Annons:
Etikettövrigt
Läst 586 ggr
[Hayabusa]
4/20/17, 9:05 AM

Flickan som drömde om Jihad

Olle Lönnaeus (HD/Sydsvenskan):

"Flickan var 15 år när hon greps och anklagades för att vilja bli jihadist genom att spränga två danska skolor i luften.

Nu hävdar åklagaren att hon är livsfarlig både för sin omgivning och det danska samhället och måste spärras in på livstid."

Mer finns att läsa här (OBS! Dansk text):

http://nyheder.tv2.dk/krimi/2016-03-08-sigtelse-16-aarig-pige-ville-terror-bombe-to-skoler

Annons:
[Carpinus]1
4/20/17, 10:05 AM
#1

Tror det för svenskt vidkommande finns en hel del att lära av den historien! Frågan är hur fallet hade hanterats om det inträffat på svensk mark? Om jag får gissa så hade det hamnat på nivån "samtal med socialtjänsteperson"och aldrig blivit rättsfall - långt mindre att det skulle ställas krav på livstidsstraff.

Carmarino
4/20/17, 2:07 PM
#2

Hon hade för det första aldrig blivit häktad, utan släppt efter förhör. Därefter hade hon blivit överlämnad till de sociala myndigheterna (som Carpinus skriver). Efter ett allvarligt förmaningstal där hade hon förmodligen blivit släppt med en klapp på axeln och ett "gör nu inte om det här lilla vän".

Skulle hon mot förmodan blivit dömd så hade det nog blivit villkorlig dom eller ungdomtjänst i några månader.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
5/20/17, 10:13 PM
#3

Dom har nu fallit i målet, och hon dömdes till sex års fängelse. Det är ännu oklart om domen överklagas till högre instans.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/dansk-flicka-doms-till-fangelse-for-terrorbrott/

JonasDuregard
5/21/17, 12:16 AM
#4

#1, #2 Vad är anledningen till att ni tror att det skulle behandlas så annorlunda här? Tänker ni på något jämförbart fall eller har ni bara instinktivt låga tankar om Sverige jämfört med Danmark? 

Som jag förstår det hade hon bland annat skaffat kemikalier för att tillverka sprängmedel.

[Carpinus]1
5/21/17, 5:49 AM
#5

#4 En av anledningarna är flickans ålder, där tror jag att den svenska lagstiftningen och inställningen generellt är mer "förlåtande", på gott och ont. Jag vet inte vad det skulle vara för handling som skulle väcka frågan om livstidsstraff för någon under tjugo här. Kanske har det hänt, men i så fall har det gått mig förbi.

JonasDuregard
5/21/17, 8:16 AM
#6

För att få livstid i Sverige måste man ha fyllt 21.

Men det finns ju en hel tänkbara påföljder mellan "samtal med socialtjänsteperson" och livstid.

Annons:
[Carpinus]1
5/21/17, 8:20 AM
#7

#6 Hur tror du att fallet skulle ha hanterats i Sverige?

JonasDuregard
5/21/17, 8:31 AM
[Carpinus]1
5/21/17, 9:11 AM
#9

#8 Sevigin fick ett år i rabatt på grund av sin ålder. Hade han varit under 20 hade han vad jag förstår fått ytterligare lindring. Skulle han ha skött sig (vilket han uppenbarligen inte gör), hade gissningsvis slutdelen av straffet ha omvandlats till villkorlig frigivning efter 3,5 år.

Den danska flickan är 17 år, och hade i Sverige som varande under 18 år sannolikt dömts till sluten ungdomsvård, långt från det livstids fängelse som det talades om i Danmark.

Och vad vet vi om Sevgin, som du länkade om? Jo, i en senare artikel i samma tidning kan man läsa: 

"Den extremistiske bombbyggaren och IS-sympatisören Aydin Sevigin, 21, anses vara livsfarlig för medfångar och kriminalvårdare:

"Personal och oliktänkande medintagna är i strikt mening så kallade otrogna som förtjänar att dö i hans ögon", skriver Kriminalvården som beslutar att placera honom i en säkerhetsavdelning på Kumlabunkern."---

http://www.expressen.se/nyheter/aydin-sevigin-flyttas-till-anstalten-i-kumla/

Jag kan mycket väl tänka mig att Sevigin hade fått livstid i Danmark. trots sina 21 år. Här kommer denna tickande bomb att vandra fri någon gång kring år 2020.

Upp till toppen
Annons: