Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1046 ggr
sponny
2017-05-07 20:29

Tips på politisk satir

Det får bli lite OT. Har ni några tips på bra politisk satir? Den personliga favoriten måste vara P1:s Public Service som vevar åt alla håll. Som när när rikspolischef Dan Eliasson hade grillskola.

"Ja, det har varit en fantastisk grillsommar. Jag har grillat mest hela tiden. Och vi grillar på en Ford Fiesta från 2001. Den brann som ett tomtebloss inatt men det är först nu på morgonen man får fram den riktigt fina glöden."

Lena Melin intervjuas om Fridolins fotboja:

"Att ett parti med skäggmuppar som brukade virka sina egna preventivmedel vill sätta fotboja på sina kärnväljare. Allvarligt…"

"Vilka är det?"

"Radikala islamister."

Jimmy Åkesson gillar Brexit och nationalism.

"Det finns inga gränser för hur många gränser man kan dra."

"Men vad är ditt slutmål då? Ett Sverige bara bestående av Skåne?"

"Ingen dum idé men jag tror att många med mig skulle ogilla att styras från Malmö."

"Så när du drömmer om ett starkt och enat Sverige…"

"Då menar jag Sölvesborg. Eller i alla fall kvarteret jag bor i."

Annons:
[memoirsofaclone]
2017-05-07 20:34
#1

Tkr att internetmemet polandball/countryballs kan va rätt kul, mkt politik, historia och olika länder på ett humoristiskt och nästan lite barnsligt sätt, men politik är ofta på en rätt barnslig nivå så det passar ju :)

sponny
2017-08-05 12:05
#2

Efter de senaste bredsladdarna inom politiken och pga läget i landet kanske man skulle tipsa om Freudian slip productions och deras Myndighetsspelet. 😉

[Carpinus]1
2017-08-10 08:47
#3

Satir i bokform kanske också platsar? I dagarna har Kjell Espmark givit ut "Resan till Thule", en fiktiv resedagbok. Expressens Ulrika Kärnborg gillar boken och skriver:  "I Thule kokar medborgarna av moralisk förträfflighet. Tillsammans med kanoner utgör denna förträfflighet den främsta exportvaran, och den ska frälsa hela världen" och "det mesta i Thule verkar styras av ett osynligt normsystem." Låter bekant…
http://www.expressen.se/kultur/bocker/sirapslen-satir-over-dagens-sverige/

Not. Jag har inte läst boken själv. Ännu…

Upp till toppen
Annons: