Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 423 ggr
[memoirsofaclone]
2017-06-23 00:17

Ett samhälle utan arvsrätt

Tänk ett samhälle där alla får starta från noll. De pengar man tjänat ihop och finns kvar efter ens död går till staten istället för arv till barn/liknande. Staten använder pengarna där de behövs, typ sjukvård, infrastruktur osv.

Skulle detta fungera tror ni? Började tänka på detta för några veckor sedan och det finns säkert nackdelar som jag inte tänkt på. Huvudsaken är att alla skulle ha samma grundförutsättningar i sina liv, ingen skulle födas med ''guldsked i munnen''.

Detta är ingen drömvision för mig,  jag kom bara att tänka på detta, hur det skulle fungera. Så vad tror ni?

Annons:
landsbygdsbo
2017-06-23 00:43
#1

De flesta företag som existerar idag där mer än 50 är anställda är företag som byggts upp under flera generationer.

För min egen del bedriver jag skogsbruk..varför skulle jag bry mig om skogsvårdande åtgärder som inte betalar sig för än om 50 år om inte denna resurs skulle föras över till nästa generation?

Arvsrätten är essentiell för en samhälle som bygger på långsiktighet.

Att man under generationer bygger och förvaltar och, i en del fall, låter förfalla.

Kalli
2017-06-23 00:50
#2

Går väl att komma runt genom att ge arvet som gåva, förutsatt att döden inte är väldigt plötslig.

landsbygdsbo
2017-06-23 08:38
#3

Problemet är att varje konstlösning är dyrare och riskablare än en normal arvsfördelning. Vilket då försvårar och fördyrar uppbyggandet av familjeföretag.

Men bankerna skulle gilla det, de skulle ges möjlighet att låna ut pengar till varje generation som måste starta på egen  ny kula.

[memoirsofaclone]
2017-06-24 19:04
#4

#3 Visserligen måste alla som inte ärvt något göra detsamma, låna av banken alltså. Skillnaden i detta är att alla skulle behöva göra det. Om jag (som inte lär ärva nåt särskilt) skulle vilja starta något skulle jag ändå behöva låna. 

Men just det ja, det blir svårt när det gäller andra saker än rena pengar, t x företag. Det är ett problem.

Som sagt, jag är inte för detta förslag men har bara funderat på om det finns något sätt så att det blir så ekonomiskt rättvist för alla i ett samhälle som möjligt.

Zepp
2017-06-24 20:02
#5

Jaaaa, det ultimata kommunistiska samhället.. i princip inget jag har jättestora problem med att gilla!

Dvs på några generationer så kommer all ekonomisk verksamhet i princip vara sk samhälleligt ägd!

Den grejen däremot kan få komplikationer, dels de som landis uppger.. även om de oxå handlar om rätt snar snöd vinning och omtanke om sina egna barn.

Till skillnad mot omtanken om alla barn.. eller om andras barn.

Om man säger som så.. som människor.. som ansvarstagade föräldrar så tenderar vi att ta ansvar för våra barn!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

landsbygdsbo
2017-06-24 21:00
#6

#4

Men jag som har skrapat ihop en peng, ska jag inte få skänka den pengen till vem jag vill?

Till detta, är pengen hopskrapad av skattade medel, dvs skattad. så är det ju riktigt, som idag att arvet inte beskattas.

Märk väl, att om gåvo/arvsmottagaren väljer att sälja, så skattar han eller hon med 30% på vinsten…

Annons:
[Hayabusa]
2017-06-24 21:49
#7

#6 Sant. Dessutom måste det rimligtvis "löna" sig att spara eller amortera bort lån på fastighet/hus. Visst kan det kännas orättvist att vissa föds med "guldsked", men faktum är att vi alla föds med olika förutsättningar. Vissa föds med talang eller egenskaper som ger dem fördelar, andra har det svårare.

Zepp
2017-06-25 15:14
#8

Som jag ser det så har vi redan kommit en hel del på vägen att utplåna olika orättvisor i samhället och jag tvekar på om vi kan komma så mycket längre?

Givetvis pågår en ständig politisk kamp för att ändra förhållandena i olika riktningar, till fördel för de  med besuttna föräldrar/de med mindre besuttna föräldrar!

Iallafall, vi har infört en rätt hög beskattning som kommer alla till del i princip, utbildning, sjukvård och äldrevård!

Samtidigt och på grund av, delvis iallafall att vi inser att de med bäst förutsättningar bör få stiga till lämpliga positioner inom samhälle  och näringsliv!

Såå.. med utgångspunkt från att vi redan har rätt höga skatter och några trots allt detta lyckats sno ihop en mindre förmögenhet.. efter alla skatter som skall gå till alla de som inte har föräldrar som lyckats bygga upp någon sådan/skapat ett företag att ärva?

Då är det trots all mest rättvist att barnen ärver förmögenhet eller företaget?

Och har vi tur,, dvs vi andra som inte ärver förmögenheter så kommer arvingarna att förvalta det hela och betala skatter, så att det ger arbetstillfällen och skatteintäckter för samhället!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: