Annons:
Etikettpolitiker
Läst 1657 ggr
[Carpinus]1
5/17/17, 10:25 AM

Jimmie Åkessons hem attackerat

Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkessons bostad i Sölvesborg utsattes för en attack igår kväll. Förutom äggkastande och raketskjutande mot hus och bil försökte sig angriparna även ta sig in i bostaden. "Värsta attacken hittills", säger sambon. Uppgifterna bekräftas av polis.

"SD-ledarens bostad har tidigare utsatts för flera attacker. Partiledaren har personligen också attackerats. Under en boksignering i november 2013 kastade en kvinna en tårta i ansiktet på honom på Södermalm i Stockholm",  påminner Expressen.

Edit.

Annons:
Fridaaaa
5/17/17, 10:47 AM
#1

Sölvesborg - min hemstad, eller ja listerlandet.

Anser att man aldrig har rätt att bete sig så, oavsett vad man tycker om en persons politik eller vad det nu handlar om. (försvarar ingen, gäller alla enligt mig)

Sjukt :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Hayabusa]
5/17/17, 10:50 AM
#2

Vänstervåld?

[AnimeV4]
5/17/17, 11:04 AM
#3

Och i en intervju klagar de på att han får en hög lön. Tänk hur mycket han måste lägga på skydd? Han har ju även sambo och barn som kan utsättas.

https://www.youtube.com/watch?v=NdUlpcxJud8

Jag är förövrigt väldigt trött på att det ska grillas så fort det gäller Jimmie Åkesson. Det är så fult.

kamera0710
5/17/17, 12:11 PM
#4

Naturligtvis helt oacceptabelt, vad man än anser om SD.

[Carpinus]1
5/17/17, 1:17 PM
#5

Aftonbladets ledarskribent Anders Lindberg talar om en "attack på demokratin", och att det hela är "helt oacceptabelt". Men de där attackerna på demokratin får  sin näring någonstans ifrån, och vi har hört samma urskuldande förut, vid tårtningen, Götaplatsmobben och Umeåtumultet bland annat. Det är heller inte första gången Åkessons hem angripits.

Alice Teodorescu skrev nyligen i GP om "de offentligas" ansvar för diskussionsklimatet. "Osakliga, hatiska, hånfulla och nedvärderande" kommentarer på ledarsidor och från talarstolar ger dessvärre näring åt politikens huliganer. 

(Se även tråden "Smutsig valrörelse 2018?".)

[memoirsofaclone]
5/17/17, 4:52 PM
#6

Mkt lågt att attackera någons familj. Ägg och raketer, låter som ungdomar av nåt slag. Förstår inte när folk attackerar enskilda personer såhär, precis som att nåt skulle bli bättre av det?

Annons:
[Hayabusa]
5/17/17, 5:02 PM
#7

Det finns säkert de grupperingar som hyllar & stödjer dylika attacker. Dessvärre.

[Hayabusa]
5/18/17, 10:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Lovisa Sundmans syns på händelsen:

[Carpinus]1
5/18/17, 11:04 AM
#9

Löfven till TT:

"Jag tycker det är vidrigt. Det hör inte hemma överhuvudtaget i en demokrati. Det är precis det här vi måste motarbeta. I demokratin har vi olika uppfattningar och det berättar vi för varandra, men vi förstör baske mig inte varandras hem, och ger sig på någons hem över huvud taget. "

Blekinge Läns Tidnings artiklar om fallet. (Inga uppgifter där om att grannarna också skall ha utsatts för attack.)

http://www.blt.se/karlskrona/attack-mot-jimmie-akessons-hus/

http://www.blt.se/solvesborg/hon-upplevde-en-kvall-i-ren-skrack/

http://www.blt.se/ledare/ligister-lamna-akessons-hem-i-fred/

[AnimeV4]
5/18/17, 11:15 AM
#10

#9 Ärligt talat tror jag inte att Löfven bryr sig det minsta om ett medlemmarna i ett parti han kallat nazistiskt..😃

[Carpinus]1
5/18/17, 11:28 AM
#11

#10 Det hör väl till att statsministern uttalar sig i sådana här fall - det skulle se illa ut annars. Hur mycket empati det sedan ligger bakom är det upp till var och en att försöka gradera.

[AnimeV4]
5/18/17, 11:32 AM
#12

#11 Håller med dig. Jag tycker väl mest att han inte har rätten att uttala sig så då han själv beter sig illa genom att frysa ut och snacka skit.

[Carpinus]1
5/18/17, 11:38 AM
#13

#12 Vi får hoppas att politikerna går före och tar sitt ansvar för tonen i debatten inför den kommande valrörelsen.

http://politik.ifokus.se/discussions/591c1576ce12c4655e00442b-smutsig-valrorelse-2018?discussions-1

Annons:
[AnimeV4]
5/18/17, 12:03 PM
#14

#13👍

Carmarino
5/18/17, 1:54 PM
#15

#9 Det låter som ett av Löfvéns standardsvar. Man börjar känna igen hans ordval vid det här laget. Mycket snack och lite verkstad.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

mangemani4
5/18/17, 3:38 PM
#16

en riktig vidrig idiot på TV4 gick ut på twitter och uppmanade mer attacker mot åkessons hem, att det var rätt åt honom osv. det minsta TV4 kan göra är att sparka stolpskottet och att han spärras in på hispan, för han verkar aningen obalanserad i huvudet.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Carpinus]1
5/18/17, 6:50 PM
#17

#8 Googlar man lite på personen bakom tweeten  så ser man att hon hör till den s.k. Researchgruppen ("Svenska Stasi"), så det är väl så att stormtrupperna håller på att värma upp inför valrörelsen. 

Så här skriver Expressen  om det inträffade:

"Varken polisen eller förebyggande socialsekreterare i Sölvesborg tror att attacken mot Jimmie Åkessons hus utfördes av några yngre ungdomar.

– Om det är snorungar, som man säger, och ofog, då brukar det vara fler som har råkat ut för det eller sett eller hört något. Men det kan vi inte säga att det är, säger polisens presstalesperson Ewa-Gun Westford.

Ärendet tas på stort allvar och Säpo leder polisens utredning."---

- - - - -

En liten minnesuppfriskning från 2015 om Researchgruppen. Läs gärna den artikeln på nytt, och fundera om det registret kanske kan ha kommit till användning här?

gruvel
5/19/17, 1:44 PM
#18

#17 Bra research du gjorde där om spåret som ledde till Researchgruppen! Inte oväntat.

#16   TV 4 - sfärens journalist använder alltså uttrycket "…get shot",  att Åkesson bör skjutas eftersom han anses prata strunt. Antar att detta inte kvalificerar för uppvigling men är det åsyftade sfärs mening att det var deras normala journalistiska ton,  även med tanke på familjemedlemmarna som var kvar i hemmet?

[Carpinus]1
5/19/17, 3:07 PM
#19

#18 Ja, ibland dyker någon i träsket upp vid ytan…😉

mangemani4
5/19/17, 3:47 PM
#20

#18 "get shot" var bara en utav många idiotiska saker han sa. läs allt han skrev, finns mängder med sidor. han säger att han får skylla sig själv, att mer attacker bör göras ohm mer. hård ton är väldigt milt sagt, det absolut minsta man kan säga, detta var nått långt utöver "en hård ton".

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Annons:
[Carpinus]1
5/19/17, 6:39 PM
#21

"Det finns inga kopplingar till extremistiska organisationer eller personer efter den attack som riktades mot Jimmie Åkessons hem i Sölvesborg i tisdags - något som Säkerhetspolisen vill vara tydlig med.

– I nuläget ser vi inga kopplingar till extremistmiljöer i det som skedde mot Jimmie Åkessons hus. Vi går vidare med förundersökningen och följer upp det material vi har, men det går inte att kommentera vidare, säger Karl Melin, pressekreterare på Säpo, till Aftonbladet."---

Källa TT

Känns bra att SÄPO har koll på var vänsteryttrarna håller hus…

m2studio
5/20/17, 10:12 AM
#22

Jag inte är mot SD, men hur är ni säkert att det var en attack?

Hur är ni säkert att detta har hänt överhuvudtaget?

Hur är ni säkert att detta inte är ett påhitt och inte är "Setup"?

Jag bara undrar och tycker jag att man ska tänka att ingenting är omöjligt.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Fridaaaa
5/20/17, 10:43 AM
#23

#22 Ja det har hänt och det är inget påhitt.
Och ja var riktat mot deras hem.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Carpinus]1
5/20/17, 10:48 AM
#24

#22 "Ingenting är omöjligt", men det skulle vara ganska omöjligt att låta bli att skriva på grundval av uppgifter som lämnats av Polis, SÄPO och media. Givetvis är det som vanligt  upp till var och en att ifrågasätta delar av uppgifterna eller i dess helhet. Om man utgår från att det är falska uppgifter i sin helhet från media och myndigheter riskerar man dock att halka in på den  sorts konspirationstänkande som förhoppningsvis har sett sin "bästa" tid på Politik iFokus.

JonasDuregard
5/21/17, 12:45 AM
#25

#17 "Googlar man lite på personen bakom tweeten  så ser man att hon hör till den s.k. Researchgruppen"

Vilken person? 

Det enda jag hittar är att ett antal brunare nättidningar pekar ut en sportjournalist från TV4 för att ha skrivit ett antal vedervärdiga tweets. 

Och om du verkligen googlat dig till någon som påstår att personen i fråga är medlem i Researchgruppen, varför antar du att det påståendet är sant? För som du säkert vet kan man hitta påståenden om nära nog vad som helst via google, och det är således helt oanvändbart som källa.

JonasDuregard
5/21/17, 12:53 AM
#26

#22 Polisen har bekräftat det. 

Dessutom är det ju på intet sätt oväntat att något sådant här skulle inträffa, så det verkar mycket mer långsökt att det skulle vara någon slags "false flag" eller liknande. 

Offentliga personer löper alltid en risk för sånt här och är man partiledare för ett parti som SD är risken nog högre än för de flesta. 

"Jag bara undrar och tycker jag att man ska tänka att ingenting är omöjligt."

Det betyder inte att man behöver ta hänsyn till filosofisk osäkerhet runt verklighetens natur varje gång man diskuterar en verklig händelse. 

Vill du diskutera hur man någonsin kan veta att något är sant finns det andra ställen att diskutera det.

[ludden]
5/21/17, 1:40 PM
#27

#26 "Offentliga personer löper alltid en risk för sånt här och är man partiledare för ett parti som SD är risken nog högre än för de flesta."

Ska man som politiker acceptera hot och våld? Ett angrepp mot en politiker är ett angrepp mot hela vårat öppna samhälle!

Annons:
kamera0710
5/21/17, 1:50 PM
#28

#27 Inlägget du citerar från låter för mig som ett konstaterande, inte något försvar.

[ludden]
5/21/17, 2:01 PM
#29

#28 Han skriver ju att risken är högre för SD eller hur?

Allt våld mot våra politiker måste fördömas det håller du väl med? Sen om man är röd, eller blå spelar ju ingen roll.

[Carpinus]1
5/21/17, 2:55 PM
#30

#25 Namnet står i det inlägg jag svarat (#8), och du är fri att googla på det själv för att bilda dig en egen uppfattning. Och det rör sig inte om ett napp utan åtskilliga, bland annat från hennes själv - om det duger som bevis.

JonasDuregard
5/21/17, 3:11 PM
#31

#27 "Ska man som politiker acceptera hot och våld?"

Nej, det tycker jag verkligen inte. Tycker du det?

#29 "Han skriver ju att risken är högre för SD eller hur?"

Ja, är den inte det? Kanske inte högre än alla andra offentliga personer, men säkert högre än för de flesta och gissningsvis högre än för flertalet andra partiledare. 

#30 OK, det var två olika twittrare på samma gång där (sportjournalisten är den som omtalas i #16). 

Ja Lovisa Sundman finns det en massa ryktesspridning om ser jag. Och du konstaterar ryktena som fakta märker jag, vilket är ironiskt eftersom du med andra handen förmanar de som "inte tar ansvar för diskussionsklimatet" (#5)…

[Carpinus]1
5/21/17, 4:01 PM
#32

#31 Det förekommer bara ett namn i #8 och det är henne jag avser, borde var uppenbart. Lovisa Loan Sundman presenterar sig så här på Twitter, vilket jag googlade fram: "Mjuk mot de mjuka, hård mot de hårda. Blandar stort med smått. Alltid retar det någon. Researchgruppen Guldspaden 2014 - loan.sundman.at.research.nu" 

Om du ser presentationen som "rykte" vet jag inte hur/om du tänker, och det lär knappast vara någon annan än hon själv som svarat för tweeten i #8. Några andra källor återger jag alltså inte, och jag har redan skrivit att du är fri att bilda dig din egen uppfattning om det finner på Google. Din slutsläng  faller alltså rätt platt till marken med andra ord. Hur var det nu med"debattklimatet"?

mangemani4
5/21/17, 4:26 PM
#33

vi lever ju  inte i ett demokratiskt land, utan en diktatur/demokratur, där bara 1 åsikt, där bara 1 tänk får lov att vara, så egentligen är man ju inte förvånad egentligen, att odemokratiska idioter, försöker tysta de som nu har ett annat tänk och åsikt. denna händelse är bara ett utav xxx antal bevis på att det är så(bara att kolla in diskussioner, hur media resonerar, hur "de goda" politikerna uppför sig), att allt som inte rättar sig i ledet, alla som inte har samma åsikt eller tänk, ska tystas. det går liksom inte att förneka att vi lever i en diktatur, bevisen är för många och ingen gör ju precis något för att försöka motbevisa det, utan kör på i samma stil.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

JonasDuregard
5/21/17, 4:59 PM
#34

#33 Du inser att det finns minst 100 olika åsikter vars anhängare anser att just deras åsikt är den enda som inte tillåts? Hälften av dem anser antagligen att det är de åsikter du står för som försöker tysta alla andra. 

"att allt som inte rättar sig i ledet, alla som inte har samma åsikt eller tänk, ska tystas"

Vem har sagt något sådant? Och vad menar du med "tystas"? Politisk diskussion hamnar ju ofta i starka avståndstaganden, men det betyder inte att man vill "tysta" andra och definitivt inte i att man vill att de ska attackeras i deras hem. 

"(bara att kolla in diskussioner, hur media resonerar, hur "de goda" politikerna uppför sig)"

Talar du om den överväldigande majoriteten som tydligt tagit avstånd nu, eller är en sportjournalist på TV4 den enda du betraktar som representant för etablissemanget i det här landet? Det verkar lite smalt kan jag tycka, och om alla vi andra fortsätter försvara demokratin så kan den nog överleva anfall från en enskild twitter-tyckare 🙂.

Annons:
m2studio
5/21/17, 6:57 PM
#35

Nej, jag menar inte att attacken inte har hänt, utan att det kunde vara ordnat från kanske själva gruppen som vinner om en sådan attack. D.v.s. kanske själva SD har ordnat en sådan attack och då vinner man med nyheterna om detta tycker jag. Ingenting är 100% så länge inte är bevisat eller?

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

[Hayabusa]
5/21/17, 7:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Saxat från LinkedIn:

JonasDuregard
5/21/17, 8:43 PM
#37

#36 Tack. Såg också den. 

Undrar var hon fick uppgiften att det gällde flera villor. Det har väl dementerats av polis, eller?

Dålig research där? 🙂

JonasDuregard
5/21/17, 8:48 PM
#38

#35 Det du beskriver är det jag talade om i #26. Det brukar kallas "false flag" av foliehattarna som tror att precis varenda attack utförs av de som drabbas. 

"Ingenting är 100% så länge inte är bevisat eller?"

Det är väl inte 100% efter heller om man ska vara noga. Men 99.99% är tillräckligt för att man ska kunna tala om det som ett faktum, och det är slöseri med tid att hela tiden reservera sig mot obskyra och helt obefogade misstankar som de du framför.

[Hayabusa]
5/21/17, 9:26 PM
#39

#37 Gissar att Sundman uppskattade händelsen eftersom det var just Åkesson med familj som drabbades. Hade det varit ett boende för ensamkommande hade hon kanske haft en annan åsikt? Även om det vore ett "pojkstreck"…

PS Huruvida det var ett "pojkstreck" är mig veterligen inte klarlagt. Eller om det var ett "flickstreck". "Hen-streck"? :)

m2studio
5/21/17, 9:56 PM
#40

jag hoppas att aldrig sådana händelse , händer igen och all okunskap byter plats med debut och acceptens av demokrati.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

JonasDuregard
5/21/17, 10:12 PM
#41

#39 Vad menar du med att hon uppskattade händelsen? 

Det verkar snarare som hon försöker tona ner eller relativisera den om något, men det är ju inte alls samma sak som att uppskatta den.

Annons:
[Hayabusa]
5/21/17, 10:18 PM
#42

#41 Det var en känsla jag fick när jag läste hennes flöde i Twitter. Men, visst - jag kan ha fått fel känsla. Dock är  jag övertygad om att hon inte gillar vare sig SD eller Åkesson vilket, kanske, gjorde att jag drog en förhastad slutsats.

kamera0710
5/22/17, 6:20 AM
#43

#42 Jag gillar inte heller SD eller Åkesson, men det innebär inte att det som nu skett ska accepteras.

[Hayabusa]
5/22/17, 7:52 AM
#44

#43 Nej, så klart inte. Var skriver jag att det ska accepteras? Att kasta ägg, skjuta raketer mot byggnader etc ska aldrig accepteras alldeles oavsett vad & vem som drabbas. Att Sundman närmast förlöjligar händelsen säger en hel del om henne.

kamera0710
5/22/17, 7:58 AM
#45

#44 Du skrev i #39: "Gissar att Sundman uppskattade händelsen eftersom det var just Åkesson med familj som drabbades."

Detta var anledningen till min kommentar i #43.

[Hayabusa]
5/22/17, 8:00 AM
#46

#45 Det är rätt - men det är inte detsamma som att JAG anser att händelsen ska accepteras. Med tanke på det som skrivs i Sundmans Twitterflöde så anar jag att hon (Sundman) inte direkt hade något emot händelsen.

Upp till toppen
Annons: