Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 1257 ggr
[Stockholmare]
2017-09-15 08:19

Föräldrar vill välja bort svenska värderingar

– Jag har också haft många föräldrar som direkt har kommit till mig och sagt att de inte väljer skolan här för att de inte tror på de värderingar som de kallar svenska värderingar, säger Carina Rennermalm.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/samtal-om-hedersrelaterat-vald-visar-att

Annons:
[Hayabusa]
2017-09-15 08:39
#1

Jag var övertygad om att det inte finns något som kan kallas "svenska värderingar"?

_Fisken
2017-09-15 10:39
#2

Det är väl inte förvånande. Jäkligt blåögt o tro att alla vill anamma det "svenska tänket".

[memoirsofaclone]
2017-09-15 17:01
#3

Förstår inte vad som menas med ''svenska värderingar'', det är ett väldigt diffust begrepp. Jag tycker inte att jag delar samma värderingar som många andra svenskar.  Jag tror t ex på totalt alkoholförbud, många svenskar skulle bli rasande om det skulle införas 😎

Men det förstås, hedersvåld och liknande skulle nog de flesta svenskar (och jag själv) anse inte vara okej. Men gillar fortfarande inte modebegreppet ''svenska värderingar''.

Tjeja
2017-09-15 21:54
#4

Jag skulle helst vilja förbjuda rökning helt! …

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

landsbygdsbo
2017-09-15 22:19
#5

Vad är "Svenska värderingar"?

Om det råkar vara demokratiska värderingar, kvinnors lika värde o rättigheter så finns väl egentligen bara en sak att göra…visa dessa föräldrar fingret och förneka dem det valet

Zepp
2017-09-16 12:01
#6

Eh.. visst finns "Svenska värderingar"och de uttrycks i Svensk lag.. dvs de sk svenska värderingarna är kodifierade i lagtexter!

Resten är individuella synsätt eller tillfälliga politiska propåer.

Polititiska åsikter som vinner majoritet över längre perioder, tenderar att skrivas in i lagtexter.

Och märk väl, det är domstolar/jurister som är främsta tolkare utav svenska värderingar.. politiker är tolkare utav folkviljan!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
kamera0710
2017-09-17 10:52
#7

#5 Bör vi med andra ord begränsa det fria skolvalet?

Zepp
2017-09-17 12:47
#8

#7

Bra fråga som tangerar verkligheten och ställer den stora frågan.. den om en nation främst gynnas av kollektiva eller individuella lösningar!

Dvs det fria skolvalet handlar om att fördela skattemedel.. i det här fallet skolpengar.. och om den fördelningsprincipen gynnar nationen som helhet eller vissa gynnade individer/företag!

Och man kan mäta resultatet som väl är.. via Pisa.. än så länge verkar det vara en katastrof!

Men det finns de som menar att det kommer att visa sig senare.. fast deras motsvarighet i tex Finnland har diametralt motsatt åsikt!

https://www.svd.se/fa-laxor-korta-dagar--och-anda-i-varldstopp

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
2017-09-17 13:46
#9

Pisa, var ordet… 😉

Carmarino
2017-09-17 14:28
#10

Om man nu inte tycker om svenska värderingar (om det alltså finns några), varför söker man sig då hit? Det känns lite märkligt.

Det vore ungefär som om jag skulle flytta till ett muslimskt land, där jag inte får lov att röra mig fritt, inte får köra bil och där jag måste täcka hela kroppen så att inte minsta del av mig syns. Detta istället för att flytta till ett närliggande land med ungefär samma kulturella regler som i Sverige.

Förstår det helt enkelt inte.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Zepp
2017-09-17 14:41
#11

#9

Pisa var ordet sade Bull!

Iallafall så är det ett skämt i de flesta länder att marknaden är det som kommer att lösa ett nationellt problem om konkuranskraft/utbildningsnivå och hur skattepengar fördelas för nationens bästa.

Av någon för mig outgrundlig anledning så verkar det som att det i de flesta andra länder, de flesta menar att det är därför vi väljer politiker.. i stat, kommun, landsting.. så att vi får mer pang för pengarna.. som vi alla bidrar med?

Oså min egen lilla slutsats.. varför har vi så många politiker i våra valda församlingar om de inte är ansvariga och de som kontrollerar vart pengarna går?

Och då menar jag inte pengarna till deras löner/arvoden/pensioner/fallskärmar utan de pengar som blir över och skall användas för att utveckla samhället, Utbildning, ge service, osv.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2017-09-17 14:55
#12

#10

Jodå svenska värderingar är all time high.. och de kodifieras i svensk lag!

Har man problem med att följa svensk lag så är man i princip kriminell.. och bör som följd sättas i fängelse eller få böter.. resten är individuella preferenser.

Tex så har vi religionsfrihet och frihet att klä oss som vi vill.. och det har rätt starkt stöd i sk Svenska värderingar, dvs svensk lagstiftning!

Förutom när det gäller lagstiftningen om allmän ordning och att väcka andras anstöt.. dvs det finns ett visst stöd för att vi bör bära kläder på offentlig plats.. förutom på nudistbadstränder,.

En helt annan sak är om man som person vill pådyla någon annan en viss religion, olika levnadsregler/klädregler.. det strider mot svensk lag.. svenska värderingar!

Och när vi ändå är inne på svenska värderingar.. nakenhet är knappast något vi är bange för.. utifall det är på vissa platser/under vissa situationer/vissa helger/vissa årstider och om de flesta är släktingar!

I USA skulle man bli gripen av polis.. tex!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tjeja
2017-09-21 14:07
#13

Vill de inte ha svenska värderingar får de väl flytta till något land som har samma värderingar som de själva har! 😮

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
kamera0710
2017-09-22 06:55
#14

Vad nu svenska värderingar är? Vad är till exempel mest svenskt av nykterhetsrörelsen och det utbredda fylleriet här i brännvinsbältet? Eller är båda lika svenska?

Ett annat exempel är följande förslag från två av SD:s riksdagsmän: "En utländsk medborgare som önskar få ett svenskt medborgarskap ska avkrävas en ed om att han eller hon svär trohet och lojalitet mot Sveriges konung, svenska staten och den svenska nationen".

Själv vill jag avskaffa kungahuset. Innebär det att jag inte har svenska värderingar?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19848084.ab

[Hayabusa]
2017-09-22 07:29
#15

#14 Det vore bra frågor till de föräldrar som nämns i #0.

kamera0710
2017-09-22 12:01
#16

#15 Definitivt! Och även till de som mest förespråkar föräldrars rätt att välja religiösa flumskolor till sina barn.

Instämmer helt i följande ord från länken i #0:

"Det är oerhört viktigt att vi säkerställer att varje skola i Sverige utgår ifrån ett demokratiuppdrag och att man säkerställer att läroplanen följs och att varje elevs lika värde respekteras."

[Hayabusa]
2017-09-22 12:07
#17

#16 Amen

Zepp
2017-09-24 19:22
#18

Själv kommer jag alldrig svära någon trohet mot kungahuset.. jag är för f*n republikan!

Däremot så ser jag ingen större finess med att avskaffa vår nuvarande statsform med en konstituonell monarki.. det funkar bra för närvarande!

Och jag vill se en kvinna som statsöverhuvud så småningom!

Dvs det var Prins Carl Philip som var tronarvingen.. riksdagen ändrade tronföljden.. i demokratisk anda!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]1
2018-01-15 09:35
#19

Osämja om "svenska värderingar" mellan moderat och miljöpartist i Botkyrka till följd av debattinlägg:

"– Våra svenska värderingar, exempelvis kring jämställdhet, kvinnors rättigheter, barns rättigheter, grundläggande friheter och minoritetsrättigheter är helt enkelt bättre, slår Jimmy Baker fast.

Han presenterar sedan en lista på saker som aldrig får accepteras: bland annat månggifte, könsstympningar, barnäktenskap, hedersförtryck, slöjor på förskolebarn och minderåriga.

Utspelet har väckt starka protester från bland annat Ali Khalil, MP:s gruppledare i Botkyrka:

"Jag känner igen retoriken. Det Interkulturella är farligt. Det främmande är läskigt. Vi i väst är bättre än alla andra. De kommer orientalisera oss. Smitta oss med deras barbariska livsstil. Jag känner igen den från 30 talet. Jag känner igen den från kolonialismen. Jag känner igen den ifrån Almedalen där NRM fick propagera fritt" skriver Ali Khalil.

Jimmy Baker står på sig:

"Provoceras man av vår skrivelse är det ett kvitto på att man har en agenda som går emot det vi ser som grundläggande värderingar i vårt samhälle och som man vill kompromissa med eller förändra", svarar han."

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/botkyrkapolitiker-i-brak-om-svenska-varderingar/reprak!hLa1Vsoy7VGjH1MT4MfFDw/

[Hayabusa]
2018-01-15 09:51
#20

Vad är "Interkulturell"?

Annons:
landsbygdsbo
2018-01-15 10:10
#21

#12

Om du lyfter bort ordet Svensk från lagtexten, vad skiljer då i princip svensk lag från Dansk, Tysk eller Fransk lag. Alla dessa är lagtexter som kommit till och ratificerats av de folkvalda i respektive land. Den principen kan knappast kallas svensk.

Religionsfriheten är väl inskriven i exempelvis Europa-konventionen, så`?

Så frågan av vad som är typiskt svenskt är väl fortfarande obesvarad….

landsbygdsbo
2018-01-15 10:20
#22

#19

Stämmer väl rätt bra att vi i väst anser våra värderingar bättre än andra världsdelars. Det är väl ngt vi har gemensamt med de andra, det att vi värderar våra värderingar högre än andras.

Svårigheten med att försöka implementera våra principer och värderingar i ex ett Muslimskt land som präglas av klan-tillhörigheter. Så väljs en klan som sedan enligt våra principer sedan totalt dominerar det landets politiska, ekonomiska och militära maktelit.

Det är bara att inse att ett demokratiskt system kräver ngt att gro i för att fungera. Nämligen individens sätt att tänka och agera. Att överlåta till en klanledare/fackföreningsboss/parti/regering att bestämma vem man ska rösta på innebär på sikt demokratins död.

Det är därför det är så viktigt att värna det fria ordet, den fria tanken och rätten att uttrycka detta. Alla som motarbetar detta visar i själ o hjärta var de egentligen står..På samma sida som de fundamentalistiska mullorna/ diktatorerna här i världen.

[Carpinus]1
2018-01-15 10:28
#23

#20 "Interkulturell innebär att personerna som finns i ett mångkulturellt sammanhang agerar tillsammans", står det i en förklaring på nätet. (Exempelvis i form av sajter där ett multikulturellt budskap  genom hård styrning är det behärskande/allenarådande?)

[Hayabusa]
2018-01-15 10:52
#24

#23 Låter knepigt. Att förena en mängd viljor, riktningar & uppfattningar till en enda - då gäller det att alla är överjävliga på att kompromissa :) Att finna "det gyllene snittet" som tillfredsställer alla men samtidigt inte gynnar eller missgynnar någon eller några.

Zepp
2018-01-15 19:31
#25

#21

Eftersom du tar upp det, det som skilljer är det som är unikt för svensk lagstiftning!

För övrigt så är det ofta mer som förenar demokratiska länder.. vad gäller värderingar/lagstiftning.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Calle64
2018-01-15 19:50
#26

Lagstiftning har ju utvecklats under många år, med många influenser, Bibeln, Sharia, Magna Charta, upplysningsfilosofer, Bill of rights, kvinnorörelsen med mera. Det som är typiskt svenskt är nog relativt lite, Föräldraledighet och MBL är väl några exempel. Värderingar är ju något vi just värderar och tar till oss som i sin tur kan leda till lagar, men att de är typiskt svenska har jag svårt att se i någon större omfattning.

[Hayabusa]
2018-01-16 09:37
#27

Det finns ingenting som är typiskt någonting. Däremot finns det fog för att påstå att värderingar kan skilja sig åt. Ibland tämligen mkt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: