Annons:
Etikettövrigt
Läst 2225 ggr
[Carpinus]1
4/23/17, 12:30 AM

När pusselbitarna faller på plats

Anna Dahlbergs krönika idag i Expressen är en svidande vidräkning med politiker och myndighetspersoners slappa inställning och hantering av flyktingfrågor, invandringspolitik och integrationsärenden under senare år, något som vi själva kunnat konstatera. Det känns faktiskt rätt bittert att det inte har funnits några journalister, samhällsvetare eller andra som tagit ett samlat grepp, när vi gräsrötter har kunnat se vad som hänt och vart det varit på väg.

Här är bråkdelar av det vi uppmärksammat på iFokus, men det har skrivits flera och tidigare trådar i samma ärenden. Vi har i olika trådar t.ex. skrivit om sådant som  slappa identitetskontroller och falska pass, parallella samhällen, människor som uppehåller sig här illegalt, tiggarligor, vi har noterat att Sverige tillsammans med Tyskland tog emot större delen av flyktingströmmarna och krävde för döva öron att andra länder skulle ta sitt ansvar. Och vi har lyssnat på oron från våra grannländer, vi har noterat fifflet med åldersuppgifter för ensamkommande, vi har skrivit om hur terrorpredikanter fått bidrag från stat och kommuner, vi har uppmärksammat sextrakasserier mot minderåriga tjejer på nöjesfält och i badhus, om gruppvåldtäkter på unga asylkillar,  om urspårade migrationsuppgörelser, om internationella åldringrånarsligor som turnerat runt i vårt land, om kravaller mot blåljuspersonal, om territoriella gäng i problemområden runt om i landet, om hedersrelaterad brottslighet och moralpoliser, vi har konstaterat att huvuddelen av bränder på asylboenden varit anlagda inifrån. Vidare har vi varnat för vägpirater och asfaltläggare, skrivit om bilbrännare, vi har sett mönstret i terrorattentaten i Europa, vi har uppmärksammat främmande desinformationsflöden, uppmärksammat tigande journalister och mörkande poliser - ja, det har är vad jag kommit på rent spontant men skulle nog kunna hålla på ett tag till.

Vad jag vill ha sagt med detta är inte "vad var det vi sa", utan att det vi faktiskt sa (och inte sällan blivit kallade både för det ena och det andra när vi gjort det) - det har slagit in, det har blivit lagförslag, och lagar, opinioner har fötts  och politiska vindkantringar har skett. Givetvis inte för att vi har sett och sagt det, makthavarna läser inte vad som skrivs här. Men vi har varit med om en dramatisk period i vårt land och i omvärlden som är långt ifrån slut, och medan förnekarna tigit och förringarna häcklat har vi inte låtit det passera oregistrerat.

Hoppas att röster kommer att höjas även i fortsättningen, för som sagt- det är inte slut med detta. Som Winston Churchill uttryckte det på sin tid: "Det här är inte slutet, det är heller inte början på slutet, men det är troligen slutet på början."

Annons:
Tjeja
4/23/17, 5:16 AM
#1

…det lär nog visa sig… 😔

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Carpinus]1
4/23/17, 10:47 AM
#2

"Givetvis kommer verkligheten ikapp de svenska politikerna."

Claus Hjort Frederiksen, dansk minister, december 2014

[[eskils_]]
4/23/17, 11:23 AM
#3

#0 Vi har också uppmärksammat att flickor och kvinnor utsätts för misshandel, våldtäkter och våldtäktsförsök utomhus av okända män, som ofta uppträder i grupp. Och vi har uppmärksammat återkommande slagsmål och misshandel på asylboenden. Båda dessa saker innebär stort lidande för de drabbade, och stora kostnader för skattebetalarna.

#2 Ja, verkligheten kommer alltid ikapp, förr eller senare.

"You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time."   

Abraham Lincoln

[Carpinus]1
4/23/17, 11:37 AM
#4

#3 Ja, listan är sannerligen lång (och kan göras än längre)…😮

Det vore på sin plats med en icke-parlamentarisk granskningskommission (typ de offentliga amerikanska senatsförhören)  som granskade hur Sverige har styrts under ministärerna Reinfeldt och Löfven. Riksrevisionen kan vi glömma - de har ju problem med sig själva…

Själv skulle jag gärna se Inga-Britt Ahlenius som ordförande, och därefter ett antal människor som åtnjuter allmänhetens förtroende, kanske Leif G W Persson till exempel. Jag är övertygad om att de skulle hitta mycket i den svenska surdegen!

[Carpinus]1
4/27/17, 8:33 AM
#5

Människohandeln med unga hör också till det som uppmärksammats på Politik iFokus men som på något omärkligt sätt passerat under diskussionsradarn i officiella sammanhang.

http://politik.ifokus.se/discussions/56693bce8e0e747f61000602-100-tals-barn-offer-for-manniskohandel-i-sverige

[Carpinus]1
5/22/17, 3:35 PM
#6

Alice Teodorescu i GP häpnar över hur otvunget vissa ledarsidor och politiker nu gör åsikter som de tidigare brunstämplat till något rätt, och sådant som de själva stått för hela tiden.

"Många skräms av samhällsröster och politiker som står fast vid sina principer oavsett varifrån vinden blåser och vad som anses politisk opportunt att tycka för stunden. Kanske borde vi skrämmas mer av röster som ändrar uppfattning stup i kvarten och som låtsas som att de alltid tyckt som de gör - utan att ha vett nog att be om ursäkt för den skada de åsamkat", avslutar Teodorescu sin krönika med titeln "Sent skall syndarna vakna".

Annons:
[Carpinus]1
5/24/17, 10:21 AM
#7

Tyvärr är det många som talat i tid här på Politik iFokus som försvunnit från trådarna. Sanna70, eskils, Kullblom, Bermudas och 72mm som alla tidigt såg varåt det barkade är några kloka röster som inte hörs här längre. Tycker att ert engagemang är värt en blomma så här i efterskott. 🌺

m2studio
5/24/17, 7:25 PM
#8

#2 av: Carpinus har du ett förslag om att hur vill ni slänga ut alla dem "senaste(stora gruppen)" invandrare som redan har kommit in?

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

[Carpinus]1
5/24/17, 7:52 PM
#9

#8 Det var en ledande fråga! Vem har talat om att "slänga ut" några invandrare här på ett summariskt vis, och vilka invandrare avser du  - asylsökande flyktingar eller arbetskraftsinvandrare?

De som skall avvisas i första hand är ju de som fått sina asylansökningar avslagna - lyckas myndigheterna genomföra den saken vore det ett stort steg framåt, liksom att de som kommit hit och begått allvarliga brott eller uppvisat återfallsbeteende i kriminalitet bör kunna utvisas i högre grad än idag. Personer som uppehåller sig här i åratal utan att ens försöka söka asyl skall givetvis också utvisas enligt befintliga lagar. Där finns det högst sannolikt ett stort mörkertal.

Därutöver  hoppas jag att Schengenavtalet ses över, så att det blir slut på den sociala turismen och möjligheten för kriminella ligor att utnyttja vad som var avsett för andra sorters fri rörlighet.

Slutligen tycker jag i likhet med många andra att politikerna gjorde ett misstag som inte slog till bromsarna i tid när andra länder inte tog sin del av flyktingströmmarna.  Det har inte minst drabbat de som kommit hit i god tro och nu får vänta i åratal på besked - knappast humanitärt! Men det är inget som kan belastas dem, de har sin fulla rätt att få sina asylskäl prövade när läget blev som det blev.

[Carpinus]1
5/26/17, 7:52 PM
#10

#6 Jenny Sonesson i Dagens Samhälle är en annan kommentator som tycker att DN väldigt lättvindigt slänger ifrån sig de bruna sprayburkarna, men hon gör ändå tummen upp för ledarsidans nya verklighetsuppfattning och skriver:

  "Jag var en av dem som brunmålades offentligt, men jag vill ändå applådera DN:s omsvängning från agendasättande till konsekvensneutral journalistik. Att beröringsskräcken kring brott, invandring och samhällsklass släpper är brådskande. Det handlar ytterst om att rädda liv. Den stora majoriteten av gärningsmännen har rötter i Mellanöstern och Afrika enligt DN:s studie. Kartläggningen visar att de flesta av offren, både dödade och skadade, har liknande bakgrund."---

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/jag-vill-ge-en-applad-till-dns-u-svang-om-gangvaldet-17328

[Carpinus]1
5/27/17, 8:53 AM
#11

#6 Malcolm Kyeyune förundras i sin senaste krönika i Dagens Samhälle över medias tvära kast mellan fördömande och förespråkande i olika samhällsfrågor. Kyeyune tar SVT:s hantering av vårdkrisen som exempel, där en grupp kritiska röster avfärdades med att de for med skrämselpropaganda, följt av att SVT bara någon månad senare själva öppnade nyhetskategorin "vårdkris". Kyeyune skriver:
"En åsikt kan tydligen gå från att vara samhällshotande, antidemokratisk propaganda till att vara fullt rumsren och accepterad på blott en ynka liten månad."---

"Hur är det egentligen tänkt att man ska kunna ha en demokratisk debatt överhuvudtaget, när en åsikt kan gå från att vara hemsk och oacceptabel och skäl nog för att få sina personuppgifter publicerade i riksmedia, till att bli något som ”alla” vet är sant, utan någon som helst diskussion eller självreflektion från de involverade?"---

"Det är lätt att beskylla våra politiker för att syssla med tvära politiska kast; med att vända kappan efter vinden och byta åsikt stup i kvarten. Men hur kan man förvänta sig annat, när många journalister och opinionsbildare – folk fria från partipolitikens krav – så sällan verkar föregå med bättre exempel? Villervallan är inte bara våra politikers fel."

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/klappjakt-och-grupptryck-tystar-viktig-samhallsdebatt-17271

m2studio
5/27/17, 10:59 AM
#12

#9 #10 #11av: Carpinus  bravo, det är första gången jag ser någon ger direkt förslag, eftersom efter Stockholms attack var jag en dem som lämnat en förslag till myndigheterna hur dem kan hitta personer som kan blir/vara kapabel till sådana händelse men så normalt ingen bry sig om mitt och andras brev och förslag. När man kritisera ett ämne skall man ger förslag till förbättringen och detta är samhälles problem att det är lätt kritisera utan förslag.

Förslag på hur ex. man kan hitta dem människorna som polisen säger är 30000 och verkligheten som du säger är kanske tre gånger högre siffran är att man kan hitta dem lätt faktiskt men systemet i Sverige spelar dubbel moral i vissa läge.

Ex. polisen kan avlyssna vem som helst utan domstol direkta order sedan ett kort tid som alla vet, men polisen inte får göra en annat o-humanistiska agerande som är lik i min opinion och är att köpa info.

1 - om polisen hälsa på arbetarna i stora städer som sysslar med bygget hos mindre byggföretag och i Sverige även hos stora byggföretag då, hittar kanske 10% av dem människorna.

2 - Samma sak med restaurang bransch i köket och där som inte har arbetarna direkta kontakt med gäster mm.

3 - Hos städfirmor

4 - Hos stor och mellan stora företag med stora lager och lagerarbetare.

* Att polisen inte kan köpa info: Hur mycket kostar samhälle att polisen hittar en av som skall utvisas, jag det är mycket, men polisen kan hitta stor del av dem genom att utnyttja deras kulturhistoriska problem som är:

Stor del av mellan Östens länder och Afrika befolkningen säljer varandra väldigt lätt, då man kan officiellt kommer ut med en annans att man betalar ex. 5000 kr skattefritt om någon ger rätt info om utlänningar som inte har rätt papper och infon leder till gripande, då polisen kan hitta 20% av dem direkt lovar jag (tycker jag). Jag har studerat dem i över 20 år och är en av dem invandrare som till till Sverige länge sedan och känner detta.

Polisen har fått miljon tips genom invandrare genom invandrare så detta inte är nytt för polisen och många gånger själv hörde jag det från polisen också. Men detta skall hända i en stor skala och polisen agerande skall vara tillräckligt också tycker jag.

Detta inte varit en av mina förslag till myndigheterna när jag skickat brev om att hitta terroristerna, men jag lämnade stor förslag.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

[Carpinus]1
5/27/17, 1:43 PM
#13

#12 Hoppas att du får återkoppling från polisen m.fl. på dina förslag.

När det gäller polisens kontroller av papperslösa på arbetsplatser och allmänna platser tror jag att de blev brända när man genomförde REVA, då såväl media, myndigheter som politiker ifrågasatte dem. Idag är det lika lågstatus inom polisen att kolla papperslösa som det är med en kommendering för att kolla bältesanvändning i trafiken. Det är en bidragande orsak till dagens situation med tiotusentals papperslösa som uppehåller sig i landet.

Annons:
[Carpinus]1
10/21/17, 3:02 PM
#14

#6 : "Hur många sidor har en socialdemokratisk kappa?", undrar Alice Teoderescu i GP, med anledning av partiets ogenerade ompositioneringar i en rad frågor, där det som var "brunt" igår nu plötsligt är "rött".

"Givetvis är det ansvarsfullt att lägga om politiken då nya fakta framkommer, att pragmatiskt anpassa sig efter en ny verklighet. Problemet för S, och många andra med dem, är att det knappast rör sig om nya fakta. Den som ville se verkligheten för vad den var, eller kunde komma att bli utifrån de premisser som förelåg, kunde göra det långt innan november år 2015. Den som inte ville det, för att det var mer bekvämt att brunstämpla alla som var av en annan uppfattning, har en del att förklara nu. Och be om ursäkt för."---

"Principlösheten, liksom hur snabbt åsikter som ansågs som oanständiga för en tid sedan - om tiggeri, ensamkommande ungdomar och den lönsamma invandringen av högutbildade som skulle rädda välfärden, bara för att nämna några - plötsligt blir rumsrena om de kommer från "rätt" avsändare, är det verkliga problemet. Detta, liksom oviljan att be om ursäkt när misstag uppenbarligen, inte sällan mot bättre vetande, har begåtts. Dåliga beslut blir nämligen inte bättre för att de fattas av "goda" avsändare. Därför måste vi bli bättre på att objektivt bedöma handlingar och beslut, oavsett vem som står bakom dem. Bara så kan förtroende byggas i längden."

GP

[sanna70]
10/21/17, 3:34 PM
#15

Tänk om politiker kunde erkänna sina fel och börja samarbeta i stället för att smutskasta och motarbeta.. Vilken skillnad det skulle blivit, vilka lösningar och resultat.. Dessvärre känns det som att dem är ljusår därifrån. Prestige tar över, att vinna röster är viktigare än något annat. Maktbegär på gränsen till galenskap. Lögner, anklagelser utan att motparten får möjlighet att försvara sig mm har blivit en vardag. Tragisk utveckling

[Hayabusa]
12/22/17, 12:41 PM
#17

#16 Va..?

[Hayabusa]
12/22/17, 12:45 PM
#18

Magdalena Andersson:

"– Det finns anledning för oss Socialdemokrater att vara självkritiska. Vi skulle tidigare ha varit tydliga med att vi inte kan ha ett större mottagande än vad samhället klarar av att ta emot.

Hon vill inte säga exakt när det skulle ha skett men tycker att det borde ha funnits en "ärligare diskussion" om integrationen."

Jaså? Inte det? Var det inte istället så att den diskussionen tystades effektivt med "rasistkortet"?

[Carpinus]1
1/20/18, 5:20 AM
#19

"Kappvändare" gar blivit ett med all rätt ofta använt ord på sistone. Nu har en annan benämning tillkommit, "roddare". Uttrycket myntades ursprungligen av Ture Nerman som epitet på skenheliga svenska makthavares snabba fotbyte vid tredje rikets fall. Katerina Janouch skriver:

"…roddare är såna som flyter med strömmen. De är maktlystna, karriärsugna, giriga och skrupelfria. De ser till att sko sig och de gör det på andras bekostnad. De är också fega och bekväma. De byter åsikt som andra byter trosor. Du kan aldrig räkna med en roddares lojalitet. Roddaren springer helt enkelt dit vinden blåser. Och där det är varmt, bekvämt och skyddat. Gärna där makten och etablissemanget befinner sig.

Nu våras det för vår tids roddare. En hel strand full med självgoda pk-människor håller på att rämna, så bråttom som de har därifrån. De har skrikit att vi inte ska vara rädda, de har hävdat att Sverige aldrig varit tryggare, de har påstått att hedersförtryck inte har med kultur att göra, att alla som varnat och larmat för att utvecklingen går åt fel håll är rasister, fascister och nazister."---

 "Det är på grund av dessa människors enorma påverkan på debatten som vi nu sitter med tunga samhällsproblem i knät. På grund av att kloka, vettiga samtal inte kunnat föras eftersom detta skenheliga släkte satt sin egen förvridna självbild och sitt ego i första rummet. För att de prompt skulle representera det enda rätta. Den moraliska majoriteten."---

http://katerinamagasin.se/det-varas-roddarna/

[Göstage]
5/25/18, 11:30 PM
#20

Johanne Hildebrand, den begåvade skribenten, tackar för sig som kolumnist efter 23 år, och hon gör det med en uppgörelse med alla de maktens medlöpare som nu fått brått att försöka att hänga med i det febrila kappvändandet. Hildebrand skriver bl.a.

"Nu försöker socialdemokrater och moderater att ta väljare från SD1 med diverse åtgärder och det går knappt att stå upprätt i stormvindarna från allt kappvändande. Tänk om det funnits en hållbar och mänsklig plan för migration och integration redan på 90-talet. Nu skördar i stället partierna sin egen draksådd."---

https://www.svd.se/ni-borde-skammas-for-hur-ni-betett-er

1/ https://politik.ifokus.se/discussions/59b13d8ece12c450ff002e90-sd-forslag-i-moderat-forpackning?discussions-4

Annons:
[Göstage]
8/9/18, 9:28 AM
#21

Dags att dra sig till minnes sådant som hänt den här mandatperioden, och i den här tråden finns länkar till en hel del diskussionsämnen från en epok i Sveriges historia som kommer att inverka på välfärd och samhällsordning lång tid framöver. Återstår att se om ansvar kommer att utkrävas på valdagen - hur var det nu han sa den danske ministern 2014: "Givetvis kommer verkligheten ikapp de svenska politikerna."(#2). Det är det som skall visa sig nu…

[Göstage]
9/1/19, 12:35 PM
#22

#2 Givetvis kommer verkligheten ikapp de svenska politikerna."

Claus Hjort Frederiksen, dansk minister, december 2014 

Nu är vi nog där…

[[eskils_]]
9/1/19, 4:29 PM
#23

#22 Ja, hög tid att verkligheten kommer ikapp de fega svenska politikerna nu!! 🤓

Här är en som noterat en förändring i debattklimatet. Moderaternas gruppledare Tobias Billström berättade i Aktuellt i torsdags om partiets förslag att minska asylinvandringen till Sverige med 70%. Några citat:

"Vi lider fortfarande av sviterna av vad som hände då (2014-15), men det kan inte vara ett argument för att inte ta tillbaka initiativet och minska antalet ytterligare. För varje person som kommer så kommer fler som anhöriginvandrare. Vi har inte systemet i balans idag.

Det är märkligt att vi har så högt antal asylsökande jämfört med övriga Norden. (…)

Det kommer fortfarande för många människor, det kommer fortfarande för många anhöriginvandrare, jämfört med vår kapacitet. (…)

Då var då och nu är nu - hela Sverige har passerat genom 2015 års flyktingkris. Många hjul har snurrat och vi resonerar kring de här frågorna på ett helt annat sätt. Du och jag står idag och pratar om kostnader och antal på ett helt normalt sätt, som vi skulle prata om andra politikområden.

Och det är den stora framgången - den tillkommer inte mig utan den handlar om hela den svenska samhällsdebatten."

https://www.svtplay.se/video/21849978/aktuellt/aktuellt-28-aug-21-00-3?start=auto&tab=2019

[Göstage]
9/20/19, 8:21 AM
#24

Mattias Lindberg, gästkrönikör i GP, tar sig också en titt i backspegeln i form av en summerande krönika, som han avslutar:

"När man jämför dessa positiva förhoppningar, med resultatet, börjar man undra hur mycket naivitet makthavare får uppvisa utan att helt tappa sitt anseende. Om medborgare ena dagen hör optimistiska utsagor och sedan möter en radikalt annorlunda verklighet så gör det något med deras tillit till politiken och samhällseliten. 

Att medborgarnas förtroende för de folkvalda rasar är alltså inte så konstigt. Många politiker verkar leva i en värld där politiken mer handlar om att stå upp för vad de anser vara goda värderingar, snarare än att lösa problem i verkligheten. Men väljarna ser igenom detta. På lång sikt är det skadligt för demokratin." 

https://www.gp.se/ledare/gapet-mellan-optimism-och-verklighet-har-minskat-1.18365459

[Göstage]
9/22/19, 12:05 PM
#25

Dags att hedra alla som på den här sajten höjt sin röst, och fått skit för det, mot de som styrt Sverige mot avgrunden bland annat genom en huvudlös invandrings- och kriminalpolitik. 

Tyvärr har många oppositionella lämnat sajten nu när upprättelsens tid är kommen, men er rättframhet är värd att minnas och föra vidare!🌺

[Göstage]
10/1/19, 9:47 AM
#26

Så här skrev SD i februari 2012. I år hade det, bortsett från kritiken av den ansvarslösa politiken,  kunnat vara skrivet av övriga riksdagspartier, med undantag av MP och V. Men den gången hånades och tegs det ihjäl.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/J1B7O4/sd-sa-kan-vi-stoppa-de-kriminella-gangen

[Hayabusa]
10/1/19, 10:17 AM
#27

#26 Ja, som det kan bli…

Annons:
[Göstage]
10/3/19, 9:05 AM
#28

Här är en annan fråga där diskussionen idag låter annorlunda än den gången det begav sig.

Äldre trådar:

Apatiska flyktingbarn

Vart tog de apatiska flyktingbarnen vägen?

Rubriker i nutid:

"Apatiska barn berättar: Vi tvingades spela sjuka"

"Peter Santesson: Håll ögonen på sakfrågan i debatten om de apatiska barnen"

[Göstage]
10/3/19, 9:11 AM
#29

2015 var Norberg ett stort nationellt föredöme- 919 flyktingar togs emot, snart var var sjätte kommuninnevånare asylsökare. Idag törs man tala öppet om hur man då fick linda in ropen på hjälp i omskrivningar för att inte framstå som främlingsfientlig.  Aftonbladet:

"– I dag kan jag bara fråga mig, varför skrek jag inte högre, varför var jag så jäkla snäll, säger Åsa Eriksson dåvarande socialdemokratiskt kommunalråd i Norberg."---

"– Jag kämpade med att försöka förklara läget och jag kände att ingen lyssnade. Jag tänkte hela tiden på hur ska jag uttrycka mig utan att få en stämpel som främlingsfientlig. Vi ville ju hjälpa till, men samtidigt fick vi till slut stå och skrika att det här går inte, säger Åsa Eriksson."--- 

https://special.aftonbladet.se/de-som-kom/norberg/

Idag sitter Åsa Eriksson i riksdagen för Socialdemokraterna.

[Göstage]
10/4/19, 4:26 PM
#30

#29 Åsa kanske inte kämpade fullt så heroiskt som hon vill minnas?

https://www.facebook.com/christian.sonesson/posts/10157067871897098

[Göstage]
10/18/19, 10:59 AM
#31

Någon som var med då minns kanske de här gamla trådarna?

https://politik.ifokus.se/discussions/5abbadddce12c44b37001b67-lagradet-sagar-forslag-om-studerande-ensamkommande?discussions-1

https://politik.ifokus.se/discussions/5ba9f0018e0e740533a3c82f-gymnasielagen-far-tillampas

Och hur blev det då?

"I ett och ett halvt år har vi försökt tolka gymnasielagen och laga efter läge. Men reglerna är svårtolkade, vilket får stora konsekvenser både för de unga och för kommunerna. Detta har SKL påtalat vid upprepade tillfällen. Dagens situation är ohållbar, regeringen måste göra en översyn av lagen, skriver Anders Knape, ordförande SKL."--- 

https://www.dagenssamhalle.se/debatt/skl-en-oversyn-av-gymnasielagen-kan-inte-vanta-29712

"– Gång på gång har vi pekat på risker med lagen. Nu upplever vi att våra medlemmar inte mäktar med det här längre, säger Anders Knape, ordförande på SKL.

Farhågorna med lagen har besannats på punkt efter punkt, enligt SKL."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/skl-gymnasielagen-har-kortslutit-sig-sjalv

[Hayabusa]
10/18/19, 11:52 AM
#32

#31 Ja, ta mig tusan…

[Göstage]
11/13/19, 8:10 AM
#33

Alice Teodorescu gör som gästkrönikör på GP:s ledarsida en sorts uppsummering av händelseutvecklingen i landet och den samhällsdebatt som till stor del har fått ske under diskreta former. Med vissa undantag…😉

"Det är allvar nu. Det har det förresten varit länge, vi skördar problem som såtts i decennier. Frustrationen över handlingsförlamningen ökar för varje krönika. Det är tjatigt, men frågan är fundamental. När sprängdåden och skjutningarna blir fler ökar risken för att vanliga, skötsamma människor ska befinna sig på fel plats vid fel tillfälle. Så kan det inte gå till i en rättsstat."---

"Det fascinerande med Sverige är att ingen här anges, fängslas eller mördas för sina åsikters skull. Ändå handlar den vanligaste frågan jag får när jag föreläser om hur man ska våga stå för sin åsikt. Kanske förklarar det varför dagens oacceptabla våldsspiral med sprängningar, skjutningar och rån mot barn kunnat växa sig till dagens storlek utan att någon varken avgått eller satt stopp för det som skett. Trots att samhällsutvecklingen gått att förutse. Trots att vi var många som varnade. Om år 1989 var hoppets år så får 2019 tjäna som påminnelsen om vad som händer när vi tar våra landvinningar för givna."---

https://www.gp.se/ledare/2019-en-återvändsgränd-1.20264869

[Göstage]
9/18/20, 11:41 AM
#34

Är det inte märkligt hur mycket som nu sker samtidigt? Klanavslöjandet, gängtröttheten, ifrågasättande av bidrag till extrema krafter med mera med mera?

För den som hängt med på iFokus några år är det ju inga nya upptäckter - det nya är att det nu blivit samhällsdebatter. Plötsligt är gamla ifrågasättare nästan omkullsprungna av ivriga kappvändare bland politiker och media som brinner av iver att tala om vad de just har upptäckt.

Det känns lite omvälvande.

Annons:
[[eskils_]]
9/18/20, 12:26 PM
#35

#34 Ja, omvälvande är det.
I lilla ankdammen Sverige finns det bara rum för en åsikt i taget, har någon spetsfundig person sagt. Den åsikt som har rått de senaste åren kan kanske summeras ungefär så här:

"1. SD är ondskefulla nazister/rasister. Allt de säger är fel och måste motarbetas med alla lagliga och olagliga medel. Även om de säger att jorden är rund så har de fel. Det är jättefarligt att prata med dem.

2. Alla invandrare från Mellanöstern och Nordafrika är sanningsälskande, högutbildade, demokratiskt sinnade personer med en tjusig kultur och en fin kvinnosyn. De är varmt välkomna till Sverige.

3. I Sverige är det lugnt och tryggt, tack vare vår underbara och handlingskraftiga S-MP-regering. Nästan inga våldsbrott förekommer här.

Den som säger emot punkterna 1-3 har avslöjat sig som en vedervärdig nazist/rasist som förtalar vårt fina land. En sådan person borde bli av med sitt arbete och sin möjlighet att uttala sig offentligt. Fram med brunfärgsburkarna!!"

Blir spännande att se hur Den Nya Åsikten formuleras. 😏

  • Redigerat 9/18/20, 12:55 PM av [[eskils_]]
[Göstage]
9/18/20, 12:44 PM
#36

#35 👍

[Göstage]
9/24/20, 8:53 AM
#37

Paulina Neuding ser hur fjällen faller från somliga ögon.

"Det är alltid en märklig upplevelse att se murarna rämna i åsiktskorridoren. ”På en given signal faller den gamla fasaden. Bakom den finns redan en ny. Den ser ut att alltid ha stått där. I ett slag är allt ändrat. Politiker, journalister, alla, följer med,” skrev Johan Hakelius 2015.

Nu är vi där igen."---

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/nar-murarna-ramnar-i-asiktskorridoren-33660

  • Redigerat 9/24/20, 8:53 AM av [Göstage]
Fornöga
8/2/22, 2:04 PM
#38

#37 Expressenledare om de socialdemokratiska lappkasten:

"Socialdemokraterna fördömde länge krav på att kunna någorlunda svenska och veta en del om Sverige som villkor för medborgarskap. Att använda ordet volymer och vilja begränsa invandringen var ”oanständigt”.

Nu är Socialdemokraterna för språkkrav och krav på aktivitet för att få försörjningsstöd. Migrationspolitiken har skärps för att minska inflyttningen.
Socialdemokraterna har tvärvänt. Utan att be om ursäkt för tidigare påhopp på politiska motståndare."---

"Det är inte utan att man undrar vad som blir nästa steg för det häftigt girande regeringspartiet. Är det månne att satsa på alltid höja återvandringsbidragen med 10 000 kronor mer än SD?"


Re:tired.

Socialdemokraterna har klokt nog tvärvänt om språkkrav och flyktingpolitik. Men att kvotera bostadsområden är ogörligt.
  • Redigerat 8/2/22, 2:05 PM av Fornöga
Fornöga
8/2/22, 2:15 PM
#39

#38 "Socialdemokraterna skiftar långsamt kurs i en rad frågor samtidigt som partiet gör sitt yttersta för att undvika att tala om hur man resonerade tidigare när allt detta var rasism som ”spelade SD i händerna”, konstaterar Adam Cwejman på GP:s ledarsida.


Re:tired.

Trots att Socialdemokraterna svängt i migrations- och integrationspolitiken så saknas helt stöd från Mp, C och V för den nya linjen. Det är något tråkigt över
Upp till toppen
Annons: