Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Arbetsmarknad Bostadspolitik Djurskydd/Djurfrågor Ekonomi Energifrågor Företagande Försvarspolitik Ideologi Infrastruktur Invandring och integration Jämställdhet Kultur Kungahuset/Kungligheter Kyrkan. Religion och politik Livskvalitet Livsmedel/Jordbruk/Fiske Miljö & Klimat Off Topic Om iFokus och sajten Ordet fritt. Fria diskussioner Politiker Politiska partier Politiska skandaler Rättsfrågor/Integritet Sexualpolitik Skatter Skola / Utbildning Terrorism Topplistor. Utrikespolitik Valfrågor/Riksdagsval Vård och omsorg Välfärdssystem Övrigt
Vård och omsorg

Antalet sjukbäddar i Sverige

2017-05-14 22:11 #0 av: Hayabusa

Tabellen har något år på nacken, jag hoppas att Sverige klättrat sedan dess.

Källa: www.statista.com

Anmäl
2017-05-14 22:23 #1 av: PuffBuck

Jag är helt övertygad om att det är mycket värre numera..

Demonfox dude on the prowl! (^•v•^)/)

MÅR DU FÖRJÄVLIGT? SKRIV TILL MIG! DET FÅR HANDLA OM VAD SOM HELST OCH DET STANNAR MELLAN OSS.

Anmäl
2017-05-14 22:29 #2 av: Hayabusa

#1 Aj, då...Gråter

Anmäl
2017-05-14 22:31 #3 av: Hayabusa

*

Anmäl
2017-05-14 23:08 #4 av: PuffBuck

#2 Ptja, folk får ju vänta i dygn på akuten och folk har dött i väntan.

18:e januari 2017: "I söndags fick Ingrid Hansson svårt med andningen och kördes i ambulans till akuten. Där blev hon kvar i två dygn innan hon fick plats på en vårdavdelning."

20:e januari 2017: "Krisen på Sahlgrenskas akutmottagning i Göteborg drabbar patienterna hårt. Lotti Berntsson, 52, är svårt sjuk och tvingades ligga 50 timmar i en korridor på akuten.

– Man känner sig väldigt liten som människa. Det här är det värsta jag varit med om, säger hon."

11:e februari 2017: "Den cancersjuke mannen var döende och hemvårdades. Det var sagt att han utan omvägar genast skulle få komma till den onkologiska vårdavdelningen om hans tillstånd försämrades men trots det körde ambulansen honom till akuten på Gävle sjukhus och där blev han liggande i nio timmar innan han fick komma till onkologen. En och en halv timme senare avled han, skriver tidningen Vårdfokus."

15:e februari 2017: "En patient avled efter att ha fått vänta i två dygn på behandling på Sahlgrenska universitetssjukhusets akutmottagning. Nu anmäler delar av personalen det och ett annat fall till Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) för att de ska granska patientsäkerheten, skriver Göteborgs-Posten."

Demonfox dude on the prowl! (^•v•^)/)

MÅR DU FÖRJÄVLIGT? SKRIV TILL MIG! DET FÅR HANDLA OM VAD SOM HELST OCH DET STANNAR MELLAN OSS.

Anmäl
2017-05-14 23:32 #5 av: Hera

Kanän sifforna verkligen stämma?Tänker på hur många inv0nare vi har och hur många sjukhus. Visst att det är kris, men 250?

Anmäl
2017-05-15 07:47 #6 av: Hayabusa

#5 Jag har kollat av andra media - de pekar i samma riktning. Bl a annat hittar jag info från SR (Kaliber) och DN som ger stöd åt statistiken. I rättvisans namn ska man kanske samtidigt komma ihåg att antalet sjukbäddar inte ger en totalbild av kvaliteten som sådan inom svensk sjukvård.  

Anmäl