Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1059 ggr
landsbygdsbo
6/30/17, 9:52 AM

Respekten för andras åsikter och inställningar.

Varför har de politiska ytterkanterna, både från höger och vänster så svårt att stå ut med kritik.

Man är "heta" på att utestänga meningsmotståndare från bokmässor, och andra offentliga tillställningar.

Och är speciellt förtjusta i att sabotera varandras bruk av våra                            (självklara )demokratiska rättigheter.

Min tanke är att de undermedvetet inser det infantila i sin politiska ståndpunkt och likt tjurande småungar vill blunda inför verkligheten.

Och då är ju varje avvikande åsikt ett störningsmoment.

Men lita på en sak. Jag kommer att fortsätta att "störa" 😎

Och fler med mig hoppas jag.

Annons:
[Hayabusa]
6/30/17, 10:02 AM
#1

#0 Japp 👍

Vad det gäller Bokmässan så förstår jag sannerligen inte hur vänstersidan kan acceptera att byster på Lenin visas upp, "Lenins Barnhörna" och att ett "Leninpris" delas ut.

Hur kan en hyllning av Lenin vara samstämmig med mänskliga rättigheter, jämlikhet osv ?

Kuriosa:

Susanne Alakoski tackade nej till priset (2013) med motivering att hon inte ville förknippas med totalitära ideologier eller regimer.

[memoirsofaclone]
7/1/17, 2:31 PM
#2

Helt ärligt vet jag inte riktigt vart jag står, men det är ju klart att det uppstår en viss irritation när någon är av helt motsatt åsikt om något. Men grejen med en demokrati är ju att man helt enkelt får ''göra reklam'' för sina åsikter, och är de vettiga så växer ju skaran som håller med. Det blir knappast bättre av att bråka som på lågstadiet.

landsbygdsbo
7/1/17, 3:25 PM
#3

Arrangörerna har ju gjort sitt val.

Och lika missnöjda som "proggfolket" var över ABBAS framgångar och ordnade en kortlivad alternativ schlagerfestivalen…lika löjligt är det att man sk ordna en alternativ bokmässa.

Vill man marknadsföra sig i ett torgstånd så är det ju upp till var och en men att kalla det en mässa är väl som att göra som paddan…gapa över mycket 😃

mangemani4
7/2/17, 1:22 PM
#4

vi på högerkanten har väl fått stå ut med kritik i alla dess tider och har nu vant oss och har börjat att ge igen, det är ju vänstern som är så fruktansvärt känslig för kritik, minsta lilla nål som ens kommer i närheten utav att spräcka deras lilla världsbilds bubbla, så gör de allt, och då menar jag ALLT, allt från hatiska ord till våld, för att hindra nålen att spräcka bubblan.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

landsbygdsbo
7/3/17, 12:55 AM
#5

Det är väl som Orwell skrev, Alla djuren är jämlika, men vissa djur (grisarna) är mer jämlika än andra 😎

Martin
7/3/17, 9:25 AM
#6

Det är bara att konstatera att inget blir bra av att vara extremt. Inte att träna extremt, inte att äta extremt, inte extremhögern eller vänstern eller något annat heller.

Jag brukar alltid lyssna och respektera även de extrema, de har ju gjort sina val utifrån något. Att inte lyssna är att utesluta en vinkling som man därmed inte får insyn i, och då har man en sämre helhetsbild. Att jag däremot respekterar någon innebär inte att jag accepterar deras världsbild eller agenda, men det är en annan sak.

mvh Martin

Annons:
landsbygdsbo
7/3/17, 10:08 AM
#7

#6 en vettig inställning.

Betydligt infantilare är ju att blunda för de åsikter man inte gillar…för det finns ju de som verkar tro att dessa då skulle försvinna.😎

[Hayabusa]
7/3/17, 10:24 AM
#8

#6 Absolut. Hur ska man annars kunna vidga sina vyer? Man behöver inte instämma eller hålla med, men det är alltid lärorikt att höra hur andra resonerar. Min sanning är inte alla andras sanning.

mangemani4
7/3/17, 11:03 AM
#9

#6 du beskriver definitionen utav demokrati. "du har en åsikt, jag respekterar den, jag har en åsikt och du respekterar den, jag håller inte med dig i din åsikt, men du har all rätt att ha den och uttrycka den", demokrati och det är ju just detta som bör gälla i ett så kallat demokratiskt land, men här gäller bara ett led och står man inte rättad i det ledet, ja då är det inte många som respekterar en.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

landsbygdsbo
7/3/17, 11:49 AM
#10

#9  Nej det är den liberala inställningen visavi demokrati.

Sedan finns det de som anser att demokrati är ok för att ta makten, för att sedan köra över minoriteter saklöst

mangemani4
7/3/17, 12:04 PM
#11

nej, det är den allmänna definitionen, originalet, iaf så som den har varit, sen under årens gång, ju mer PK och blödigt landet har blivit, desto mer konstiga tillägg och olika definitioner utav demokrati har dykt upp, men dessa tillägg och andra definitioner är inte riktig demokrati, det är bara något som skapats för att passa samhället vi nu bor i.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Martin
7/3/17, 2:46 PM
#12

#9 I ditt nummer #4, tycker du att du har respekten för andras åsikter? Jag tycker #4 ger en ganska skev bild. Det är inte riktigt min bild, att bara vänstern är sådan.

mvh Martin

mangemani4
7/3/17, 4:03 PM
#13

vart säger jag att jag inte har respekten för andras åsikter? jag förklarade bara hur det är. och vart säger jag att det bara är vänstern som är sådan? hur vore det om du läste det som skrivs, slutar att försöka lägga ord i munnen på folk, slutar vantolka och missförstå med flit, så slipper man tjafs om ingenting.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Annons:
Martin
7/3/17, 8:22 PM
#14

Jag antar att du inkluderar dig själv i "vi" och du skriver att "ni har börjat ge igen". Jag tolkar det som att ni ger samma skit som du skriver att ni utsätts för tillbaka. Lika barn leka bäst.

I övrigt har jag varken vantolkat eller missförstått med flit. Möjligen omedvetet men jag gör ju min tolkning av vad jag läser. Om du inte menade som jag skriver i stycket ovan, så har jag missförstått. Men inte med flit. Fast det får du ju såklart tro vad du vill om. Fast nu när jag tänker på det, du skriver ju faktiskt att ni ger igen. Så då är det inte bara vänstern. Där lade jag faktiskt en tolkning i det som du inte skrev. Det får jag be om ursäkt för. Det var dock inte med flit.

mvh Martin

mangemani4
7/3/17, 9:42 PM
#15

men åter igen, VART SA JAG ATT DET BARA ÄR VÄNSTERN SOM GÖR DET? spelar ingen roll om du tolkar och vad du förstod, för det har aldrig sagts från min sida och det är det som kallas för vantolkning. men strunt samma, ingen ide att tjafsa om detta.

det jag menar med "vi" är oss alla som är utanför åsiktsbubblan/åsiktskorridoren, vi som tror på demokrati, vi som kan tänka själva, vi som lever i verkligheten, vi son har ryggrad nog att se OCH säga vad problemet är och inte bryr oss om vilka stämplar som sätts på oss. oss, alla, om det betyder SD, högerextrema, folk som är trött på hur samhället ser ut, whatever, det är "vi", finns liksom ingen samlad grupp.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Martin
7/6/17, 10:45 AM
#16

Aha, det var mig du inkluderade i "vi", då vet jag. Kände inte igen mig när du beskrev det som högerkanten, men det är klart - det beror ju på var mitten är om man är på kanten eller inte. 

Vi har inte samma uppfattning om vantolkning eller missförstånd, men ber om ursäkt om det känns bättre för dig. Inte meningen att göra dig upprörd.

mvh Martin

mangemani4
7/6/17, 6:05 PM
#17

snygg back paddling;). upprörd och upprörd, less bara på folk som tar något som man inte har sagt och vantolkar ingenting för att lyckas skapa ett "argument", ett "argument" baserat på ingenting, ser det hela tiden hos idioter som inte har något att komma med men ändå desperat ska försöka argumentera emot. men det är bra att du inte är en utav de idioterna då;)

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Martin
7/7/17, 9:23 AM
#18

Nej, man skall ju undvika att ge sig in i diskussion med en idiot för den diskussionen förlorar man bara.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: