Ideologi

Objektiv media?

2017-03-20 16:37 #0 av: [krasnajaluna]

Börjar bli så trött på att aldrig kunna läsa en nyhetsartikel utan att bli misstänksam, för att oftast märka att mina misstankar faktiskt stämmer om man kollar originalkällorna (som dock inte alltid går att hitta). Tidningar väljer ut vissa saker som stämmer med deras världssyn och åsikter och skriver sedan ut det som fakta. Så, finns det ens EN endaste tidning, antingen i pappersform eller media, som bara objektivt berättar ''det här har hänt'' utan att lägga till sin egen tolkning? DN, Expressen, Aftonbladet osv går bort av uppenbara skäl, även vänster/högerextrema tidningar, svt vet jag inte, men jag misstänker att de inte är helt objektiva heller. Existerar ens det jag söker?

Anmäl
2017-03-20 16:45 #1 av: Tjeja

TT?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anmäl
2017-03-20 16:45 #2 av: Hayabusa

Saxat från SR:

"Faktagranskning är på modet idag. Många redaktioner skapar under en slags sant-eller-falskt-vinjett ett verktyg som ska få ordning i våra förvirrande informationsflöden.

Men fakta, det är inte så enkelt. Få uttalanden passar in i den här binära ansatsen – att något är antingen sant eller falskt, svart eller vitt, rött eller grönt."

Anmäl
2017-03-20 19:17 #3 av: gruvel

Pröva Göteborgsposten på nätet.

Intressant blir det nog om Jyllandsposten/Politiken i Danmark köper Sydsvenska och Helsingborgs dagblad, vilket spekuleras i. Då får vi kanske en något annorlunda journalistik i Sverige som inte behöver snegla på hur man bör välja ut de delar (delsanningar kanske bättre) i skeenden,  på vis så som vissa tidningar gör,  för att så få fram en önskvärd vinkling som passar i Sverige. Alltså vem/vilket/vad ska skugga falla på, resp.  slippa den. Den tidning jag är bekant med excellerar i denna konst jag just sökt beskriva. Oftast förstår man i början av en artikel hur slutemfasen blir/ vad som så klart ska fixas/ eller vilken inriktning den  talesperson har som kommer få sista ordet.

Anmäl
2017-03-20 23:44 #4 av: mangemani4

när det gäller att vara objektiv så kan man inte tänka i svart och vitt, dvs att antingen så är man objektiv eller så är man det inte, man kan enbart tänka i en skala. den mest objektiva människan som finns är den som inte bryr sig ett skit om någonting och då menar jag verkligen att inte bry sig ett skit, en som varken tycker bu eller bä om någonting, allt kvittar, men en sådan människa finns inte(kanske någon enstaka på hela denna jorden, en minoritet), människor är påverkade på ett eller annat sätt och lutar antingen mer eller mindre åt något håll. vissa är mer objektiv och andra är mindre. 

en arg blatte talar tex, han är mer åt det objektiva hållet, han talar mycket om problemen som nu finns i landet och det är väldigt lätt att tro att han lutar mer åt ett håll, men lyssnar man verkligen på det han säger och använder sin hjärna så märker man att det är just det han inte gör, han kan se saker och ting från båda synvinklarna och sen ta ställning efter det och ja, det går faktiskt att diskutera med honom sakligt och han håller med om väldigt mycket om nu fakta presenteras och kan helt ändra syn på saker och ting. det är den närmsta personen jag kan komma på till att vara mer objektiv än andra, men helt objektiv är han inte.

men när det gäller medierna, nej, de är inte objektiva.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Anmäl
2017-03-21 07:15 #5 av: Carpinus

Medias  nyhetshantering och påverkansarbete har nog diskuterats lika länge som Politik iFokus har funnits och är nog ett av de vanligaste ämnena här, så den som vill veta vad som har sagts tidigare kan hitta mycket vid en sökning. Två av alla trådar finns länkar till härnedan, men det finns som sagt massor skrivet i ämnet här.

http://politik.ifokus.se/discussions/54843398ce12c465ac0006c0-vilka-kallor-ar-varda-att-citera

http://politik.ifokus.se/discussions/540a967d8e0e74095000147c-medias-roll-ett-brutalt-uppvaknande

Anmäl
2017-03-21 13:57 #6 av: Hayabusa

#5 Instämmer.

Anmäl