Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 7174 ggr
[Carpinus]1
5/30/17, 9:24 AM

Studenten, flaggan och den korrekta nationalismen

I Ljungby förekom det tidigare att studenter av utländsk härkomst viftade med flaggor från sitt eller sina föräldrars hemland i samband med utspringet, och rektorn såg det som "ett trevligt inslag i avslutningen", förklarade han för DN.  Men så hände något för två år sedan - plötsligt dök det upp svenska flaggor på avslutningen, något som skolledningen upplevde som en provokation och en kränkning av de utlandsbördiga eleverna, så man beslöt att förbjuda elevernas flaggviftning  på examensdagen. "Skolan flaggar den svenska flaggan som vanligt", förklarade rektorn. (Kanske bara en tidsfråga innan lämpligheten i det också ifrågasätts?) 

På Expressen kultur idag uppmärksammar Nelin Pekgul de allt mer frekvent förekommande  flaggorna från andra nationer vid studentexamen, och hon upplever att det finns ett obehagligt nationalistiskt inslag i det. Pekgul skriver bland annat:
"Flaggorna utrycker någonting annat än att man är stolt över att ha rötterna i en annan kultur. De demonstrerar ett avståndstagande från Sverige. Bakom de flagginsvepta ungdomarna står föräldrar och släktingar som stolt kan visa upp att barnen har ärvt deras hemlängtan."---

"Här växer alltså en nationalism som kan vara svår för unga människor att stå emot. Om du inte anammar det nationalistiska språkbruket utesluts du ur gemenskapen. Det är inte bara bland unga kurder som sådan nationalism odlas utan i flera andra folkgrupper också. Dessutom är det ofrånkomligt att ett allt för starkt upphöjande av det egna folket innebär ett förakt för andra folk, det vill säga rasism. Det paradoxala är att dessa unga nationalister är starkt kritiska mot Sverigedemokraterna och deras nationalism och rasism – utan att se några paralleller. Ett starkt engagemang för det egna samhället eller den egna kulturen är inte fel, men det är inte bra när det slår över i nationalism."---

"När en elev tar studenten i en svensk gymnasieskola så är naturligtvis familjen särskilt stolt över den elevens studieframgångar och att deras familjemedlem är på väg att bli vuxen. Som samhälle har vi samtidigt skäl att vara stolta över att ha utbildat ännu en årskull med de medel som vi alla har bidragit till med våra skatter. Detta bör vi fira tillsammans med en symbol för vårt gemensamma samhälle, den svenska flaggan."---

http://www.expressen.se/kultur/ide/hissa-svenska-flaggan-pa-studenten/

Annons:
Farwuq
5/30/17, 9:54 AM
#1

Det betyder tydligen att de unga här nere, inte får vifta med den röd/gula flaggan.
🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Sommarek
5/30/17, 11:08 AM
#2

Väldigt vad alla andra har tolkningsföreträde på vad folk menar med sina gester. "Svenska" män vet minsann exakt varför muslimska flickor bär slöja (helst utan att bry sig om att fråga, för det "vet minsann bara"), och folk som viftar med en annan flagga än den blågula gitter inte Sverige - enligt andra.

Suck.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Carpinus]1
5/30/17, 11:54 AM
#3

#2 För att inte tala om tolkningsföreträdet för den som ser en kränkning i att vifta med den svenska flaggan på  examensdagen (men ett "trevligt inslag" om flaggan representerar ett annat land).

tk1971
5/30/17, 1:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Och såhär ser det ut hos oss. Två flaggor, två personer av olika nationaliteter i fredlig samexistens inom samma väggar. Men det är förstås också fel?

[Carpinus]1
5/30/17, 1:26 PM
#5

#4 Ser trevligt ut!

lordgortor
5/31/17, 7:30 PM
#6

Jag bor numera i Skåneland och när jag undantagsvis flaggar blir det den rödgula.

Annons:
Farwuq
6/1/17, 9:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

När jag hissar flaggan på min stuga är alltid den skånska flaggan,
jag är hellre "flagglös" än jag hissar den svenska.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

tk1971
6/1/17, 9:27 AM
#8

#7: varför då?

Farwuq
6/1/17, 9:51 AM
#9

Jag hissar flaggan p.g.a. min skånska identitet; mycket enkelt och naturligt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Hayabusa]
6/1/17, 5:34 PM
#10

#7 Grannt så det förslår 👍

Farwuq
6/1/17, 8:11 PM
#11

Ja, var för i jösse namn skulle jag hissa den svenska?
Den har ett negativt symbolvärde här ner i djupa södern.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Hayabusa]
6/1/17, 8:20 PM
#12

#11 Så är det. På Bjäre är den betydligt vanligare än den svenska.

tk1971
6/1/17, 9:45 PM
#13

#11: kanske för att du bor inom Sveriges gränser? Det brukar ju vanligtvis vara ett skäl så gott som något…

Annons:
[Hayabusa]
6/1/17, 10:05 PM
#14

Skåne annekterades av Sverige 1658

[Hayabusa]
6/1/17, 10:09 PM
#15

På måndag finns det anledning att hissa Dannebrogen :)

tk1971
6/1/17, 10:10 PM
#16

Äh. Ska man gå tillräckligt långt tillbaka har varje bit av jorden vid upprepade tillfällen tagits över av nån som inte var där förut.

[Hayabusa]
6/1/17, 10:18 PM
#17

Så klart, men då är ju ingen flagga eller nation av betydelse.  Det kan inte vara helt fel att värna om det som en gång var. Vårt kulturella ursprung i någorlunda närstående tid.

[Hayabusa]
6/1/17, 10:22 PM
#18

Att tillhöra ett sammanhang, att ha någon form av identitet och tillhöra en gemenskap i vardagen. Vill påstå att det är en grundläggande del för de allra flesta.

Farwuq
6/2/17, 6:41 AM
#19

Jag hoppas de flaggar norskt i Bohuslän.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Carpinus]1
6/2/17, 6:49 AM
#20

Känns som om det blev en skånsknationalistisk diskussion av tråden. Lobbyarbetet är förvånansvärt intensivt för ett så litet forum, men väl bekomme!👋

Annons:
Farwuq
6/2/17, 7:05 AM
#21

👍❤️

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Hayabusa]
6/2/17, 8:07 AM
#22

#20 Det är sant, men principiellt berör det trådens ämne.

[Carpinus]1
6/2/17, 8:07 AM
#23

Flagga eller ej - en del uppmanas att inte vara med i firandet överhuvudtaget.

http://www.expressen.se/gt/predikantens-hot-mot-muslimska-studentfirare/

[Hayabusa]
6/2/17, 8:34 AM
#24

Komplett galet.

Carmarino
6/2/17, 10:08 AM
#25

#20 Synd att det bara är Edvard Persson som sjunger på skånska. De andra snapphanarna verkar vara svenskar. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
6/2/17, 10:22 AM
#26

#7 Det där är ju den finlandssvenska flaggan! 🙂

I Österbotten ser man den ofta.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
6/2/17, 10:44 AM
#27

#26 Färgerna är desamma, men proportionerna skiljer.

"Den finlandssvenska flaggan, en röd flagga med gult kors, används i en del kretsar för att representera det finlandssvenska. Husbondsvimpeln med samma färger,[1] som påvisar att man är svenskspråkig, är desto vanligare och kan ses i många flaggstänger i trakter där det bor finlandssvenskar, speciellt på landsbygden. Flaggan har andra proportioner än den snarlika skånska flaggan."

Saxat från Wikipedia

Annons:
lordgortor
6/2/17, 4:00 PM
#28

När jag bodde och verkade i Skottland fanns det inte någon Union Jack på fastigheten, däremot skotska flaggor.

[Carpinus]1
6/2/17, 4:16 PM
#29

Studentfirande i Göteborg just nu:

"Kaos har utbrutit i samband med studentfirande på Avenyn i Göteborg. Polisen har utsatts för attacker med både flaskor och smällare. 

– Polis på plats behöver hjälp, vi har skickat dit mer folk, säger polisens presstalesman Hans Lippens. 

I samband med oroligheterna har Götaplatsen utrymts och en flicka är skadad, uppger polisen. Enligt GT:s utsände är ett 30-tal poliser på platsen."--- 

http://www.expressen.se/gt/just-nu-attack-mot-polisen-stort-padrag/

"För vi har tagit studenten - fy fan vad vi är bra!" 🤪

lordgortor
6/2/17, 4:19 PM
#30

#29 Välkommen till vodkabältet. Tagit studenten? Den "examen" finns inte längre.

[Hayabusa]
6/2/17, 10:02 PM
#31

DN:s Kristina Lindquist - Sverige inte förtjänar att firas på nationaldagen

[Thiah]
6/3/17, 5:58 PM
#32

#26 den har​ jag aldrig sett här i södra Finland. Man lär sig nått nytt varje dag :)

mangemani4
6/3/17, 7:52 PM
#33

hur vore det att helt enkelt bara skita i dessa förvirrade typer som blir kränkta utav ingenting och ser rasism i allt. vifta med svenska flaggan, sjung den riktiga versionen utav nationalsången högt och stolt, ha era åsikter, kritisera det ni tycker är dåligt med mera. ni kan ju inte låta några idioter som inte ens vet vad rasism är styra era val och liv, tysta ned era val och åsikter med 1 enda ord som i 99% utav fallen som det används i, inte ens stämmer.

världen cirkulerar inte kring dem, det är de som cirkulerar kring världen, har de problem med något, så är det inte världen som ska ändra sig för att passa dem, det är de som ska fixa sina problem eller gilla läget.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

lordgortor
6/4/17, 12:17 AM
#34

#33 Flaggviftning är till för de förvirrade, nationalsånger likaså. Kritik, framförallt riktad mot "överheten" är av godo.

Annons:
mangemani4
6/4/17, 12:32 AM
#35

det är bara din åsikt och den har du all rätt att ha, inte för jag förstår hur tex folk på hockey eller fotbollsmatcher är förvirrade, men ändå;).

vill man visa upp den svenska flaggan och sjunga nationalsången så är det bara att göra det, kränkta människor får då göra något åt sina problem, för problem har man, så det bara stänker om det, om man tar illa upp eller blir kränkt utav något utav detta. kritik kan man rikta mot vad man vill om man så vill, sen är det bara att skita i idioterna som bara måste gnälla över det som är jobbigt för deras öron att höra. hur enkelt som helst. finns inga rätt eller fel åsikter, det är bara vänster folk som inbillar sig det.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

lordgortor
6/4/17, 10:51 AM
#36

#35 Hurra, ishockey och fotboll. Fyrverkerier, våld och fylla. En riktig folkfest för de förvirrade. Jobbigt är det inte att höra nationalsånger bara lite pinsamt. Vänsterfolket är inte bättre med sina löjliga sånger och slagord.

[Carpinus]1
6/5/17, 12:02 PM
#37

"I dagarna har jag irriterat mig över att många gymnasiestudenter har burit andra flaggor än den svenska, något jag också gjorde när jag tog studenten. Det är fel. Sverige har betalat för dessa utbildningar och det är den svenska flaggan vi ska bära med stolthet.

Något annat jag har blivit trött på är den omvända rasismen, att man ser ned på etniska svenskar, på den svenska kulturen och på de svenska traditionerna. Det är ju tragiskt, hur kan man bo i ett land man inte vill vara i? Hur kan man dessutom kräva att landets befolkning ska anpassa sig efter de nyanländas traditioner? Det är ju absurt."---

 Aday Bethkinne på Expressen debatt

http://www.expressen.se/debatt/endast-har-i-sverige-har-vi-funnit-frid/

I mångt och mycket har vi väl oss själva att skylla. Om vi inte själva är stolta över våra traditioner, varför skall nyanlända intressera sig för dem? Kanske tror man att svenskarna skäms för sina traditioner och gärna ser dem avvecklade?

http://politik.ifokus.se/discussions/5534bdf88e0e742fd3000a23-kulturarvsfornekelsen-det-svenskaste-som-finns

http://politik.ifokus.se/discussions/55be223dce12c47769002f9f-stormakt-byggd-pa-sjalvhat

Carmarino
6/5/17, 12:09 PM
#38

#37 Märkligt, vi har hela tiden fått tutat i oss att det absolut inte finns någon "omvänd rasism". Hur kan Aday Bethkinne då skriva att han blivit trött på något som inte ens finns?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
6/6/17, 4:02 AM
#39

#38 Allt fler talar om den, och det är invandrare som försöker uppmärksamma oss på att den finns. Som statsvetaren Avni Dervishi på SVT Opinion idag:

"En del av oss med nysvensk bakgrund har varnat i åratal för att det frodas ömsesidig rasism i en del förorter – en rasism som nu har blivit näring för våldsbejakande islamism.

Inte sällan har våra röster tystats ner och vi har även blivit hotade av islamister.

Det finns ett stort förakt mot vårt liberala samhälle bland en del människor med rötter i andra länder och vi kan inte vara tysta om det. "---

Carmarino
6/6/17, 10:40 AM
#40

#39 Ja, det måste nog vara nysvenskarna som gör det. Om etniska svenskar säger något så får vi bara höra att "så får man inte säga, det finns ingen omvänd rasism".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

lordgortor
6/6/17, 11:06 AM
#41

Frågan bör ställas: Vad är "svensk kultur". Jag för min del anser att den (om den finns) är ett resultat av tyskt, danskt och franskt inflytande under några hundra år. Numera verkar det som amerikanskt inflytande gör sig mer och mer betydande. Finns förresten amerikansk (Usa avses) kultur? Säg bara inte att rap,hiphop och andra nya företeelser är kultur, dessa är mer att likna vid något som katten har hittat i parken.

Annons:
Petunia
6/9/17, 9:50 AM
#42

Att svenska flaggan kan verka provocerande på invandrare påminner om Svenska kyrkans utspel nyligen : Att bära kors i en kedja om halsen kan uppfattas provokativt av dem med anna religion och bör därför undvikas.

[Carpinus]1
6/9/17, 10:07 AM
#43

JO har nyligen riktat kritik mot rektorn på Söndrumskolan i Halmstad, som förbjöd eleverna på skolan att använda svenska flaggan med motivering att det kunde kränka vissa elever och utgöra hets mot folkgrupp.

JO säger att rektorns handlande inte är förenlig med elevernas grundlagsenliga yttrandefrihet.

http://www.dagensjuridik.se/2017/04/skola-forbjod-svenska-flaggan-kunde-vara-krankande-eller-innebara-hets-mot-folkgrupp

lordgortor
6/9/17, 10:47 AM
#44

Det betyder att denne rektor är en idiot. Lösningen är att förbjuda allt flaggviftande.

Carmarino
6/9/17, 11:13 AM
#45

Hur kan det vara kränkande att flagga med svenska flaggan i Sverige?

Tänk tanken att någon skulle förbjuda viftande av amerikanska flaggan i Amerika, för att det kunde kränka någon. Den personen hade blivit antingen utskrattad eller inburad.

Tror inte det finns något annat land i världen som anser det kränkande att flagga med sin egen flagga i det egna landet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Farwuq
6/9/17, 1:15 PM
#46

🥵

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

mangemani4
6/9/17, 3:49 PM
#47

är det någon som har sett south park avsnittet där julen skulle ändras så att den inte kränkte någon? vilket förstörde julen helt och hållet och resulterade i någon extremt konstig smörja. likheten kan dras till hur sverige nu är, och ni kommer nog även ihåg slutscenen på avsnittet, "you guys ruined christmas" och ett vilt slagsmål uppstod, den liknelsen kan vi nog också få se i framtiden.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

fatcat
6/9/17, 4:53 PM
#48

#47 Håller delvis med, varför "PK-märka" och anpassa äldre traditioner för det multikulturella samhället? Den svenska kulturidentiteten känns som något tankeexperiment där den som kan sudda ut identiteten så mycket som möjligt vinner. Det som bland annat försvarsmakten haft som mål att skydda (svenska kulturen) är redan under avveckling. Vi har idealister och populister bland journalister och politiker som man tillsammans kan kalla "globalister". Folk som vill sudda ut gränserna och att vi alla är världsmedborgare påminner väldigt mycket om det kommunistiska.  Eller så kan man ju faktiskt värna traditioner och istället för att ändra på dem så måste ju inte alla vara med. Andra kulturer har ju sina egna traditioner vilket jag själv respekterar och gärna ibland deltar i.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
lordgortor
6/11/17, 1:17 PM
#49

Det är inte kränkande att vifta med flaggor(av vilket slag som helst), det är bara löjeväckande.

m2studio
6/11/17, 2:04 PM
#50

#0 av: Carpinus

Mitt kommentar riktas enbart mot dig och dem andra som tänker som du.

Ni underskattas andra människorna förståelse förmågan och försöker att manipulera andra med hjälp av vissa ord så som Simboll, Svensk, Svensk Flagga,  Nationalism, Sverige skolor, Svensk utbildningar, Svenskavslutning och mm.

Självklart dem ungdomar använder sina föräldrars hemlands flaggor under sådana dagar,

Varför?

Jo, för att du och folk som du:

1 -  Inte känner dem som Svenskar

2 - Kallar dem invandrare även de som föds här i Sverige

3 - Mobbar dem som otillräckligt människor jämfört med Europiska folket

4 - Kallar dem Muslim, Terrorist, invandrare och mm hela tiden

5 - Svensk Medborgarskapet ger inte de, namnet Svensk 

6 - Ifrågasätta dem om de pratar sina modersmål i kollektivet

7 - kallar dem alla brottslingar så fort en osvensk man gör något fel

8 - Deras kultur är opassande här i Sverige

9 - Medvetet och omedvetet placera dem på förorterna och kallar deras området för farliga område 

10 - och massa andra frågor som Hijab, klädstil, utseende, jobb, utbildning, farliga och mm.

Jag själv kanske inte gillar Hijab eller något liknande heller, men när man trycker människorna under flera olika pressar då händer detta att dem liksom bor i Sverige, har Svenskpass men inte känner sig Svenskt. Tyvärr detta inte är deras fel heller.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

[Carpinus]1
6/11/17, 2:15 PM
#51

#50 Tänkte först låta saken bero, men vid närmare eftertanke så tänker jag inte ta detta. eftersom det inte är första gången du kommer med denna typ av personligt adresserat påhopp.

Nu begär jag att du med länkar eller på annat sätt styrker mitt agerande enligt nedan:

1 Var har jag sagt att invandrade svenska medborgare skulle vara något annat än svenskar? (Den som inte har svenskt medborgarskap är formellt inte svensk.)

2 - Var kallar jag människor födda i Sverige för invandrare?

3 - Var mobbar jag någon utomeuropeisk person?  

4 - Ja, jag har kallat muslimer för muslimer, terrorister för terrorister, invandrare för invandrare och svenskar för svenskar i de fall det är relevant. Jag har nyligen öppnat en tråd där jag anför att bombmännen (svenska) i Göteborg är terrorister, vilket inte åklagaren eller Cantwell på Aftonbladet gör. 

5.Punkt 5 får du förtydliga, men jag hänvisar t.v.  till punkt 1.

6. Fullt möjligt att jag vid något tillfälle i något av de tusentals inlägg jag gjort mig skyldig till ifrågasatt att några pratat sitt modersmål för att hålla andra utanför. Men i så fall får du precisera var.

7 Jag kallar brottslingar för brottslingar, ja.  Oavsett nationalitet. Dessutom har jag efterlyst statistik som visar brottslingars nationalitet. Det är det fler som gör - t.o.m. Dagens Nyheters ledarsida ställer numera det kravet.  

8 Jag har inte generellt dömt ut någon kultur. Däremot är jag kritisk mot  det rutinmässiga föraktet för vår egen kultur. Det kommer jag att fortsätta med. 

9 - Det är inte jag som har placerat människor i förorter, och det är inte jag som döpt platserna till utanförskapsområden. 

10 - Ja, jag är kritisk mot hijab i vissa sammanhang (om någon krävde att få ha knätofs på jobbet skullle jag även ifrågasätta det), klädstil i övrigt nej, utseende nej. Vad gäller utbildning så har jag, liksom andra, ifrågasatt uppgifter om att många nyanlända är högutbildade. Jag hänvisar till diskussioner i trådar som påvisat att så inte är fallet generellt. Farliga? Ja, vissa människor är farliga, oavsett var de kommer ifrån. Just nu är vissa farligare än andra: lastbilskapare, självmordsbombare, bombmännen i Göteborg är några exempel.

Nu ser jag fram emot att du preciserar dina anklagelser och styrker dem med inläggslänkar. 

Till sist ber jag att få hänvisa till trådarna

http://politik.ifokus.se/discussions/56a0cbcc8e0e745ae9001279-personangrepp?stickies-1

http://politik.ifokus.se/discussions/54dc54908e0e741cea00000a-regler-politik-ifokus?stickies-1

Jag tror inte de trådarna inte finns där utan anledning.

[Carpinus]1
6/18/17, 8:44 AM
#52

#50 

m2studio, min kommentar riktas enbart till dig.

Nu har du haft en vecka på dig att konkretisera dina anklagelser. Vad har du kommit fram till?

lordgortor
6/21/17, 8:35 PM
#53

#50 Struntprat.

[Carpinus]1
7/16/17, 2:52 PM
#54

Är som den uppsvensk jag är lite betryckt över att ingen uppmärksammat att idag är det den skånska flaggans dag, för 50:e året.

Dagen till ära besvarade jag Sydsvenskans Skånequiz och fick, min själ, alla rätt!Kan man bli honorärmedborgare på det?

https://www.sydsvenskan.se/2017-07-16/hurra-hurra-for-flaggans-dag-men-hur-val-kanner-du-ditt-skane

Carmarino
7/16/17, 2:57 PM
#55

#54 Jo men visst har jag uppmärksammat det! GladDär kan man även se vår vackra flagga.

Har också gjort quizzen, men måste skamset erkänna att jag valde fel på fråga 6. Tyckte det rätta svaret var alldeles för uppenbart för att vara rätt, så därför valde jag fel. ☺️


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Carpinus]1
7/16/17, 3:19 PM
#56

Grattis! Ja, på högtidsdagen förstås - inte till missen på quizen! 😉

Carmarino
7/16/17, 3:21 PM
#57

Tack. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
7/16/17, 4:54 PM
#58

#54 Så klart har Skånska Flaggans dag uppmärksammats hos mig 👍

Farwuq
7/18/17, 8:45 AM
#59

Klart jag uppmärksammade dagen.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Carpinus]1
7/18/17, 9:00 AM
#60

Ser där ja, nu kan jag andas ut! 🥵

[Carpinus]1
9/26/17, 10:00 AM
#61

De rödgröna i Skåne vill att den skånska flaggan skall bli officiell, och har föreslagit detta i regionfullmäktige.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/rodgrona-vill-gora-skanska-flaggan-officiell

[Hayabusa]
9/26/17, 10:07 AM
#62

#61 En synnerligen god idé (enligt min mening) 👍

Annons:
Farwuq
9/27/17, 12:02 PM
#63

Riksheraldikern är av annan åsikt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Hayabusa]
9/27/17, 3:24 PM
#64

Lär aldrig hända att den skånska flaggan får officiell status.

Farwuq
9/28/17, 4:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Nä… det tror inte jag heller.
För sedan kommer jämtarna med sin o.s.v.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Carmarino
9/28/17, 4:55 PM
#66

#65 Konstiga proportionen på den flaggan. Är du säker på att det är den skånska? 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Farwuq
9/28/17, 5:01 PM
#67

Ja, man ändrade den för några år sedan; den är mer lik den danska numera.
Men eftersom den inte är officiell så gör det ju det samma…
🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Carpinus]1
10/31/17, 11:03 AM
#68

#51 m2studio ser att du återkommit till sajten, så jag får väl passa på att aktualisera mina frågor från i juni då…

m2studio
10/31/17, 11:21 AM
#69

#68 av: Carpinus var så god. jag aldrig varit borta utan att föredra inte skriva mycket p.g.a. att andra kan missförstår mig, eftersom jag inte Svenska som er och ibland blir väldigt krångligt för mig och inte hitta rätt ord, Annas jag står i tjänst.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Annons:
[Carpinus]1
10/31/17, 11:39 AM
#70

#69 Du var väldigt talför i #50

Skall jag ta ditt svar nu som en ursäkt?

m2studio
10/31/17, 4:09 PM
#71

Angående vad ? Jag gärna ber om ursäkt om jag säger något fel, men gärna berätta vad sa jag som du vill förlåta mig.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

[Carpinus]1
10/31/17, 4:39 PM
#72

#71 Om du mot förmodan missat det så finns frågorna i inlägg #51. Du anklagade mig på en rad punkter, om vilket jag vill ha underlag.

m2studio
10/31/17, 4:47 PM
#73

Jag går genom hela tråden och vad jag skrev o då återkomma med svar. Tack

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

m2studio
10/31/17, 5:03 PM
#74

Nu förstår jag varför du är så sur på mig, för att jag skrev lång rader i # 50 och skrev så här : "du och folk som du" och i nästa PM du kopierade mina påstående och vill ha bevis att SPECIELL du har gjort det?!

ok, nej,  jag måste besvara dig så här att när du kopiera en påstående från media som i stort sett är din still och du brukar göra det och i en del av dem som finna här på iFokus du bara förmedlar nyheten eller "artikeln" då tolkar man att du förespråkar denna artikel eller nyheten och då man behöver ej något specifik bevis från just dig, då man hamnar i samma "listan" med vad alla som förespråkar syftet av nyheten/artikeln och deras agerande i samhälle, annans menade jag inte att speciell du har gjort detta, fast igen, när du bara kopiera deras påstående/artikel/nyheter då betyder att du delar deras ide och filosofi angående denna ämnen. Annans det var inte menat illa och du ska inte ta den personligt utan när man diskutera ibland tillfaller sådana i text för att man vill bemärkta dem som orsakar sådana beteende och igen ingen menat illa om dig.

Ska jag förklara mera eller du är nöjd?

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

[Carpinus]1
10/31/17, 5:14 PM
#75

#74 Skriver du "Mitt kommentar riktas enbart mot dig och dem andra som tänker som du" så är adressaten glasklar, oavsett om du kanske har vissa problem att formulera dig i övrigt. Det är allvarliga anklagelser du radar upp, och jag tar inte lätt på dem, skall du veta.

Då går det inte att veckla in sig i en massa upprepade undanflykter av typen "Annans det var inte menat illa och du ska inte ta den personligt utan när man diskutera ibland tillfaller sådana i text för att man vill bemärkta dem som orsakar sådana beteende och igen ingen menat illa om dig."

Kommer du med anklagelser så stå då för dem och styrk dem i varje punkt eller tig i församlingen. Skall du vara här så är du det på samma villkor som gäller oss alla, och jag lade i tidigare inlägg in länkar till reglerna för forumet, som jag förmodar fortfarande gäller. Läs dem!

m2studio
10/31/17, 5:38 PM
#76

Fortfarande samma svar, Mitt kommentar riktas enbart mot dig och dem andra som tänker som du" är liknande "du och folk som du" . Men om du vill leka ordlek jag har verkan tid eller lust. Men jag skriver att om du inte har gjort som jag "anklagat folket" som gjorde, då du har inget att ta den personligt, eller? men om du har varit bland dem folk som rymmer inom mina "anklagelser" då förstår jag din frustrationen.   

Om du inte blir nöjd med det så jag kan inte göra något åt det heller och då får du smälta det som du vill. När man motsatsar sig en beteende i den fall "ungdomarna med flaggan" då ska man tåla diskussionen och inte skrika att, " nej jag har inte varit så". Ok du inte varit bland dem som själva kanske orsakat ungdomarna med flaggor som jag tycker. Men detta fortfarande betyder inte att du är en dålig människan utan att det är min uppfattning att kanske en del samhälle beteende har orsakat ungdomarnas beteende.

När du skriver om en beteende som ex. detta fall "flaggan i skolan" då får du stå för det som samhälle orsakar folket som kom med en sådan beteende och när du förespråkar motsatsen av det som ungdomar gjorde då får du ta itu med alla andra kommentarer som kommer FÖR ungdomarna som hade flaggorna i skolan.  

Fortfarande menar inte illa.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Annons:
[Carpinus]1
10/31/17, 5:44 PM
#77

#76 Hoppas att du med detta slutar att komma med ostyrkta anklagelser och tänker dig för ett varv innan du skriver. Därmed är det utagerat för mig, men det är inte glömt.

[Carpinus]1
11/29/17, 8:26 PM
#78

#61 De rödgröna i Skåne ville göra den skånska flaggan officiell, men nu surar de lokala vänsterpartisterna  för att regionfullmäktige föreslår att den rödgula flaggan hissas oftare i högtidliga sammanhang i regionen.

https://www.expressen.se/kvallsposten/nu-far-skanes-flagga-hissas-i-officiella-sammanhang/

Farwuq
11/30/17, 3:56 AM
#79

Alltid är det någon som surar, den skånska flaggan är en nagel i ögat för svenskarna, d.f.a. den minner dem om folkmordet här nere.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Göstage]
5/17/18, 10:51 AM
#80

I vårt västra grannland diskuterar man förbud mot andra än norska flaggor i paraderna på nationaldagen. Nu framför Erik van der Heeg tanken att samma sak skulle kunna gälla den svenska nationaldagen, och på studentflaken. Fast där biter han sig nog i tummen om han tror att det skulle kunna genomföras här. 

"I Norge har man alltså diskuterat om det vore möjligt att förbjuda användandet av andra länders fanor än de norska vid de stora nationaldagsparaderna. Brott mot ”flaggförbudslagen” skulle kunna generera böter. Detta kan tyckas som ett futtigt och nästan löjligt småaktigt steg för att lösa integrationsproblemen, men det tycker inte nödvändigtvis norrmännen. Under senare år har det nämligen varit en infekterad debatt om närvaron av exempelvis somaliska, palestinska, syriska, irakiska och pakistanska flaggor i Syttende majparaderna. De flesta norrmän har inte alls sett med gillande på detta fenomen. Man har blivit sårade och sett tilltagen som provokativa och ett uttryck för bristande tacksamhet mot ett land som öppnat dörren för nya invandrare och lagt ut stora summor pengar för deras uppehälle i landet. En dag om året firar man Norge och det norska folket, är det då för mycket begärt att man åtminstone då flaggar norskt överallt?

Norska vänsterdebattörer har givetvis välkomnat denna utveckling. I andra sammanhang har de varit mycket fientligt inställda till flaggviftande och nationella symboler överlag, men tydligen enbart om det gäller det egna landets. Närvaron av främmande kulturers uttryck för nationell stolthet, gärna mitt i nationaldagsparaderna har däremot prisats enligt den brist på logik, som den politiska vänstern har gjort till sin egen."---

"Kanske skulle detta också kunna bli en modell även för Sverige? Vid jämförelse med de norska förhållandena är ju vårt eget nationaldagsfirande tämligen ljumt. Kanske skulle regeringen börja titta på hur det egentligen är med alla de ”studentflak” som snart kommer rulla genom våra svenska städer i samband med skolavslutningen. Stor möda läggs på att förhindra förekomsten av stötande banderoller eller att det dricks öl uppe på flaken; kanske vore det av lika stor vikt att man såg till att det där också flaggades svenskt – och ingenting annat."

https://ledarsidorna.se/2018/05/norges-nationaldag-bara-norska-flaggor-tillatna/

Carmarino
5/17/18, 10:56 AM
#81

#80 I Sverige brukar vi ju fira nationaldagen med allt annat än svenska flaggor och traditioner. Istället får alla länder, utom Sverige, visa upp sina känns det som.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
5/17/18, 11:01 AM
#82

#81 Nä, vi borde skämmas istället för att fira 😕

Farwuq
5/21/18, 10:08 AM
#83

Det är lite skillnad på Norge och Sverige.
Norge är mer ett enhetligt land, Sverige består till nära tredjedelen av ockuperade och erövrade territorier. 
Jag är i i mitt hjärta i förstahand skåning, i andra hand europé och i tredje hand svensk.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[Hayabusa]
5/21/18, 10:31 AM
#84

#83 Det äger nog sin riktighet och jag förstår vad du menar. Dock finns det länder/nationer med "en brokig" bakgrund som trots allt kan finna någon gemensam nämnare att samlas bakom (eller är det framför?). Någon form av samhörighet & gemenskap, men i Sverige förefaller det finnas en ängslighet för att det ska bli detsamma som exkluderande.

[Göstage]
5/24/18, 10:08 PM
#85

Nacka gymnasium meddelade att endast den svenska flaggan fick förekomma i samband med studentutläppet. Efter uppmärksamhet på Expressens kultursida meddelar rektor att det berodde på en "olycklig formulering" och att heller inte den svenska flaggan är tillåten.

https://www.expressen.se/kultur/skolan-backar-fran-flaggkravet/

[Hayabusa]
5/24/18, 11:07 PM
#86

#85 Det var ju för väl!

Carmarino
7/21/19, 2:27 PM
#87

Idag är det skåneländska flaggans dag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
7/21/19, 3:37 PM
#88

Min Avatar firar för fullt :)

Carmarino
7/21/19, 3:44 PM
#89

Den firar väl 365 dagar om året (eller 366 nästa år)? 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
7/21/19, 3:57 PM
#90

#89 Han är ostoppbar :)

Annons:
Carmarino
7/19/20, 8:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#91

Idag är det skåneländska flaggans dag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
7/19/20, 9:03 AM
#92
Carmarino
7/19/20, 9:09 AM
#93

#92 Ingen här i Skåne tror jag. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Farwuq
7/27/20, 6:27 AM
#94

Inte vad jag hört,
man vill däremot få bort den blå-gula varianten på flagga.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Göstage]
7/27/20, 9:21 AM
#95

Ja, må då separatisterna få sin vilja fram- men bara om de lovar att plocka hem Morgan Johansson och Ann Linde.

Carmarino
7/27/20, 12:23 PM
#96

#95 Tror inte de är välkomna hit. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
7/27/20, 1:04 PM
#97

#96 Attans - ja, då blir det ingen affär! 😃

Annons:
[Hayabusa]
7/27/20, 4:22 PM
#98

#96 Stryk "tror"…

[Göstage]
12/18/20, 1:17 PM
#99

Ulf Kristersson väckte röd indignation genom att i en videodiskussion nicka i samförstånd med en socialdemokrat.

Både Jan Emanuel Johansson och Ulf Kristersson möts av kritik efter programmet.
[Hayabusa]
12/18/20, 6:02 PM
#100

#99 "…det är ”gnällvänstern” som hakat upp sig på obetydliga delar av samtalet…"

[Göstage]
6/5/21, 7:57 AM
#101

Pandemin har även detta år parkerat studentflaken, men flaggdebatten lever vidare.

I år firade studenter i Malmö med palestinsk bakgrund genom att skjuta raketer och vifta med palestinska flaggor. Videoklipp på sociala medier visar hur det stökiga firandet störde trafiken i centrala Malmö. Nils Littorin, ledare för partiet Malmölistan, kommenterade händelsen på Twitter (3/6): Malmö: respektlösa studenter skjuter raketer mitt bland folk och viftar med arabiska…
  • Redigerat 6/5/21, 7:58 AM av [Göstage]
Pyttelite
6/5/21, 8:38 AM
#102

Förstår inte varför man flaggar överhuvudtaget.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Jimmy.L]
6/5/21, 8:44 AM
#103

#102: Ja att fira sitt land är förjävligt låt oss genast såga ner alla flaggstänger och förbjuda flaggor. 🙄

Pyttelite
6/5/21, 8:50 AM
#104

#103: Nej det är inte för djävligt men jag förstår inte kopplingen till att man ska flagga för att man slutat skolan.

Ska vi flagga när vi går i pension också?

Kanske ska vi alla ska gå ut från vaccinationscentralerna viftandes med svenska flaggor.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 6/5/21, 9:16 AM av Pyttelite
Annons:
[Jimmy.L]
6/5/21, 8:55 AM
#105

#104: Jag förstår inte varför man hissar flaggan oftare. Vad är det för fel med att fira? Stör flaggan dig eller har den gjort dig illa?

Pyttelite
6/5/21, 9:14 AM
#106

#105: Inte alls men du störs tydligen av andras flaggor. 🤗


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
6/5/21, 9:26 AM
#107

#101 Korrekt analys.

[Jimmy.L]
6/5/21, 9:42 AM
#108

#106 Berätta när blev jag störd av Svenskaflaggan eller landskapsflaggor?

Pyttelite
6/5/21, 10:08 AM
#109

#108: Debatten stör mig för det handlar hela tiden om invandrarhat. Skit i flaggorna då om det ska vara sånt ståhej.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
6/5/21, 10:16 AM
#110

Det handlar inte om hat mot invandrare utan om att visa respekt för det samhälle som gav studenten möjlighet att bli student.

[Jimmy.L]
6/5/21, 12:04 PM
#111

#109: Vad är det för konspirationsteorier har du blivit lika tokig som kompisgänget och ser rasister överallt? Sluta upp med att antyda saker om vad jag tycker eller inte!

Annons:
Pyttelite
6/5/21, 10:36 PM
#112

#110: Det är knappast sv hövlighet till den svenska staten som man flaggar.

Historien luktar illa och handlar om skitsaker - man får väl ha vilka flaggor man vill förutom de osagda förbjudna.

Du behöver inte ens ha med en svensk flagga om du av ngn anledning vill tidsangivelserna annan t ex den skånska.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
6/5/21, 10:38 PM
#113

#111: Ojdå - trampar visst den som driver en SD-inspirerad sajt på foten.

Visste inte att du konverterat - ber ödmjukast om ursäkt!

Baserade mina uppgifter på historisk data. 🤓


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Jimmy.L]
6/6/21, 6:59 AM
#114

#113:

Länge leve Stalin? Eller visst ja regimen i Iran var det ja som du försvarar.

.😁.

[Göstage]
6/6/21, 7:55 AM
#115

#110 Precis! Jag tycker att Nalin Pekgul uttryckte det väl för fyra år sedan i det citerade stycket i trådstarten.

Pyttelite
6/6/21, 8:02 AM
#116

#115: Fast det handlade ju inte om det. Varje kultur har ditt sätt att fira och Sverige har varit sparsmakad att fira med flaggor.

Vi har våra flaggdagar och tidigare fick man inte hissa utländska flaggor utan att ha med en svensk.

Jämför hur det är i Danmark som varit hotad i moder tid.

Hur skulle ett förbud mot att flagga med andra flaggor än svenska se ut?

Borde inte EU-flaggan alltid vara med?

Vilka kriterier ska man ha?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Göstage]
6/6/21, 8:51 AM
#117

#116 Rimligen handlar innehållet i en tråd huvudsakligen av det som anslås i dess start, vill man diskutera något annat står det en fritt att starta en ny tråd.

I trådstarten skriver Pekgul bland annat: "Som samhälle har vi samtidigt skäl att vara stolta över att ha utbildat ännu en årskull med de medel som vi alla har bidragit till med våra skatter. Detta bör vi fira tillsammans med en symbol för vårt gemensamma samhälle, den svenska flaggan."---

I #110 skriver Hayabusa i sin helhet: "Det handlar inte om hat mot invandrare utan om att visa respekt för det samhälle som gav studenten möjlighet att bli student."

"Precis", tyckte jag, och då förklarar du "att det handlar inte om det". Jaså inte?

[Hayabusa]
6/6/21, 8:54 AM
#118

#112 En smula hövlighet hade inte skadat. Det är i mina ögon talande att man istället för att respektera det land som gav studenten en frihet och möjlighet så hyllar man den nation som gjorde det rakt motsatta.

Om min grannfamilj från Syrien bjuder in mig på middag så skulle det inte falla mig in att säga: "Jag kommer, men eftersom er mat är oätlig så tar jag med min egen. Ni betalar dock."
Eller om Djurgårdare bjuder med mig på Hovet, inte ser jag till att hylla motståndaren mitt bland alla Järnkaminer. Även om motståndaren faktiskt är "mitt" lag.

"…om du av ngn anledning vill tidsangivelserna annan t ex den skånska."

Den meningen förstod jag inte.

Annons:
Pyttelite
6/6/21, 9:14 AM
#119

#117: Nej att man flaggar med den svenska flaggan har knappast med tacksamhet mot Sverige eller socialdemokraterna att göra.

Återigen de svenska traditionerna fokuserar inte på flaggor i sitt firande till skillnad från andra nordiska länder ss Danmark och Norge.

Har man en svensk flagga vid en examen är det väl isåfall en vaknande nationalistisk ådra.

Texten startade med exemplet ifrån Ljungby sen lägger Pekgul in sina egna värderingar om att fira med flaggor på examensdagar.

I Sverige borde vi ha all rätt att vifta på vilken flagga vi vill när vi firar och inte den flagga som stadsmakten eller det socialdemokratiska partiet pekar ut för oss.

Det ska till och med vara tillåtet med både den skånska och den blågula östgötska flaggan.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
6/6/21, 9:19 AM
#120

#118: Nej vi viftar inte på svenska flaggor vid examen för att visa vördnad för den svenska staten.

Din slutledning för stå för dig.

Att man skulle påtvinga viftandet av svenska flaggor som tecken på tacksamhet till staten för mig genast tankarna till en svunnen tid och TV-sända parader med Socialdemokratiska partiets vänner i Öst - usch!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
6/6/21, 9:21 AM
#121

#120 Har man en . . . . . . flagga vid en examen är det väl i så fall en vaknande nationalistisk ådra. Märkligt att blågul nationalism är unken och ful, men gäller det vissa andra nationer så är den härligt omfamnande. Detta trots att det rör sig om nationer som är allt annat än omfamnande.

Den skånska flaggan är förvisso inte en officiell flagga men den har sin plats. För mig har den inget med studentfirande att göra. Den symboliserar något helt annat.

Att man flaggar med den svenska flaggan har knappast med tacksamhet mot Sverige att göra. Men det borde det ha.
Något tvång att säga "tack" finns inte men det kan ju för all del falla inom vanligt hyfs.

  • Redigerat 6/6/21, 9:24 AM av [Hayabusa]
[Jimmy.L]
6/6/21, 9:34 AM
#122

Svensk flagga kan vi skippa.

Vettiga flaggor, Sovjetisk, Iran, Palestinska, Kinesisk är fina flaggor.

IS-flagga?

Pyttelite
6/6/21, 9:36 AM
#123

#121: Du blandar ihop besticken nu.

Studentexamen har inte med tacksamheten till sitt land att göra utan var ursprungligen en mogenhetsexamen som var få förunnade.

Den innebar behörighet till högre studier långt innan konstruktionen högskoleprov.

Jag känner att historielösheten breder ut sig.

Kanske beror det på invandring eller kanske beror det på Socialdemokratisk indoktrinering.

Här finns information om studentexamen:

http://www.studenttider.n.nu/studenten-forr-och-nu

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Studentexamen


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Jimmy.L]
6/6/21, 9:43 AM
#124

Tänk vi är för dumma!

Pyttelite kan och vet allt!

Pyttelite borde den vi hyllar!

Pyttelite
6/6/21, 9:50 AM
#125

#124: För en gångs skull ger jag dig rätt Jimmy.L.

Kan bara rekommendera att du läser på bättre nästa gång.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
[Hayabusa]
6/6/21, 9:50 AM
#126

#122 Vad jag vet är, faktiskt, ingen flagga förbjuden i Sverige. Dock kan det möjligen falla under andra regler/föreskrifter.
Sovjets flagga med hammaren & skäran har väl förekommit lite då & då. Utan större protester.

#123: "Studentexamen har inte med tacksamheten till sitt land att göra…"

Eftersom den (utbildning), som du skriver, var "få förunnade" så förefaller det än mer märkligt att den individ som flytt land X för att hamna i land som ger dig frihet och möjligheter till utbildning hyllar det motsatta. De känner en tacksamhet mot den nation som gav dem ofrihet och tvång?
Nej, ingen invandrare behöver känna tacksamhet eller tacka överhuvudtaget. Men är det så fel?

[Hayabusa]
6/6/21, 9:52 AM
#127

#124 Nej, Pyttelite står snarare för sitt namn :)

Pyttelite
6/6/21, 9:57 AM
#128

#126: Aha, nu förstår jag!

Det är invandrarna som ska flagga med svenska flaggor för att visa sin vördnad för det parti som slog sönder skolsystemet, inte svenskättade studenter.

Nu viste jag inte att svenska flaggan var det partiets symbol utan jag trodde det var ett annat partis flagga men skit samma.

Är det inte det som kallas för rasism pojkar?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 6/6/21, 9:57 AM av Pyttelite
[Jimmy.L]
6/6/21, 10:03 AM
#129

#127 Personen vågar inte erkänna sina fel. Så är vänstern även med bildbevis uppkörd i ansiktet är det förneka , förneka, förneka.

Och helt galen med att plocka upp in invandring i diskussionen.

Har Pyttelite sökt medlemskap i den hemliga klubben på Fria iFokus möjligtvis, skulle passa utmärkt i den beundrarklubben 😁😁😁

[Hayabusa]
6/6/21, 10:12 AM
#130

#128 Allt är ett tecken på hur samhället glider isär. Individer som inte alls är intresserade av ett gemensamt samhälle. Det handlar inte om att invandrare (eller de som är födda i Sverige med "invandrarbakgrund") ska känna tacksamhet men jösses…Sverige gav dem möjligheter som de inte ens kunde drömma om i andra länder. Men ändå är det dessa "andra länder" som hyllas.

"Hyllas den som hyllas bör".

Pyttelite
6/6/21, 10:56 AM
#131

#130: Nej det är det inte - att hylla svenska staten med flaggor för att visa sin tacksamhet hör till andra staters tradition inte Sveriges.

Märkligt nog stöttar ni detta uttryckssätt - fundera på det en stund.

Ni får väl också skapa en vänstersajt på friaord om inte så för att visa er tacksamhet mot er landsfader (eller landsmoder). 🧐


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Jimmy.L]
6/6/21, 11:02 AM
#132

Underhållning 😁😁😁

Tänk att Pyttelite inte vet att vi alltid hyllat Svenskaflaggan.

  • Redigerat 6/6/21, 11:02 AM av [Jimmy.L]
Annons:
Pyttelite
6/6/21, 11:04 AM
#133

#132: Absolut men nu hyllar ni även den socialistiska flaggan lite skämmigt men helt ok. 🤭


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Jimmy.L]
6/6/21, 11:08 AM
#134

#133: Tja bättre än den Iranska diktatur som hyllas av en viss person.

[Hayabusa]
6/6/21, 12:14 PM
#135

#131 Nog finns det en Blå-Gul tradition som innebär att man samlas under ett gemenskapens paraply. Har du sett en landskamp i fotboll? Tre Kronor?
Camp Sweden? Så jo, det finns en tradition och sedvana. Däremot är det ingen som tvingar in någon under detta paraply. Det kallar vi segregation, eftersom integration bygger frivillighet.

Den slutsats som du drar, vilket gör dig kränkt, är typ:

"Bah, svensken anser att invandrare ska känna tacksamhet. Det blir inget med det!"

Men, nej…ingen behöver vifta med svenska flaggan eller ens känna någon samhörighet med det svenska samhället. Tacksamhet? Nej, inte det heller även om det möjligen ibland faller dessa individer in att en del länder är mer sympatiska än andra.
Däremot har jag svårt att förstå logiken med berörda flaggor av "icke-svensk-karaktär". En utbildning som det svenska samhället har tillhandahållit markeras med en hyllning till ett helt annat land? Det vill jag påstå är en markering om att jag tar avstånd.

"Jag hyllar Palestina för att Sverige gav mig möjligheten till utbildning och frihet. Men jag ogillar Sverige, bara så att ni vet…".

Pyttelite
6/6/21, 3:38 PM
#136

Lyssna gärna på detta inslaget om firande av flaggans dag.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/darfor-ar-svenskarna-sa-daliga-pa-att-fira-nationaldagen


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Svenskarna har länge haft en kluven inställning till sin nationaldag. Och en av anledningarna kan vara den svenska arbetarrörelsen, enligt etnologen Jonas Engman. – Arbetarrörelsens idé är mer en internationell solidaritet än nationell patriotism.
Pyttelite
6/6/21, 3:47 PM
#137

#135: Jag är inte det minsta kränkt.

Inga helyllesvenskar tackar den svenska staten genom att flagga med svenska flaggor på studentexamen.

Om man flaggar gör man det för att man är glad för att skolan är slut.

Att invandrare ska tvingas tacka staten Sverige för skolgång genom att vifta med svenska flaggor är trams.

Jag välkomnar mångfald och inte inskränkta idéer även om de kommer från en invandrad sosse.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
6/6/21, 3:49 PM
#138

#134: Är det Pekgul som hyllar den Iranska diktaturen som var innan den senaste revolutionen i Iran eller vem avser du?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Jimmy.L]
6/6/21, 3:53 PM
#139

#138: Alla som är läskunniga läste på Debatt var du står.

Men det kommer du aldrig erkänna. Förneka är ju ditt vapen som alltid.

Annons:
Pyttelite
6/6/21, 3:57 PM
#140

#139: … och alla som är läskunniga ser vad Debatt står för. 🤗


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Jimmy.L]
6/6/21, 4:02 PM
#141

#140: Japp Debatt vill minska invandring för att se till att minska barnfattigdom, arbetslöshet, trångboddhet, kriminalitet.

Allt det är Pyttelite i mot, Pyttelite skiter fullständigt i hur folk har det i utsatta områden hon struntar i att barn mår dåligt.

[Jimmy.L]
6/6/21, 4:06 PM
#142

Pyttelite garvar åt dessa. Hon vill trycka in mer människor i dessa områden.

https://www.expressen.se/gt/misstron-i-hjallbo-mot-polis-politiker-och-vita-medier/

Att tala om mordet med boende i Hjällbo är som att gå på minerad mark. Många litar inte på poliser, politiker och ”vita medier”, och är hellre tysta.
  • Redigerat 6/6/21, 4:06 PM av [Jimmy.L]
[Hayabusa]
6/6/21, 4:36 PM
#143

#137 För att travestera på Robert Gustafsson: "Ja e ente kränkt…" 😉

"Att invandrare ska tvingas tacka staten Sverige för skolgång genom att vifta med svenska flaggor är trams."

Nej, var skrev jag det? Mångfald är måhända bra, men när denna medvetet spretar åt olika håll så uteblir synergieffekten. Det får snarare motsatt effekt.

[Hayabusa]
6/6/21, 4:38 PM
#144

Vad det gäller sajten Debatt iFokus så visar undersökningar på att en hel del individer med vänstersympatier hänger där. De skulle de nog inte göra om de inte kände sig bekväma där.

Pyttelite
6/7/21, 12:00 AM
#145

#143: Vilken är den motsatta effekten?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
6/7/21, 12:05 AM
#146

#142: Var skriver jag att jag garvar åt våldet i Hjällbo?

Pm du vill ta upp detta problem så starta en egen tråd eller tror du att morden i Hjällbo har att göra med viftandet av svenska eller andra varianter av flaggor.

Är morden i Hjällbo riktat mot svenska flaggan och en missnöjdhet av den svenska skolgången?

Du borde skämmas!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Pyttelite
6/7/21, 12:12 AM
#147

#144: Så du menar att en sajt som utesluter skribenter för de som förespråkar bärandet av mask i en pandemi har en värdegrund att stå på?

Oavsett inriktning så är Debatt ingen sajt som förmedlar hållbara synpunkter.

MEN det har inget med viftande av kulörta flaggor att göra så håll dig gärna till ämnet


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
6/7/21, 8:18 AM
#148

#145 Låt mig göra en liknelse med ett fotbollslag. Ett lag kan (vilket faktiskt ofta är fallet) ha en spelartrupp med spelare som har olika bakgrund, etnicitet, hudfärg, religion etc.
Men för att vara framgångsrik så måste laget spela som ett lag. Följa en gemensam spelplan, strategi och uppgift. Följa och respektera spelets regler. I annat fall blir det "platt fall", oavsett hur duktiga spelarna är på ett individuellt plan.

#147 Du har rätt, det är OT. Men du tog själv upp frågan i #113, så jag gav min syn på saken.
Att du blev utkastad därifrån (Debatt) har jag personligen ingen inblandning i. Har inte heller någon direkt synpunkt på det.
Jag håller inte med om allt som skrivs på Debatt men har aldrig upplevt att jag skulle vara ovälkommen. Mycket handlar om att respektera en "avvikande åsikt", enligt min mening. Vad en "hållbar synpunkt" konkret innebär, det vet jag inte, men rent generellt anser jag att de ämne och åsikter som vädras (på Debatt) speglar samhällsdebatten i stort. Från vänster till höger, från högt till lågt.
Men även här får jag knyta an till idrottens värld - Gnaget kommer aldrig att hylla Djurgårdens framgångar. Oavsett hur bra de än är.

[Göstage]
6/15/21, 8:52 AM
#149

Mats Skogkär på Bulletin funderar över "signalvärdet" i de invandrade studenternas val av flagga efter utrusandet från våra svenska skolor. Kanske det sista inlägget i ämnet - för i år? 😉

"Att studenter sveper in sig i iranska, irakiska, palestinska, turkiska eller afghanska flaggor kan tolkas som att det är där, i dessa länder, deras främsta lojalitet ligger. Inte i Sverige.

En sådan tolkning ligger i betraktarens öga och behöver inte nödvändigtvis överensstämma med den enskilde studentens motiv. Att känna stolthet över sitt ursprung är inte i sig något klandervärt. Men det spelar mindre roll. Det centrala är vilka signaler detta sänder.

Det utländska flaggorna kan ses som ett – ännu ett – tecken på hur integrationen misslyckats, ett tecken på det som kallas utanförskap, på bristande samhörighet, på ett samhälle som sakta glider isär, som delas upp efter etniska skiljelinjer."---

"En flagga betyder så mycket – eller kan i vart fall betyda mycket.
Att ungdomar som i många fall är födda och uppväxta i Sverige hellre sveper in sig i en annan nations flagga än den svenska på sin stora dag, tyder på att de inte ser sig som en självklar del i den föreställda gemenskap vi kallar Sverige.

Det manar till eftertanke. Och varslar i värsta fall illa för framtiden."

När studenter sveper in sig i utländska flaggor kan det uppfattas som ett tecken på att integrationen misslyckats, på bristande samhörighet, på ett samhälle som sakta glider isär och delas upp efter etniska skiljelinjer.
  • Redigerat 6/15/21, 8:53 AM av [Göstage]
Pyttelite
6/15/21, 4:08 PM
#150

#148: Jag blev utkastad för att jag bla ändrat synen på bärande av ansiktsmask.

Jag ansåg att det var viktigt att bära mask om inte annat för att förstå allvaret med pandemin - det tycker jag att jag borde få en ursäkt för.

Jag har inget intresse att delta på debatt och det gör mig inget att jag ät utesluten där för övrigt men att du tycker att andra ska be debatt om ursäkt är att gå över gränsen.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 6/15/21, 4:08 PM av Pyttelite
[Hayabusa]
6/15/21, 5:05 PM
#151

#150 "…men att du tycker att andra ska be debatt om ursäkt är att gå över gränsen."

Nej, jag tycker inte att "andra ska be debatt om ursäkt". Inte förväntar, eller önskar, jag mig någon personlig ursäkt heller. Absolut inte.

Pyttelite
6/15/21, 5:53 PM
#152

#151: Nej det tycker jag inte och det var du som skrev det först och då kontrade jag.

Jag bryr mig inte men det blir lite lustiga krav ni ställer på debatt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
6/15/21, 7:12 PM
#153

#152 Skrev vad först? Jag har inte skrivit att "andra" borde be Debatt iFokus om ursäkt.

"…lustiga krav ni ställer på debatt.".

Jag har inga befogenheter på Debatt iFokus och eventuella avstängningar är inget som jag varit delaktig i. Några "lustiga krav" har jag inte heller framfört.

Som jag skrev i #148:

"Att du blev utkastad därifrån (Debatt) har jag personligen ingen inblandning i. Har inte heller någon direkt synpunkt på det."

Annons:
Cojimar
6/5/22, 9:01 AM
#154

#149 Studentfirandetider igen, och då återkommer den välbekanta frågan om flaggorna.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ett fenomen som blivit allt vanligare i Det Nya Sverige: studenter som viftar med utländska flaggor. Jag tror att jag förstår varför. Eleverna med utländsk bakgrund ser att det viftas med svenska flaggor. De vill då ”svara” genom att vifta med ”sin” flagga. De ser alltså inte den svenska flaggan som sin. Saken är den…
  • Redigerat 6/5/22, 9:02 AM av Cojimar
Cojimar
6/18/22, 8:26 AM
#155

Adam Cwejman tar på GP:s ledarsida också upp flaggans betydelse vid studentfirandet i Sverige.

"Vad har Libanon och Irak att göra med att du har tagit studenten, tänkte jag. Det är inte dessa länders utbildningssystem som du har tagit dig igenom. Inte dessa länders skattebetalare som bekostat skolgången. Det är inte det samhälle du, antagligen, nu ger dig ut i som vuxen, med allt vad det innebär. Det är Sverige, det underliga landet i norr, som ju faktiskt är ditt och som du lever i.

Vad jag främst kände var inte ilska eller irritation. Det är svårt att känna när man ser nittonåringar som är så euforiska. Det var faktiskt sorg. Att det land, vars flagga som ju är vår, inte entusiasmerar till användning. Är du inte stolt över den främsta symbolen för det samhälle du lever ditt liv i?"---

" Många svenskar tycks tro att det är något skämmigt och löjligt att visa stolthet och ägna sig åt flaggviftande som norrmännen. Om inte svenskar tycker att det är något fint och vackert med de svenska symbolerna, varför skulle alla de som blivit en del av vårt samhälle under det senaste halvseklet tycka det?"---

"Det svenska är inte längre självklart. Det kanske framstår som harmlöst, en fråga om symbolik och inget mer. Men därunder göms den djupa spricka som uppstått mellan olika befolkningar i Sverige och inte kan avfärdas som något övergående."


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Många unga som tar studenten viftar hellre med flaggan från föräldrars hemland än den svenska - landet där de vuxit upp och vars skola de precis klarat av. Det
Fornöga
5/21/23, 11:14 AM
#156

Dags för årets studentkullar att skingras, och därmed följer den numera traditionella flaggdebatten.

I Karlstad förbjöd skolledningen på Sundsta-Älvkullegymnasiet initialt alla flaggor utom den svenska vid utsprånget, något de senare backat från.


Re:tired.

Studenter på Sundsta-Älvkullegymnasiet i Karlstad fick under onsdagen information om att alla flaggor förutom den svenska ska förbjudas under det stundande ...
Fornöga
5/30/23, 8:37 AM
#157

"Att det blivit allt vanligare med internationella flaggor vid studentfirandet har att göra med att studenten som ritual har blivit viktigt för många i det svenska samhället, enligt Susanne Nylund Skog, etnolog vid Institutet för språk och folkminnen, och forskare vid Uppsala universitet", rapporterar SVT Nyheter. "De internationella flaggorna har tidigare väckt diskussion, både politiskt och i sociala medier, men att det skulle finnas någon negativ innebörd att bära andra flaggor än den svenska håller Liya, Saron och Isabel inte med om."--- (Tre som flaggar för Eritrea på studenten.)


Re:tired.

Fornöga
5/30/23, 8:37 AM
#158

#157 Susanne Nylund Skog, etnolog vid Institutet för språk och folkminnen och forskare vid Uppsala universitet, utvecklar sina tankar om varför många vill ha andras nationers flaggor vid examen och varför den svenska flaggan upplevs ha blivit mindre representerad.


Re:tired.

Olika länders flaggor har blivit ett givet inslag i studentfirandet de senaste åren. I klippet ger experten Susanne Nylund Skog sin syn på varför det har blivit vanligare.
Pyttelite
5/31/23, 6:37 AM
#159

#158: Tänk vilken slump att det oftast finns färgkombinationer i gult och blått när man ska fira en student.

Man kan ju undra var dessa färger kommer ifrån?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Fornöga
5/31/23, 9:57 AM
#160

#159 Inte svårt att härleda det färgvalet. Nylund Skog svarar avslutningsvis i klippet (#158) på frågan varför man inte ser så många svenska flaggor (i studenttågen):

"Sedan återkommer ju den svenska flaggans färger hela tiden i ritualen på massa olika sätt, så på så sätt är den svenska flaggan närvarande."

Förmodar att ballonger inte ses så nationalistiskt som en svensk flagga.🤔


Re:tired.

Annons:
Pyttelite
5/31/23, 11:02 AM
#161

#160: Att vi inte har varit så nationalistiska kanske beror på att landet levt i fred under en lång tid.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Fornöga
6/1/23, 8:07 AM
#162

#161 Ja, det paradoxala är kanske att SVT inte ifrågasätter vilka flaggor som det istället viftas med.


Re:tired.

Nu är det studenttider och SVT intervjuar tre kvinnliga Uppsalastudenter, med rötterna i Eritrea, som väljer att bära Eritreas flagga på studenten, för att hylla landet de kommer ifrån. Eritrea är en av världens hårdaste diktaturer, från vilken Sverige tagit emot tusentals flyktingar genom åren. Situationen för medborgarnas mänskliga rättigheter är bland de värsta i…
Upp till toppen
Annons: