Annons:
Etikettideologi
Läst 1148 ggr
[memoirsofaclone]
4/30/17, 10:11 PM

Den riktiga vänstern - död?

Idag finns det många som tror att ''vänster'' är det som S, MP och V står för.  Jag tycker snarare att det de representerar är någon sorts liberalism blandat med identitetspolitik.

Vart finns den riktiga vänstern? Dvs de som är emot globalisering och där klassfrågan är den viktigaste. Idag förknippas antiglobalism med nazism och ''högerextrema'' tror att kommunism är lika med liberalism. 

Varför saknas just denna gren i dagens politik?

Annons:
Annette
4/30/17, 10:18 PM
#1

Klasskillnaderna är större än någonsin i dagens samhälle.

[memoirsofaclone]
4/30/17, 10:36 PM
#2

#1 Ja, för ingen bryr sig.

lordgortor
5/1/17, 11:13 AM
#3

Inte var är, men vad är den "riktiga vänstern! Är det den förkrympta skara som kallar sig "sveriges kommunistiska parti" eller måhända vänstern har emigrerat till nordkorea?

mangemani4
5/1/17, 12:05 PM
#4

för mig är "den riktiga vänstern" som att dela på hårstrån. V, S och MP är utav samma skrot och korn, när jag säger "vänstern" eller "vänsterflygeln" så inkluderar det alla de 3 partierna, samt FI. kommunister hela högen.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

lordgortor
5/1/17, 10:42 PM
#5

#4 samma sak kan man säga om de figurer som företräder en ultrakonservativ samhällsuppfattning. Samtliga yttrelighetsgrupper är mer eller mindre hjärntvättade.

[Hayabusa]
9/26/17, 11:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Kanske stämmer detta?

Annons:
[Göstage]
4/18/18, 3:39 PM
#7

"Om vänstern förr såg arbetarklassen som gruppen man kämpade för och hade ekonomisk utjämning som målet, så slåss dagens vänster för andra underordnade grupper: “rasifierade”, invandrare, muslimer samt hbtq-personer och kvinnor. I detta intersektionella myller av förtryckta minoriteter har samtidigt målet för kampen blivit luddigare. Det talas inte så mycket om ekonomisk utjämning som om kvotering och positiv särbehandling."---

Gunnar Sandelin och Marika Formgren i "Haveriet"

#0 Ja,  enligt detta så är nog  "den riktiga vänstern" död…

Upp till toppen
Annons: