Annons:
Etikettvälfärdssystem
Läst 3871 ggr
.m.m
2017-09-13 23:01

SkyddsSystemkollapsen är här

"Nu står en polischef i #Aktuellt och säger att man inte hinner utreda våldtäkter: "Det är så många mord."

12:17 - 12 sep. 2017"

Det känns ju tryggt för alla kvinnor och barn i vårt land… och alla andra också för den delen. 

*Källa*

Annons:
Tjeja
2017-09-14 00:07
#1

Och vad händer med alla andra brott som inte är lika allvarliga som mord eller våldtäkter?

Fritt fram för gemene man att ta för sig av vad de vill, från vem de vill, när helst de vill. Det leder ändå inte till något bakslag.

Yay! Anarki och den "starkaste" (läs våldsammaste) är härskaren som styr! Alla svenska lagar är helt verkningslösa mot alla kriminella och sätter krokben för de skötsamma strävare som finns kvar. 😭

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Bermudas]
2017-09-14 08:02
#2

Jag tror inte folk fattat hur illa det är. Och media som.knappt rapporterar om eländet. Metro tog dock upp den här vedervärdiga gruppvåldtäkten med tortyrliknande inslag. ( Det kan till och med vara tjugo män som varit delaktiga ) "Tio män misstänks för en gruppvåldtäkt mot en kvinna i 30-årsåldern. Övergreppet ska ha genomförts i Botkyrka i augusti förra året, men de misstänkta greps först i somras – trots att flera redan var identifierade. "Dessvärre har man från polisens sida haft mycket annat att göra och har inte haft resurserna att arbeta med ärendet", säger åklagare Markus Hankkio." https://www.metro.se/artikel/tio-män-misstänks-för-gruppvåldtäkt-polisbrist-försenade-gripanden

[Bermudas]
2017-09-14 08:04
#3

En tolvårig flicka våldtogs men förövaren har inte ens förhörts, han går och flinar mot offret på stan. Polisen hinner inte med…

[Bermudas]
2017-09-14 08:06
#4

Men samtidigt får en bonde i Skåne dryga böter för att ha sålt sättpotatis.

[Bermudas]
2017-09-15 12:03
#5

Hmmm det här är vad jag redan trodde. Det är sjukare än att dom inte hinner med - dom får order om att inte prioritera de svåra brotten!🤮Säkert är det svårt att hinna med de svåra brotten så därför tar man tag i de lättare så ser det bättre ut i statistiken.

Läs det här! 

"Snart börjar jag tappa räkningen på antal poliser som hör av sig till mig efter den senaste veckans debatt om våldtäkter som inte utreds. Utredare från hela landet ringer och mailar och vill berätta om sin verklighet. Jag har suttit i telefon och lyssnat till poliser som säger att de skäms över att vara poliser,                    ---

Den röda tråden i alla samtal med poliser som hör av sig är att de menar att det just nu sprids en stor lögn från de höga polischefer och politiker som uttalat sig i media den senaste veckan. Nämligen att poliser inte hinner utreda våldtäkter eftersom andra grova brott måste prioriteras. Poliserna jag talar med säger samstämmigt att i själva verket handlar det istället om interna beslut att satsa på lättutredda mängdbrott som trafikförseelser, snatterier och stölder."

https://sv-se.facebook.com/joakim.lamotte/

 (min fetning)

Det förklarar antagligen att man  tog sig besväret att sätta dit  potatisbonden för att ha sålt sättpotatis i en icke försluten påse.

Tjeja
2017-09-15 20:11
#6

Ja det är lätt att bli konspirationstroende gällande Svenskt styre och svenska myndigheter nu för tiden. Svårt att tro dem om något de själva vill påskina är sant över huvud taget.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[Carpinus]1
2017-11-14 22:20
#7

#2 Och när Polisen väl fick tid att ägna sig åt fallet så förlade de brottsplatsundersökningen till fel trapphus.

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/kvinna-tros-ha-valdtagits-av-20-man-fel-trapphus-undersoktes-av-polisen/

[Hayabusa]
2017-12-09 15:42
#9

#8 Förövarna borde ju vara föremål för Metoo-kampanjen.

72mm
2017-12-09 16:22
#10

#9 "Förövarna borde ju vara föremål för Metoo-kampanjen."

Jo, men det är ju precis det de är, det är exakt den typen av förövare och brott som man vill flytta fokuset bort ifrån. 

Det genomgående temat i Sverige är nu att visa snygg fasad samtidigt som man förnekar verkligheten. På alla plan. Polisen är inget undantag, snarare tvärt om. Ergo, sätt dit potatisbonden och rota för bövelen inte i sexbrottslighet som nästan garanterat inte är politisk korrekt.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Hayabusa]
2017-12-09 17:12
#11

#10 Instämmer.

[Carpinus]1
2017-12-19 11:10
#12

#8 Ännu en friande dom i målet och ytterligare skadestånd att vänta…

"Det var i augusti förra året som en kvinna i 30-årsåldern larmade polisen om att hon utsatts för våldtäkt av flera män i ett trapphus i Fittja. Överfallet ska ha pågått i fyra timmar.

Totalt misstänktes fem män i åldrarna 19 till 29 år ha varit inblandade i händelsen. Tre stod åtalade för grov våldtäkt. Ytterligare två män stod åtalade för medhjälp till våldtäkt.

Samtliga frias från anklagelserna, meddelar Södertörns tingsrätt. Männen har sedan gripandena i juni förra året nekat till anklagelserna."---

"I bevismaterialet finns bland annat DNA-analyser från kvinnans och männens kläder, beslagtagna telefoner samt ett flertal vittnesförhör med ett tiotal personer."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/dom-i-fallet-om-misstankt-gruppvaldtakt-i-fittja

[Carpinus]1
2017-12-19 11:22
#13

#12 Mer om F ittjadomen:
"På tisdagen föll domen i den uppmärksammade rättegången om den misstänkta gruppvåldtäkten i Fittja. Åklagaren hade yrkat på sex års fängelse för tre av männen som misstänks för grov våldtäkt, och två års fängelse för de två män som misstänks för medhjälp. Under pressträff på Södertörns tingsrätt meddelade chefsrådman Erica Hemtke att samtliga av de misstänkta frias."---

"Männens advokater berättade då att beskedet togs emot med glädje och att de misstänkta planerade att söka ett stort skadestånd vid frikännande, runt 200.000 kronor per person."---

"Kvinnans målsägandebiträde Elisabeth Massi Fritz var kritisk till rättens beslut.(---)" På sitt Instagram-konto skriver målsägandebiträdet: ”Jag vet efter 26 år att domare och rättens ledamöter är som ett lotteri. Nu avvaktar vi domen den 19 december (Som alltså blev frikännanden). Sedan fortsätter jag att kriga”.---

https://www.dn.se/sthlm/dom-faller-i-mal-med-misstankt-gruppvaldtakt-i-fittja/

Åklagaren har tre veckor på sig att besluta sig om domen skall överklagas.

Annons:
[Carpinus]1
2017-12-25 12:04
#14

#13 Ärendet engagerar massor av människor:

"Timmar efter att domen hade fastställts startade vännerna Emma Lindell, 26, och Filippa Bärve, 26, en namninsamling till stöd för den utsatta kvinnan."---

"Under måndagsförmiddagen har namninsamlingen fått över 100 000 underskrifter. – Det är överväldigande. Vi trodde aldrig att vi skulle få detta genomslag med namninsamlingen. Uppenbarligen är det inte bara vi som känner så här. Når vi fler är vi övertygade om att fler skriver under. Nu hoppas både Emma och Filippa att det sker en lagförändring. – Lagen är inte på vår sida som det ser ut i dag. Oavsett vem man är och vilken bakgrund man har ska man bli tagen på allvar. Vi vill att fler våldtäktsmän döms, säger Emma och berättar att de kommer att kontakta justitieminister Morgan Johansson (S) efter årsskiftet."---

https://www.expressen.se/nyheter/100-000-skriver-under-till-stod-for-kvinnan-i-fittja/

landsbygdsbo
2017-12-26 08:44
#15

Men om man sätter sig ner och tittar på den där rättegången…gjorde  domstolen fel? med tanke på den bristfälliga bevisningen som fanns på plats? Vad man kan, och bör klaga på är väl just bristen i utredningen. Rätten dömmer ju med utredningen som bas.

Och grundregeln är väl att skuld ska bevisas, inte antas?

[Carpinus]1
2017-12-26 09:22
#16

#15 Personligen tror jag att tingsrätten gjorde vad de kunde för att bedöma målet, men jag delar upprördheten med de hundratusen.

Att polisen undersökte fel trapphus (#7) och att det tog tio månader för dem att inse sitt misstag var väl en starkt bidragande orsak till  att ett antal kriminella sannolikt kommer att "belönas" med tvåhundratusen var istället för att hamna bakom galler. Hade kvinnan varit en företagsledare i Djursholm eller Örgryte i stället för en missbrukare hade det knappast blivit en så undermålig utredning.

Källa.

Läsvärd länk:

http://www.gp.se/nyheter/debatt/detta-är-fittja-och-sverige-1.4961323

[Carpinus]1
2017-12-26 09:35
#17

#16 En annan som upprörs:

"Julefriden sänkte sig över den pågående debatten om den friande domen i Fittja-målet. Men trots helgens alla pepparkakor är jag fortfarande arg. Inte över domen. Utan över polisens ovilja att ta ansvar för sin verksamhet, sina prioriteringar och sina misstag."---

https://www.expressen.se/kronikorer/hanne-kjoller/nar-ska-polisen-stallas-till-svars-for-hur-man-anvander-sina-resurser/

[Göstage]
2019-03-29 12:01
#18

#12ff Epilog.

 "Tre män som friats för en uppmärksammad gruppvåldtäkt i Fittja söder om Stockholm får skadestånd. Justitiekanslern har beviljat dem skadestånd på mellan 195 000 och 220 000 kronor vardera. Skadeståndet gäller frihetsberövande och andra tvångsåtgärder mot männen, rapporterar mitti.se"---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/friade-for-valdtakt-i-fittja-far-skadestand

[Hayabusa]
2019-03-29 12:32
#19

#18 Som f-n…det är jag alltså med och betalar för.

LBB
2019-03-30 12:47
#20

#18

Om ngn häktas och hålls häktad för att sedan inte befinnas(kunna befinnas) skyldig så har han/hon rätt att begära skadestånd.  Det finns ett regelverk för det. Vill du på allvar att detta skyddsnät ska avskaffas? Ex den svenska kille som suttit åratal för mord, som nu befunnits oskyldig, ska han inte få ett rimligt skadestånd för den skada han lidit?

De poliser, de jurister vi har i statlig tjänst agerar utifrån den lagstiftning vi genom våra folkvalda stiftat.

Annons:
[Göstage]
2019-03-30 13:09
#21

Ja, jag vill inte att detta skyddsnät skall tillämpas in absurdum. Jag anser inte att ett klintel som tycker att en filmad massvåldtäkt är en "skojgrej" är förtjänta av samhällets rikliga kompensation för att man inte lyckades fälla dem.

Hur en lagändring borde utformas hade jag överlåtit till juridisk expertis att ta ställning till. (Det har ju visat sig att inte ens våra makthavare kan låta skriva lagar så att de fungerar oavsett ämne, så jag känner inga krav på mig att formulera den.) 

Det borde inte vara en omöjlighet vid frikännande i en viss typ av mål redan i domen fastställa maxsummor för yrkande av skadestånd, t.ex. i form av granskat underlag för förlorad arbetsinkomst.

Edit.

LBB
2019-03-30 16:16
#22

#21 problemet är ju, att det inte handlar om vad en enskild

individ tycker. Det handlar om torr juridiskt text som ska appliceras på vem det än gäller.

Häktas någon som senare befinns oskyldig eller bevisningen inte räcker så har han eller hon rätt till ersättning för den tid man suttit frihetsberövad.  En självklarhet i en demokratisk rättsstat

[Göstage]
2019-03-30 16:48
#23

Vet inte riktigt vad du syftar på med skrivningen "problemet är ju, att det inte handlar om vad en enskild individ tycker". Om du med det menar att det inte spelar någon roll vad jag tycker så kanske du inte skulle ha ställt frågan  "vill du på allvar att detta skyddsnät ska avskaffas? " Jag svarade på den frågan.

Att det skulle delas ut skadestånd i det här fallet kommer inte som någon överraskning med nuvarande lagstiftning, som man inte kan förbigå. Däremot så ser jag det inte som fel att det där skyddsnätets fortsatta form ifrågasätts, och det är just det jag gör. Att överkompensera mördare, våldtäktsmän och andra som lyckats undgå rättvisan ser inte jag som någon prydnad för den demokratiska rättsstaten.  

Brottsoffer får ta strid, ofta resultatlöst,  för att få ersättning för det de utsatts för, medan förövare kompenseras. Den rättsstaten inger inte mig något förtroende.

[Göstage]
2019-03-30 17:27
#24

Rättsstaten har fullt upp med att göra rätt för sig.

"Den utpekade gängledaren som i Halmstads tingsrätt dömts för två fall av grovt vapenbrott, ett för vapenbrott och två fall av häleri, frias nu från nästan alla brott och får istället 370 800 kronor i ersättning – för bland annat lidande."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/utpekad-gangledare-far-nastan-en-halv-miljon-kronor-i-ersattning

LBB
2019-03-31 09:28
#25

#24 beviset för en fungerande rättsstat. Den att en individ som inte överbevisats om skuld, får ersättning för det skador samhället åsamkat honom.  Ge polisen bättre resurser, så att man kan presentera hållbara bevis, så att åklagarna vinner sina mål. Det är rätt väg att gå. Inte att skjuta pianisten..

[Göstage]
2019-03-31 09:32
#26

#25 #23 Ja, du må ha din syn på rättsstaten och jag min. Tack för att du efterfrågade min uppfattning. Den har du fått nu.

LBB
2019-03-31 09:37
#27

#26

Om du skulle bli anklagad för att med berått mod , kört ihjäl en granne, (du är naturligtvis oskyldig)

Sitter häktad i 4 månader innan rättegång.

Rättegången visar att du är oskyldig.

Anser du då att du inte har rätt till ersättning för den skada du lidit?

Jag anser att i en rättsstat som vår, så är det en självklarhet att du ska ha ersättning.

Att det då innebär att även tveksamma fall får ersättning, är det pris vi får betala för rättsstaten.

Annons:
[Göstage]
2019-03-31 09:54
#28

#27 En länk vore kanske på sin plats - är det ett autentiskt fall eller fiktivt?

 Det fall jag har i första hand har ifrågasatt är ett faktiskt ärende. Att polis och åklagare har gjort missgrepp som gynnat de åtalade borde inte utmynna i skadestånd till de förra, snarare bör samhället/arbetsgivaren markera även mot de som gjort ett bristfälligt utredningsjobb.

Bemödar man sig att läsa mina inlägg framgår det att jag inte motsätter mig skadestånd där så är befogat. Det är de absurda utfallen jag anser mig ha rätt att ifrågasätta (#21).

LBB
2019-03-31 12:39
#29

#28  Det finns väl flera fall där oskyldiga* dömts, suttit av tid och sedan fått skadestånd för det.

* oskyldiga = samhället har ej lyckats bevisa deras skuld.

PS  jag läser "Hovrätten bedömde att mannen inte gjort sig skyldig till varken grovt vapenbrott eller häleri" och det var väl därför skadeståndet betalades ut?

I våldtäktsfallet så handlade det väl om en resursbrist som gjorde att utredningar fick vänta för länge. Men det varken kan eller får de dömande myndigheterna ta hänsyn till.

[Göstage]
2019-03-31 12:45
#30

Med andra ord konstruerade du ett fall för att passa dina syften.

[Göstage]
2019-03-31 12:57
#32

#31 Ja, den i #27.

LBB
2019-03-31 13:00
#33

#32  Att fallet i 27 var ett exempel , en konstruktion för att förklara, är ju tämligen uppenbart. eftersom du figurerar där.

men ta istället det, från verkliga livet

https://www.expressen.se/gt/misstankte-mordaren-far-jatteskadestand-pa-haktet/

[Göstage]
2019-03-31 13:21
#34

Jag vet inte vem du försöker övertyga egentligen, mig eller dig själv?

Jag har sagt att jag anser att det är befogat med skadestånd i en del fall, men åt i h-e i andra, och det får du försöka leva med.

Annons:
LBB
2019-03-31 13:51
#35

#34 Du säger vad du anser, jag pekar på vilka regler som gäller och varför jag stöder dem.  Och vad gör ngt befogat och annat inte, i dina ögon?  Om det är 1;a generationens invandrare som får eller andra eller tredje . Jag hävdar att det är lagstiftningen som avgör…inte enskilda skrivbordsgeneraler 😎

[Göstage]
2019-03-31 14:05
#36

Inget hindrar dig att ha dina åsikter, dock kan du inte styra över vad jag anser vara befogat. Som jag redan sagt vet jag vilka lagar som gäller idag,  det behöver du inte dra upp. Att jag skulle vilja se dem ändrade kvarstår.

 Och insinuationen om att mitt ifrågasättande skulle vara invandrarrelaterat säger väl det mesta om bristen på argument från din sida? Jag är förvisso kritisk till svensk invandringspolitik och har inget skäl att sticka under stol med det, men det har inte något att göra med min åsikt i det här fallet.

LBB
2019-03-31 14:28
#37

#36 Jag har inga som helst intentioner att styra över dina åsikter.

Men när man diskuterar en så fundamentalt viktig princip som den om rättssäkerhet och ersättning då samhället agerar fel så finns inga utrymmen för åsikter. Då gäller lagen.  Oavsett vad du eller jag tycker.

Att lagstiftningen bör revideras och det kontinuerligt för att anpassas efter de förutsättningar som är aktuella, den typ av samhälle vi lever i är en självklarhet.

Men den ska då revideras utifrån  fakta och vissa principer.. Rättssäkerhet, likhet inför lagen och beviskrav. Och där tror jag du instämmer.

[Göstage]
2019-03-31 14:43
#38

Du skulle få rätt svårt att övertyga kvinnan i trapphuset i Tensta om att likheten inför lagen gäller våldtäktsmän och inte offret i hennes fall.

LBB
2019-03-31 16:03
#39

#38 likheten inför lagen gäller väl även henne.  Jag tror inte det någonstans står att finna, i lagboken, att hon inte ska ha samma rättigheter och skyldigheter som alla andra..  Hur hon sedan uppfattar det hela är en annan sak.

Att fel begås av polis, åklagare vid utredningar är tyvärr en del av paketet. Det är människor som jobbar där och människor gör fel ibland.  Men nu kommer jag inte riktigt ihåg, gick hon till det aktuella trapphuset för att köpa narkotika ? Eller bodde hon i den trappuppgången?

[Göstage]
2019-03-31 16:07
#40

Det finns länkar i den här tråden om hur det gick till - bara att läsa innantill. 

Den här diskussionen leder varken till eller från vad jag kan se, så jag avslutar just den delen här för min del. Eftersom jag är väl medveten om ditt behov av att få sista ordet överlåter jag det med varm hand till dig. Väl bekomme!😴👋

Upp till toppen
Annons: