdead
2017-02-19 23:29
#5

Det enda du har hört var?

Om du menar läst här så är jag varken kränkt eller någon som kommenterar något jag inte har sett.

Jag kommenterar precis det jag känner för. Och nu var det ett beteende som jag inte gillade som jag valde att kommentera. 

Det går utmärkt att göra sig hörde utan att hänga ut någon annan.

[krasnajaluna]
2017-02-19 23:52
#6

Så sant, är så trött på ordet feminism och alla som faller för detta. Om vi vill ha ett jämställt samhälle måste uttrycket feminism och alla sjuka ideer som kommer med den bort, det där tjatet om mens, det ÄR äckligt precis som snor, kiss eller vad som helst. Vi måste se alla olika dimensioner av problem, att det även finns män som behandlas illa t ex. Innan någon börjar klaga på detta så vill jag klargöra att jag inte är någon kränkt man utan en ung tjej, tyvärr ser jag i princip aldrig andra kvinnor vända sig emot feminismen. Det skulle behövas om debatten ska gå framåt, annars får feminister bara sina fördomar och stereotyper bekräftade.

Annons:
Sollar
2017-02-20 00:01
#7

#5 Gissar att det var mig #4 menade med jättekränkt.😉

#4 Jag blev inte kränkt och jag var inte för feg för att titta på videon, utan det var helt enkelt så att intresset dog efter den meningen. Han framstår bara som en oseriös person utan argument när han uttrycker sig som han gör, särskilt eftersom hans klagomål dittills bara var att hon var tråkig. Jag lyssnar inte på personer som inte har vanligt hyfs ens.

Zyperior
2017-02-20 18:38
#8

Massa klockrena argument och att han som vanligt hänvisar till fakta för att stödja sina obekväma sanningar.

19:03 in i klippet
"Problemet med feminism är att man får massa efterbliven skit på köpet… som Zara Larsson".
Så jävla bra!

Ska också passa på att förtydliga för "kamera" här på PiF att det inte är jag i videon.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Honestyisdead
2017-02-20 18:48
#9

Ja ännu ett bra exempel på hur man inte uttrycker sig.

Zyperior
2017-02-20 18:54
#10

#7 "Han framstår bara som en oseriös person utan argument när han uttrycker sig som han gör".

Välkommen till hur det är att bli kallad rasist för att man vill ha mer restriktiv invandringspolitik, eller blir kallad vit kränkt man för att man har åsikter mot feminism.

Sen kan du ju alltid fortsätta titta på videon, så ser du att oavsett hur han "framstår", så har han en hel del vettiga argument. Jag misstänker i vanlig ordning att feministerna är de som är utan argument.

Se gärna 2:55-6:50 i videon. Där lägger han fram många argument och hänvisar till en hel del forskning som förklarar varför myten om löneskillnader mellan män och kvinnor är just en myt. Helt utan vulgära provokationer.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Zyperior
2017-02-20 19:00
#11

#9 Haha, inte bara har vi fel åsikter nu, vi uttrycker dem fel också. PK i sin nästa dimension.

Hur ska vi uttrycka oss istället då, som Zara Larsson kanske?

"Jag hatar killar. Hatar hatar hatar".

Är det någon som belyser hennes hat kanske? Näthat är ju ständigt på tapeten men hatare som Zara Larsson ska tydligen hyllas ändå.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Honestyisdead
2017-02-20 19:11
#12

#11 Nu förhastar du dig. Jag har inte sagt något om era åsikter. Jag skriver om aktuella killens  behov av att dumförklara och namnkallning andra. 

Jag hyllar ingen människa som behöver trycka till andra för att få fram åsikter. Det är liksom dagisnivå.

Zyperior
2017-02-20 20:57
#13

#12 Så du menar att påstå att du tycker vi har fel åsikter (vi = jag / snubben i videon) är en förhastning? Du håller alltså med oss om feminism?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
tk1971
2017-02-20 21:11
#14

Jag har inte orkat titta på ovanstående, men jag anser att feminism är en alldeles nödvändig kraft i samhället. Det räcker ju att ta sig en titt på hur det ser ut i världen, inklusive Sverige. Självklart finns det de som förtalar feminismen, för de känner att deras position är hotad. De försöker dumförklara, svärta ner, baktala och håna, för de är så rädda att de nu måste förändra sig. Logiskt - och rätt patetiskt.

Honestyisdead
2017-02-20 21:16
#15

#13 Jag menar att jag inte uttryckt en åsikt om feminism i tråden. Vilket du ser om du läser mina inlägg.

Och det kommer jag inte heller göra i en tråd där nivån är löjlig.

Sollar
2017-02-20 22:09
#16

#10 Om du inte gillar när andra säger/skriver sånt så är det väl bäst att börja med att ändra din egen standard? Bara i #8 t ex så ger du oprovocerat en känga till någon som inte ens är delaktig i tråden. Sedan som jag redan skrivit har jag inget intresse av att titta på denna videon pga nivån.

Zyperior
2017-02-21 09:42
#17

#14 Vad som är patetiskt är feministernas totala avsaknad av fakta och argument för sin sak. Man hittar på låtsasförtryck för att kunna åka räkmacka igenom samhället. Man ser sitt könsorgan som ett frikort. Man låtsas att det handlar om jämställdhet fast det egentligen handlar om att skylla ifrån sig sina egna tillkortakommanden på "patriarkatet". Väldigt få feminister i Sverige som kämpar för det som verkligen behövs, exempelvis hedersförtryck. Istället pratar man om världsliga ting och rena myter, så som mens och löneskillnader. Man vill bli inkvoterad i bolagsstyrelser istället för att förtjäna platsen på hederligt vis. Men man vill samtidigt inte se fler kvinnliga rörmokare och gruvarbetare. När en feminist uttalar sig om hederförtryck (http://www.expressen.se/ledare/sakine-madon/vansterpartiet-sviker-hotade-forortskvinnor/) så kommer den feministiska eliten och skäller ut dem istället. "Rossana Dinamarca är partiets feministiska talesperson. I somras, när kvinnor larmade om ofrihet och ökad islamistisk närvaro i förorter, gick bland annat hon och partisekreteraren Aron Etzler ut i debatten och angrep – kvinnorna. I stället för att lyssna på till exempel partikamraten Kakabaveh valde de att anklaga." Tror inte för fem öre att någon av er i den här tråden "inte ger er in i diskussionen på grund av nivån". Hade ni haft argumenten på er sida hade ni tveklöst använt dem för att trycka dit denna antifeminist. Jag har debatterat sakligt och med god ton på Feminist iFokus och det resulterade i att jag blev blockad. Återigen, det är feministerna som är patetiska för de tål inte att verkligheten avslöjar dem för de falska offer de är.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

tk1971
2017-02-21 09:50
#18

#17: tja, hur var det nu…

* dumförklara - check.

* svärta ner - check.

* baktala - check.

* håna - check. Big time!

Honestyisdead
2017-02-21 09:58
#19

#17 Att du inte tror på det jag skrivit rör mig inte i ryggen. Bara skrattretande att du direkt antar att man saknar argument och tror man håller med i feminism för att man vill se en högre nivå än dagis.

För övrigt är även jag blockerad på feminism eftersom jag ifrågasatte det mesta som skrevs.

Så tro vad du vill. Men du kanske bör förstå att vissa av oss människor vill se respekt bland människor och inte skit som visas i visas i videon och som vissa i tråden sorgligt nog hyllar. Vuxna människor dessutom. Att visa respekt mot andra trots olika åsikter borde vara en självklarhet. Vad man än tycker. Man vinner ingenting på att gå på andra personer på det viset. 

Hemskt om detta är svårt för dig att förstå. Inte konstigt världen ser ut som den gör. Gambeteende.

Zyperior
2017-02-21 11:46
#20

#18 Noll hänvisningar när jag gör dessa påstådda saker - Check.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
Zyperior
2017-02-21 12:00
#21

#19 Välkommen till internet. Det har funnits ett tag nu men alla kan ju inte hänga med i alla "nymodigheter" hela tiden. Bara för att någon säger något på ett enligt dig fult sätt betyder inte det att det han säger är osant och ska verkligheten tystas ner för att den återges i ett fult format? Sen är det också en klen ursäkt att undvika de diskutera de konkreta argument som framhålls i videon. Det är ju inte ostädat och samma vulgära språk här i tråden. Sen om du håller med feministerna får stå för dig att lägga fram. Men du kan inte förvänta dig att någon inte förutsätter ditt ställningstagande om du inte tydliggör det själv. Om jag skulle kalla Stefan Löfven för idiot, är det då långsökt att påstå att jag inte är sosse? Svar: Nej. Det kan vara fel, men jag får i så fall skylla mig själv om jag inte klargjort att jag är det tidigare.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Honestyisdead
2017-02-21 12:36
#22

Du pratar ju i nattmössan. Jag har inte sagt att något är vresig sant eller osant. Börja läsa det man skriver så slipper vi massa strunt.

Att du sitter och hittar på saker om mig som jag aldrig uttryckt får du stå för.  Det ligger inte på mig att hindra dig från att hitta på saker. 

Om jag inte sagt att jag står bakom feminism och inte heller sagt att jag är mot det har du ingenting att basera dina gissningar på utan du gör det bara för att du inte förstår att andra människor kan hålla isär beteende och åsikter. Du kan verkligen inte ha en diskussion. 

Jag säger en sista gång nu att jag inte uttryckt några som helst åsikter om feministfrågorna och det är inte fritt för dig att lägga på mig några åsikter åt något av hållen. Lägg gärna fram dina egna åsikter men var också medveten om att inlägg som #8 knappast får folk att bli intresserade av vad du skriver.

Något har fallerat när man mobbar, går på person och namnkallar andra i sina försök till att få folk att lyssna.

Välkommen till vuxenlivet.

Zyperior
2017-02-21 14:59
#23

#22 Du vägrar yttra dina åsikter om sakfrågorna han tar upp i videon, sen menar du att jag inte kan ha en diskussion. Du vet att diskussioner har med att yttra sina åsikter att göra. Om du vägrar, är det knappast jag som inte kan ha en diskussion. ;) Det är ju trots allt frivilligt att engagera sig i trådar och ger du dig in i en tråd som har med feminism att göra och vägrar ta ställning i ämnet så får du skylla dig själv om du blir påklistrad åsikter du har eller inte har utefter det som kan tolkas i det du skriver (och inte skriver). "Något har fallerat när man mobbar, går på person och namnkallar andra i sina försök till att få folk att lyssna" Detta har förekommit i den offentliga debatten sen urminnes tider. Det kallas provokation. Medierna är ju proffs på att sätta epitet på sina meningsmotståndare bland annat. Välkommen till verkligheten. (Sen har du själv inte gjort något annat än att gå på honom som person i den här tråden).

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Honestyisdead
2017-02-21 15:14
#24

#23 

" ger du dig in i en tråd som har med feminism att göra och vägrar ta ställning i ämnet så får du skylla dig själv om du blir påklistrad åsikter du har eller inte har"

Nej. Jag får inte skylla mig själv för att du du inte klarar av att inte hitta på saker om andra. Ett problem du bör ta tag i. För du blir definitivt inte tagen som seriös på det viset. Du inser väl att de flesta som läser tråden till skillnad från dig faktiskt läser och förstår vad du hittat på och vad jag faktiskt skrivit. Det kallas läsförståelse. En bra egenskap att ha inne på ett forum. 

Jag gav mig inte in i diskussionen om feminism utan uttryckte min avsky för ett så respektlöst beteende. Att det inte når fram till dig är ytterst skrämmande. Torde vara enkelt att förstå.

Att något funnits "sedan urminnes tider" gör det inte rätt. Måste du göra som andra? Du kan inte visa respekt eftersom du ser att någon annan inte gör det? Wow. 

Och citera gärna mig var jag gått på honom som person i tråden.

Zyperior
2017-02-21 18:11
#25

#24

"Jag gav mig inte in i diskussionen om feminism utan uttryckte min avsky för ett så respektlöst beteende."
I en tråd om feminism.. i ett forum om politik… Du begriper inte att folk kan dra slutsatser om dina åsikter på ämnet om du motsätter dig den person som levererar budskapet i tråden?
Och om folk gör det, är det på ditt ansvar att besvara dem om det dem påstår är sant eller falskt. Det är ju knappast upp till den som drar slutsatsen att hitta bevis för att det dem påstår är falskt.
Det är inte ovanligt att folk som inte håller med, men saknar motargument hänvisar till sättet argumenten levereras på som en cop-out för att slippa argumentera.

"Att något funnits "sedan urminnes tider" gör det inte rätt. Måste du göra som andra? Du kan inte visa respekt eftersom du ser att någon annan inte gör det? Wow."
1. Ställa frågor om mig som person och redan förutsätta svaren = Respekt?
2. Var har jag varit respektlös i tråden?

"Och citera gärna mig var jag gått på honom som person i tråden."
Inlägg #3
"En person som behöver dumförklara andra för att framföra sina argument står inte högt i mina ögon".
Han är alltså mindre värd som person enligt dig.

Inlägg #19
"Hemskt om detta är svårt för dig att förstå. Inte konstigt världen ser ut som den gör. Gambeteende."
Namnkallning skulle jag kalla detta.

Inlägg #23
"Välkommen till vuxenlivet."
Insinuerar att jag inte skulle vara vuxen. Med andra ord omogen. Med andra ord personangrepp.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Honestyisdead
2017-02-21 18:19
#26

Du har en del ord att slå upp.

Om jag ställer frågor förutsätter jag inte svaren. 

Att jag värderar en persons handling på ett visst sätt är inte ett Personangrepp. Jag har inte kallat honom något, saft något om honom som person.

Gambeteende är inte ett namn.  Det är ett beteende. Syftar på att somliga inte kan diskutera utan att bete sig hemskt illa mot andra.

Välkommen till vuxenlivet antyder tvärt om att du är vuxen men att ditt beteende, inte din person, tyder på omognad när det gäller diskussion. 

Angående mitt ansvar i vad du har problem med att förstå, så tänker jag inte upprepa mig mer. Jag har mitt ansvar och talar för mig själv när jag vill. Det behöver ingen annan göra. 

Men om ditt behov av att hitta på och ljuga om andras åsikter är stort får du väl fortsätta.  Men det är ingenting jag rekommenderar med tanke på förtal.

Du verkar ha det väldigt jobbigt när man inte svarar som du vill i trådar.

Zyperior
2017-02-21 19:02
#27

#26 Inte jobbigt alls. Jag tycker detta är skoj serru =)

**"Om jag ställer frågor förutsätter jag inte svaren." **Ditt "wow" i tidigare citerad mening förutsätter ett svar på de frågorna du ställer, för om du inte "vet" svaret så finns det ju ingen anledning att reagera.

Det enda jag påstått om dina åsikter i den här tråden är i detta stycket;
"Tror inte för fem öre att någon av er i den här tråden "inte ger er in i diskussionen på grund av nivån". Hade ni haft argumenten på er sida hade ni tveklöst använt dem för att trycka dit denna antifeminist."
"Behov", "hitta på", "ljuga", "förtal".. hahaha. Som sagt, detta är skoj.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
Honestyisdead
2017-02-21 19:04
#28

Tidsfördriv när man ligger hemma sjuk.

Zyperior
2017-02-21 19:17
#29

#28 Krya på dig! =)

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Honestyisdead
2017-02-21 19:57
#30

Tackar!

Vanja
2017-02-21 20:20
#31

#11  
Jag försvarar inte Zara Larsson, men att ge dig på henne kan väl kännas lite onödigt. Hon är inte feminist, hon kanske tror att hon är det, men hon är inte det. Så att dra in henne är bara onödigt. 

Sen är det klart att man får kommentera nivån på inläggen i en debatt utan att behöva ställa sig på varken den ena eller den andra sidan.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Vårnatt]
2017-02-21 20:21
#32

Jag förstår inte riktigt varför man lägger så mycket energi på att "håna" någon som kämpar för vad den brinner för. I klippet såg jag bara vad som kan ses som "harmlös" feminism, förstår inte hur man kan bli så provocerad att man gör ett videoinlägg om det. Idag har exempelvis kvinnor betydligt mindre än män i pension, om det ska behöva vara så i framtiden för att kvinnan tar ett större ansvar för den gemensamma familjen kan man väl tycka vad man vill om. Jag skulle nog som förälder tycka att det var orättvist emot min partner som tar hand om våra gemensamma barn istället, något man inte kan strunta i. Om man tycker många människor klagar över ickeproblem, vad gör man inte då själv som klagar på dem? :)

Zyperior
2017-02-21 21:11
#33

#31 Varför det fel att ta upp kritik mot en person, som oavsett vad du tycker, är hela feministmedias lilla gullegris i en tråd om feminism? Zara Larsson är feminismen personifierad om du frågar mig.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Vårnatt]
2017-02-21 21:21
#34

#33 då borde du, precis som Zara Larsson slå upp vad ordet feminism faktiskt betyder.

Annons:
Zyperior
2017-02-21 21:51
#35

#32 Om du såg hela klippet så förklarar han bland annat varför det som till synes verkar harmlöst inte är det. Min dotter ska inte växa upp med lögnen om att hon inte har samma chanser som sina manliga kollegor och att offerkofta är det enda botemedlet. Feminismen i form av Clara Henry och Zara Larsson som sammanlagt når ut till miljoner unga tjejer och talar om för dem att det är synd om dem och att lättkränkthet är ok. Samt att manshat är ok. Det skapar inget annat än individer som inte kommer överleva en dag i verkligheten. Alla deras tillkortakommanden tror dem går att skylla ifrån sig på ett osynligt och falskt hot, patriarkatet. Som videon säger, exakt samma onda, elaka patriarkat som gjort både Clara Henry och Zara Larsson till det dem är idag. Därför är detta inget ickeproblem att klaga på. Sen har du exemplet jag tar upp i #17 att den feministiska eliten skäller ut kvinnor som tar upp problem med hedersförtryck. Tragiskt och lömskt att i ena änden "strida för kvinnors rättigheter" genom att försöka få till inkvoteringar i styrelser för kvinnor som kanske inte ens är kompetenta för jobbet och i andra änden vända ryggen till mot de allra mest utsatta kvinnorna som finns i Sverige idag. Det går alldeles utmärkt att diskutera för jämnare pensionsfördelning utan att sålla sig till den skara som kallar sig feminister idag.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Vårnatt]
2017-02-21 22:03
#36

#35 men visst verkar det onekligen som att det fortfarande är bra mycket svårare att bli statsminister i Sverige om man är kvinna? Tror du att det endast beror på att män är "bättre" på politik? Feminism och manshat har ingenting med varandra att göra, att hata en grupp är motsatsen till det. Att du tror mer på vad viss media säger än riktig fakta tycker jag är tråkigt.

Zyperior
2017-02-21 22:07
#37

#34 Det där argumentet är så uttjatat idag. Det är inte första gången jag diskuterar ämnet. Hela den feministiska median, styrd av feministiska Bonnier, behöver också slå upp ordet då? Eller kan det vara så att feminismen spelat ur sin roll i Sverige och i ren desperation för kvinnor som märker att arbetslivet inte är en dans på rosor och att man faktiskt ofta bemöts på ett kränkande sätt, både som man och kvinna använder sig av epitetet för att åka räkmacka istället. Det finns jättemånga feminister idag, absolut, men de som räknas dvs politiker, ledarskribenter, kändisar och medier de har heller ingen aning om vad feminism är enligt uppslagsverken. Om då inte den breda betydelselösa massan av feminister ens försöker rätta dem, då kvittar det uppslagsverken påstår ganska mycket.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Vårnatt]
2017-02-21 22:11
#38

#37 på vilket sätt är det uttjatat? Att ingen kvinna, någonsin varit statsminister i Sverige idag? Du tror inte alls att det kan bero på att de är just kvinnor? Verkligen? :)

Zyperior
2017-02-21 22:50
#39

#36 Jag tror inte kön spelar någon som helst roll hur duglig man är i något. Vad får dig att tro att det är svårare att bli statsminister om man är kvinna? Är det normalt att man inom partierna diskriminerar kvinnor menar du? Både vänsterpartiet och socialdemokraterna har manliga partiledare, båda utger sug att vara feministiska partier. Ja det skulle vara om dem då "kvoterar" in sin partiledare. Då kanske inte deras kompetens är god nog, vilket sedan syns i väljarresultaten vilket är avgörande om man vill bli statsminister. Feminism och manshat har väldigt mycket med varann att göra. Ta våldtäktsfrågan, där man konstant från feministiskt håll försöker framhäva att "män är problemet", enbart för att män står för en majoritet av våldtäkterna. Det betyder inte att en majoritet av männen våldtar. Det man gör är att skapar ett mansförakt inom den egna rörelsen. Men man gör det också svårare att synliggöra de verkliga orsakerna till problemen med våldtäkt, vilket drabbar framtida våldtäktsoffer. Ett annat exempel jag läste för ett tag sedan, va en feministisk polis som yttrade sig om frågan om anonyma såkallade Dick-picks är att likställa med sexuella övergrepp. Jag höll med henne i princip allt hon hade att säga, förutom att hon i den allra sista meningen va bara tvungen att trycka in manshat. hon skrev något i stil med "Detta visar problemen med mäns syn på kvinnor idag". En handfull idioter som skickar anonyma könsbilder får i sann feministisk anda stå som exempel för alla mäns syn på kvinnor i Sverige? Klockrent manshat.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Vårnatt]
2017-02-21 23:05
#40

#40 Jag tror att anledningen att ingen kvinna varit det än är för att de inte setts kompetenta för det, även om det absolut finns individer som skulle vara det. Så du menar att det inte funnits någon tillräckligt kompetent kvinna än eller spelar det någon roll att hon är just en kvinna av andra orsaker? Annars borde väl en rackare, under alla dessa år iallafall ha blivit det?

Våldtäktsfrågan är komplicerad, det håller jag med om. Tyvärr förekommer det i alla kulturer jag känner till och det är ju väldigt vanligt i djurriket också. Rent biologiskt sett är det inte konstigt precis att män är överrepresenterade. Om jag ska vara helt krasst uppriktig så tror jag inte ens i det bästa av samhällen kunna få bort det problemet helt. Även om det för människor oftast handlar om en maktdemostration så tror jag även att den naturliga sexualiteten ställer till det. Gissningsvis handlar det mycket om att kvinnor inte kan försvara sig heller. Absolut handlar mycket om sociala strukturer och jag tror att jobba för ömsesidig respekt är det bästa sättet att motverka problemet. Att klanka ner på män i grupp får dem knappast att känna mer respekt för kvinnor i grupp. Samma möjligheter i livet mellan olika grupper tror jag förbygger behovet att hävda sig på andra, fruktansvärda sätt.  Gällande otrevliga bilder så tror jag att det handlar om brist på respekt men också att vissa män faktiskt tror att kvinnor uppskattar det. Generellt tror jag att det inte skulle skada ifall det blev lite större krav på utbildning på politiker. Vad kändisar och liknande säger bryr jag mig inte överdrivet mycket om i såna här frågor.

Zyperior
2017-02-22 08:27
#41

#40 Det har nog snarare med kvinnors ökade deltagande i politiska partier under de senaste decennierna. i från väldigt lågt till att fyra av åtta partiledare i riksdagen är kvinnor. Valet av partiledare sker internt inom partierna och om man då väljer efter kön istället kompetens så är ju risken mindre att man blir regeringsparti. Så i takt med att fler kvinnor väljer att engagera sig politiskt så ökar möjligheterna för kompetenta kvinnliga partiledare och således en kvinnlig statsminister. Att det skulle ha att göra med diskriminering har jag svårt att tro, dock kan det grunda sig i den historiska diskrimineringen som dåtidens motiverade feminism hjälpte att få bort. I dag behövs inte feminismen, endast tid och motivering för unga tjejer att engagera sig i politik. Trevligt att du har en sund syn på våldtäktsproblemen tycker jag. Tyvärr har inte de som förespråkar feminismen i den offentliga debatten samma sunda syn utan hatar mot män istället. Det va det jag ville belysa med exemplen jag gav, att feminism och manshat går hand i hand. Den dag jag ser feminister aktivt motsätter sig detta manshat, den dagen kan jag börja ändra min inställning till feminism.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
Vanja
2017-02-22 08:30
#42

#41 "Feminism och manhat går hand i hand"

Det är ju lika puckat som att Jimmy Åkesson och rasism går hand i hand.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Zyperior
2017-02-22 08:39
#43

#42 Utveckla gärna. Jag har givit exempel på varför feminism och manshat går hand i hand. Menar du att ledande SD-politiker förespråkar rasism? Visst finns där exempel på sådana men SD gör sig av med dessa ganska omgående. När feminister uttrycker manshat, hyllas och försvaras dem istället. Jag har aldrig diskuterat med feminister eller hört en diskussion där man visat på manshat och feministerna hållt med och tagit avstånd. Istället försvarar man hatet med ursäkter och plattityder.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Vanja
2017-02-22 08:44
#44

#43  Feminism kan utvecklas till manshat, men det är inte manshat ifrån början. 

Åkesson kan säkerligen utvecklas till rasist/nasist men han var inte det ifrån början. Det finns så himla många människor som kopplar ihop honom och Hitler. Och ska man resonera som du så har de ju rätt. 

Femisism = Manshat
Åkesson = Hitler 

Dessa ord kan ha att göra med varandra men de är inte samma sak om man frågar mig iallafall.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Zyperior
2017-02-22 10:11
#45

#44 Instämmer att det inte är det från början. Instämmer att det kan utvecklas till manshat. Det är just det som har hänt också. Problemet i din jämförelse är ett tydligt avståndstagande och fördömande som sagt. Hade JÅ haft samma inställning till rasism som feminister har till manshat så hade det varit väldigt motiverat att kalla JÅ för rasist. Men nu tar han avstånd från rasism och feministerna hyllar/ursäktar manshatet. Läs gärna sista stycket i #41

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Vanja
2017-02-22 11:06
#46

#45 Fast alla feminister behöver inte ursäkta manshat, jag har flera vänner som kallar sig för feminister och de flesta om av föraktar manshat. 
Sen är jag inte feminist själv så jag är inte så himla insatt i vart gränsen för manshat går.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Zyperior
2017-02-22 19:11
#47

Nej. Men som jag nämnt tidigare så är manshatet inte heller alltid lika självklart som Zara Larsson. Ibland är det helt enkelt en enkel mening i ett större sammanhang där man förenklar komplexa problem och förklarar idioti med "män". Det är detta hat man ser i media och från framstående feminister. De väsentliga frågor feminismen belyser idag om jämställdhet behöver man inte ställa sig i samma led som dem för att kämpa för. Det går alldeles utmärkt att låta bli att kalla sig feminist och ändå ta ställning i jämställdhetsfrågor.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Vårnatt]
2017-02-22 21:58
#48

Att säga att feminister är manshatare är ungefär lika logiskt som att säga att män är våldtäktsmän. Om man ogillar när andra drar alla över en kam ska man väl iallafall kunna låta bli det själv?

Annons:
Zyperior
2017-02-22 22:36
#49

#48 Ytterligare en dålig jämförelse. En politisk rörelse vs ett kön? En mer rättvis jämförelse är att säga att feminister hatar män är ungefär som att säga att nazister hatar judar. Ser ingen som tjafsar emot det senare trots att vi vet att det finns Nazister som inte hatar judar. (Oskar Schindler är en av de mer kända). Jag tycker själv inte bättre om nazism och nazister för det. Varför ska jag resonera på ett annat sätt kring feminism/feminister och manshat? Vi talar om nazism och ser Hitler, Göbbels och dess främsta ideologer framför oss, inte den grå massan som bara stod bakom och höll med (eller inte höll med). Jag gör detsamma med Feminismen. Jag ser inte den enstaka feministen, din kompis eller dig. Jag ser dem som talar för den i den offentliga debatten. (Ska tilläggas att jag inte jämför nazism och feminism som ideologier innan någon häver ur sig något sådant, utan endast att principen är den samma. Nazism är självfallet mångfaldigt mycket värre som ideologi).

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Vårnatt]
2017-02-22 23:25
#50

#49 Jag syftade på hur dumt det är att generalisera människor. Bara för ett en ytterst högljudd, men väldigt liten del av feminister (egentligen kan de inte kalla sig det enligt mig) är manshatare så betyder det inte att den tysta massan är det. Så bara för att någon kallar sig feminist (http://www.saob.se/artikel/?seek=feminism&pz=1#U_F443_9588 ) så börjar du ogilla dem på grund av vad några obildade och ljudliga människor säger? ok. Självklart har media större intresse av att ta upp provocerande saker för att locka läsare.

Sen tycker jag att man ska titta på vilket politisk makt en människa har som "missanvänder" ett visst ord. Om Kinberg Batra skulle börja uttrycka manshat och samtidigt vara en feminist skulle vi prata om en helt annan sak

Zyperior
2017-02-23 07:46
#51

#50 Varför är det dumt att generalisera? Man kan inte säga att Nazister hatar judar enligt dig heller då? Sen är det lögn att det skulle vara obildade människor. Det är allt ifrån poliser, ledarskribenter till läkare och politiker som yttrar manshat. Alla kallar sig feminister. Att påstå att det skulle vara ett fåtal är också lögn. Den öppet manshatande feministen Lady Dahmer har 16000 följare på Twitter. Det är ALDRIG feminister som pekar ut manshatet och tar avstånd ifrån det. Vart är ni "riktiga" feminister när då exempelvis Zara Larsson som av media framställs som en feministisk idol bokstavligen hatar män. Visst finns det enstaka inlägg i debatten från feminister som tar avstånd från manshatet. Men kritiken riktas aldrig specifikt mot någon som påstått sig vara feminist och hatat män. När SD-medlemmar uttrycker sig rasistiskt så förväntar samhället och det egna partiet att dessa utesluts, som ett bevis på att de inte är ett rasistiskt parti. Dessa förväntningar upplevs. Men när feminister utrycker manshat så räcker det att någon talar om för oss att feminism inte har med manshat att göra. Skulle det räcka att SD sa att de inte är ett rasistiskt parti och att rasism inte har i partiet att göra men låta medlemmar som uttryckt rasism vara kvar i partiet? Knappast? Nu vet jag att feminismen inte är ett parti, utan en rörelse. Men Zara Larsson får fortsätta, helt ostört av er "riktiga" feminister, att kalla sig feminist. Man kan inte ha kakan och äta den samtidigt.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Vårnatt]
2017-02-23 19:06
#52

#51 Jag menade okunniga inom vad begreppet feminism faktiskt står för, inte att de var det allmänt. Sen tror jag inte att en läkare garanterat är så insatt heller eftersom att det är så olika ämnen men nåväl. Utbildningsgrad måste inte ange hur allmänbildad man är tänker jag. 

Sen förstår jag inte vad du vill att jag skulle göra när Zara Larsson sa det där? Jag ruskade på huvudet åt en minderårig tjejs uttalande (som garanterat gjordes för att få mer publicitet)  och gick vidare med mitt liv. Vad skulle jag gjort istället? 

Vilken kaka är det som jag vill ha kvar? 

Det är dumt att generalisera på så sätt att oskyldiga människor påläggs egenskaper/ åsikter felaktigt. Alla människor generaliserar, det är vårt sätt att kunna hantera verkligheten, men det är viktigt att vara medveten om att man lätt gör det för ofta och förstå att man lätt applicerar saker på folk som inte stämmer i och med det.  Det kan få väldigt stora konsekvenser. Ex ifall jag skulle gå runt och tänka att alla män är våldtäktsmän fast bara några få är det. Att bli kallad manshatare oskyldigt är inte så roligt heller.

Cragan
2017-02-24 03:29
#53

#52 snart har vi nog en ny defenition på feminism är den stora massan tyst och låter den högljudda minoriteten bestäma riktningen så kommer det lika garanterat som att skatteverket tar en del av lönen.

Silvestris
2017-02-24 09:23
#54

#4

Hur ett budskap framförs har oerhört stor betydelse. Jag orkade kolla på ungefär hälften sedan var jag trött på hans översittarfasoner. Det spelar ingen roll hur solida hans argument är, kan han inte framföra dem på ett sakligt sätt, utan att gå till personangrepp blir han ointressant att lyssna på.

(Nej, jag har ingen aning om vem kvinnan han dissar är. Jag är så outdated.)

kamera0710
2017-02-24 12:32
#55

Personen i #0 kan jag inte riktigt med, men jag vet att han är en idol för många.

Annons:
Zyperior
2017-02-24 16:53
#56

#52
**"Sen förstår jag inte vad du vill att jag skulle göra när Zara Larsson sa det där? Jag ruskade på huvudet åt en minderårig tjejs uttalande (som garanterat gjordes för att få mer publicitet)  och gick vidare med mitt liv. Vad skulle jag gjort istället? " **

Du behöver inte göra någonting. Men om det är som du säger, att feminism och manshat inte är förenliga, så smutskastar medierna och Zara Larsson den rörelse ni förespråkar väldigt mycket. Och även andra gör det också. Men aldrig ser jag ert avståndstagande från dem.
Vart är utskällningen mot exempelvis Aftonbladet att de framhåller en manshatare som Zara Larsson som feminist? Någon borde ju utfärdat en sådan vid det här laget om det du säger stämmer.
Men det verkar inte som det du säger stämmer, för någon sådan utskällning finns inte, av någon. Det vill säga, feminister säger att manshat inte har med feminism  att göra när man påtalar manshatet, då passar det att feminism ska bokstavstolkas enligt ursprungsbeskrivningen i SAOB. Men när det förekommer manshat i feminismens namn så är allas reaktion, i bästa fall som din egen, en axelryckning och i många fall är det medhåll. Dvs ni har kakan och äter den samtidigt.

Att generalisera kan vara nödvändigt i debatter och diskussioner. När något sker på generell basis, som exempelvis det jag belyser här i tråden, manshat eller stöd till manshatare inom den feministiska rörelsen. Då är det ok att generalisera. Sen är det upp till var och en som känner sig träffad att ta avstånd från eller försvara manshatet.

Sen tycker jag det framgår från mitt resonemang här i tråden att jag är medveten om att inte alla feminister hatar mot män. Det jag framhåller är att de feminister, feministiska medier och feministiska politiker etc. som förespråkar feminismen i den offentliga debatten hatar mot män.
Som sagt, det går alldeles utmärkt att kämpa för kvinnors rättigheter, jämställdhet och andra feministiska frågor utan att kalla sig feminist.
Väljer man ändå att kalla sig feminist, får man ta det faktum att man klumpas ihop med dessa förespråkare, oavsett vad uppslagsverken säger.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Vårnatt]
2017-02-24 19:16
#57

# 56 I det privata tar jag självklart avstånd ifrån sånt. Det finns ingen människa som känner mig som skulle kunna tro för en sekund att jag sympatiserar med sånt. Att man inte engagerar sig i det offentliga har för mig mycket att göra med den smutskastning som sker ifrån alla håll. Om man anser sig stå för feminism, så möts man av ogillande av många. Om man samtidigt yttrar att man är inte denna "radikal" feminism som ex förekommit på iFokus mycket, så möts man även av ogillande där. Jag ägnar en stor del av mitt liv åt att försöka behandla människor på ett bra sätt men är fel person att ta fighten offentligt i media. Jag tror att jag kan göra minst lika stor skillnad genom att försöka behandla alla människor bra  i verkligheten. Här och nu har jag ju faktiskt hela tiden försökt uttrycka mitt ogillande emot detta manshat, men det är väl ändå inte värt något enligt dig. Jag vet inte om det märks att jag försöker visa på att jag själv och många andra inte är så genom detta forum, precis nu.

Zyperior
2017-02-24 20:21
#58

#57 _**"Här och nu har jag ju faktiskt hela tiden försökt uttrycka mitt ogillande emot detta manshat, men det är väl ändå inte värt något enligt dig."

**_Absolut är det värt något, för dig, mig och alla andra som läser detta. Vi ser att du inte står bakom det manshat som förekommer inom feminism.

Men förhållandet jag belyser mellan manshat och feminism påverkas mycket lite, nästan ingenting av det.

Och man ska inte missta sig att det är radikalfeministerna som uttalar manshatet idag, jag tycker snarare det är mainstreamfeministerna som gör det. De radikala i feministiska sammanhang idag, är dem som vågar erkänna de brister som feminismen har.

För det är liksom inte bara manshat som är problem med feminism. Min subjektiva bedömning från förhållandevis mycket erfarenhet av att diskutera med feminister, är att det största problemet med feminism idag är en total intolerans mot oliktänkande. När jag blev avstängd från Feminism iFokus så va det inte för att jag sa elaka saker eller bröt mot sajtens regler (jag höll mig väldigt hårt i skinnet ska jag meddela, för jag vet att ger jag dem minsta lilla så bannar dem mig för det).
Jag påvisade brister i deras argument och "höll inte med i allt som sades". Jag va saklig och förklarade min synpunkt, och i brist på motargument från övriga blev jag avstängd. De fick inte sitta och hålla med varandra ifred.

(Det är därför jag är nöjd med att vara avstängd därifrån som min signatur säger, för det bevisar att feministerna hade fel och jag har rätt).

När jag i en tråd på Facebook belyste problemet med manshatet i artikeln med den feministiska polisen som anser att alla mäns kvinnosyn går att likställa med dem som skickar anonyma könsbilder till kvinnor, så va det alla i tråden mot mig. Ingen i tråden lyckades motbevisa mig, men ingen erkände heller att jag hade rätt. En radikal i det läget hade ju sagt "Du har ju rätt, hon borde inte få kalla sig feminist" och sedan backat upp mig i diskussionen.

Men jag förstår också varför det är så, för det är så väldigt mycket inom feminism som bygger på falskheter och myter. Skulle de vara mer öppna för utomstående kritik så ramlar hela rörelsen ihop som ett korthus. Feminismen är beroende av sina skygglappar och sina exkluderande krypin för att ha något existensberättigande över huvud taget i Sverige idag.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Vårnatt]
2017-02-24 21:26
#59

#58 Jag tror att feminism behövs idag, både för män och kvinnors skull. Fortfarande så är ju kvinnor väldigt utsatta i samhället, och män har exempelvis mycket svårare att få vårdnad om barn. Samtidigt finns det många krafter i europa som är för exempel betydligt hårdare abortlagstiftning, något som drabbar båda könen men framför allt kvinnans rätt till sin kropp. Utveckling pågår konstant, och även om mycket är jättebra i Sverige idag ser jag oroväckande tendenser ifrån flera olika håll. Visst kan jag också tycka att det är intressant att media väljer att rapportera om vissa saker och ibland känns det som att problem bagatelliseras när exempelvis någon som Zara får en grov våldtäkt (vad jag minns det handlade om) till något som enligt mig är alldeles för tramsigt för händelsens allvarsamhet. Absolut ingen del av problemet löses genom att ha ett sådant förhållande till det.  Vilka skygglappar är det du pratar om?

Upp till toppen
Annons: