Annons:
Etikettpolitiska-skandaler
Läst 2057 ggr
[Carpinus]1
5/12/17, 8:29 AM

Trump och avpolletteringen av FBI-chefen

En nyhet som inte är någon nyhet längre men den bör ändå nämnas, eftersom samröret mellan Ryssland och Trumpadministrationen avhandlats i en mängd trådar här. Det här klippet hade kunnat tjäna som en värdig slutpunkt i åtskilliga av dem…

"USA:s president Donald Trump sparkar högst ansvarig för FBI-utredningen av Trumpkampanjens samröre med Ryssland. FBI-chefen James Comey avskedas omedelbart."---

"Åtgärden från Vita Huset har direkt kritiserats hårt, i intervjuer och på sociala medier. Flera demokratiska politiker och folk på sociala medier jämför Trump med hur Nixon avskedade den speciellt tillsatta åklagare som skulle utreda Watergateaffären."---

https://www.svd.se/trump-sparkar-fbi-chefen

Hoppas att det går som de flesta bedömare tycks förutspå - att Rysslandsspåret undersöks än grundligare! I Aftonbladet skriver Wolfgang Hansson: 

"Om Donald Trump trodde att avskedandet av FBI-chefen skulle döda utredningen om hans kampanjs ryska kontakter så lär han bli grymt besviken. Rysslandspåret kommer att följa honom som en ilsken kardborre som vägrar lossna.  Tills sanningen kommit fram."---

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yA07e/trump-sitter-fast-i-rysslandsparet

Sens moral? Kanske att "när man satt foten i klaveret ska man inte dra upp den, eftersom det låter lika mycket åt andra hållet".

Annons:
Sollar
5/12/17, 2:30 PM
#1

Jag har verkligen inte trott att Trumpkampanjen är skyldiga, förutom att Trump offentligt sagt att han hoppades att Ryssland skulle hacka deras statshemligheter, det tyckte jag var riktigt illa men det var innan valet så tydligen var USA ok med det. Men nu börjar jag faktiskt undra om jag har fel, fast jag har fortfarande svårt att tro det. Men om de är oskyldiga så är Trump och hans folk oerhört inkompetenta, klantiga och rent korkade, de lyckas verkligen i allt de gör med att se skyldiga ut.

Vad tror ni andra? Skyldiga eller klantiga?

[Carpinus]1
5/12/17, 2:43 PM
#2

#1 Såväl skyldiga som klantiga, vill jag påstå.

Sollar
5/12/17, 2:56 PM
#3

#2 Bra poäng, såklart är de oerhört klantiga om de faktiskt är skyldiga och detta är försök att dölja Rysslandkopplingar.

[memoirsofaclone]
5/13/17, 2:05 AM
#4

Det är absolut möjligt att Ryssland sett sin chans i och med Trump och har kunnat infiltrera sig  på något sätt, iaf med ''fake news'' för att påverka. Men samtidigt, Trump är mkt oförutsägbar. Tkr den här videon sammanfattar rätt bra, frågan kommer upp efter ca 5 minuter- https://www.youtube.com/watch?v=Nnqx6PYLqoQ

Kanske är det bara bullshit, vem vet. Men förutsatt att Ryssland inte är de hemliga illuminativärldshärskarna så vet de lika lite som vi vad Trump samt folket kring honom kan tänkas ta sig till under dessa kommande år. USA är USA och republikaner är republikaner, samma republikaner som länge gått emot Rysslands intressen. Helt ärligt tror jag inte att Trump riktigt platsar in där.

lordgortor
5/13/17, 12:41 PM
#5

Mannen med de små händerna är inkompetent, helt klart. En skrävlare uppfylld av sin egen (inbillade) förträfflighet, till och med impopulär i det parti han ställde upp för. är det bara "white trash" som stödjer honom? En historia ur en amerikansk show : En dam i New York tillfrågades vad hon tyckte om att D Trump umgicks med prinsessan Madeleine. Svar: Well, trash to trash.

Sollar
5/16/17, 6:35 PM
#6

Så FBI-chefen utredde om Trump-kampanjen samspelade med Ryssarna, Trump sparkade honom och erkände att det hade med utredningen att göra. Dagen efter träffar han ryssarna i vita huset och ger dom hemlighetsstämplad information. Detta är bättre än en såpa.🤪

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/trump-avslojade-hemligstamplad-information-for-rysk-minister

Annons:
lordgortor
5/16/17, 11:58 PM
#7

Jag har alltid misstrott och ogillat tre saker: clowner, mimare och chimpanser. Nu har jag bevis på att jag hr haft rätt, åtminstone vad gäller clowner.

[memoirsofaclone]
5/17/17, 12:06 AM
#8

#6 Han verkar mkt oerfaren, vilket bevisas gång på gång. Konstigt att ingen verkar berätta för honom vad han borde och inte borde. Å andra sidan, jag som inte har nån vidare känsla för usa känner mest: lol, men för deras egen skull…

[Carpinus]1
5/17/17, 11:46 AM
#9

Ett steg närmare riksrätt?

"Donald Trump ska ha bett dåvarande FBI-chefen James Comey att lägga ner utredningen av säkerhetsrådgivaren Michael Flynn – men han vägrade och fick senare sparken.

Den oberoende senatorn Angus King tror nu att presidenten tagit ett steg närmare riksrätt.

– Motvilligt måste jag säga ja. Obstruktion av rättvisan är ett så pass allvarligt brott, säger han till CNN."---

http://www.expressen.se/nyheter/sa-nara-ar-trump-att-stallas-infor-riksratt/

Sollar
5/17/17, 1:36 PM
#10

#8 Jag tror inte att han klarar av att någon säger emot honom så hans folk verkar tassa på tå runt honom, och republikanerna är nog delvis rädda för Trumps bas.

#9 Jag följde det i natt, det är helt otroligt.

KimE
5/17/17, 3:40 PM
#11

Israeliska säkerhetstjänsten är förbannad över att Trump avslöjade informationen de hade om IS planer att föra ombord bomber i datorer på flygplan.

http://thehill.com/homenews/administration/333670-israeli-intelligence-boiling-mad-at-trump-report

kamera0710
5/17/17, 3:47 PM
#12

”Det här är det närmaste vi kommit Watergate”

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/det-har-ar-det-narmaste-vi-kommit-watergate

Carmarino
5/17/17, 5:20 PM
#13

Jag tror att Trump har upptäckt att det inte är så kul att vara president som han trodde. Han kan ju inte styra och ställa hur han vill i Amerika och världen, som han kan i sina företag. Därför gör han allt han kan för att göra sig så omöjlig att han till slut blir avsatt.

Antingen det, eller också är han verkligen så totalt aningslös om hur det fungerar i politiken. Han låter som en trotsig femåring när han påpekar att "jag har minsann rätt att avslöja vad jag vill, för jag är president". Även om han har det så är det inget som säger att han måste göra det, eller att det är så särskilt smart att göra det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Sollar
5/17/17, 7:21 PM
#14

#13 Det var ju inte så länge sedan Trump i en intervju pratade längtansfullt om sitt gamla liv och hur bra han hade det. Till min stora förvåning erkände han också då att det är svårare än han trott att vara president. Det är nog som många säger, han vill bara vinna, men han vill inte styra.

Iaf sitter nog årets offerkofta på Trump:

"Ingen politiker i historien, och det säger jag med stor säkerhet, har blivit behandlad värre eller mer orättvist." Ja vad säger man efter hur han har behandlat Obama, karma is a bitch.

http://www.di.se/nyheter/trump-ingen-har-behandlats-samre-an-jag/

Carmarino
5/18/17, 6:27 AM
#15

#14 Han säger väldigt ofta liknande saker om att "ingen har gjort det bättre, snabbare, smartare etc. än jag". Ibland påminner han en del om Ranelid. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
5/18/17, 6:30 AM
#16

#15 Tycker snarare att han påminner om Bert och Ian, när de ledde Ny demokrati.

Carmarino
5/18/17, 8:47 AM
#17

#16 Ja, en kombination av båda. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sollar
6/8/17, 10:05 PM
#18

Idag har Comey vittnat för senaten. Jag kom hem precis i slutet så har bara sett det än så länge. Såg McCain desperat försöka vända allt mot Hillary Clinton🤔 och gnälla för att han tyckte det var orättvist att Hillarys utredning var färdig innan valet men inte Trumps. Comey sa att Trump ljög och efteråt släppte vita huset ett uttalande som sa "the President is not a liar", visst kan man inte låta bli att tänka på Nixons "I am not a crook"?

fatcat
6/9/17, 4:13 PM
#19

Eftersom jag sysslat med "IT-säkerhet" så tvivlar jag på att Putin beordrat en hackerattack på Hillary Clintons mejl-server.  De skulle förmodligen anlitat en utomstående hackare (utomlands) för att utföra själva attacken så inga spår kan kopplas till Kreml. Däremot kan jag tänka mig att hackaren kommer från Ryssland då de är världsledande på datorintrång och har många infekterade datorer som används vid DDos attacker. 

Eftersom Putin och ryska medier pratade varmt om Trump inför valkampanjen så kan det mycket väl finnas flera hackare i Ryssland som sett potential i att hjälpa Trumpen. CIA och FBI agerar som vanligt därefter, om de har ett Ryssland-spår så måste det självklart vara kopplat till Duman och Putin själv.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Sollar
6/9/17, 7:05 PM
#20

#19 Det låter som att du köpt Putins historia att det kan ha varit en patriotisk ryss som handlade på eget bevåg.😉

Annons:
fatcat
6/9/17, 9:30 PM
#21

Förmodligen! 😉 De klumpigaste hackarna sitter dock inte i Kreml och sörplar skit-kaffe.  I början av året läcktes ett användbart "hackverktyg" från NSA (National Security Agency) som gav hackare runtom i världen chansen att installera spionprogram i PC datorer med Windows 7 och 8. Microsoft som har låtit skapa säkerhetshålet åt NSA var snabba med att täppa till det. De drabbade var bland annat institutioner och flera sjukhus.

Alltså ett väldigt stort hot mot vitala samhällsorgan men istället ska vi spekulera i huruvida Putin kapat Clintons mejlserver… Media i ett nötskal 😕

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Sollar
6/9/17, 10:44 PM
#22

# 21 Såklart är det en stor sak för USA att Ryssland hackade hemlighetsstämplad information, det var ju på den tiden som Ryssarna inte bara kunde vandra in i vita huset och få den direkt av presidenten,😉 och la sig i deras val. Och med tanke på USAs roll i världen är det klart att intresse finns för andra också.

fatcat
6/9/17, 11:00 PM
#23

Amerikanska underrättelsetjänster påstår att Ryssland ligger bakom hackerattacken men ändå har man inte kommit med konkreta bevis som kan peka ut vem och var själva attacken ska ha utförts. Sådan viktig information är ju definitivt i allmänhetens intresse av att veta. Det man spelat på än så länge är att massmedierna spekulerar och agerar domare så att folket sedan kan tro att Trump är någon rysk spion och vice versa. Det jag är intresserad av är vad spåret är? Har man lyckats spåra en proxy-server genom hårt dektektivarbete eller är det anonyma källor som ligger bakom avslöjandet?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Sollar
6/9/17, 11:31 PM
#24

#23 Har du forskat i om den informationen du vill ha har släppts? Jag vet inte men underrättelsetjänster släpper såklart inte all information de har om det är olämpligt, även om folk önskar att de gjorde det. Själv tycker jag det är märkligt att Trump-supporters är ok med möjligheten att valet påverkats för att de gillar utgången, och om någon av Trumps folk har samarbetat med Ryssarna så borde man väl vilja veta det, eller?

[Carpinus]1
6/15/17, 6:52 AM
#25

Enligt Washington Post granskar nu den särskilde utredaren Robert Mueller  om Donald Trump personligen har försökt försvåra utredningen av hans presidentvalskampanj och Rysslands eventuella medverkan i den.

http://www.expressen.se/nyheter/robert-mueller-utreder-om-trump-forsokt-hindra-fbi-undersokning/

Sollar
7/14/17, 8:00 PM
#26

 Trump's son, svärson och kampanjledare träffade förra sommaren en rysk advokat för att få info att använda för att smutskasta Hillary Clinton, och de visste innan mötet att det var en del av ryska regeringens försök att få Trump vald.

Nu borde det väl vara färdigt?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eVyPl/trumps-son-visste-att-ryska-regeringen-lag-bakom-smutsig-hillary-infor

[Carpinus]1
8/27/17, 10:53 AM
#27

"Så manipulerade han valet", fördjupning i Aftonbladet.

Annons:
kamera0710
8/28/17, 11:40 AM
#28

Ibland börjar man nästan undra om signaturen Huygens har rätt i sina teorier om rymdödlor och Donald Trump i själva verket är en rymdödla.  Det kanske även gäller en del av dem som röstade på honom.😉

[Carpinus]1
8/28/17, 11:45 AM
#29

#28 Väck ej den björn som sover! 🤫😃

Carmarino
8/28/17, 6:09 PM
#30

#28 Vänta bara. Snart kommer det en massa evighetslånga utläggningar om Trump, rymdödlor och Bilderbergruppen, som ingen orkar läsa till slut. 😉😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
9/5/17, 2:12 PM
#31

"I Washington ställs frågan allt tydligare om USA klarar en hel mandatperiod med Trump. Sannolikheten för att man ska försöka hitta en hållbar grund för ett riksrättsförfarande, eller avsättning på grund av sviktande mental hälsa, ökar sakta men säkert."

Pär Granstedt

http://www.lt.se/opinion/ledare/det-rasar-runt-donald-trump

[Carpinus]1
10/30/17, 8:25 PM
#32

Brinner det i knutarna på Vita Huset nu?

"President Donald Trumps tidigare kampanjchef Paul Manafort åtalas på tolv punkter för konspiration mot staten, pengatvätt och skattebrott. Detta är det första åtalet i den särskilde åklagaren Robert Muellers utredning kring Rysslands eventuella inblandning i det amerikanska presidentvalet."---

"Åtalet riktas mot Trumps förre kampanjchef, Paul Manafort och hans affärspartner Rick Gates. De misstänks för ekonomisk brottslighet i samband med uppdrag för ett pro-ryskt politiskt parti i Ukraina. Båda hävdar att de är oskyldiga."---

"I juli genomfördes en husrannsakan hos Manafort på jakt efter dokument som styrker misstankarna om pengatvätt och skattebrott för 150 miljoner kronor. Över 600 miljoner kronor misstänks ha flyttats mellan hemliga bankkonton i flera olika länder, som Cypern, Seychellerna och St.Vincent. Tiotals miljoner kronor ska, enligt åtalet, gälla inkomster som Manafort och Gates fått från det politiska parti i Ukraina som leddes av den förre, proryske presidenten Viktor Janukovytj."---

"Paul Manafort inledde sitt arbete i Trumps valkampanj i början av 2016. Enligt New York Times ska han ha erbjudit Trumps dotter Ivanka och hennes man Jared Kushner att arbeta gratis som volontärer. Han utnämndes till ordförande för kampanjen i juni men sparkades i augusti efter anklagelser om att han mottagit 100 miljoner kronor från partiet i Ukraina."---

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/forsta-atalet-pa-gang-i-rysslandsutredningen

Zepp
10/30/17, 10:30 PM
#33

#1, #2

Inkopmpetenta, klantiga och korkade tror jag främst!

Nämenaltså.. det skulle inte förvåna mig om någon i hans administration trott att de skulle få några fördelar av att upprätta goda kontakter med Ryska personer.. som eventuellt står Putin/Medvedev nära?

Grejen är.. alla sådana kontakter bör skötas utav Utrikesdepartementet/erfarna diplomater!

Det är så stater brukar sköta sina mellanhavanden.. allt annat är i princip suspekt.

Förutom när man väl blivit vald till President.. men först då!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kamera0710
10/31/17, 6:52 AM
#34

Börjar allt mer tvivla på att Trump sitter kvar fram till nästa presidentval.

Annons:
Zepp
10/31/17, 8:03 PM
#35

Det tror däremot jag.. men att han får allt mindre att säga till om.. och han bara kommer att Twittra allt mer ju fler motgångar.. tills han i princip blir helt omöjlig!

Till slut, efter att ha sparkat en massa folk samt till slut tillsatt allt mer kompetent personal som ligger honom närma politiskt så kommer de att göra mer av arbetet.. och till slut blir hans enda uppgift att Twittra!🤪

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kamera0710
12/28/17, 2:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Senaste numret av Humanisternas tidskrift Sans (nr 1/2018) har en lång och väldigt intressant artikel om Trump, med rubriken Farorna i Donald Trumps personlighet. Artiklarna finns inte på nätet, så jag citerar ett kort utdrag med kamerans hjälp.

[Carpinus]1
2/16/18, 7:59 PM
#37

Nya uppgifter i USA om rysk inblandning i valet:

"En amerikansk federal åtalsjury åtalar 13 ryska myndigheter och tre ryska företag, som anklagas för inblandning i USA:s presidentval, skriver nyhetsbyrån Reuters. Amerikanska specialutredare säger att ryssarna anklagas för planer på att bedra USA, enligt Reuters. Tre av de åtalade anklagas för planer på att begå bedrägeri och ekobrott, och fem åtalas för grov identitetsstöld. Det ryska företaget Internet Research Agency finns bland de åtalade företagen, uppger Reuters."---

"Ryssarnas aktiviteter ska ha syftat till att stödja Donald Trump och motarbeta Hillary Clinton genom ”informationskrig”. De åtalade ska ha skapat falska konton i sociala medier, och använt amerikanska medborgares personnummer och födelsedatum för att öppna PayPal-konton och skaffa sig falska körkort."---

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ryssar-atalas-av-mueller

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/usa-korrespondent-carina-bergfeldt-det-har-slar-ner-som-en-bomb

kamera0710
8/22/20, 1:42 PM
#38

Noterar nu mitt inlägg #34 i denna tråd, hade tyvärr fullständigt fel.

LBB
8/22/20, 2:09 PM
#39

#38  det ruggiga är väl vad han och hans administration kan hitta på fram till valet om han ser en valförlust framför sig..Man verkar redan försöka lamslå postväsendet så att folk inte ska få poströsta, eftersom han tror att det skulle gynna hans sida vid valet. Ännu värre om han likt kollegan i Moskva drar igång internationella konflikter för att stärka sin position hemmavid…..

kamera0710
11/6/20, 4:51 PM
#40

Trumps före detta chefsstrateg, Steve Bannon, har stängts av från Twitter. Detta efter att han i en Youtube-video, också borttagen, sagt att USA:s smittskyddschef Anthony Fauci och FBI-chefen Chris Wray borde avskedas och halshuggas.

Uttalandet gjordes i en video till podcasten ”War Room: Pandemic”. Enligt Newsweek sa Bannon att deras huvuden borde sättas upp på pålar utanför Vita huset.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/X88A1n/steve-bannon-avstangd-fran-twitter-efter-halshuggningsvideo

Upp till toppen
Annons: