Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 3200 ggr
[Carpinus]1
2017-04-27 07:14

"Lär ut svenska normer för bättre integration"

"Typiskt svenskt" är ett uttryck som väl numera bara hörs i nedvärderande sammanhang, men om man tror på tanken att det kan finnas vissa normer och värderingar som utmärker vårt samhälle och som man som nyanländ kan ha nytta att ta till sig och fördjupa sig i så låter det här intressant:

"Vad är typiskt svenskt? Vilka oskrivna regler och sociala koder behöver man förstå för att bli en del av det svenska samhället? Det får nyanlända gymnasieelever i Eksjö just nu lära sig genom föreläsningar av syskonparet Charbel och Srour Gabro som själva kom till Sverige från Syrien som barn."---

"På Eksjö gymnasium undervisas just nu cirka 140 elever vid fyra olika tillfällen."---

"Hon (Srour) fortsätter: – Det viktigaste är, att kommer man till Sverige ska man visa ett intresse för det nya samhället eftersom man kommer att vara en del av det. Och inte bara det, man kommer att vara med och bära Sverige."---

"Men en lyckad integration menar han (Charbel), skapar vi tillsammans. Det är även svenskarnas ansvar. – Våga titta på människor och se dem som just människor, inte som en siffra, en asylsökande eller flykting. Våga ställ frågor. Pratar man inte skapas fördomar, det handlar om att avdramatisera och våga".

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/lar-ut-svenska-normer-for-battre-integration

Annons:
[Hayabusa]
2017-04-27 07:31
#1

#0 Intressant frågeställning, särskilt med tanke på diskussionen kring vad som är "svenskt". Debatten blir ofta väldigt motsägelsefull, anser jag.

[Carpinus]1
2017-04-27 07:55
#2

Idag välkända uttalanden som Reinfeldts "Ursvenskt är bara barbariet. Resten av utvecklingen har kommit utifrån" och Sahlins ”De kommer från mycket mer spännande kulturer, vi har bara midsommar och sånt töntigt!” har nog inte bidragit till att nysvenskar känt någon större lust att lära sig mer om vårt land och dess folk.

Som Dan Korn har uttryckt det: "Det är en välkänd trall, att man tror att det bästa sättet att bekämpa främlingsfientlighet är att ifrågasätta om det överhuvud finns något som kan kallas en svensk kultur och hävda att allt egentligen är lånta fjädrar."---

[Hayabusa]
2017-04-27 07:59
#3

#2 Sveriges politiker bör tillsätta en kommitté som utreder VEM som ska integreras i VAD.

[Carpinus]1
2017-04-27 08:02
#4

#3 Ja, egentligen! Men man kan ju föreställa vilka remissinstanser som skulle yttra sig och vilket kackel det bleve av det…

[Hayabusa]
2017-04-27 08:05
#5

#4 Sannerligen 😉 Och allt skulle sluta med att de skäller ut våra grannar i väster (Danmark) som i ett varnande exempel.

[Carpinus]1
2017-04-28 09:20
#6

Insändarskribenten i VLT Avni Dervishi fick en tankeställare i dagarna då en invandrad kvinna vägrade ta honom i hand på grund av att han är man. Han skriver bland annat:

"Jag frågar: Vad är syftet med att bo i en öppen demokrati, som har räddat våra liv, som har tagit emot folk från när och fjärran och ändå vägra anpassa sig (en del) till de rådande omständigheterna i landet som har räddat ens liv?

Jag förespråkar inte assimilering, tvärtom. Vi bor i en globaliserad värld och vi har alla möjliga kulturinslag i vårt sätt att vara, då vi studerar, arbetar i andra länder och folk från andra länder vistas här. Däremot är det synd att en del är så egoistiska i sitt tankesätt och vägrar inse att det är deras eget diskriminerande beteende som skapar främlingsrädsla och misstänksamhet.

Det är en nödvändigt att anpassa sig till landet där man bor i. Det berikar den enskilde individen och hela samhället."

http://www.vlt.se/opinion/insandare/hon-vagrade-ta-mig-i-hand

Annons:
[Hayabusa]
2017-04-28 09:32
#7

#6 Precis. Integration handlar, enligt mitt sätt att se det, om att passa in i det samhälle som man befinner sig i. Vilket inte ska tolkas som att man ska sudda ut sina egna rötter, kultur osv. Kommer jag till en ny arbetsplats och de väljer att ta fika 09.45 - ja, då anpassar jag mig efter det, även om jag på min förra arbetsplats fikade 10.15

Hälsa kan man göra på olika sätt & vis, det är sant, men man kan ju ställa sig frågan vem som ska ha företräde?

[Carpinus]1
2017-04-28 09:53
#8

Ja, det är i sådana sammanhang man välkomnar kurser som den i TS! Fast i det här fallet rörde det sig inte om en nyanländ, utan om en kvinna som vistats i Sverige i många år och hunnit bli svensk medborgare, så där hade nog ingen kurs hjälpt…

[Hayabusa]
2017-04-28 10:02
#9

#8 Ja, det är ju ett bevis på dålig integration (att kvinnan varit 20 år i Sverige). Ibland får jag känslan av att den allmänna uppfattning om integration - det är något som staten ska tillhandahålla och verkställa. Min hållning är att staten/samhället ska se till att det finns möjligheter, men själva integrationen måste var individ själv genomföra.

[Carpinus]1
2017-04-28 11:02
#10

Författaren Per Brinkemo, som dagligdags arbetar mot hedersvåld, påminner i en intervju i Expressen förra året om att det svenska samhället är ett bygge som påbörjades redan på Gustav Vasas tid, och att det grundas på en tillit till staten (även om det förvisso inte sker utan debatt…)

Brinkemo upplever att vi tar för givet att nyanlända skall förstå vårt sätt att tänka. Personligen skulle jag där vilja lägga till att vi, kanske av missriktad välvilja, låter dem leva kvar med strukturer från det samhälle de lämnat.  Som Aleksandra Boscanin skriver på ledarplats i GP"Problemet är normerna som följer med från klansamhällen. Vilka möjligheter man har i livet kan förändras av att landsgränser passeras, men normer förändras inte lika enkelt"---

Tror man mer på klanen än på samhället så kommer man att delta i bygget av det parallella samhället istället för (det ack så kantstötta) folkhemmet.

Brinkemo säger: 

"Vi bemöter alla människor som om de vore svenskar."---"I samhällsinformationen måste vi förklara hur Sverige fungerar med vetskap om hur annorlunda vi själva är och med kunskap om de människor som kommer. Då skulle informationen gå fram bättre."---

[Carpinus]1
2017-05-03 13:02
#11

Mustafa Panshiri kom till Sverige från Afghanistan som elvaåring. Idag är han polis i Linköping och föreläsare. I Dagens Samhälle i augusti förra året berättade han om en av sina  föreläsningar med ensamkommande ungdomar. Panshiri skriver:

"De här ungdomarna är i en fas i livet där de är som mest nyfikna på vårt svenska samhälle. Deras ålder gör också att de är formbara och mottagliga för information. Precis som jag var när jag kom hit. Vi måste ta tillvara på allt detta genom att ge dem information om hur vårt svenska samhälle är uppbyggt samt vilka normer och värderingar detta vilar på."---

https://www.dagenssamhalle.se/debatt/vaga-beraetta-om-svenska-normer-26962

[Carpinus]1
2017-12-12 14:22
#12

Det har sagts många gånger förut - av Sverigedemokraterna. På senare tid bland annat i Åkessons sommartal i Sölvesborg

"Vill man vara en del av vårt land måste man anpassa sig, säger Åkesson.

– Man måste förstå och ta till sig de normer och värderingar som ligger till grund för vårt samhälle."---

Och nu säger Socialdemokraterna det:

"Regeringen ska se över innehållet i samhällsorienteringen för nyanlända. Undervisning om normer och svenska värderingar ska få ökat utrymme, säger arbetsmarknads- och etableringsminister Ylva Johansson."---

"Regeringen vill alltså att den undervisning i samhällsorientering som kommunerna anordnar för nyanlända med uppehållstillstånd ska fokusera mer på normer och värderingar än i dag. Det skulle förbättra integrationen och efterfrågas också av deltagarna själva, enligt ansvarig minister Ylva Johansson. De vill inte bara ha information om hur man ställer sig i bostadskön, förklarar hon, utan också få lära sig om till exempel jämställdhet mellan kvinnor och män, barns rättigheter och yttrandefrihet."---

"Du säger att det finns en ängslan att prata om normer och värderingar i de här sammanhangen. Vad tror du att det beror på?
– Jag vet inte säkert. Men jag tycker att vi inte har gjort det. Jag tror att vi kanske har känt oss obekväma att ta de här värderingsdiskussionerna och kanske heller inte har förstått hur viktigt det är för den som är ny i Sverige att få en chans att förstå och ta till sig de värderingar och normer som kommer till uttryck i lagar och regler och organisation."

SR

[Hayabusa]
2017-12-12 14:28
#13

#12 Ja, vad säger man? Svensk, ängslig konflikträdsla. Och jag som börjat ta till mig grannens värderinga och normer…

Annons:
[Carpinus]1
2017-12-12 22:51
#14

#13 Vi börjar kanske att ta oss samman som nation? Så här avslutar Expressen en ledare idag: 

"Här finns mycket att lära för Sverige. Inte minst behöver vi bli mycket tydligare med vad vi förväntar oss av nyanlända. Språkkrav och andra prov liksom tydliga ekonomiska incitament, såsom ett bidragstak, skulle vara god signalpolitik både inåt och utåt.

Det får aldrig vara kravlösheten som blir skälet att välja Sverige."

https://www.expressen.se/ledare/krav-pa-nyanlanda-ar-en-sjalvklarhet/

Och plötsligt verkar Vellingemoderaterna som möttes av så mycket nedlåtenhet för sitt samhällstest befinna sig rätt på tidslinjen…

[Hayabusa]
2017-12-13 08:35
#15

#14 Kan vara så. Vårt grannland i väster, Danmark har ju även de blivit kritiserade. Men, nu är även Sverige där.

[Carpinus]1
2017-12-16 14:36
#16

Ja, nu försöker Socialdemokraterna sig på fullt rattutslag, utan att kasta en blick i backspegeln. Sanna Rayman: 

"Att Ylva Johansson nu vill lära nyanlända om svenska värderingar innebär en uppseendeväckande u-sväng från regeringens sida."---

"Svenska värderingar har inte alltid kunnat lanseras som någonting ”rimligt och bra”. Snarare har värderingsdimensionen av det vi kallar integration varit ute i kylan under hela 2000-talet. Skälet är enkelt. SD har uttryckligen eftersträvat assimilation – att nya svenskar ska förmås släppa taget om kultur, värderingar och traditioner. Och det som SD vill, det vill ingen annan. Integration, har det därför sagts, från både höger och vänster, det är att få ett jobb och prata svenska. Får man bara in foten på arbetsmarknaden kommer allt annat på köpet."---

"Och här står vi nu, på ruta ett. Och när Ylva Johansson får frågan om varför vi varit ängsliga att prata om värderingar svarar hon: ”Jag vet inte säkert.” Men ge er."

https://www.expressen.se/ledare/sanna-rayman/jaha-nu-passar-det-med-svenska-varderingar/

[Hayabusa]
2017-12-16 17:29
#17

#16 Jaså…🤓

[Carpinus]1
2018-02-12 18:14
#18

"Afrah Abdulla, doktor vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande på Linköpings universitet, har under två år studerat tolv arabisktalande nyanlända och hur de uppfattar etableringsinsatserna."---

"– De intryck och det meningsskapande som de nyanlända gör av introduktionen hjälper till att forma bilden av det land de nu ska leva i. Uppfattar migranterna att de exempelvis måste omforma sin identitet för att bli ”svensk” finns det risk för att de istället tar avstånd från samhället, säger Afrah Abdulla. Avhandlingen visar att etablering handlar om att skapa ”goda medborgare” som är självständiga, sekulariserade, jämlika, ärliga, laglydiga och bra föräldrar. Det ”svenska” ställs då mot det som beskrivs som ”arabiska tankesätt.”---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/nyanlanda-2

Ja, det vore ju olyckligt om någon tvingas omforma sin identitet så att man kommer ut som självständig, sekulariserad, jämlik, ärlig, laglydig och bra förälder. 😮

[Hayabusa]
2018-02-12 22:30
#19

#18 Nej, så kan vi ju inte ha det…😴

[Hayabusa]
2018-02-22 09:07
#20

Åsa Linderborg:

"Ylva Johansson har fått på moppo för att hon tycker att de nyanlända ska under­visas om ”de svenska värderingarna”. Det finns inga svenska värderingar, menar kritikerna, som varnar för att arbetsmarknadsministern uppmuntrar till natio­nalistisk herremansmentalitet.

Det är på sätt och vis sant, det finns inga värderingar i Sverige som inte också finns på många andra ställen i världen. Men ­ändå – hela vår lagstiftning bygger på värderingar som vi har snackat och stridit oss fram till. De är inte särskilt gamla och härrör inte ur någon uråldrig kultur eller mytisk genuppsättning. De hänger intimt samman med välfärdsstaten, den starka uppfattningen om jämlikhet och jämställdhet och den kulturradikalism som präglat svenskt 1900-tal."

Annons:
[Carpinus]1
2018-02-22 09:20
#21

#20 "Sista striden det är"…😎

[Göstage]
2018-05-11 07:11
#22

SvD:s ledarskribent Cecilia Blomberg har läst Lars Åbergs nya bok "Landet där vad som helst kan hända", och det är Intressant att en del gamla debattämnen här dyker upp i Åbergs analys.

 "Invandrare antogs inte kunna ta till sig svensk kultur utan uppmuntrades att bejaka sina egna traditioner. De bosatte sig med landsmän istället för bland svenskar."---

"Det slogs fast som ett slags empiri och statlig överideologi att multikulturalism och mångfald berikade Sverige. Den solidaritet som utgjorde fundamentet i arbetarrörelsen och uppbyggandet av välfärdsstaten ersattes av en falsk tolerans och att inte lägga sig i."--- 

https://www.svd.se/segregationen-i-sverige-ar-sjalvforvallad

[Hayabusa]
2018-05-11 09:10
Carmarino
2018-05-11 11:12
#24

#22 Det verkar som om den artikeln har tagits bort. Hittar den inte även om jag söker på artiklar av Cecilia Blomberg.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2018-05-11 11:14
#25

Intervju med Lars Åberg:

[Göstage]
2018-05-11 11:47
#26

#24 Nej, den verkar borttagen - om det är för redigering eller om den utgått är förstås ovisst. Men jag hann ju citera lite ur den i alla fall…😉

Carmarino
2018-05-11 11:53
#27

#26 Alltid något. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[[eskils_]]
2018-05-12 11:29
#28

#22, #24 Nu ligger Cecilia Blombergs artikel där igen, om Lars Åbergs nya bok "Landet där vad som helst kan hända". Mycket intressant! Ett par citat till:

"I Sverige finns i dag en stor grupp människor som inte försörjer sig själva och som har liten kontakt med det svenska samhället. 2017 var arbetslösheten bland utrikes födda 15,1 procent. Det tar i snitt åtta år innan hälften får in en fot på arbetsmarknaden och på vissa förskolor talas så lite svenska att barn med annat modersmål riskerar att inte klara skolan (SR 7/5)."

"Han har grävt fram och läst de propositioner, som istället för att uppmuntra integration av nya svenskar cementerade uppfattningar om vi och dem och drev på separatism och utanförskap. Invandrare antogs inte kunna ta till sig svensk kultur utan uppmuntrades att bejaka sina egna traditioner. De bosatte sig med landsmän istället för bland svenskar.

Barngrupper blandades inte, och invandrade barn fick hemspråksundervisning eftersom man menade att det vore skadligt om de inte först lärde sig föräldrarnas modersmål innan de mötte andra språk. Man satsade på dubbelspråkig dagispersonal och på tolkar, samt gav bidrag till organisationer så att kulturella särdrag skulle bibehållas, trots att deras värderingar gick stick i stäv med vad som annars ansågs vara bra."

https://www.svd.se/segregationen-i-sverige-ar-sjalvforvallad

[Hayabusa]
2018-05-12 11:39
#29

#28 15,1 % ? Eller är det dryga 20%? 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/minskad-arbetsloshet-bland-utrikes-fodda

Skåne: 

"Under lång tid har arbetslösheten i en annan grupp, utrikes födda, ökat. Men på ett år har den nu sjunkit från 26,2 procent i mars 2017 till 25 procent i mars 2018."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/forre-arbetslosa-ungdomar-och-utrikes-fodda-i-skane

Carmarino
2018-05-12 11:58
#30

#28 Det är en betalartikel. 😕


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[[eskils_]]
2018-05-12 12:01
#31

#29 Förvirrande statistik! Blomberg hänvisar till SCB i sin länk. Där finner man två olika uppgifter om arbetsmarknadssituationen för 2017. Dels:

"För utrikes födda ökade sysselsättningsgraden med 1,6 procentenheter till 61,7 procent." Dvs 100 - 61,7 = 38,3 procent arbetslösa! Eller?

dels:

"Arbetslösheten bland inrikes födda minskade med 0,4 procentenheter och uppgick till 4,4 procent och bland utrikes födda uppgick den till 15,1 procent." Kanske bara aktivt arbetssökande räknas in här?

Siffran i din första länk avser tydligen januari 2018, inte hela 2017. Och i den andra länken avses Skåne i mars i år. Så de kan väl inte riktigt jämföras, men konstigt ändå med så stora skillnader.

Hur som helst är det självklart nödvändigt att nyanlända lär sig svenska språket och svenska värderingar så fort som det bara går efter ankomsten. Det ska inte få ta 8 år innan hälften av dem är självförsörjande, och den andra hälften fortfarande lever på bidrag… (Och några av dem lever på narkotikaförsäljning och annan kriminell verksamhet.)

[Hayabusa]
2018-05-12 20:47
#32

#31 Det är många siffror att hålla reda på…det här med sysselsättning kan ge en något skev bild. Arbetar du minst 1 timme per vecka så är du sysselsatt:

"Med sysselsättning mäts hur många personer som har ett jobb. En person räknas som sysselsatt när denna har utfört minst en timmes arbete under en referensvecka. Arbetet kan vara som anställd, egen företagare eller att man hjälper till i familjens företag. Personer som deltar i vissa arbetsmarknadspolitiska åtgärder inkluderas också som sysselsatta."

Saxat från ekonomifakta.se

"Statistik från SCB visar att det tar mellan 3 och 7 år för män som kommit till Sverige som flyktingar att få arbete.
För kvinnor mellan 9 och 11 år.
I Helsingborg och Malmö då? HD har låtit SCB plocka fram siffrorna specifikt för städerna. Bara hälften av de nyanlända i Helsingborg hade ett jobb efter 10 år.
I Malmö har det varit ännu svårare - bara 36 procent hade ett arbete efter 10 år."

Saxat från HD

gruvel
2018-05-23 17:09
#33

#32 Bra att nämna detta igen att även en eller få timmars arbete under referensveckan räknas som sysselsatt. Det kräver annan försörjningskälla som bidrar mer.

Vidare borde  alla som har någon av  tiotalet statliga stödformer som finns, där staten betalar en betydelsefull del av lönen, för klarhets skull särredovisas.

JonasDuregard
2018-05-23 17:38
#34

#2 "… och Sahlins ”De kommer från mycket mer spännande kulturer, vi har bara midsommar och sånt töntigt!” "

Riktigt fult felcitat där. Läser man den verkliga texten + meningen efter ser man att Sahlin säger ungefär det som jag antar att du är ute efter i den här tråden. Här är ett urklipp från artikeln (om du inte citerar något annat uttalande?):

Annons:
[Göstage]
2018-05-23 18:18
#35

#34 Citatet i #2 är inte ordagrant, men hon säger de facto att "ni  har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommar och sådana "töntiga" saker." Med andra ord, vi har ingen kultur, ingen identitet, ingen historia eller något som binder oss samman, vi har bara "töntigheter". Även om en och annan som super öronen av sig på midsommar så är vi nog många i vårt land som älskar midsommar.

Däremot lägger Sahlin in subjektiva tyckanden och honnörsord som att vi har demokrati, tolerans och respekt för tjejers villkor och rättigheter.  Jag är rätt övertygad om att hon inte skulle ha uttryckt sig så när #meetoo dök upp på agendan.

(En gång i tiden- 1999 närmare bestämt-  kunde Mona Sahlin faktiskt tänka sig att göra töntdagen till Nationaldag:

  – Jag och mina vänner satt faktiskt och pratade om det i fredags, säger hon. Midsommarafton är liksom folkets egen nationaldag."---)

[Hayabusa]
2018-05-24 08:08
#36

"Jag har ofta fått den frågan men jag kan inte komma på vad svensk kultur är. Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana ”töntiga” saker."

Är verkligen "många svenskar" så avundsjuka på invandrargrupper? Tveksamt. Ja, det skulle väl vara danskarnas "hygge" :)

[Göstage]
2018-07-02 06:10
#37

Malcom Kyeyune har en intressant gästkrönika i GP idag. Här är några stycken ur den, men läs den gärna i sin helhet:

"Under de senaste årtiondena har vår politik kommit att kretsa allt mer runt hyllandet av det lilla, det smala, det annorlunda, det exotiska. Ni har alla hört de mer berömda citaten från denna genre. Från Mona Sahlin (”[invandrare] har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi?”), till Reinfeldt (”Ursvenskt är blott barbariet”), till Reinfeldt igen (”Är det här ett land som ägs av dem som har bott här i tre eller fyra generationer eller är Sverige vad människor som kommer hit mitt i livet gör det till att vara och utvecklar det till? För mig är det självklart att det ska vara det senare.”).---

"Att ingå i någon sorts majoritetsgrupp idag innebär ofta att det bästa du kan förvänta dig är ointresse, eller en uppläxning om att du minsann inte ska komma och klaga. I en intervju i The Guardian påpekade författaren Lionel Shriver att modern litteratur älskar att behandla invandraren och dennes perspektiv, samtidigt som den är totalt ointresserad av perspektivet hos de personer vars hembygd transformeras. Tycker de om detta? Ville de ha detta? Vem fan bryr sig? Deras perspektiv spelar ingen roll; om de har en åsikt så är den antagligen rasistisk. Vem äger Sverige? Reinfeldt tvekar inte en endaste sekund; han vet redan svaret."----

http://www.gp.se/ledare/kyeyune-demokratin-är-inte-döende-1.6842555

[Hayabusa]
2018-07-02 07:32
#38

#37 Ja, detta oerhört märkliga resonemang. "…en uppläxning att du minsann inte ska komma och klaga."

[Hayabusa]
2018-07-02 07:36
#39

#37 Ett sanningens ord!

"Tänkte verkligen ingen på att man inte bara delar land utan också delar valurnor med dessa människor? Det är galet, men svaret verkar faktiskt ha varit nej. Tänkandet lyste med sin frånvaro. Att förhärliga minoriteter och snäsa åt majoriteter att göra bot för alla sina privilegier kanske tillfredsställer ideologiskt, men det är usel praktik. Man kan lyssna på majoriteten, eller så kan man få sparken och bli ersatt av politiker och partier som lyssnar. Att detta sker är inte ett tecken på att demokratin är döende."

gruvel
2018-07-03 13:39
#40

#37  # 39  Brukar läsa Kyeyune på GP och på Dagens Samhälle, läsvärd.  Här i GP nu  är han frän riktigt. Skalar av demokratin till dess very kärna om jag fattar rätt.  Tankegångarna ligger inte så långt ifrån David Goodharts  med dennes distinktion mellan "Varsomhelstare" och "Någonstansare".  Goodhart har gått från det förra till det senare. Han försvarar ett mått av "provinsialism" där man delar en del traditioner, föreställningar, värden.  Tanken på världen som en  stor gränslös "smältdegel" tilltalar inte mer.

[Göstage]
2018-07-03 13:53
#41

#40 Apropå Goodhart kan vi ju även  väcka en tidigare tråd.

Annons:
Upp till toppen
Annons: