Annons:
Etikettövrigt
Läst 424 ggr
[Hayabusa]
2017-03-13 10:35

Källkritikens dag

Det lär vara "Källkritikens dag" idag, 13/3-2017. Exakt vad det innebär har jag inte satt mig in i, men lyssnade på detta inslag (SR). Enligt min mening, värt att lyssna på:

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/871722?programid=2795

 "Faktagranskning är på modet idag. Många redaktioner skapar under en slags sant-eller-falskt-vinjett ett verktyg som ska få ordning i våra förvirrande informationsflöden.

Men fakta, det är inte så enkelt. Få uttalanden passar in i den här binära ansatsen – att något är antingen sant eller falskt, svart eller vitt, rött eller grönt."

Annons:
mangemani4
2017-03-13 10:49
#1

oh the ironi, sveriges radio sänder ett program om källkritik men samtidigt så är de själva inte källkritiska för fem öre. jag vet SR historia, vad de har sagt och gjort, jag vet vad de nyligen stod och sa angående uthängningen utav GS erik johansson. jag har inte ens lyssnat på det du länkade till, men är det inte ett "vi har gjort fel under åren och vi ber så hemskt mycket om ursäkt för det" uttalande så har jag noll intresse att lyssna på deras svammel om något de inte själva har en aning om.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Hayabusa]
2017-03-13 11:09
#2

#1 Det är upp till var och en om man vill lyssna eller ej. Bara för att man lyssnar så innebär det inte att man måste hålla med om det som sägs.  Dock tycker jag att flera sidor av "sanningen " tas upp i programmet.

mangemani4
2017-03-13 12:53
#3

det handlar inte om "att hålla med eller inte", det handlar om att de inte vet vad de pratar om om nu "sanningen" och källkritik" är ämnet och det är fakta vilket alla vet som nu har följt SR och deras historia och har intresset att kolla upp om saker och ting stämmer. bara svinigt fult att stå och prata om något, precis som "jaha, det här är vi nu experter på" och samtidigt så går de emot allt det de säger genom att köpa allt det som de själva hör och läser utan något som helst intresse eller ork att kolla upp om det verkligen är så, precis som den stora breda massan gör i övrigt.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Hayabusa]
2017-03-13 12:58
#4

#3 Jag är med på vad du menar, men så uppfattar jag inte programmet i fråga. Snarare tvärtom - att det inte finns någon definitiv svart/vit sanning utan det istället går att tolka saker på mer än ett sätt. Ungefär som Tim Pool gör i sin sammanfattning av sitt besök i Sverige.

Carmarino
2017-03-22 14:30
#5

Hittade den här sidan om källkritik. Där finns dels ett test om källkritik och dels en guide om Källkritik på nätet. Det finns även onlinekurser i källkritik.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: