Annons:
Etikettbostadspolitik
Läst 938 ggr
[memoirsofaclone]
2017-04-24 14:33

Omvandla bostadsrätter?

Bara en tanke.

Vet inte riktigt hur det skulle gå till rent praktiskt men varför omvandlar man inte bostadsrätter till hyresrätter? En gång i tiden gjorde man ju tvärt om, och vi ser ju hur det gått idag. Enorm segregering, vi går mot att få kåkstäder av uppbyggda baracker för alla fattiga (dvs de som inte är jätterika alltså). Samtidigt instängda områden där alla med pengar bor. Jag tycker i alla fall inte att det är en bra utveckling. 

Hyresrätter är rättvisa, alla får stå i en kö. Alla kommer förr eller senare fram till första platsen, alla kan byta och kanske till slut hamna där de vill. Oavsett om man har några miljoner eller inte. Varför började man bryta ner det här systemet? 

Om man skulle omvandla bostadsrätterna skulle såklart de som äger dem bli sura, men det här är ett stort samhällsproblem. Vad är viktigast, att så många som möjligt ska kunna bo någonstans eller att några ska kunna välja fritt och tränga sig före? Ska flera generationer bli satta i livslånga lån? De enda som tjänar på vårt samhällssystem är bankerna. Vi luras tro att vi är fria men de är bara väldigt bra på att dölja fångenskapen. Pengar är vår nya religion.

Annons:
Åsa S
2017-04-24 14:39
#1

Det är alldeles för dyrt bo i hyresrätt skulle jag hyra skulle jag få betala det dubbla i månaden för att bo där och det har inte jag råd med. Jag har tack vare den låga månadskostnaden + ett extra jobb faktiskt betalat av mitt lån med så nu kan jag lägga undan lite varje månad för reparationer/renovering, och renoveras det är det jag som bestämmer hur mycket och vad som repareras. Hyr man är man ofta helt utelämnad till nån hyresvärd ser det som större frihet att äga en bostadsrätt + rätten att bestämma själv över sin bostad

[memoirsofaclone]
2017-04-24 14:41
#2

#1 Ja förstås, har man väl en bostadsrätt så kanske det är friare. Men det stora problemet kvarstår.

KPD
2017-04-24 15:09
#3

#0 Menar du att man skulle konfiskera bostadsrätter eller skulle kommunen köpa dem? När en hyresfastighet har ombildats till bostadsrätter har det varit möjligt, därför att fastighetens värde som hyreshus har varit lägre än summan av vad människor är beredda att betala för bostadsrätter. Detta beror på att man inte tar ut marknadsmässiga hyror. Att ombilda bostadsrätter till hyresrätter skulle sannolikt vara betydligt dyrare än att bygga nya hyresrätter.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

[memoirsofaclone]
2017-04-24 15:21
#4

#3 Vet inte riktigt, i min ''samhällsutopi'' ska det helst inte finnas några bostadsrätter alls haha. Dessa ombildningar skulle då bara vara en del i det större, att man även slutar bygga bostadsrätter. Marknadshyror är lika illa. Tycker inte att något så grundläggande som bostäder har på marknaden att göra. Som sagt, detta skulle säkert vara mycket svårt att genomföra då det nog strider mot rättigheter osv. Men knasiga beslut kan kräva knasiga åtgärder.

KPD
2017-04-24 15:31
#5

#4 I de flesta fall är det nog så att områden blir mer välskötta där man äger sin bostad eller bostadsrätt. (Formellt äger man inte bostaden, när man bor i bostadsrätt; man äger rätten att disponera den.) Kanske vore kooperativ hyresrätt en lösning som skulle tilltala dig? Läs gärna om SKB: https://www.skb.org


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Halvdansken
2017-04-24 23:53
#6

"Hyresrätter är rättvisa, alla får stå i en kö." Enbart om du pratar om kommunala bostäder. De privata hyresvärdarna ingår inte i den listan. Eller gjorde, jag vet inte om det ändrat sig sen min pappa hade hyreshus.

Och som #3 påpekar - hur ska bostadsrätterna tas över? Om jag nu lagt två miljoner i en lägenhet, vem betalar tillbaka de pengarna?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
[Hayabusa]
2017-04-25 07:33
#7

Boende påverkas av en rad olika faktorer, inte enbart om det rör sig om hyresrätt/bostadsrätt. Det totala utjämningen, som vissa kallar "rättvis", är omöjlig i en demokrati. Bl a skulle det förutsätta exakt lika lön för alla alldeles oavsett utbildning, kompetens etc.

Upp till toppen
Annons: