Annons:
Etikettövrigt
Läst 4815 ggr
[Hayabusa]
7/5/17, 2:11 PM

Grovt vapenbrott?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Instämmer i Martin Melins undran…

Annons:
landsbygdsbo
7/5/17, 6:13 PM
#1

Synnerligen grovt ska vara ett olagligt vapen.

av militär typ eller flerskotts kort skjutvapen (Pistol/revolver)

Alla brott där dylika saker påträffas, antingen vid brottsplats/bil eller i någon av förövarnas hem ska per omgående fördubbla straffsatsen för brottet.

Innehav av olaga vapen ska betraktas som förberedelse till grovt rån och bestraffas därefter.

Sedan ska man låta lagliga vapeninnehavare  vara ifred!!!

Tack vare Gamla Bettan sover jag lugnt om nätterna.

Byssan i kombinatin med skarp hund gör nytta

[Hayabusa]
7/5/17, 6:20 PM
#2

#1 Själv hade jag gärna haft en Carl Gustav m/45 under sängen.

För övrigt instämmer jag.

Martin
7/6/17, 10:51 AM
#3

Har inte mål-nr här men finns domstolspraxis på att 12 AK47 inte är synnerligt grovt vapenbrott. 

Likaså var inte 40 pistoler synnerligen grovt vapenbrott.

Men tror att det är praxis från hovrättsdomar så skulle helt klart vara bra om HD ville uttala sig om var gränsen går. 

Skall se om jag inte har domarna här någonstans.

mvh Martin

Tjeja
7/6/17, 9:10 PM
#4

De kanske menar att "synnerligen grovt" är det först när vapnen dessutom använts och avfyrats. Vilket de förstås inte kan bevisas att de gjort eftersom de inte använda vapnen just när de greps…?

Sjuk svenskt rättsväsende som vanligt i alla fall oavsett!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Martin
7/7/17, 9:17 AM
#5

Nej, läser man förarbetena så skall det handla om hur farliga de är osv, dvs det krävs fler vapen av ett mindre farligt (t.ex. pistol) än av ett automatvapen för att nå synnerligen grovt vapenbrott. 

Från Västra götaland finns en dom med tror det var en pistol, en hagelbrakare och 3 automatvapen samt 3 handgranater. Räckte inte heller. Dels var automatvapnen isärtagna och förvarades på lite olika ställen men av samma person som greps. Handgranaterna är ju ett bötesbrott och går under lagen om brandfarliga och explosiva varor och räknas inte in till vapenbrottet. Så rent krasst var det nog en "rätt" dom i hovrätten. HD gav inte prövningstillstånd.

mvh Martin

Martin
7/7/17, 9:22 AM
#6

Letar men hittar inte det nu men fick för mig jag såg att det trädde i kraft ny lag i maj i år om strängare straff för brott mot tillståndsplikt av explosiva varor där handgranater skulle inkluderas. På andra sidor ser jag att lagen kan träda i kraft tidigast 2018. Men möjligen är det då ändrat.

mvh Martin

Annons:
[Hayabusa]
7/7/17, 9:28 AM
#7

#5 & #6;

Juridiskt är det kanske korrekt, men jag instämmer i Martin Melins reaktion. 5 st skarpladdade automatkarbiner plus hundratals patroner är, enligt min mening, långt över gränsen för vad som ska accepteras.

Martin
7/7/17, 5:24 PM
#8

#7 Det är jag också helt överens om (även om han skriver "ett" - tror inte att han menar det utan syftar på ärendet). 

Samtidigt måste det finnas en gräns, det är jag också införstådd med. Men militära höghastighetsvapen borde absolut vara på den sida om gränsen som säger att det är ett synnerligen grovt brott. Men så är det ju som sagt tyvärr inte idag.

mvh Martin

[Hayabusa]
7/7/17, 6:19 PM
#9

#8 Illa nog om det så varit 1 st vapen typ AK47. Man kan ju undra vad "synnerligen grovt vapenbrott" innebär? Pansarskott? Pansarvärnskanon?

[Carpinus]1
10/31/17, 4:04 PM
#10

Istället för att diskutera sakskälet till moderaten Hanif Balis tweetade undran över varför inte häktning är en given påföljd på grovt vapenbrott så hakar man upp sig på hans språkbruk, han kallar nämligen beslutshämmade domstolsledamöter för "jävla syltryggar".

På TT:s undran "om det är rimligt att lagstiftare kallar domare för syltryggar" svarar Bali:

"Jag tycker att det är grymt märkligt att det är en så avslappnad inställning i domstolarna, att man inte ger särskilda häktningsskäl när människor grips med skarpladdade vapen. Ska man använda ordet syltryggar eller inte? Jag vet inte om det är det stora fokuset just nu. Vi har en polis som fått sitt hem beskjutet med automateld. Att då sitta och märka ord, tycker jag inte är den stora faran för rättsstaten just nu".

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XGn7o/m-ledamot-kallar-domare-javla-syltryggar

papa-bear
10/31/17, 4:51 PM
#11

och de expressenmedarbetare som visade hur lätt det är att smuggla in vapen dömdes för det. eller? det var ju ett j_vla rabalder om det, trots att de lämnade in vapnen(t) till polisen efter utfört brott.

Martin
10/31/17, 10:05 PM
#12

#11 De köpte väl ett vapen, smugglade inte in det (om vi nu tänker på samma ärende).

Jag tycker att det är rätt att de dömdes för vapenbrott, och jag tycker också att det är rätt att det inte bedömdes som grovt och att de slapp fängelse utifrån hur de handlade sitt ärende/case. Sen kan man ju diskutera om det är rätt av medier att stötta de kriminella gängen med pengar, vad de gav för vapnet blev väl aldrig klarlagt men det ryktades om några 10.000-tals kronor.

Det nya lagförslaget innebär automatiskt häktning för grovt vapenbrott.

mvh Martin

[Carpinus]1
10/31/17, 10:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#12 Bara att hoppas att det nya lagförslaget går igenom.

Annons:
[Carpinus]1
11/1/17, 11:30 AM
#14

Skönt att åtminstone några åker fast…

"Tre skånska män ska gemensamt och i samförstånd ha fört in 235 deaktiverade vapen från Slovakien till Sverige, via Malmö. Nu åtalas de misstänkta för smuggling.

Två män, 31 år och 32 år, åtalas för synnerligen grovt vapenbrott och grov smuggling. En 34-årig man åtalas för grov smuggling och medhjälp till synnerligen grovt vapenbrott.

Vapnen var obrukbara, men 65 gjordes funktionsdugliga igen och dessa såldes vidare till kriminella i Sverige."---

"Det handlar främst om kulsprutepistoler av typen Skorpion och automatpistoler av märket Glock. Med en metallstav i pipan säljs vapnen lagligt i Slovakien."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/tre-man-smugglade-in-235-vapen

(Och för de här väntar förhoppningsvis också rättegång.)

Martin
11/2/17, 9:51 AM
#15

#14 Kan man inte få dem på synnerligen grovt så kan man nog stryka den punkten i lagboken… om de nu bedöms skyldiga till brottet som sådant alltså.

mvh Martin

[Carpinus]1
11/2/17, 10:16 AM
#16

#15 Tar inget för givet när det gäller juridik och domstolsutslag. Det är lugnast så…

Martin
11/2/17, 10:21 AM
#17

Helt rätt, men är 235 varav man verkar kunna få det till att syftet vara göra dem brukbara och sälja och flera har anträffats och använts vid våldsbrott inkl mord så kan man i min värld helt lägga ner brottet synnerligen grovt vapenbrott om detta inte räcker. 😂

mvh Martin

[Carpinus]1
11/2/17, 10:24 AM
#18

#17 Absolut!

[Carpinus]1
11/12/17, 12:08 AM
#19

#0 Nu har HD sagt sitt i målet:

"I veckan kom en uppmärksammad dom från Högsta domstolen där tre tonåringar dömdes för grovt vapenbrott. De greps i januari i år när de åkte runt i en taxi med fem helautomatiska automatkarbiner, fem magasin innehållande 99 skarpa patroner samt ytterligare 280 skarpa patroner."---

"I tingsrätten dömdes de för synnerligen grovt vapenbrott men både hovrätten och Högsta domstolen betraktade brottet som grovt. De två 19-åringarna dömdes till fängelse i ett år och åtta månader och 17-åringen till sluten ungdomsvård.

Enligt Högsta domstolen var det för få vapen för att brottet skulle betraktas som synnerligen grovt, vilket med dagens lagstiftning skulle ha gett minst tre års fängelse. Det här har fått både regering och opposition att reagera.

Nu öppnar justitieminister Morgan Johansson (S) för en översyn av lagstiftningen. Fler vapenbrott ska klassas som synnerligen grova och därmed ge längre fängelsestraff.

– Vi kommer att göra en översyn av gränsdragningen vid synnerligen grova vapenbrott, det vill säga hur många vapen som det handlar om, säger Morgan Johansson (S)."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fler-vapenbrott-ska-ge-langre-fangelsestraff

papa-bear
11/12/17, 12:33 PM
#20

olaga innehav av 1 vapen som i normala fall används av militären, som ak-47, uzi och andra typer av automatiska gevär, borde räknas som grovt, för vad har 1 militärt vapen att göra i gemene mans hand, om de springer på gatorna med dem? även handeldvapen, som innehas i syfte att döda eller skada någon, borde räknas som grovt, om man grips med vapen på en sådan plats att man kan misstänka att brott skall begås, grovt.

Annons:
Martin
11/12/17, 8:58 PM
#21

#20 Den typen av vapen räknas redan idag som grovt vapenbrott. De undantag jag känner till har varit vapen som är isärmonterade och alltså inte brukbara utan att man sammanför delarna och monterar ihop dem. 

Och även handeldvapen på det sätt du skriver går som grovt vapenbrott.

mvh Martin

[Carpinus]1
11/12/17, 10:29 PM
#22

Ja, det är väl synnerligen grovt vapenbrott som man diskuterar tillämpningen av?

Martin
11/14/17, 6:56 PM
#23

#22 Japp

mvh Martin

[Carpinus]1
11/15/17, 12:56 PM
#24

Bara att smida medan järnet är varmt?

_"Den yngre mannen dömdes senast i september av hovrätten till tre års fängelse för grovt vapenbrott och grov smuggling, vilket GP först berättade om. Tillsammans med två andra män, varav en är en nära anhörig, smugglade han åtta halvautomatiska pistoler från Östeuropa till Sverige.
_

Men han häktades aldrig. Rätten menade att det inte fanns någon risk för att han skulle fly, tvärtemot vad åklagaren menade. Förra månaden överklagade han via sin advokat hovrättens dom till Högsta domstolen. Han har alltså befunnit sig på fri fot – och misstänks nu för mordet på Ulvön."---

"Mannens kriminella bana sträcker sig flera år tillbaka. Han är tidigare dömd för bland annat rån, rånförsök och skadegörelse."---

[GT]("Mannen i 30-årsåldern dömdes för två månader sedan till tre års fängelse för att ha smugglat halvautomatiska pistoler till Sverige. Men han häktades aldrig i väntan på straffet. Nu misstänks han för att ha begått mordet på Ulvön i helgen."--- "Den yngre mannen dömdes senast i september av hovrätten till tre års fängelse för grovt vapenbrott och grov smuggling, vilket GP först berättade om. Tillsammans med två andra män, varav en är en nära anhörig, smugglade han åtta halvautomatiska pistoler från Östeuropa till Sverige. Men han häktades aldrig. Rätten menade att det inte fanns någon risk för att han skulle fly, tvärtemot vad åklagaren menade. Förra månaden överklagade han via sin advokat hovrättens dom till Högsta domstolen. Han har alltså befunnit sig på fri fot – och misstänks nu för mordet på Ulvön."--- "Mannens kriminella bana sträcker sig flera år tillbaka. Han är tidigare dömd för bland annat rån, rånförsök och skadegörelse."--- https://www.expressen.se/gt/domd-vapensmugglare-haktad-for-brandmordet-/)

[Hayabusa]
11/15/17, 1:01 PM
#25

#24 Utanförskapet. Det måste vara orsaken…

KimE
11/15/17, 2:43 PM
#26

Vapensmugglaren som släpptes i väntan på straff är nu misstänkt för mord.

https://www.expressen.se/gt/domd-vapensmugglare-haktad-for-brandmordet-/

[Carpinus]1
11/15/17, 2:46 PM
#27

#26 Bra att du lade ut en länk, för min länk till samma sida i #24  där jag skriver om mordet fungerar inte. 👍

Annons:
[Carpinus]1
12/19/17, 12:20 PM
#28

#14 Tingsrätten har avkunnat dom i fallet:

""De tre vännerna smugglade in stiftade vapen från Slovakien och gjorde dem skarpa igen, slår tingsrätt fast. Samtliga döms till fängelse för att ha försett den undre världen med tiotals skjutvapen under flera år. Straffen i vapenhärvan landar på mellan tre och ett halvt års fängelse upp till fyra och ett halvt år för de tre männen."---

https://www.sydsvenskan.se/2017-12-19/fangelse-for-vapen-fran-slovakien

[Carpinus]1
12/28/17, 10:10 AM
#29

Höjt straff för grovt vapenbrott från årsskiftet får Polisen att låta optimistisk. 

"Antalet skjutvapen som tas i beslag ligger fortfarande högt i Malmö. Oroväckande är att man hittar fler tunga automatvapen. – De har en enorm genomträngningsförmåga och skjuter genom träd och väggar, så när de används mot hus så innebär det en risk för många människor, säger Mats Karlsson, biträdande polisområdeschef i Malmö."---

"Från årsskiftet gäller skarpare vapenlagar där minimistraffet för grovt vapenbrott höjs till två år. Grips man på gatan med ett vapen blir man automatiskt häktad fram till rättegång. Det är en viktig signal från samhället menar Mats Karlsson. – Då får vi bort dem från gatan och de andra kommer att se att deras kompis försvann. Att det blir hårda konsekvenser om man väljer att beväpna sig."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/polisen-vi-hittar-allt-fler-tunga-automatvapen

[Carpinus]1
12/29/17, 8:03 AM
#30

Nu går det snabbt - redan innan den nya vapenlagen hunnit träda i kraft pläderas det för ytterligare skärpning.

"Den första januari nästa år höjs straffen för grova vapenbrott. Men redan innan den nya lagstiftningen har trätt i kraft, så kräver justitieutskottet att regeringen snarast ska ta fram förslag på ytterligare skärpningar."---

"För att motverka utvecklingen har riksdagen beslutat att fördubbla minimistraffet för grovt vapenbrott – från ett års fängelse till två års fängelse. Det betyder att den som påträffas med ett skarpladdat vapen – som regel – ska häktas i avvaktan på rättegång. Och polisen får använda hemlig avlyssning när den spanar."---

"Vid årsskiftet höjs också maxstraffet för grovt vapenbrott från fyra års fängelse till fem års fängelse. Samtidigt skärps minimistraffet för de synnerligen grova vapenbrotten från tre års fängelse till fyra års fängelse.

Men riksdagens justitieutskott vill gå längre och kräver att regeringen ska återkomma med förslag på ytterligare straffskärpningar. Det handlar om att även maxstraffet för synnerligen grovt vapenbrott ska höjas. Och att fler vapenbrott än i dag ska anses som grova."---

SR

Tjeja
12/29/17, 3:49 PM
#31

Men vad hjälper det med hårdare straff när gärningsmännen ändå aldrig fälls? Jag menar.. är det inte grovt vapenbrott att olagligt inneha tunga vapen om de i artikeln spelar det ju ingen roll.

De som vill ha vapen kommer bära runt dem ändå och slippa undan. Sedan när de väl används finns de ju redan där!

Nej lagen borde ändras, inte bara "skärpas" så att det blir straffbart att ens ha vapen tillgängliga!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

papa-bear
12/29/17, 4:11 PM
#32

det är ju tillgängligheten som är problemet i en eventuell lagtext, hur långt skall det sträcka sig, som jägare och sportskytt har du också vapen tillgängliga, men på ett annat sätt än de kriminella. hemvärnssoldater hade vapnen hemma när jag var med i början på 90-talet, hur det är nu vet jag inte. och då talar vi automatvapen i det fallet.

landsbygdsbo
12/29/17, 4:52 PM
#33

#31

Om straffsatsen blir högre så ger det polisen mer befogenheter. Ex husrannsakan, buggning etc etc. Sedan finns ju även möjligheten att utvisa dem med uppehållstillstånd om de fälls…då straffsatserna kommer över en viss gräns

[Carpinus]1
1/22/18, 7:52 AM
#34

Sverige är den största marknaden för vapensäljare på Balkan, säger en bosnisk åklagare.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WLq39a/bosnisk-aklagare-sverige-ar-balkans-storsta-vapenmarknad

Annons:
[Carpinus]1
1/22/18, 8:04 AM
#35

"En 36-årig man från Örebro kommer att åtalas för grovt vapenbrott. Enligt åklagaren har mannen smugglat in ett pansarskott till Sverige, rapporterar SVT Nyheter Örebro."---

"Polisen hittade ett pansarskott, ett gevär och ammunition i ett källarförråd i Örebro."--- "Han greps i samband med ett internationellt tillslag mot vapensmuggling där polisen även grep fem män i Bosnien.

Mannen avtjänar nu ett flerårigt fängelsestraff för narkotikabrott. Utredningen om vapenbrott har pågått i snart två år men mannen nekar till brott och säger att det inte är hans vapen, enligt SVT."

TT

Borde inte "synnerligen grovt vapenbrott" ha kunnat åberopas i det här fallet?

[Hayabusa]
1/22/18, 9:38 AM
#36

#35 Hade inte en skarp tillsägelse räckt?

[Carpinus]1
1/22/18, 9:53 AM
#37

#36 Sedan kan statsministern säga att man inte kan utesluta fy-sprej, och då ljuder ett samfällt "huu!" 😮 innanför korrekthetens klostermurar.

[Göstage]
4/9/18, 8:29 PM
#38

Storfångst…

"Rutinåtgärden ledde polisen i södra Stockholm till ett jättebeslag. I ett parkeringsgarage hittades fordon fyllda med automatvapen, sprängmedel och narkotika. – Vi bedömer att det kommer ta flera dagar att tömma bilarna, säger Jonas Lindberg, gruppchef för särskilda insatsen Max."---

"En man har anhållits misstänkt för synnerligen grovt vapenbrott, grovt narkotikabrott och för brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor. – Här utreder vi synnerligen grovt vapenbrott och då kan man säga att Högsta domstolen har i någon dom bedömt att fem Kalasjnikovs inte var ett synnerligen grovt vapenbrott, säger Jonas Lindberg. Polisen uppger att vapenfyndet kopplas till ett ”visst kriminellt nätverk” som Jonas Lindberg uppger ingår i deras utredningar av de många skjutningarna."---

"Han säger också att han tycker det är viktigt att berätta om den här typen av tillslag. – Vi gör beslag av vapen ibland men jag tror inte medborgarna förstår riktigt vilken typ av vapen det är, det är vapen ämnade för krig, säger Jonas Lindberg. – Det är alltså krigsvapen man springer omkring med på gatorna."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wEb9R4/stort-vapentillslag-i-sodra-stockholm-vapen-for-krig

[Göstage]
4/20/18, 6:23 AM
#39

Ytterligare straffskärpningar är ställda i utsikt:

"Redan nu står det alltså klart att regeringen vill gå vidare med ytterligare straffskärpningar, något som riksdagens justitieutskott också har krävt. Det handlar om att höja maxstraffet för synnerligen grovt vapenbrott. Men justitieministern vill också att fler vapenbrott än i dag ska bedömas som grova och synnerligen grova."---

"Vid gårdagens regeringssammanträde fick den pågående vapenutredningen i uppdrag att ta fram konkreta förslag. Och även straffskalorna för smuggling av vapen ska alltså ses över. – När nu straffskalan för det grova smugglingsbrottet ligger så pass lågt, vi talar om ett minimistraff på sex månader, då vill jag ju få upp den straffskalan också, säger Morgan Johansson. Regeringen kommer inte att hinna lägga fram en eventuell proposition före valet. Men det är viktigt att processen nu sätts i gång, enligt Morgan Johansson. Justitieutskottets ordförande, Moderaten Tomas Tobé, tycker att det är klokt att regeringen nu agerar."---

SR

[Göstage]
5/9/18, 8:28 AM
#40

"Fyra personer dömdes förra veckan till fängelse av Solna tingsrätt i Stockholm för bland annat grovt vapenbrott och grovt häleri. En av dem är en känd Stockholmsrappare som dömdes till 3 år och 6 månaders fängelse.

– Det har varit en het konflikt mellan olika grupperingar i Järvaområdet de sista åren. Det har skett många grova våldsbrott. Den här utredningen har ju lett fram till att fyra som jag menar är starkt drivande personer i en gruppering numera är inlåsta och dom inte finns ute och kan ställa till saker. Det tror jag kan ha en avkylande effekt på den här konflikten, säger Roger Johnsson som är utredare på grova brott i Solna."---

SR

"Rapparens tidigare låttexter och brev från häktet har varit en del av förundersökningen", framgår det även. Som Ferlin  (inga jämförelser i övrigt!) uttryckte det  - "Gud må förlåta mig somliga rader"…😎

[Hayabusa]
5/9/18, 8:37 AM
#41

The Latin Kings:

"Snubben trodde han va cool, för han hade en pistol!"

OBS! Nej, det var säkert inte Dogge Doggelito som blev haffad. Textraden är gammal, men passade bra in tycker jag :)

https://genius.com/The-latin-kings-snubben-lyrics

Annons:
[Göstage]
5/9/18, 8:59 AM
#42

#41 Haha - nej DD lever väl "Svenssonliv" numera?

Som vanligt är namnet ute i omlopp på nätet - ingen jag hört talas om, men den musiken är ju "inte min bag". Känd i sina kretsar är han uppenbarligen.

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/rappare-atalas-for-grova-vapenbrott/

[Hayabusa]
5/9/18, 9:09 AM
#43

#42 Nej, ingen jag känner till (eller vill känna till). Lite komiskt när personer med rötter i mellanöstern så hårt köper den amerikanska "gangsta rap" livsstilen. Snacka om att importera en kultur.

[Göstage]
5/9/18, 9:36 AM
#44

Fast det är ju ett vackert språk: "Min fucking bror jao, skönaste rösten svär på mamma. Wallah wallah, min älskade bror",

Kanske en kandidat till Nysvenska Akademien (eller Alexandras alternativakadem_i)?
_

[Hayabusa]
5/9/18, 9:39 AM
#45

#44 Sannerligen…

Carmarino
5/9/18, 10:21 AM
#46

#41 Nej, Dogge är ju inte i 20-årsåldern längre. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
6/16/18, 3:42 PM
#47

"Den 33-årige mannen greps med en omgjord startpistol och dömdes för grovt vapenbrott till två års fängelse, enligt den nya skärpta vapenlagen. Nu har mannen från Malmö beviljats prövningstillstånd i Högsta domstolen. 33-åringens ombud, advokat Mikael Nilsson, utesluter inte att fallet kan få betydelse även för dem som redan dömts enligt den nya vapenlagen."--

"Enligt Mikael Nilsson handlar det konkret om att Högsta domstolen nu kommer att granska om den skärpta lagen verkligen tillkommit på rätt sätt och getts den beredning som krävts. Det är känt att man från politiskt håll och även från polismyndigheten varit angelägna om att sjösätta den nya lagen så fort som möjligt. Men fartblindheten kan ha lett till att det gjorts fel på vägen. Enligt Mikael Nilsson kan granskningen, som han ser det, ytterst leda till att den skärpta lagen inte längre kan tillämpas.  – I det perspektivet kan man också tänka sig att alla de som redan dömts till två års fängelse för grovt vapenbrott kan begära resning i sina ärenden, säger advokaten."

 https://www.expressen.se/kvallsposten/udda-fall-i-hogsta-domstolen-kan-fa-stora-konsekvenser/

Dags för samhället att öppna celldörrar och ta ett djupt tag i skadeståndskassan då?

papa-bear
6/17/18, 11:01 AM
#48

med tanke på allt som lagrådet har klagat på, men blivit överkörd av riksdag och regering, skall vi nog inte ha allt för höga förhoppningar när det gäller HD:s kommande yttrande, särskilt när det gäller lagar som har stressats fram.

Annons:
KimE
6/17/18, 3:51 PM
#49

Inte troligt att det är värt att överklaga för andra som är ömda för grovt vapenbrott, de har förmodligen haft bättre vapen än 52 joule lågt för ett luftgevär.

[Göstage]
6/20/18, 3:11 PM
#50

#24 Tingsrättens dom klar.

"På en idylliskt belägen ö i den västsvenska skärgården mördade Edis Sijamhodzic, 30, en annan man. Sedan tände han eld på både offret och byggnaden, flydde från platsen och gömde sig i ett vedskjul. Nu döms han till livstids fängelse."---

"Edis Sijamhodzic har flera gånger tidigare dömts för brott – bland annat rån, narkotikabrott och misshandel. Några månader innan mordet på Ulvön dömdes han till tre års fängelse för att ha smugglat vapen till Sverige, men han häktades aldrig i väntan på straff utan befann sig på fri fot."---

https://www.expressen.se/gt/polisens-teori-man-blev-mordad-i-skargardsidyll/

Carmarino
6/20/18, 5:42 PM
#51

#50 Så då borde väl staten räknas som medskyldig till mord? Hade de häktat Edis så hade han ju inte kunnat utföra mordet?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
7/30/18, 7:28 AM
#52

Vissa skrivningar i den nya lagen om vapenbrott är inte glasklara, säger man från polishåll:

"De skärpta straffen för vapenbrott infördes 1 januari i år och minimistraffet för grovt vapenbrott höjdes till två år, vilket innebär att straffvärdet i sig räcker som skäl för häktning."---

"Det finns flera kriterier för att ett vapenbrott ska rubriceras som grovt. Bär du ett vapen i offentlig miljö rubriceras det generellt som grovt, även om du förvarar vapnet öppet så att exempelvis barn kan komma åt det. Däremot finns det mer svårtolkade begrepp i den nya lagen. Exempelvis kriteriet om att vapnet hanterats i en kriminell miljö.

– Några av de här kan vara svårare att tolka. Polisen ska veta vilka omständigheter vi ska titta på och föra fram i utredningarna. Vad betyder exempelvis ”kriminell miljö”? undrar Johan Gustafsson vid Noa. – Är det ett kriminellt sammanhang vilket vi jobbar med att det är, eller är det en plats eller ett utrymme, säger han. Polisens tolkning i dag är att ett kriminellt sammanhang exempelvis handlar om att du förutom vapen bär skyddsväst, hanterar narkotika eller tidigare är dömd. Just nu jobbar en utredning med att förtydliga en del av begreppen vilket är viktigt säger Johan Gustafsson. – Omständigheter som behöver förtydligas så att det ska bli en bättre förutsebarhet och en likriktad tillämpning." 

SR

Tjeja
8/2/18, 8:25 PM
#53

😭

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Göstage]
8/15/18, 1:03 PM
#54

#52 Risk för att domar utfärdade efter den nya lagstiftningen rivs upp…

"Högsta domstolen ska i nästa vecka pröva om regeringen följt grundlagen när man stiftade den nya vapenlag som trädde i kraft i januari. Det är andra målet på kort tid som ska pröva om det så kallade beredningskravet i regeringsformen följts."---

"Målet som tas upp i Högsta Domstolen nästa vecka gäller en man som dömts för grovt vapenbrott efter att ha burit en ombyggd startpistol. Enligt den nya skarpare vapenlagen dömdes han till två års fängelse.  – Skulle HD komma fram till att lagen beretts på ett felaktigt sätt och att den är ogiltig så kan det få konsekvensen att alla de som är dömda enligt den ogiltiga lagen måste i sådana fall få rätt till resning, säger Mikael Nilsson, som är mannens advokat.

Vapenlagen fick kritik redan av lagrådet för att inte ha följt beredningskravet. Kritiken gällde både att remisstiden hade varit för kort och att konsekvenserna av förslaget inte hade redovisats tillräckligt. Men riksdagen röstade ändå igenom lagen."---

SR

Tjeja
8/15/18, 10:06 PM
#55

suck! Som om de inte fått för klena straff ändå redan även med den "skarpare" lagen. Hur kan den ens bryta mot grundlagen? Det är brottslingarna som bryter mot lagen och de skall låsas in och hållas borta ifrån samhället så vanligt folk kan känna sig trygga! <-Tycker irriterad -

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[Göstage]
10/20/20, 7:50 AM
#56

"Samtliga riksdagspartier backar regeringens förslag om skärpta straff för vapenbrott, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

Maxstraff för synnerligen grovt vapenbrott ska höjas från sex års fängelse i sju års fängelse, och fler vapen ska kategoriseras som ”särskilt farliga”.---

https://www.expressen.se/nyheter/alla-partier-stoder-skarpt-straff-for-vapenbrott/

Låter väl bra, men var man tvungen att ta till en sådan närmast symbolisk maxstraffshöjning som ett år för att få enighet? Hur ofta dömer man rent generellt till det maximala på straffskalan? Vill man verkligen att den skyldige skall sitta i sju år borde man åtminstone ha höjt maxstraffet till åtta år.

  • Redigerat 10/20/20, 7:50 AM av [Göstage]
Pyttelite
10/20/20, 8:57 AM
#57

#56: ”En majoritet – alla partier utom Socialdemokraterna och Miljöpartiet – vill dessutom att regeringen ska genomföra en översyn av den samlade vapenlagstiftningen, enligt Ekot. ”

Skulle vara intressant att höra argumenten för att inte se över den samlade vapenlagstiftningen.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Göstage]
10/20/20, 9:11 AM
#58

#57 Gissar att det kan vara ett kontroversiellt förslag inom vissa partier, eftersom straffskärpningen blev så marginell. Det fanns partier som ville se en större höjning, t.ex.motionerade SD om detta 2016, i motion 2016/17:2303:

"Vi anser att regeringen måste ytterligare vidta konkreta åtgärder för att ta itu med situationen som före detta Rikspolisstyrelsen betecknade som akut. Denna situation har tyvärr redan blivit en olycklig del av vardagen för invånare i t.ex. Malmö. Vi vill därför att regeringen höjer straffskalan för vapenbrott enligt följande: Ringa vapenbrott ska ge böter eller fängelse i högst nio månader. Brott av normalgraden ska ge fängelse i högst tre år. Grovt vapenbrott ska ge minst två års fängelse och max sex års fängelse. Synnerligen grovt vapenbrott ska ge minst fyra års fängelse och högst åtta år."---

  • Redigerat 10/20/20, 9:12 AM av [Göstage]
Pyttelite
10/20/20, 11:57 AM
#59

#58: Jag tror i och för sig att en höjning av straffskalan inte leder till färre incidenter, för att röja upp i ”träsket” behövs andra medel.

Däremot känns det nog en aning bättre för alla de som oförskyllt drabbas.

Att man ser det som ett allvarligt brott även om alldeles för många brottsdomar överklagas bort.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 10/20/20, 12:01 PM av Pyttelite
LBB
10/21/20, 11:17 AM
#60

En följd av problemen kring illegala vapen är den häxjakt som enskilda, organisationer och även myndigheter bedriver på dem som använder, förvarar vapen legalt. Sportskyttar, jägare och seriösa vapensamlare..

Det verkar som om man lägger ner 90 % av alla resurser för att försvåra för dessa grupper fast än långt över 90% av de vapen som används av kriminella är insmugglade vapen, inte vapen stulna av svenska legala vapeninnehavare.
Möjligtvis med undantag av storebror själv….han har ju blivit av med en hel del vapen o sprängämnen de senaste 50 åren…..

Upp till toppen
Annons: