Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Arbetsmarknad Bostadspolitik Djurskydd/Djurfrågor Ekonomi Energifrågor Företagande Försvarspolitik Ideologi Infrastruktur Invandring och integration Jämställdhet Kultur Kungahuset/Kungligheter Kyrkan. Religion och politik Livskvalitet Livsmedel/Jordbruk/Fiske Miljö & Klimat Off Topic Om iFokus och sajten Ordet fritt. Fria diskussioner Politiker Politiska partier Politiska skandaler Rättsfrågor/Integritet Sexualpolitik Skatter Skola / Utbildning Terrorism Topplistor. Utrikespolitik Valfrågor/Riksdagsval Vård och omsorg Välfärdssystem Övrigt
Invandring och integration

"Lär ut svenska normer för bättre integration"

2017-04-27 07:14 #0 av: Carpinus

"Typiskt svenskt" är ett uttryck som väl numera bara hörs i nedvärderande sammanhang, men om man tror på tanken att det kan finnas vissa normer och värderingar som utmärker vårt samhälle och som man som nyanländ kan ha nytta att ta till sig och fördjupa sig i så låter det här intressant:

"Vad är typiskt svenskt? Vilka oskrivna regler och sociala koder behöver man förstå för att bli en del av det svenska samhället? Det får nyanlända gymnasieelever i Eksjö just nu lära sig genom föreläsningar av syskonparet Charbel och Srour Gabro som själva kom till Sverige från Syrien som barn."---

"På Eksjö gymnasium undervisas just nu cirka 140 elever vid fyra olika tillfällen."---

"Hon (Srour) fortsätter:
– Det viktigaste är, att kommer man till Sverige ska man visa ett intresse för det nya samhället eftersom man kommer att vara en del av det. Och inte bara det, man kommer att vara med och bära Sverige."---

"Men en lyckad integration menar han (Charbel), skapar vi tillsammans. Det är även svenskarnas ansvar.
– Våga titta på människor och se dem som just människor, inte som en siffra, en asylsökande eller flykting. Våga ställ frågor. Pratar man inte skapas fördomar, det handlar om att avdramatisera och våga".

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/lar-ut-svenska-normer-for-battre-integration

Anmäl
2017-04-27 07:31 #1 av: Hayabusa

#0 Intressant frågeställning, särskilt med tanke på diskussionen kring vad som är "svenskt". Debatten blir ofta väldigt motsägelsefull, anser jag.

Anmäl
2017-04-27 07:55 #2 av: Carpinus

Idag välkända uttalanden som Reinfeldts "Ursvenskt är bara barbariet. Resten av utvecklingen har kommit utifrån" och Sahlins ”De kommer från mycket mer spännande kulturer, vi har bara midsommar och sånt töntigt!” har nog inte bidragit till att nysvenskar känt någon större lust att lära sig mer om vårt land och dess folk.

Som Dan Korn har uttryckt det: "Det är en välkänd trall, att man tror att det bästa sättet att bekämpa främlingsfientlighet är att ifrågasätta om det överhuvud finns något som kan kallas en svensk kultur och hävda att allt egentligen är lånta fjädrar."---

Anmäl
2017-04-27 07:59 #3 av: Hayabusa

#2 Sveriges politiker bör tillsätta en kommitté som utreder VEM som ska integreras i VAD. 

Anmäl
2017-04-27 08:02 #4 av: Carpinus

#3 Ja, egentligen! Men man kan ju föreställa vilka remissinstanser som skulle yttra sig och vilket kackel det bleve av det... 

Anmäl
2017-04-27 08:05 #5 av: Hayabusa

#4 Sannerligen Skämtar Och allt skulle sluta med att de skäller ut våra grannar i väster (Danmark) som i ett varnande exempel.

Anmäl
2017-04-28 09:20 #6 av: Carpinus

Insändarskribenten i VLT Avni Dervishi fick en tankeställare i dagarna då en invandrad kvinna vägrade ta honom i hand på grund av att han är man. Han skriver bland annat:

"Jag frågar: Vad är syftet med att bo i en öppen demokrati, som har räddat våra liv, som har tagit emot folk från när och fjärran och ändå vägra anpassa sig (en del) till de rådande omständigheterna i landet som har räddat ens liv?

Jag förespråkar inte assimilering, tvärtom. Vi bor i en globaliserad värld och vi har alla möjliga kulturinslag i vårt sätt att vara, då vi studerar, arbetar i andra länder och folk från andra länder vistas här. Däremot är det synd att en del är så egoistiska i sitt tankesätt och vägrar inse att det är deras eget diskriminerande beteende som skapar främlingsrädsla och misstänksamhet.

Det är en nödvändigt att anpassa sig till landet där man bor i. Det berikar den enskilde individen och hela samhället."

http://www.vlt.se/opinion/insandare/hon-vagrade-ta-mig-i-hand

Anmäl
2017-04-28 09:32 #7 av: Hayabusa

#6 Precis. Integration handlar, enligt mitt sätt att se det, om att passa in i det samhälle som man befinner sig i. Vilket inte ska tolkas som att man ska sudda ut sina egna rötter, kultur osv. Kommer jag till en ny arbetsplats och de väljer att ta fika 09.45 - ja, då anpassar jag mig efter det, även om jag på min förra arbetsplats fikade 10.15

Hälsa kan man göra på olika sätt & vis, det är sant, men man kan ju ställa sig frågan vem som ska ha företräde? 

Anmäl
2017-04-28 09:53 #8 av: Carpinus

Ja, det är i sådana sammanhang man välkomnar kurser som den i TS! Fast i det här fallet rörde det sig inte om en nyanländ, utan om en kvinna som vistats i Sverige i många år och hunnit bli svensk medborgare, så där hade nog ingen kurs hjälpt...

Anmäl
2017-04-28 10:02 #9 av: Hayabusa

#8 Ja, det är ju ett bevis på dålig integration (att kvinnan varit 20 år i Sverige). Ibland får jag känslan av att den allmänna uppfattning om integration - det är något som staten ska tillhandahålla och verkställa. Min hållning är att staten/samhället ska se till att det finns möjligheter, men själva integrationen måste var individ själv genomföra. 

Anmäl
2017-04-28 11:02 #10 av: Carpinus

Författaren Per Brinkemo, som dagligdags arbetar mot hedersvåld, påminner i en intervju i Expressen förra året om att det svenska samhället är ett bygge som påbörjades redan på Gustav Vasas tid, och att det grundas på en tillit till staten (även om det förvisso inte sker utan debatt...)

Brinkemo upplever att vi tar för givet att nyanlända skall förstå vårt sätt att tänka. Personligen skulle jag där vilja lägga till att vi, kanske av missriktad välvilja, låter dem leva kvar med strukturer från det samhälle de lämnat.  Som Aleksandra Boscanin skriver på ledarplats i GP"Problemet är normerna som följer med från klansamhällen. Vilka möjligheter man har i livet kan förändras av att landsgränser passeras, men normer förändras inte lika enkelt"---

Tror man mer på klanen än på samhället så kommer man att delta i bygget av det parallella samhället istället för (det ack så kantstötta) folkhemmet.

Brinkemo säger: 

"Vi bemöter alla människor som om de vore svenskar."---"I samhällsinformationen måste vi förklara hur Sverige fungerar med vetskap om hur annorlunda vi själva är och med kunskap om de människor som kommer. Då skulle informationen gå fram bättre."---

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.