Annons:
Etikettlivskvalitet
Läst 1261 ggr
[Carpinus]1
5/26/17, 8:50 AM

Ett sammansvetsat land?

Trots vad många upplever som en ökad polarisering i vårt land är den sociala sammanhållningen oförminskat stor - åtminstone om man skall gå efter vad en sammanställning av de senaste tre årens undersökningar från SOM-instutetet visar.

SVT Nyheter skriver:  "När det gäller samhörigheten med andra grupper än den egna känner människor störst samhörighet med de som har en helt annan utbildning. Men många känner också relativt stor samhörighet med de som har helt andra politiska åsikter, en helt annan ekonomi eller annan sexuell läggning. Minst samhörighet känner svenskarna med de som har en annan etnisk bakgrund, annan livsstil och de med annan religion."---

  https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sverige-ett-sammansvetsat-land

Stämmer det med din uppfattning?

Annons:
[Hayabusa]
5/26/17, 9:48 AM
#1

Kort sagt: Nej

Min uppfattning är att dialogen i landet Sverige är oerhört motsägelsefull. I ena stunden ska vi känna gemenskap & samhörighet, men inte för mycket för då blir det exkluderande nationalism. I vissa stunder ska det viftas med flaggor och "alla är svenskar" men ibland är det verkligen inte på sin plats (du vite medelåldersman född i Sverige - fy!). Ingen är svensk - alla är svenskar. Det finns ingen svensk kultur men den som finns är importerad (jaha..? Finns den eller finns den inte?).

Jag upplever absolut gemenskap & sammanhållning men faktum är att det finns en hel del grupperingar som skulle peka finger på den.

[Carpinus]1
5/26/17, 10:22 AM
#2

#1 Javisst, det är ett mångfacetterat ämne! Sedan är det förstås svårt att svara ja eller nej på min fråga med underlag av en tidningsartikel. Där står det ju inte hur frågan framfördes, eller hur man mäter graden av sammanhållning.

Här finns mer kött på benen för den intresserade (pdf).

Tjeja
5/26/17, 7:33 PM
#3

#0 tycker det låter som att de har sammanfattat folks attityder ganska bra.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

lordgortor
5/27/17, 10:17 PM
#4

#0 Sammanhållningen finns mellan vänner,bekanta släkten och inom familjen. I övrigt mycket tveksamt. En bekant sade för några år sedan: att om jag ser någon i en vak i isen drar jag upp vederbörande, men inte om det skulle vara så att det är ett statsråd, jag skulle inte trampa vederbörande på fingrarna men rädda sig får den göra själv. Samma sak om det gäller någon i en brinnande bil eller liknande situation.

Upp till toppen
Annons: