Annons:
Etikettjämställdhet
Läst 841 ggr
Vanja
3/7/17, 4:24 PM

Pojkar som våldtog fick gå kvar på samma skola.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/pojkar-som-valdtog-far-ga-kvar-pa-skola-flickan-orkar-inte

Jag läste denna artikel i morse och då stod det att det var en svår situation och att de pojkarna som deltog i våldtäkten skulle få gå kvar, medans flickan som inte orkar se dessa killar varje dag fick hemundervisning. 

Nu efter skarp kritik har skolan ändrat sig och killarna ska få byta skola. 

Jag förstår inte alls hur de tänkte ifrån början, finns det några dokument som man kan läsa om just detta fallet? Varför ändrade de sin åsikt så otroligt snabbt?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
Honestyisdead
3/7/17, 4:28 PM
#1

Helt sjukt! Att flickan straffades när det är hon som är offret!

Carmarino
3/7/17, 4:31 PM
#2

Det står en del om det i en annan diskussion här på Politik iFokus. Särskilt intressant tycker jag Ann Heberleins artikel är.

Tror att den snabba ändringen beror på all publicitet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[[eskils_]]
3/7/17, 4:57 PM
#3

Skolan ändrade sig säkert pga all publicitet i media och pga att en hel massa människor (bl a jag) mailade till rektorn och protesterade. Mailadressen finns i fb-gruppen Stå Upp För Peter Springare.

Håller med Jan Björklund (L):

"– Flathet är det som allt för ofta kännetecknar skolledningars och kommuners agerande. Det behövs mer civilkurage. Man är konflikträdd, säger han.

Liberalerna avser att ta initiativ i frågan i riksdagen inom kort."

Vanja
3/7/17, 5:42 PM
#4

Ja flickan i detta fallet är helt klart offret och jag kan iallafall inte alls förstå tankegången om att hon ska bli hemskolad och killarna få gå kvar. 
Den logiken är helt ofattbar.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

mangemani4
3/7/17, 9:16 PM
#5

rektorn är ännu en blödig hudfärgs tänkare som inbillar sig att han kränker brottslingar om han skulle påstå att det är helt och hållet deras fel. plain and simple. låt detta stå som ett exempel över hur hela vänster flanken tänker och resonerar.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Vanja
3/7/17, 10:31 PM
#6

#5 fast nu har du faktiskt fel. De går inte att ställa detta som exempel på hur vänsterflanken tänker.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
mangemani4
3/7/17, 11:25 PM
#7

varför inte?

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Vanja
3/8/17, 9:50 AM
#8

#7 därför att hela vänsterflanken inte tänker så. Jag tycker att ditt sätt att döma alla efter några få är ganska trångsynt.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

sponny
3/8/17, 11:46 AM
#9

Hela tanken med att gärningsmän är offer verkar ha spårat ut fullständigt. En gärningsman (eller kvinna) är i första hand gärningsman. Och i jämförelse med offret så är det bara offret som är ett offer. Det går inte att nära ett brott börja prata om "den stackars gärningsmannen. Hur hamnade han här?" Det gör mig bara spyfärdig. I första hand, vårda offret. Det riktiga offret. För det andra, straffa gärningsmannen. Dels så offret märker att samhället tar hen på allvar och gärningsmannen märker att detta inte var ok. Och under strafftiden, hjälp gärningsmannen. Internationella kvinnodagen idag. Sånt här visar hur långt vi i sverige kommit. Skönt att veta att saker går framåt… (ironi)

mangemani4
3/8/17, 11:52 AM
#10

men ge dig nu, ni vänster folk är ju sååå snabba på att döma alla de som inte tycker som er, röstar på SD, tycker trump är bra osv, för rasister, nazister, fascister, idioter osv osv. vad som funkar åt ett håll funkar givetvis åt det andra med.

men för att vara rättvis här, nej, allt vänsterfolk tänker och resonerar inte så, det finns ju en liten del som har sunt förnuft och det är ju de som nu har gått(och kommer att gå) från vänster flanken till partier som inte tänker och resonerar så här.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

mangemani4
3/8/17, 11:54 AM
#11

#9 saker går inte framåt med stenålders religionen islam och med en regering som vill att vi ska anpassa oss efter islam.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Vårnatt]
3/8/17, 12:13 PM
#12

#10 källa på att rektorn röstar vänster? Källa på att majoriteten som är vänsterlagda tänker så? Källa på att någon i tråden röstar vänster?

Linn Is The New
3/8/17, 12:43 PM
#13

Stackars flicka, rektorn är total idiot som utsätter henne för mer press och ångest. Inte nog att hon har blivit våldtagen, hon ska även tvingas se sina våldtäcksmän bli kallade för offer.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Annons:
Vanja
3/8/17, 4:38 PM
#14

#10 "ni vänsterfolk" ? Med den kommentaren så kan jag lika gärna sluta diskutera med dig för du har uppenbarligen inte en enda aning om vad du snackar om eller vem du snackar med.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Carmarino
3/9/17, 10:59 AM
#15

Ytterligare ett inlägg i debatten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cragan
3/9/17, 7:29 PM
#16

#15 orkade inte läsa efter alla 3 är offer
nä 2 av dem är förövare svårare än så är det f-n inte

Honestyisdead
3/9/17, 7:30 PM
#17

#16 Bra inlägg på den!

[Carpinus]1
3/9/17, 9:27 PM
#18

Rektorn har tagit konsekvenserna av sitt märkliga handlande och lämnar sin tjänst. 

http://www.sydsvenskan.se/2017-03-09/rektorn-lamnar-skolan

Honestyisdead
3/9/17, 9:56 PM
#19

#10 Hahahaha! Snarkade du till eller hur fick du ihop det?

[Hayabusa]
3/12/17, 8:25 PM
#20

"Det är skribenten Ann Heberlein som först skriver om våldtäkten och om skolans passivitet i en artikel på ledarsidorna.se.

En vecka senare har rektorn avgått och killarna flyttats från skolan.

Efter några dagars sökande får jag kontakt med mamman till pojken som dömdes till ungdomstjänst och samtal med socialsekreteraren. Han som socialtjänsten upplever har svårt att förstå och bry sig.

Först vill hon inte prata. Hon säger att sonen sagt åt henne att inte göra det, för att journalister ljuger.

Men efter en dag bestämmer hon sig för att träffa mig.

På lördagen möts vi på Lunds stadsbibliotek.

- Jag blev jätteledsen och arg på min son, säger hon. Men nu har alla vänt sig mot honom. Han är demoniserad. Hela familjen har drabbats."

http://www.expressen.se/kvallsposten/efter-skolvaldtakten-i-lund-min-son-ar-demoniserad/

Annons:
[Carpinus]1
11/6/17, 9:51 AM
#21

Ett annat Skånefall där sexbrottslingen fick gå kvar på skolan, vilket utmynnade i ett än grövre brott en kort tid senare:

"16-åringen åtalades på fredagen för våldtäkt mot en 13-årig flicka. Han ska ha utfört våldtäkten inne på en toalett i samband med en idrottsdag.

Den misstänkta våldtäkten inträffade tolv dagar efter att han dömts för sexuellt ofredande mot tre flickor på samma skola

16-åringen förnekar våldtäkt men ska ha erkänt sexuellt ofredande, enligt stämningsansökan. Ett vittne ska ha öppnat dörren till toaletten och och sett hur pojken förgrep sig på den 13-åriga flickan.

Pojken blev anhållen samma dag och häktades senare. Ett av skälen till att 16-åringen häktades är att han tolv dagar tidigare dömts för sexuellt ofredande mot tre flickor på samma skola.

Skolans rektor har fått hård kritik av både tingsrätten men framför allt av de tre flickorna och deras anhöriga för att skolledningen inte ingrep mer resolut mot 16-åringen. Han tilläts bland annat gå kvar på skolan."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/16-arig-elev-atalad-for-valdtakt-pa-idrottsdag/

[Carpinus]1
11/6/17, 10:54 AM
#22

#21 En "förklaring"?

"l en ny artikel i den vetenskapliga tidskriften Gender and Education beskriver Katja Gillander Gådin ett fall där en kvinnlig gymnasieelev under en längre tid utsattes för sexuella trakasserier av en annan elev.

Trots att flickan flera gånger klagade hos rektor och lärare så fortsatte kränkningarna. Pojkens beteende ursäktades med att han var omogen och flickan erbjöds samtal med kurator."---

SR

Carmarino
11/6/17, 12:18 PM
#23

#22 Grrrr. 😡


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: