Annons:
Etikettkyrkan-religion-och-politik
Läst 3108 ggr
kamera0710
6/9/17, 7:44 AM

Fritt fram att häda i Danmark

Efter drygt 300 år har även danskarna tillåtelse att häda gud.

"Den 334 år gamla danska lagen om blasfemi har avskaffats efter ett beslut i Folketinget."

"Blasfemilagen skrevs in i dansk lagstiftning 1683, med syftet att skydda Gud, källan till kungens legitimitet. Sista gången någon dömdes enligt paragrafen var 1938, i ett mål som rörde nazister som delat ut antisemitiska flygblad."

"Sveriges hädelselag avskaffades 1949 men ersattes av lagen om trosfrid, som slutligen även den avskaffades 1970."

https://www.sydsvenskan.se/2017-06-02/fritt-fram-att-hada-i-danmark

Vet inte om det hade med denna lagstiftning att göra när en dansk konstnär avbildat Jesus med stånd på en vägg. Efter att ha fått fria händer att måla honom beordrades censur av verket, detta hade tydligen även stöd från Jyllands-Posten…

Källa: Världens lyckligaste folk, av Lena Sundström.

Annons:
[Carpinus]1
6/9/17, 8:30 AM
#1

Så bra! Men Muhammed sitter säkert i sadeln ännu - som bland annat Lars Vilks blev varse 2015 när han försökte genomföra ett föredrag under en sammankomst med samlingstiteln  "Kunst, blasfemi og ytringsfrihed". Där hade ingen jordisk lag kunnat mäta sig mot sharialagarna, och lär inte kunna göra det under överskådlig tid heller.

http://gudmundson.blogspot.se/2015/02/terrorattentat-mot-lars-vilks-i.html

kamera0710
6/9/17, 10:47 AM
#2

Vi får väl också se hur det i fortsättningen går för den som vill avbilda Jesus med stånd i Danmark.

Vad gäller Vilks håller jag på att läsa Niklas Orrenius bok Skotten i Köpenhamn. Noterar att han i skydd av skattefinansierade livvakter fortsätter med sitt svartbygge Nimis, i ett naturreservat…

lordgortor
6/9/17, 10:50 AM
#3

Vilks är en slug rackare som säkert dragit in mycket kosing på sina påhitt. Att hans nerskräpning vid Kullaberg fick passera utan åtgärd är förstås märkligt.

[Hayabusa]
6/9/17, 10:56 AM
#4

Hela världen (nåja…) håller andan 😉

kamera0710
6/9/17, 10:59 AM
#5

#4 Kanske stämmer om man med hela världen menar Jyllands-Posten, som tydligen inte gillar hädande av Jesus…

[Hayabusa]
6/9/17, 11:07 AM
#6

#5 Då blir det stening på Rådhuspladsen…som brukligt.

Annons:
[Carpinus]1
6/9/17, 11:10 AM
#7

#2 Har lite svårt att se vad plockepinnet vid Kullaberg har med morden i Köpenhamn eller blasfemi att skaffa. Ändrar det något i sak, eller är det bara en önskan att misstänkliggöra?

kamera0710
6/9/17, 11:13 AM
#8

#7 Bara ett konstaterande, varken mer eller mindre. Jag tycker fortfarande att han ska ha livvakter, med tanke på hotbilden.

[Hayabusa]
6/9/17, 11:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#7 Så sant. Kullaberg är fortfarande vackert.

 Nimis? Tja, det är väl en smaksak. En del skulle kalla det en installation. Gissar att en del av ogillandet mot Nimis har med Vilks som person att göra.

kamera0710
6/9/17, 11:25 AM
#10

#9 Gissar att en del av ogillandet mot Nimis har med Vilks som person att göra. 

Gäller det även de handläggare som klassat det hela som ett svartbygge?

Carmarino
6/9/17, 11:27 AM
#11

#9 Gissar att det mest beror på att han spikat upp brädorna på naturskyddat område. Själva Nimis syns ju inte så mycket, men de där betongfigurerna han gjutit på stranden passar inte in. Han hade väl kunnat göra dem av natursten istället - precis som han byggde Nimis med "drivved". 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
6/9/17, 11:31 AM
#12

#10 Jag tänker närmast i termerna kring att Nimis är (eller påstås vara) konst alternativt en installation. Inget djärvt antagande att det finns en skiljelinje mellan de som bedömer Nimis utifrån byggtekniska aspekter och de som bedömer Nimis ur en kulturell synvinkel.

[Carpinus]1
6/9/17, 11:32 AM
#13

#0 Märkligt om inte Sundström skrivit anledningen till ingripandet mot Jesustavlan. Det kan ju lika gärna vara av den ansetts väcka förargelse som ett blasfemifall. Borde ha gått att styrka genom sedvanligt källsökande.

Vi har ju haft vår egen "ståndsdebatt" när Peter Dahl ansågs ha smädat kungahuset på sin tid, och även Ohlson-Wallins fotografiska bibeltolkningar och kungaporträtt har setts som provocerande. Fast det har ju inget med blasfemi att göra, och det kanske inte den danska tavlan heller hade att göra. Men en spark i röven på Jyllands-Posten dög den ju till åtminstone, och det är kanske huvudsaken…

Det som Jyllands-Posten gjorde sig skyldig till anknyter för övrigt till Vilks - de gjorde det tydligen oförlåtliga brottet att publicera de så kallade  Mohammedkarikatyrerna, och för detta skulle människor på redaktionen dödas och deras huvuden visas upp utanför tidningshuset. Ännu ett exempel på hur den jordiska makten är underordnad den himmelska i vissa kretsar. 

Editerat.

Annons:
[Hayabusa]
6/9/17, 11:33 AM
#14

#11 Nä, precis. Hur många har med egna ögon sett Nimis? Det är ju inte precis så att det är det första man ser vid ett besök på Kullaberg. Faktum är att det,  precis som du nämner, inte syns alls i princip. Gissar att ett stort antal missar Nimis helt & hållet.

Carmarino
6/9/17, 12:23 PM
#15

#14 Även om man kör förbi med båt så kan det vara svårt att se Nimis. Det man däremot ser är betongen (vet inte vad det är egentligen), för det passar inte in i miljön. Nimis smälter däremot rätt väl in med bakgrunden.

Fast jag minns inte hur det var med betongen (var det Omfalos den hette?). Var det inte någon som tog ner den för några år sedan?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
6/9/17, 2:11 PM
#16

#15 Instämmer till fullo. Betongen har jag inget direkt minne av, att den revs eller så.

Carmarino
6/9/17, 2:16 PM
#17

#16 Hittade nu. Jo, Omfalos forslades bort i hemlighet 2001, men tydligen står Arx kvar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
6/9/17, 2:21 PM
#18

#17 Aha, intressant. Tackar :)

kamera0710
6/9/17, 3:04 PM
#19

#13 Det jag finner inkonsekvent sparkar jag gärna i röven, visst.

kamera0710
6/9/17, 3:14 PM
#20

Här en artikel om vad som hände när Sverige hade lag om trosfrid. (Skrevs med anledning av förslag om att det bör återinföras, från muslimska organisationer samt KD:s Tuve Skånberg. De senaste åren verkar dock KD:s riksdagsledamöter ha legat lågt med sådana krav.)

"Ett kort inslag i ”Express 19.05” kom att bli en milstolpe i den svenska yttrandefrihetens historia.

Sketchen som sändes var byggd på en riksdagsdebatt där kommunisten Fritiof Lager klagade på att det byggdes för många bensinmackar och kyrkor i landet och att resurserna i stället borde läggas på fler bostäder. Rubriken för det satiriska inslaget var 'Slå ihop smörjan!'”

"Folkstorm utbröt och telefonväxeln på Sveriges Radio ringdes ned. Folk var ursinniga och menade att inslaget hånat och hädat Gud och den heliga nattvarden. Några dagar efter att programmet sänts skickade en tandläkare i Smålandsstenar en anmälan till riksåklagaren i Stockholm där han protesterade mot att programdirektören Nils-Olof Franzén och producenten Carl-Uno Sjöblom släppt igenom ett oanständigt, smaklöst, okultiverat och rått program. Kort därefter tvingades ledningen för Sveriges Radio att offentligt ’beklaga de olyckliga formuleringarna i programavsnittet’ .

Ett halvår senare dömdes Carl-Uno Sjöblom samt redaktörerna för programmet Lasse O’ Månsson och Björn Lindroth som skrivit sketchen och även skådespelaren Nils Eklund som läste upp den i radion till dagsböter av Stockholms rådhusrätt för brott mot trosfriden."

http://www.dn.se/arkiv/fokus/trosfriden-ater/

Annons:
[Hayabusa]
6/9/17, 3:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Kan för övrigt varmt rekommendera ett besök på Kullaberg. Fantastisk utsikt och intressant natur.

http://www.kullabergsnatur.se/sv/pages/default.aspx

kamera0710
6/9/17, 4:02 PM
#22

#21 Som fågelskådare skulle jag nog prioritera Österlen om jag ska besöka Skåne.

[Hayabusa]
6/9/17, 4:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

#22 Fågelskådning vet jag inget om och Österlen i all ära, men Kullaberg bör man ej missa (vid ett Skånebesök). Eller för den delen Bjärehalvön. 

Bild från Hovs Hallar.

fatcat
6/9/17, 4:34 PM
#24

#23 Vackert! 🙂

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Carpinus]1
6/9/17, 4:35 PM
#25

#20 Tidningsklippet var från 2006 och sketchen sändes 1963. Arbetar vi oss kanske sakta men säkert tillbaka till 1683 när den danska blasfemilagen infördes, eller finns det hopp om back to the future?

kamera0710
6/9/17, 4:38 PM
#26

#25 Precis, lite 1900-talshistoria med anledning av att vissa velat ha förbud mot hädelse igen. Som påpekas i #0 upphörde den svenska lagen 1970.

Som någon uttryckt det: För att förstå sin samtid måste man förstå sin historia.

Carmarino
6/9/17, 4:44 PM
#27

#22 I så fall skulle jag nog snarare rekommendera Falsterbo fågelstation. Annars finns det gott om fåglar att skåda även i Nordvästra Skåne. Här är en karta över fågellokaler där.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
kamera0710
6/9/17, 4:48 PM
#28

#27 Men för vissa i Sverige ovanligare arter (som jag inte "Sverigekryssat") är tydligen Österlen väldigt bra, som gulhämpling, sommargylling, brandkronad kungsfågel med flera.

[Carpinus]1
6/9/17, 5:03 PM
#29

#25 Ser att Skånberg föreslog något sådant i en debattartikel 2009, då han inte satt i riksdagen för KD. Har du sett om det är något partiet strider för idag, och hur stor risk bedömer du att det är att ett sådant förslag skulle gå igenom i Riksdagen?

kamera0710
6/9/17, 5:09 PM
#30

#29 Citerar mig själv i #20: "De senaste åren verkar dock KD:s riksdagsledamöter ha legat lågt med sådana krav." 

Tror inte att ett sådant förslag går igenom i riksdagen.

[Carpinus]1
6/9/17, 5:16 PM
#31

Senaste gången lagen tillämpades i Danmark var 1946, så det låg väl i luften?

"1946 blev et dansk par idømt en bøde, efter at de havde døbt en dukke til et karneval, mens de var iført præstekjoler. Straffen er seks dagbøder a 10 kroner for hver." (DR😃

Intressant att det enda parti som motsatte sig ett avskaffande var Socialdemokraterna.

(Även danska säkerhetstjänsten var emot ett avskaffande med tanke på att man bedömer Danmark mer utsatt för muslimsk vedergällning än grannländerna sedan Muhammedkarikatyrerna 2010.)

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/06/03/danmark-avskaffade-334-arig-hadelseparagraf

kamera0710
6/9/17, 5:27 PM
#32

#31 Ser också att när nämnde Skånberg drev frågan 2009 hänvisar han till Norge som föredöme, blir dock inte mycket klokare när jag googlar.

"Den norska blasfemiparagrafen stipulerar att den som ’på ett kränkande och sårande sätt visar ringaktning för någon trosbekännelse’ kan dömas till upp till sex månaders fängelse."

http://www.expressen.se/debatt/sa-kan-hadelselag-ge-vassare-debatt/

[Carpinus]1
6/9/17, 5:30 PM
#33

#32 Enligt YLE så var Danmark sist i Norden att avskaffa lagen, så Norge har väl någon annan tillämpbar lag. I Finland ersattes blasfemilagen av en trofridslag.

kamera0710
6/9/17, 5:43 PM
#34

På Irland kan man tydligen få böta upp till motsvarande 240 000 svenska kronor för hädelse, enligt en lag som kom 2009. 

https://www.sydsvenskan.se/2017-05-10/stephen-fry-slipper-hadelse-atal

Annons:
[Carpinus]1
6/9/17, 6:13 PM
#35

#34 Hårda bud…😮

[Hayabusa]
6/9/17, 6:54 PM
#36

#24 Tack! Vill du se fler?

fatcat
6/9/17, 6:58 PM
#37

#36 Gärna! Älskar natur bilder! 😊

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Hayabusa]
6/9/17, 7:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Ok, here we go…Hovs Hallar, vilket alltså är det område där Hallandsåsen möter Skagerack.

[Hayabusa]
6/9/17, 7:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Hovs Hallar är rätt speciellt och har förekommit i en del filmer. Minns någon "Kullamannen"? Många scener spelades in här.

[Hayabusa]
6/9/17, 7:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

*

[Hayabusa]
6/9/17, 7:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

En sista bild…

Annons:
[Hayabusa]
6/9/17, 7:30 PM
#42

Men för återknyta lite mer till tråden…1982 spelades filmen "Ebba the Movie" in. Regissör: Johan Donner. Filmen är en dokumentär om det svenska punkbandet Ebba Grön. Jaha, vad har det med att häda att göra? Jo, så här är det - landets karismatiske sångare Joakim Thåström, även "Pimme" kallad, framför bandets låt "Häng gud" på en orgel i en alldeles riktig kyrka. Aj, då - tänker ni. Nu blev bandet mordhotat, fick gå under jorden och har sedan dess levt med dödsångest. De fick sannerligen känna på "Svenskens Vrede" i sin sanna form. Eller..? Nej, inte alls - tvärtom höjdes deras kultstatus ett par snäpp.

fatcat
6/9/17, 10:13 PM
#43

Fina bilder Hayabusa! 👍🙂

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Hayabusa]
6/9/17, 10:48 PM
#44

#43 Tack!

[Carpinus]1
6/9/17, 11:00 PM
#45

Instämmer - fina bilder från ett spännande område.

Carmarino
6/10/17, 5:54 PM
#46

Hovs Hallar var även platsen där döden spelade schack med Max von Sydow i Ingmar Bergmans Det sjunde inseglet. Kan ju också det ha lite anknytning till tråden.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
6/10/17, 6:01 PM
#47

#46 Helt riktigt 👍

Tittar man noggrant på bilden i #38 så syns en liten udde, längst ut till höger i bild. Inte bara en udde utan även en bunker som byggdes under WW2. Bunkern är en av många, byggda på en dryga 500 mil lång försvarslinje. 

Läs mer här:

 https://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A5nelinjen

kamera0710
6/11/17, 6:41 AM
#48

Apropå Vilks tar Niklas Orrenius bok upp en debatt mellan honom och den tyske regissören och teaterdirektören Thomas Ostermeier, om vem som är den mest obekväma sanningssägaren. Orrenius uttrycker det med dessa ord:

"Det ligger något komiskt över hela den här scenen, över dessa två män som har allas uppmärksamhet och så mångas beundran. Den ene backas upp av två länders säkerhetstjänst och statliga automatvapen, den andre får applåder och hyllningar vart han än åker i världen. Här sitter de som två bråkande småpojkar: Nej, det är inte du som kommer med en obekväm sanning, det är jag! Det är jag som är folkefiende!"

Annons:
kamera0710
6/11/17, 6:54 AM
#49

#13 Kan bjuda på ett direkt citat ur Lena Sundströms bok om nämnda Jesusmålning:

"Om Jyllands-Posten velat slå ett brett slag för yttrandefriheten kunde de ha kompletterat Muhammed-karikatyrerna med en Jesus-figur med erigerad penis. Den grejen provade Jens Jörgen Thorsen några år tidigare. Jens Jörgen hade nämligen fått fria händer att avbilda Jesus på en betongvägg. Men väggmålningen ledde till sådana protester från kristna som kände sig kränkta av motivet att dåvarande trafikminister Arne Melchior beslutade sig för att måla över konstverket som han fann 'anstötligt' och 'blasfemiskt'. Ett beslut som rosades  av dåvarande chefredaktören på Jyllands-Posten som tyckte att trafikministern hade 'visat både förnuft och mod att få smörjan avlägsnad, även om han kan förvänta sig nya rop om grundlag och censur'."

Kapitlet som tar upp detta (och även bakgrunden till Muhammed-karikatyrerna) heter Föreställningar om någon vill läsa själv.

[Carpinus]1
6/11/17, 7:27 AM
#50

#49 Eftersom vi sedan TS gjordes har kunnat konstatera att blasfemilagen inte använts i Danmark sedan 1946 så var det alltså inte någon sådan dom som låg bakom övermålandet. Det låter mer som egenmäktigt förfarande att måla över anstötliga detaljer, men som svensk känns det mer som intern dansk kuriosa än något att bli upprörd över. Åtminstone blir inte jag det.

kamera0710
6/11/17, 7:36 AM
#51

#50 Hade detsamma gällt om det varit en Muhammedmålning?

kamera0710
6/11/17, 8:24 AM
#52

Noterar att "Nimisreservatet" tydligen också är en väldigt bra fågellokal, enligt länkad källa. Kanske värt ett besök om man ska skåda i Skåne.

http://www.bokus.com/bok/9789198004779/gotalands-basta-fagellokaler/

[Hayabusa]
6/11/17, 8:35 AM
#53

#50 Instämmer - inte heller jag blir upprörd. Tycker att #42 är ett bra exempel.

[Carpinus]1
6/11/17, 8:37 AM
#54

#50 Det kan väl endast danskarna svara, men enligt DR-länken i #31 var det aktuellt att åtala Jyllands-Posten 2006 enligt blasfemilagen för att de avbildat profeten med en bomb i turbanen. Hade någon avbildat honom med snorren i vädret så lär Danmark ha fått det svettigt igen…(Det är ju "förbjudet" att avbilda Mohammed överhuvudtaget enligt den inofficiella lag som kräver allt mer hänsyn.)

Carmarino
6/11/17, 3:44 PM
#55

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Hayabusa]
6/11/17, 4:31 PM
#56

#55 Det gör den! En "Hayabusa" 😉

kamera0710
6/12/17, 5:44 AM
#57

#55 Ja, den har ju glädjande nog börjat häcka på flera håll igen. På jämtländska Frösön hörde jag att en populär klätterbrant är avstängd nu, eftersom ett par häckar där. Får se om det blir ett besök när jag åker upp på semestern.

kamera0710
2/8/18, 6:19 AM
#58

#2 Nu har Vilks dömts till 40 dagsböter för Nimis-skulpturen.

"Konstnären åtalades ursprungligen för brott mot områdesskydd, men åklagaren ändrade under rättegången brottsrubriceringen till förseelse mot områdesskydd."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=101&artikel=6880224

[Carpinus]1
2/8/18, 8:00 AM
#59

#58 "Bra för konsten", säger konstnären om domen. Alltid trevligt när sådana som fällts i domstol ser positivt på sin dom.

https://www.expressen.se/kultur/konst/nimis-vinner-nar-de-bekampar-det/

Carmarino
2/8/18, 11:26 AM
#60

#59 Han har alltid varit lite knäpp. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
2/8/18, 11:43 AM
#61

Kanske dags att vara mer konsekvent i Vilks-fallet och ha minimikravet ingen olaglig verksamhet för den som ska ha skattefinansierade livvakter. 

När jag snabbgooglar på orden böter och svartbygge är en av de första träffarna en artikel från 2012. Där har en person missat att söka bygglov för ett förråd och fått betala 46 200 kr för detta.

http://www.op.se/jamtland/berg/dryga-boter-for-svartbyggen

[Carpinus]1
2/8/18, 12:28 PM
#62

#61 Bytt fot sedan juni 2016?

"Har du noterat att han har skattefinansierade livvakter dygnet runt, för att han ska kunna använda sin yttrandefrihet? Och jag tycker det är helt rätt, med tanke på hotbilden mot honom."

https://politik.ifokus.se/discussions/55b480298e0e745bdb00076c-r-ordet-en-retorisk-fralsarkrans#35

Annons:
kamera0710
2/8/18, 12:35 PM
#63

#62 Grundinställningen är att han ska ha livvakter, men att de bara ska stå och titta på om han ägnar sig åt det som är olagligt blir jag allt mer tveksam till.

[Hayabusa]
2/8/18, 12:58 PM
#64

Tycka vad man vill om Nimis, men anledningen till att Vilks har livvakter har inget med bygget att göra. Två helt separata ting.

Carmarino
2/8/18, 2:34 PM
#65

#61 Jag har aldrig förstått varför han inte kan dömas för att ha byggt allt det han byggt - i ett naturreservat. Hade han byggt det i Krapperups park så hade det förmodligen blivit böter och rivning.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
2/8/18, 2:53 PM
#66

#64 Men är det ett orimligt krav att den som har skattefinansierade livvakter håller sig inom lagens ramar? Eller ska du och jag också ha rätt att ägna oss åt svartbyggen om vi är hotade till livet eller om vi betraktar det som konst?

[Hayabusa]
2/8/18, 3:07 PM
#67

#66 Man bör göra en skiljelinje mellan olika frågeställningar - det ena utesluter inte det andra och vice versa. 

Exempel:

Akilov kommer med stor sannolikhet att dömas för det dåd han utförde, men det rättfärdigar inte att du eller jag lynchar honom. Mot det ska han skyddas.

Du kan givetvis ställa det som ett krav (livvakter kontra svartbygge) mot landets myndigheter men du lär knappast få gehör.

[Carpinus]1
2/8/18, 3:13 PM
#68

Någon av livvakterna anmälde Vilks för en del år sedan för att han fällde en murken gran på naturskyddsområde och bidrog därigenom till Vilks totalkonstprojekt. Tilltaget kostade Vilks 30 dagsböter á 70:- (Åklagaren hade yrkat på ett företagsbot på 50.000 kronor, vilket senare prutades till 25.000, plus dagsböter.)

Min förmodan är att livvakterna numera koncentrerar sig på att skydda sitt bevakningsobjekt, Länsstyrelsen lär känna till ändå att konstnären filar på sitt plockepinn med jämna mellanrum, och man vet ju inte hur anmälan gick till den här gången - kanske gav livvakterna en diskret vink om det som skedde?

Att dra in bevakningen för sådana som ägnat sig åt olaglig verksamhet skulle nog ställa till mer skada än nytta. Andra som skulle drabbas är väl då bland annat en sådan som Mona Sahlin och vissa kronvittnen.

Carmarino
2/8/18, 3:21 PM
#69

#68 Vad jag har läst så fick Länsstyrelsen reda på det genom att HD/Sydsvenskan skrev om att Vilks hade börjat bygga upp de skadade delarna igen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Carpinus]1
2/8/18, 3:44 PM
#70

#69 Och vem som i sin tur tipsade tidningen vet vi inte. Livvakterna - eller kanske Vilks själv? Man kan inte så noga veta med den mannen…😎

Apropå Nimis så måste jag erkänna att jag faktiskt gillar det. Visst, att smälla upp det i naturskyddsområde är inte bra, men terrängen är kanske inte särskilt attraktiv varken för det rörliga friluftslivet eller de vilda varelserna? Själva skapelsen tycker jag harmoniserar rätt väl med den omgivande naturen, och det mest upprörande är kanske att drivveden guppat omkring till havs och utgjort fara för djurliv, badare och båtåkare. I så motto utgör den möjligen mindre skada där den står?

https://www.sydsvenskan.se/2018-02-07/sa-fick-nimis-ytterligare-ett-konstnarligt-lager

[Hayabusa]
2/8/18, 3:52 PM
#71

Faktum är att det är en turistattraktion i Kullabygden:

https://www.tripadvisor.se/Attractions-g1026485-Activities-Hoganas_Skane_County.html

[Carpinus]1
2/8/18, 3:54 PM
#72

#71 Ja, det förvånar inte!

[Hayabusa]
2/8/18, 3:57 PM
#73

#72 Inte det minsta! Alla turister från Tyskland, Danmark, Nederländerna osv - tror ni att de bryr sig om huruvida det är ett svartbygge eller ej?

Carmarino
2/8/18, 4:18 PM
#74

Själva Nimis har jag inte så mycket emot, för den smälter rätt väl in i omgivningen och syns knappt från sjön. Däremot anser jag inte att de där betong"skulpturerna" han smällde upp har i naturen att göra. Betong är inget naturmaterial.

Drivveden tror jag inte gjorde någon skada på djurlivet. Det är ju bara trä. Fast de tryckimpregnerade brädorna han kompletterade med när drivveden tog slut, kanske inte är så nyttiga för djuren. Inte heller sjutumsspiken han spikat ihop allt med är särskilt bra för naturen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
2/9/18, 10:47 AM
#75

#73 Så om svartbyggen blir attraktioner kanske besluten ska omprövas? Eller ska lagen vara lika för alla?

[Hayabusa]
2/9/18, 11:25 AM
#76

#75 Påstod jag det? Nej, det gjorde jag inte. Snarare ett konstaterande om hur Nimis, i ett bredare forum, tydligtvis uppfattas.

Annons:
kamera0710
2/9/18, 11:32 AM
#77

#76 Ok, fick mellan raderna ett intryck av "många gillar det, så strunta i att det är olagligt".

[Hayabusa]
2/9/18, 11:34 AM
#78

#77 Alla intryck skall baseras på fakta, det vet du :)

gruvel
2/9/18, 11:55 AM
#79

#67  Ja så får man se det, skattefinansierade livvakter som samhället ställer upp med för att objektet kan behålla livet är  en sak men innebär väl inte att han måste vara exemplarisk som medborgare generellt.  Man tänks väl ska kunna leva så gott det går som andra. Begäras kan att han inte utsätter sig för fara relaterat till  de hot som riktats mot honom.

[Göstage]
4/23/18, 10:02 AM
#80

#42 Dessutom upphöjdes texten till undervisningsmaterial:

"Nyligen kritiserades en lärobok för sjundeklassare för att bland annat citera Häng Gud, en punklåt av Ebba Grön som anklagar Gud för att vara rasist och fascist, i introduktionskapitlet för kristendomen. Där står det också att Jesus umgicks med horor och landsförrädare och att han inte gillar ”svartingar”. Jacob Harman på Syrianska-Arameiska Ungdomsförbundet tycker att läroboken kränker den kristna tron. - Det här med att skapa diskussion i skolan med den här typen av språkbruk. Du skulle inte vilja se någon skapa diskussion och debatt med politiska partier genom att säga att ”de inte gillar svartingar”.---

"Om det hade handlat om andra religioner hade den plockats bort omedelbart, menar Jacob Harman på Syrianska-Arameiska Ungdomsförbundet. - Den här typen av jämförelse med den här låttexten bredvid en karikatyrbild av Jesus, man hade inte gjort samma sak med andra världsreligioner, säger han."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/trots-kritik-mot-religionsbok-skolor-i-sodertalje-behaller-boken-tills-vidare

[Hayabusa]
4/23/18, 10:49 AM
#81

#80 Haha, nä…det hade givetvis ALDRIG accepterats. Här är en länk till nämnda film "Ebba the Movie". Börja titta från 52:15 så får ni både se & höra. 

http://www.dailymotion.com/video/x225bgy

[Göstage]
4/24/18, 8:53 AM
#82

Anna Ekelund Nachman, krönikör på Dagens Samhälle, funderar också över varför man rån skolhåll ser det som oproblematiskt att smäda en religion men känsligt att ifrågasätta en annan.

"Visst finns fog för kritiken. Ingen skulle idag drömma om att i en lärobok citera islamkritiska låtar och illustrera med Lars Vilks rondellhund, trots att det vore ett tvärsäkert sätt att få igång debatten i klassrummet.

Det mest problematiska är inte att stycket om kristendomen kan uppfattas som hånfullt utan att man i skolan inte drar alla religioner över en kam, alltså inte förhåller sig lika neutralt till var och en. Att vara extra hänsynsfull gentemot en specifik trosuppfattning är också ett slags hån, eftersom man då utgår ifrån att dess anhängare är lättkränkta och inte har intellektuell kapacitet att hantera kritik. Sett ur det perspektivet anses kristna vara starkare än andra.

Å andra sidan rimmar det illa med förföljelserna av kristna minoriteter världen över. Organisationen Open Doors rapporterar att i genomsnitt 225 kristna mördas för sin tro varje månad, 104 blir bortförda, 66 kyrkor attackeras. Med det i åtanke behövs inte ytterligare blasfemi som börda, även om det bara är i en obetydlig svensk skolbok."---

  https://www.dagenssamhalle.se/kronika/med-praster-o-pavar-har-han-lurat-miljoner-21803

kamera0710
8/23/18, 2:41 PM
#83

"Konstnären Lars Vilks, som dömts till dagsböter för att ha byggt på sitt konstverk Nimis efter en brand, har nekats en ny prövning i hovrätten. Nu vänder han sig till Högsta domstolen.

Hovrätten kom i juli fram till att det inte finns grund för en ny rättegång. Det finns ingen anledning att betvivla riktigheten i tingsrättens beslut, anser hovrätten, som inte heller anser att en prövning skulle ha betydelse för ledning av rättstillämpningen."

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=101&artikel=7023324

Annons:
Carmarino
8/23/18, 3:13 PM
#84

#83 Herr Vilks älskar uppmärksamhet, och då särskilt i rätten. Inte första gången det händer.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
8/23/18, 3:49 PM
#85

#84 Det är väl konst först och främst!? Du och jag är en del av denna konst när vi diskuterar honom och hans verk…

Carmarino
8/23/18, 3:56 PM
#86

#85 Eftersom jag inte tycker om när man gör åverkan på naturen i ett naturskyddsområde, så anser jag inte att Vilks träbyggen är konst. Fast jag förstår på vad du skriver att du läst Vilks egna förklaringar. Han är duktig på att tala om att allting är konst.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
8/23/18, 4:26 PM
#87

#86 Javisst, min kommentar var menad som ironi.

Carmarino
8/23/18, 4:40 PM
#88

#87 Aha, då förstår jag. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
8/29/19, 12:33 PM
#89

En grupp kristna demonstranter samlades utanför SVT under måndagseftermiddagen. Detta pga ett humorinslag som demonstranterna uppfattade som kränkande mot kristendomen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/svt-s-humorklipp-skapar-debatt-per-andersson-haller-krucifix-framfor-sitt-konsorgan

kamera0710
8/29/19, 12:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#90

.

Annons:
[Göstage]
9/15/20, 6:26 PM
#91

"Har Sverige en blasfemilag nu?", frågar Jacob Rudenstrand på Kvartal.

"De rapporterade koranbränningarna i Malmö och Rinkeby och gripandet av män som har sparkat på koranen har väckt frågor om yttrandefrihetens gränser. Att begreppet ”hets mot folkgrupp” och förbudet i brottsbalken mot att uttrycka ”missaktning” successivt har tänjts ut innebär på sikt i praktiken en hädelselag. Men en internationell utblick visar att blasfemilagar och begränsningar av rätten att kritisera religioner tenderar att stärka extremister", skriver Jacob Rudenstrand.

https://kvartal.se/artiklar/koranen-och-yttrandefrihetens-granser/

  • Redigerat 9/15/20, 6:30 PM av [Göstage]
[Göstage]
9/15/20, 6:46 PM
#92

Prästen och författaren Helena Edlund skriver på sin hemsida om olikheter inför upplevda religionskränkningar. Läs gärna hela krönikan!

"Som kristen i Sverige är jag van vid att provoceras av röster som återfinns både inom och utom Svenska kyrkan. Jag har själv tagit illa vid mig av dessa ”konstnärliga” projekt, och jag vet att det är naturligt att bli ledsen och upprörd när det man anser heligt vanhelgas och hånas, alldeles oavsett om man är kristen, muslim, buddhist, asatroende eller shaman.

"Den gångna veckan har gått i Koranbränningarnas tecken. Samhället ställs nu inför nya problem, problem som måste hanteras. Egentligen borde dessa provokationer hanteras på samma sätt som samhället hanterade Ecce Homo, Piss Christ och Bibelbränningar – men så är inte fallet. Det har uppstått nya bedömningskriterier, där en viss religion och en viss skrift särbehandlas."---

"Sverige är en sekulär demokrati, där det är tillåtet att häda. Religioner och ideologier kan, enligt lagen, inte kränkas. Varje person som befinner sig innanför landets gränser måste därför lära sig att hantera den frustration och besvikelse det kan innebära att möta åsikter och handlingar som utmanar ens egna religiösa övertygelser. Så är det i alla fall i teorin. Reaktionerna i samhället visar dock att det inte längre är så i praktiken. Nu behandlas liknande händelser olika, beroende på vilken grupp som upplever att ens religion kränkts. Kristna uppmanas att vända andra kinden till och göra upp med sin intolerans. Kränkta muslimer möts dock med den största förståelse, bokbrännarna jagas och inreseförbud utfärdas."---

http://helenaedlund.se/att-kanna-sig-krankt-ar-en-del-av-livet-hantera-det/

  • Redigerat 9/15/20, 6:47 PM av [Göstage]
[Hayabusa]
9/15/20, 7:29 PM
#93

#90 & #91 Ja, i praktiken innebär det en form av blasfemilag. Undrar även över hur det anses vara "hets mot folkgrupp"? Är muslimer alltså en folkgrupp? Om svaret på det är "ja" så torde ju även kristna vara en folkgrupp - som kan utsättas för "hets mot folkgrupp".

För övrigt kan det, väl, inte förvåna någon att det religiösa inslaget i svensk vardag har antagit nya former. Med allt vad det innebär.

[Göstage]
9/16/20, 6:47 AM
#94

Det är ju lite av en ödets ironi med en tråd som i sin start uppmärksammar att danskarna till sist avskaffat en föråldrad blasfemilag nu istället kommit att handla om att danskar visar att det finns krafter som vill återinföra de lagarna i Sverige? Kanske en tråd som startas idag istället kunna heta "Fritt fram att häda i Danmark, snart förbjudet i Sverige?"

[Hayabusa]
9/16/20, 7:56 AM
#95

#94 Precis.

kamera0710
9/16/20, 12:08 PM
#96

Ja, vi får väl se om det blir några lagändringar. Eller vad rättsväsendets bedömning blir under nu gällande lagstiftning.

Kan väl tycka att exempelvis "bokbål" är lite osmakligt, men jag tycker inte att det ska förbjudas.

[Hayabusa]
9/17/20, 8:13 AM
#97

"Det är alltid bättre att läsa och debattera böcker än att bränna dem. Samtidigt kan man inte förbjuda provokationer. De internationella exemplen visar faran i att låta lagen och polisen tvinga oss till att respektera religiösa känslor."

Saxat från Kvartal.

Annons:
kamera0710
8/30/21, 6:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#98

Delar med mig av lite skånsk natur, eftersom vi haft en sidodiskussion om detta i denna tråd. För nu har jag för första gången gjort en längre skådarresa i Skåne, 9 dagar totalt. Att inte ha varit vid Falsterbo har känts som ett litet "tjänstefel" för en skådare, men nu är det åtgärdat!

På en av platserna ska man för övrigt kunna se Nimis på håll. Vår reseledare försökte hitta verket, men lyckades inte.

Bilderna med fyren är från Falsterbo, fåglarna är strandskator. Hyfsat bra "utdelning" med fågelarter jag inte sett inom Sverige tidigare. Men tyvärr var det väldigt vindstilla när vi besökte nordvästra delen. Västliga vindar behövs för att större mängder av havsfåglar ska driva in mot kusten.

Såg också vilda knubbsälar för första gången.

[Hayabusa]
8/31/21, 9:01 AM
#99

#98 Tjusiga bilder. Nimis är inte så lätt att få syn på, även om man är nära så att säga.

Kan det vara bilder på:

Kullaberg
Hovs Hallar
Fågelön vid Jonstorp/Farhult

kamera0710
8/31/21, 2:46 PM
#100

#99 Ja, det ska väl vara de platser du anger. Vi var på så många olika ställen att det är svårt att komma ihåg exakt var varje bild är tagen.

Carmarino
8/31/21, 6:45 PM
#101

#98: Håller med Hayabusa om att Nimis är svår att få syn på om man inte vet exakt var det är. Det kan vara lite lättare att hitta Arx, som är av betong och sten, och dessutom ligger lite längre ut mot vattnet. Nimis smälter ihop med berget när man ser det på avstånd.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nimis#/media/Fil:Ladonia_bay_view.jpg


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
7/6/23, 8:44 AM
#102

2023 #0 ff Nu verkar Sverige förbereda sig för att gå i motsatt riktning.


Re:tired.

  • Redigerat 7/6/23, 8:45 AM av Fornöga
H
7/6/23, 9:11 AM
#103

#102 Så är det.

kamera0710
7/6/23, 9:11 AM
#104

Ja, kanske väger det tyngre att blidka Erdogan, nu när Sverige vill med i Nato.

Annons:
H
7/6/23, 9:14 AM
#105

#104 De som vill återinföra lagen bryr sig nog mindre om Nato än om islam.

Pyttelite
7/8/23, 7:42 AM
#106

Lustigt att danskar behöver åka till Sverige för att bränna koranen när de kan göra det i sitt egna land!

Många danskar är trötta på Paludans provocerande demonstrationer och den senaste veckan har det diskuterats mycket om det finns någon gräns för yttrandefriheten. Ska Paludan få demonstrera och bränna Koranen i yttrandefrihetens namn eller borde han stoppas?

- Det här håller på att utveckla sig till en fars. Vi använder så mycket tid på en enda man och hans sätt att agera i en demokrati, säger Claus Oxfeldt, ordförande för Polisförbundet till DR.

Läs mer här;

https://svenska.yle.fi/a/7-1382583


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 7/8/23, 7:45 AM av Pyttelite
kamera0710
7/8/23, 6:26 PM
#107

Tänk om folk kunde ignorera Paludan.

Fornöga
8/25/23, 4:14 PM
#108

#0 ff Friheten att häda i Danmark varade i sex år, om den danska regeringens lagförslag går igenom.


Re:tired.

Danska regeringens förslag att förbjuda koranbränningar väcker kritik - flera experter ser lagförslaget som att Danmark nu återinför förbud mot blasfemi.”Det ...
Pyttelite
8/25/23, 7:59 PM
#109

Regeringens forslag om at gøre det ulovligt at brænde hellige skrifter i offentligheden vil sandsynligvis stoppe utilfredsheden i Mellemøsten.

Det vurderer den arabiske journalist Asma Abbas. Hun var på Christiansborg tidligere i dag, da regeringen havde sendt sin justitsminister, udenrigsminister og økonomiminister til pressemøde for at præsentere lovforslaget.

Läs mer här:

https://www.dr.dk/nyheder/politik/arabisk-journalist-tror-afbraendingsforbud-kan-stoppe-uro-men-loven-har-en


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Udfordringen ved lovforslag er, hvem der skal definere 'utilbørligt', siger juraprofessor.
Pyttelite
8/26/23, 7:46 AM
#110

Danmarks regering har under fredagen lagt fram ett förslag om hur koranbränningar ska stoppas på offentlig plats. Förbudet ska även beröra andra religiösa skrifter.

Justitieminister Peter Hummlegaard (S) började fredagens presskonferens med att kalla koranbränningarna för ”meningslösa förolämpningar” som har det enda syftet att ”skapa osämja och hat”.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/danmarks-regering-haller-presstraff-om-koranbranningar


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Danmarks regering har under fredagen lagt fram ett förslag om hur koranbränningar ska stoppas på offentlig plats. Förbudet ska även beröra andra religiösa skrifter.
Fornöga
9/17/23, 8:29 AM
#111

#108 ff Det danska förslaget berör även vårt land, skriver Victor Malm på Expressen kultur och hänvisar till Gérard Biard, chefredaktör på det franska satirmagasinet Charlie Hebdo.

"Men Biard är tydlig: en dansk lagstiftning mot blasfemi kan användas för att utöva påtryckningar mot ett land som Sverige. Den skulle slå sprickor i muren mot islamismen. Än så länge är Ulf Kristersson relativt principfast, det är inte tu tal om några koranbränningsförbud, men kan vi lita på att det fortsätter, om Nato går om intet och terrorhotet höjs ännu ett snäpp? Eller, gud förbjude, en bomb går av?

Den dumsäkra riskerar att bli förvånad. När en totalitär regim märker att demokratierna ger med sig slutar den inte trycka."---

https://www.expressen.se/kultur/victor-malm/kan-vi-lita-pa-kristersson-om-en-bomb-smaller/


Re:tired.

Danmark förbereder att återskapa sitt blasfemiförbud. Victor Malm varnar för sprickorna i demokratins mur.
Annons:
Pyttelite
9/17/23, 8:36 AM
#112

Vilken rappakalja och så kommer Nato in för att lägga ytterligare bränsle på elden.

”Blasfemi”, fortsätter Biard, ”är inte att såra eller förnärma de troende, men att betvivla och bespotta Guds makt. När man förnekar sina medborgare denna rätt tar man ifrån dem en helt grundläggande rättighet. Jag kan inte nog understryka hur allvarligt det är.”

De medborgare som skadas eller till och med dödas för att några anser att de kan skapa oreda och hänvisar till yttrandefrihet och demokrati - vart ska dessa personer ta vägen?

En riktigt dåligt skriven ledare!!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
10/1/23, 8:09 AM
#113

UPPDRAG GRANSKNING · Upprepade aktioner med koranbränningar under de senaste åren har fått omvärldens blickar att dras till Sverige. Sverige, som upplevts som ett tolerant land ses nu av flera länder som islamfientligt. Hur gick det till när koranbränning blev ett skandinaviskt fenomen?

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/60-sekunder-sa-startade-vagen-av-koranbranningar


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upprepade aktioner med koranbränningar under de senaste åren har fått omvärldens blickar att dras till Sverige. Sverige, som upplevts som ett tolerant land ses nu av flera länder som islamfientligt. Hur gick det till när koranbränning blev ett skandinaviskt fenomen?
Upp till toppen
Annons: