Annons:
Etikettjämställdhet
Läst 1562 ggr
kamera0710
2017-05-18 12:12

SD i Södertälje och pride

SD i Södertälje känner sig kränkta pga att Pridedeltagarna inte respekterar andras rättigheter:

"Hyser man respekt för andra människor behöver man inte vifta med rättigheter hit och dit. Och att ha respekt betyder också att de som deltar i manifestationer bör tänka på andra som kan ha andra åsikter."

"Vad händer då med respekten för människor som har mer strikta åsikter om kläder och beteende? En manifestation mitt i stan och mitt på dagen när familjer med barn går och handlar eller bara tar en promenad. 

Jag respekterar andras sexuella läggning, men frågan är om de respekterar min. Jag tror att en stor del av våra invånare här kan uppleva liknande känslor. Så återigen – att kräva sina rättigheter kan inte innebära en rättighet att kränka alla andra."

Själv tar jag mig mest för pannan och undrar om det kan vara SÅ farligt en enda dag om året? Och när det gäller att "vifta med rättigheter" undrar jag om hon vet att homosexualitet var sjukdomsklassat ända fram till 1979?

http://www.lt.se/opinion/debatt/sd-om-pride-i-sodertalje-krankande-att-se-halvnakna-manniskor-utan-hamningar

Annons:
[Carpinus]1
2017-05-18 13:00
#1

Synd att du utelämnar inledningen, som jag tycker är klargörande: 

"Ingen ska behöva diskrimineras på grund av sin sexuella läggning, det skulle vara helt självklart i ett demokratiskt land. Få människor väljer sin sexuella läggning. Trakasserier och diskriminering mot människor till följd av denna läggning är oacceptabelt och ska rättsligt beivras.

Människors sexuella preferenser är primärt en privat fråga och ingenting Sverigedemokraterna fäster någon vikt vid. "---

Sedan uttalar sig Beata som "vanlig kvinna och mamma", och det borde vara hennes fulla rättighet att göra så. Att hon sedan uppger att hon är gruppledare för SD ger det visserligen en partianknytning. Men å andra sidan, hade hon utelämnat det hade det säkert hennes roll uppmärksammats av någon annan.

Jag måste säga att jag såväl ställer upp såväl på inledningen av insändaren som Beatas personliga åsikter - även jag har lite svårt att se en del exhibitionistiska inslag i paraderna och människor som lyfter fram barn i första ledet för att de skall se bättre. Å andra sidan är det inga problem för mig att välja en annan väg när jag vet att paraden är på marsch, eller byta kanal när de sedvanligt välvilliga reportagen dyker upp i nyhetssändningarna.

Vi lever i ett fritt land, med demonstrationsrätt och yttrandefrihet. Det är något att vara rädd om.

kamera0710
2017-05-18 15:24
#2

Tyvärr måste man ju begränsa urvalet när man citerar ur en artikel. Men jag hoppas att den som börjar klickar på länken också läser artikeln i sin helhet, den är ju inte särskilt lång.

Sedan reagerar jag på det där med "vifta med rättigheter hit och dit", det är ju inte direkt så att HBTQ-personer fått sina rättigheter som en skänk från ovan utan efter många års kamp.

När kravet på sterilisering vid könsbyte togs bort var det bara SD som var emot, om de fortfarande har samma uppfattning får vara osagt. (KD var också länge av samma uppfattning, men ändrade sig.)

[Carpinus]1
2017-05-18 16:41
#3

#2 Du läser in något som faktiskt inte står där när du hänger upp dig på formuleringen "rättigheter hit och dit". Rättigheterna i det här fallet tolkar jag som den självpåtagna rätten att framträda hur man vill var man vill, inte någon kamp mot diskriminering.

Personligen tycker jag att ingen skall lägga sig i andras människors sexliv (så långe utövandet är förenligt med lagen), och jag är heller inte särskilt pryd. Men jag har svårt att se att det är någon mänsklig rättighet att vädra snoppen offentligt, oavsett om det görs i en parad, genom blottning på badstranden eller medelst kissande mot en husvägg  på lördag kväll på hemväg från krogen.  Det kan nog vara rätt "kinkigt" att gradera måttet av förargelseväckelse där, till skillnad från om det sker på en nudiststrand…

Och var kommer steriliseringsfrågan in i Beatas debattinlägg?

kamera0710
2017-05-18 16:50
#4

#3 Inget om sterilisering i Beatas inlägg, men ett faktum om partiets hållning i frågan om HBT-personers rättigheter (kanske var denna Beata av en annan uppfattning). 

Partikollegan Tommy Hansson på samma ort skrev följande för några år sedan:

"Homosexlobbyn och dess följe i form av ängsligt politiskt korrekta politiker och mediamänniskor bär på ett tungt ansvar med sin ensidiga glorifiering av bögeriet. De leder in unga och oerfarna människor på en väg som kan synas glättad och spännande, men som i själva verket riskerar leda till döden. Det är min måhända orealistiska förhoppning att detta på något sätt kommer till belysning mitt i allt festivalglam detta Pride-år. Och nej, kondomer är inte det supersäkra motmedlet. Det finns i själva verket bara ett sådant, och det stavas sexuell avhållsamhet".

http://expo.se/2012/sd-politiker-homosexuella-har-avloppssex_5213.html

[Carpinus]1
2017-05-18 16:57
#5

#4 "För några år sedan" var 2010 visar det sig när man kollar på länken. Och att denne Hansson tyckte så 2010 bör då innebära  att Beata 2017 skall diskvalificeras från att ifrågasätta den ensidiga respekt som proklamerats - är det vad du vill ha sagt?

Kalli
2017-05-18 19:09
#6

#3: Var det alltså folk i Prideparaden i Södertälje som visade sina könsorgan? I så fall håller jag med dig där, att ingen, oavsett läggning bör vandra omkring på allmän plats med sina könsorgan exponerade.

Annons:
[Carpinus]1
2017-05-18 19:17
#7

Om det skett i Södertälje förtäljer inte historien, jag vet inte om det tåget ännu har kommit till stånd, om man så säger. Men det finns ju en viss tradition från andra tåg, så kan det kan väl inte uteslutas.

[Carpinus]1
2017-05-18 19:21
#8

#7 Har kollat nu, och tåget avgår för sin premiärtur nu på lördag. LT skriver bland annat:

" Det finns ingen anledning att sticka under stolen med att det här inte är självklart överallt i Södertälje, med alla olika kulturer. Därför är det viktigt att vi som bor i Södertälje blir bekväma med det här och kan träffas och umgås utan att någon ska behöva känna sig udda och obekväm. (Säger en Centerpartist.)

Sverigedemokraternas vice gruppledare är dock tämligen fåordig kring nyheten.

– Jag har egentlig ingen kommentar. Men eftersom vi har demonstrationsfrihet i landet så är det upp till var och en att söka ett sådant tillstånd. Däremot kommer jag personligen kanske inte att delta, säger Tommy Hansson (SD). "---

Jag förmodar att denne Tommy Hansson är densamme som hade synpunkter 2010, och att han inte kommer att vara med i tåget förvånar väl inte direkt… 🙂

Men allvarligt talat så hoppas jag förstås att tåget får gå ostört, utan att attackeras  av vilka det än månde vara.

kamera0710
2017-05-19 05:42
#9

#5 Jag har inte diskvalificerat någon från att ha åsikter, även om jag inte delar dessa. Vi har åsiktsfrihet och den värnar jag. Men man får alltid vara beredd på mothugg.

kamera0710
2017-05-19 05:43
#10

#8 Inga SD-politiker alls kommer att delta enligt lokalblaskan nu i veckan. Artikeln om detta ligger tyvärr dock bakom en så kallad betalvägg.

[Carpinus]1
2017-05-19 07:04
#11

#10 Det är kanske som i "stora" Pride i Stockholm, att de inte är välkomna?

kamera0710
2017-05-19 07:11
#12

#11 I Södertälje är de inte portade. Kan tillägga att detta också är första pridetåget i Södertälje, apropå diskussionen i #6/#7.

[Hayabusa]
2017-05-19 08:15
Annons:
[Göstage]
2018-08-03 15:26
#14

"På fredagen anordnar RFSL en partiledardebatt i Kulturhuset i Stockholm. Samtliga partier är inbjudna att delta – förutom Sverigedemokraterna. – Vi granskar Sverigedemokraterna men vi pratar inte med dem, säger Sandra Ehne, förbundsordförande på RFSL. Under veckan pågår Europride i Stockholm och på fredagen anordnar RFSL en partiledardebatt. Inbjudna är Feministiskt Initiativ och sju riksdagspartier. Bara Sverigedemokraterna saknar inbjudan. Lars Jonsson på RFSL:s kommunikationsenhet skriver till Expressen i ett mejl att RFSL inte har skickat någon inbjudan till SD."--- 

https://www.expressen.se/nyheter/sd-inte-inbjudna-till-rfsls-partiledardebatt-/

Direktrapport i Aftonbladet:
"SD är ett homfobt parti som vi inte kommer att samarbeta med är nästa påstående. Samtliga höjer sina flaggor igen. – Jag avser inte att samarbeta med Sverigedemokraterna. Jag har respekt för den slutsats ni dragit givet vad de brukar säga, säger Ulf Kristersson. – Det är en sak att säga att man inte ska samarbeta. Men ska man gå hela vägen måste man också säga att man inte ska göra sig beroende av dem, säger Stefan Löfven. Ebba Busch Thor, KD: – Har man en politisk ryggrad kan man stå för den i alla lägen, oavsett vilket parti som röstar för eller emot det i riksdagen. Vi kommer aldrig låta SD pressa oss till att gå ifrån våra värderingar."---  

RFSL äger partiledarna - de senare måste känna sig billiga, som först accepterar att ett demokratiskt valt parti lämnas utanför, och sedan tvingas av den arrangerade intresseorganisation. diskutera de som inte fick närvara. Det är ju rena kafferepsmentaliteten!

Expressen igen:
"'– Vi granskar Sverigedemokraterna men vi pratar inte med dem, säger hon.
Men är det inte intressant att ställa deras politik emot andra partiers och höra vad de har att säga i hbtq-frågor?
_– Vi ser det som att det är två dåliga alternativ att välja mellan här. Det ena är att fortsätta stänga dem ute, det gör att de kan ha sin offerkofta på och framstå som att de står vid sidan om. Det är självklart problematiskt men vi granskar dem i till exempel valrapporten. Det andra alternativet är att släppa in dem och då bidrar vi till normaliseringen av deras politik och det tycker vi är ett värre alternativ."
_
https://www.expressen.se/nyheter/sd-inte-inbjudna-till-rfsls-partiledardebatt-/

Det finns ett tredje alternativ till "offerkofta" och "normalisering". Det kallas "walk over". SD behöver inte dra på sig någon offerkofta. De kommer att tjäna på det här utelämnandet, precis som de gjort i alla andra sammanhang de lämnats utanför, oavsett om det gällt invandringspolitik, överläggningar om gatuvåld eller att ställa upp på Pride. 

Det är så härligt så länge PK-folket inte fattar det - så tacka ni och ta emot, SD!

[VSK]
2018-08-03 16:52
#15

#14

Det skall bli väldigt spännande den här upplösningen fober hit och fober dit.

Nu försöker sossarna vinna väljare genom (förslag) införa ett tredje juridiskt kön. Enligt Koranen så finns det bara två kön, och alla som säger emot detta är islamofober. 

Fast det där har väl sossarna och de andra koll på….. Eller 🤔

Tror det är dags att damma av mina gamla 3D-glasögon och poppa lite popcorn när det väl vankas underhållning 😉

[GIKmio]
2018-08-04 07:31
#16

#15 Dom som kallar svenska tjejer för nedvärderande saker vad kallas dom för.. Då hör man inga benämningar. Men det borde  vara någon sorts  fob det också..

[VSK]
2018-08-04 07:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

#16

Nu hänger jag inte riktigt med. Måste skylla på obefintlig sömn sista månaderna samt idag huvudvärk (igen).

Menar du tex den här bilden som skall vara tagen på pride 2009? 

Att du förmodligen tänker på svennehora förstår jag, men det var just de vita medelålders männen jag tänkte på.

Nä, jag tror inte det är fobi, jag tycker mer det liknar hat.

[GIKmio]
2018-08-04 07:56
#18

#17 Jag är svensk, vit, straight och medelålders, men inte rik 😃

[VSK]
2018-08-04 08:23
#19

#18

Jag förstår exakt vad du menar, men det är skillnad på fobi och fobi. Att kalla ett litet barn som ett av alla exempel för svennehora och sedan våldta henne har inget med fobi att göra, det handlar ofta om hat och taktik. Att detta inte nämns beror på att vi har falska politiker med ond agenda. 

Som Mattias Karlsson (SD) sa så har han i flera år försökt få de andra partierna i riksdagen att agera mot våldet som sker mot svenskarna, men inget av de i 7-klövern har visat nåt intresse alls.

Sitter faktiskt just nu och lyssnar på Runar Sögaards VLOGG och han tog upp nånting som jag faktiskt aldrig hört talas om och det är att Morgan Johansson vill utrota kristendomen i det här landet. Nu trillade polletten ned varför det är så få kristna flyktingar som får uppehållstillstånd i det här landet och nu förstår jag varför GM med muslimsk påbrå knappt får några straff.

Jag har aldrig ens kunnat fantisera om detta förut, men vad ska man tro. Kolla bara hur många bilder det finns med Stefan Löfven där han poserar med våldtäktsmän mm. 

Googlade faktiskt lite snabbt om Morgan Johansson, och Runar hade rätt. 

https://www.dalademokraten.se/artikel/opinion/insandare/all-kristen-trosutovning-ar-utsatt-for-hot

Nu blev det lite off topic och hoppas det är okej för ts.

[VSK]
2018-08-04 08:23
#20

#18

Du ändrade din text medan jag svarade på den 😭

Annons:
[Stoffe.]
2018-08-04 20:42
#21

Invandrare hatar Pride.

– Det är oerhört svårt att leva öppet som hbtq-person i våra segregerade förorter. Pressen är enorm, man är rädd att bli förskjuten av sin familj, trakasserad av andra. Jag har kontakt med många som mår fruktansvärt dåligt, säger han.

https://www.dn.se/sthlm/fortrycket-mot-hbtq-personer-i-fororterna-fortfarande-stort/

[VSK]
2018-08-04 20:46
#22

#21

Är ingen nyhet, om man får säga så.

Vet inte vilken ort sändningen var i, men Lamotte hade intervjuat en kille med invandrarbakgrund som inte var så pigg på detta jippo. 

Är bara en tidsfråga innan en terrorist gör nåt hemskt.

[Göstage]
2018-08-05 10:48
#23

#14 Den moderate riksdagsledamoten Jan Ericson skäms å sina politikerkollegors vägnar efter gårdagens partiledardebatt på Pride, skriver han i sin blogg.

"Jag tar del av olika filmer och bilder från gårdagens utfrågning av partiledare i samband med Pride i Stockholm. Och jag skäms. Detta var något av det mer pinsamma jag sett.

Redan arrangemanget som sådant var ovärdigt. Samtliga partiledare bjuds in, inklusive lilla extrema FI. Däremot inte Sverigedemokraterna som är ett stort folkvalt riksdagsparti. När man i stället hånfullt placerade ut en leksakselefant (!) på scenen som symbol för SD - till publikens jubel - passerade man anständighetens gräns. Att överhuvudtaget ställa upp i en debatt där ett riksdagsparti inte får vara med, och sedan ägna delar av debatten åt att kollektivt slå mot just detta parti utan att de får chansen att försvara sig är ett demokratiskt lågvattenmärke. Det finns inga inslag alls av det vuxna politiska samtalet."---

"Jag vet själv från olika politiska utfrågningar att dessa ofta kan ta vändningar som det är omöjligt att förutse och att man som partirepresentant måste försöka anpassa sig till situationen. Det är lätt att som åskådare vara kritisk till deltagarna i efterhand, men inte lika enkelt att själv hantera en situation som denna. Men jag hade verkligen uppskattat om kloka partiledare hade gått ut i efterhand och tagit avstånd från vissa inslag i gårdagens utfrågning och arrangemang. För det var faktiskt inte rimligt. Tvärtom ytterst ovärdigt.  Jag tar starkt avstånd från extremvänsterns kidnappning av HBTQ-frågorna."

[Göstage]
2018-08-06 17:28
#24

#23 Åtminstone en av partiledarna som erkänner att det inte kändes bra:

"När moderatorn sade: "SD är ett homofobiskt parti som vi vägrar att samarbeta med" var alla snabba upp med flaggorna – utom Jan Björklund (L), Ulf Kristersson (M) och Ebba Busch Thor (KD), som sist av alla lyfte flaggan lite försiktigt. Nu säger Ebba Busch Thor att det var avsett som en protest. 

"Det var ett uttryck för att jag var besviken på RFSL:s inramning. Hade vi vetat i förväg att inramningen skulle vara på det sätt det blev på scen så hade vi tackat nej. Att inte bjuda in ett demokratiskt valt parti i Sveriges högst beslutande församling och symbolisera det med en uppblåst plastelefant gynnar inte det seriösa, demokratiska samtalet", skriver hon i ett sms till Expressen.  

Med inramningen syftar hon till "det faktum att RFSL på scen valde att utmåla ett parti som en uppblåsbar plastelefant och återkommande låta debatten handla om det parti som inte var på plats".---

  https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/jamstalldhet/busch-thors-kritik-mot-prides-debatt-hade-tackat-nej-om-vi-vetat/

[VSK]
2018-08-06 17:48
#25

Skulle vara intressant att höra hur RFSL tänkte när Pia Sundhage invigde jippot (med Anja Pärson). Pia Sundhage är ju direkt inte nån socialdemokrat. 

Gällande Ebba så låter det mest som en efterkonstruktion med protesten och detta skulle då bero på det ramaskri det blivit i sociala medier, enligt mig. På vilket sätt skulle det vara en protest med flaggan begriper inte jag. Det de handlar om är avsaknad av ryggrad. 

Som partiledare så måste man kunna agera snabbt och korrekt. Så mao så failade alla 8.

Aasi1
2018-08-07 00:35
#26

Hade någon av dem 8 haft någon ryggrad så hade de sagt något där och då. Moderaterna förlorade nästan mest på att med handling inte kunna visa något prov på att vara den vuxna i rummet.

kamera0710
2018-08-07 05:40
#27

Kan hålla med om att det är bättre att  ta debatten med SD i HBT-frågan. Var partiet egentligen står har ju svajat en del genom åren. Och genom en debatt borde det väl gå att räta ut frågetecknen.

Annons:
[Hayabusa]
2018-08-07 09:00
#28

Är det ingen som tar debatten om var Islam står i HBTQ-frågan?

[VSK]
2018-08-07 09:06
#29

#28

Har försökt på social media med MP:are men de backar.

[Göstage]
2018-08-07 09:06
#30

#28 På Politik iFokus tar vi den debatten, men det är ju vi det…😉

[Hayabusa]
2018-08-07 09:07
#31

#29 För stor "utmaning"?

[Göstage]
2018-08-07 09:13
#32

#31 Ja, den debatten är nog övermäktig för samhället att ta…

[VSK]
2018-08-07 09:23
#33

#31

Ja, det går ju inte att argumentera emot fakta, utan det blir som vanligt att man får en massa glåpord och annat kastat mot mig. Själv så är jag mest nyfiken på hur folk kan påstå saker utan att backa upp det, men då kommer de personliga angreppen.

Läste nånstans att Alexander Bard inte var välkommen på Pride 2018. Nån som kanske kan bekräfta eller dementera detta. likaså så har jag läst om flera som tror att Pride nu nåt sin kulmen av rasism, antidemokrati och galenskap, och kommer så sakteliga återgå till det de var ämnat för.

[VSK]
2018-08-07 10:13
#34

Är det inte på tiden att alla moskéer i Sverige också HBTQ certifieras?

Annons:
[Hayabusa]
2018-08-07 10:40
#35

Här är två som tydligen inte vill gå med i något Pridetåg…

[VSK]
2018-08-07 10:59
#36

#35

Nu blev jag oerhört krängt att Steffo och Jenny inte vill det 😡

😉

[Hayabusa]
2018-08-07 11:03
#37

#36 Skakande.. :)

[VSK]
2018-08-07 11:12
#38

😃

[Göstage]
2018-08-09 18:10
#39

"Efter RFSL:s hån vägrar SD-ledaren Jimmie Åkesson att delta i nästa veckas HBTQ-debatt i Göteborg."---

"Expressen kunde tidigare i dag berätta att West Pride nekat Sverigedemokraterna en utställningsplats under festivalen. Jimmie Åkessons stabschef Mikael Eriksson förklarar beslutet att inte delta på partiledardebatten som arrangeras av West Pride. – Varför skulle Jimmie Åkesson medverka när partiet i övrigt inte är välkommet? Om SD hade fått medverka på samma villkor som alla andra, hade man i alla fall kunnat ta en ny diskussion. Men arrangörerna har varit väldigt tydliga med att Pride inte är ett evenemang för alla."---

"– Pride har blivit radikalvänster och lyckligtvis är det långt ifrån alla hbt-personer som identifierar sig med denna rörelse. Den tidigare V-toppen Tasso Stafilidis hävdar i dag att det i själva verket är Göteborgs Kulturkalas och inte West Pride som arrangerar valdebatten. Vid sidan av uppdraget som ordförande för West Pride är han nämligen också verksamhetsansvarig för Göteborgs Kulturkalas."---

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/efter-pridehanet-jimmie-akesson-vagrar-delta/

Med andra ord nekar Stafilidis som West Prides ordförande SD att ställa ut, men bjuder  som verksamhetsansvarig för kulturkalaset in Åkesson att medverka i debatten. Är det sådant som kallas att sitta på två stolar? (Eller två elefanter kanske.)

[Göstage]
2018-08-10 08:01
#40

Helsingborgs Dagblad (betalspärr): "Politiska partier och organisationer kommer inte att få visa upp logotyper och banderoller under årets Prideparad. Nu meddelar representanter från Socialdemokraterna och Liberalerna att de bojkottar tåget."---

https://www.hd.se/2018-08-09/politiker-hoppar-av-prideparaden-i-protest-mot-partiforbudet

kamera0710
2018-08-10 08:08
#41

#35 Jag hajar, vi behöver lite "titta vad dom gjorde då".

Annons:
[Hayabusa]
2018-08-10 08:57
#42

#41 Inte alls…det handlar om att ge & ta.

Carmarino
2018-08-10 10:53
#43

#40 Klart att de inte vill gå med i paraden för att visa sitt stöd. De vill bara göra reklam för sig själva och sitt parti, så att de kan säga "se så toleranta vi är".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-08-10 11:12
#44

#43 Precis! Hur kul är det att vara tolerant om man inte får skylta med det?

Och från HBTQ-rörelsen anar man ju för övrigt ett mönster: i Stockholm bjöds sjuklövern (plus Fi) in och avkrävdes total trohet i paneldebatten, i nästa evenemang tar man ifrån partierna deras identitet. Och att det inte är någon tillfällighet utan att det finns krafter som vill anonymisera sympatisörer (utan att mista deras bidrag givetvis!) framgick bland annat av en debattartikel i Aftonbladet under Stockholm Pride.  Där kunde man bland annat läsa:

"Jag finner det svårt att motivera en Pridefestival där företagsloggor och cis-straighta ges utrymme, där det firas innan kampen är vunnen och alla kan få vara med."---

"Ta inga fångar - allt eller inget!" således.

Upp till toppen
Annons: