Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 553 ggr
landsbygdsbo
2017-09-15 14:04

Kan inte låta bli att skratta åt dessa sk "preppar

De snackar om hur man ska klara en kris om samhället kollapsar.

Och att man ska lagra livsmedel m.m.

De verkar inte inse att i stort sett alla bostäder i central o tätorter blir obeboeliga då varken el, vatten eller värme kommer att fungera.

Boendet i en gammal torpstuga med köksspis och tegelkakelugn o 1 rum o kök…där kan bo drägligt, förutsatt att man har ved.

Vapen och kunskap att hantera dess eftersom rättssäkerhet o ordningsmakt kollapsar samtidigt med samhället.

Är jag förberedd?

Hahaha..

Tja vi har ett par hästar på gården, ved för 2 vintrar under tak

Potatis har jag och grannen har kor så matfett kan ordnas i byte.

Kött o fisk från omgivande skog o vatten.

Vapenskåpet fullt av ammunition och vapen.

Så blir det aktuellt får man bilda ngn form av hemvärn med grannarna, så att man med våld om det krävs kan freda sig från utsvultna stadsbor…när den dagen kommer.

Annons:
Maria
2017-09-15 14:17
#1

Vad menar du med denna tråden?

Det låter som om du dumförklarar stadsbor som i den mån de kan vill förbereda sig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

landsbygdsbo
2017-09-15 14:25
#2

#1  Det handlar inte om en dumförklaring. Det handlar väl bara om en realistisk förklaring.

Att ha förnödenheter hemma för en kris, det är en sak. Det kan alla. Men dess sk Preppare snackar ju om en samhällskollaps.

Och vid en samhällskollaps så slutar el, vatten och fjärrvärme att fungera. Alla hus utan egen uppvärmning med egen energi blir obeboeliga. Enkelt sagt, alla hus utan murstock o skorsten till varje lägenhet råkar illa ut.

Då måste ju även en "dum" stabo inse att man inte kan bo ett höghus på 6;e våningen då varken vatten, el eller värme fungerar.

För det fattar ju jag som "dum" landsbygdsbo.

[Hayabusa]
2017-09-15 14:28
#3

Om samhället som vi känner det idag skulle kollapsa - ja, då kommer det att bli "en j-a röra" som ingen "prepping" i världen kommer att lösa. 

Så, ja - signatur landsbygdsbo har en poäng.

Maria
2017-09-15 14:29
#4

#2 Du menar att stadsbor inte skulle fatta detta?

Man får väl göra så gott man kan med de förutsättningar man har.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ria74
2017-09-15 14:43
#5

Jag tror inte stadsbor är dumma. Men alla kan inte bo på landet tyvärr och alla har inte tillgång till att bo i en stuga och kan vara självförsörjande. Dom flesta försöker nog göra vad dom kan med dom förutsättningarna dom har. Nu bor jag själv på landet med egen värmekälla, egen brunn, egen mark och har license på vapen men det gör inte mig till en bättre prepper än en person som bor på 6:e våningen i ett höghus.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

kamera0710
2017-09-15 14:47
#6

Det du tar upp i #0 känns väldigt långt borta i vissa trådar, där verkar du snarare vara inne på att de stackars storstäderna dignar under bördan av en improduktiv landsbygd…

Annons:
landsbygdsbo
2017-09-15 16:15
#7

#4 Nu är ju inte de flesta stabor sk "preppare"

Men när man hör/läser hur många av dem förbereder sig så verkar de ju vara tämligen naiva.

Att fylla badkaret är bra, att ha torrvaror hemma är bra.

Men förklara gärna hur man håller värmen i ett höghus, hur man lagar mat och får fram vatten när elen , fjärrvärmen och vattenförsörjningen ligger nere. Då hjälper inte eldstål, torrris och konservburkar.

Att förbereda sig för ngn veckas utslagning av energi o vatten är en sak. Kan ju hända vid en storm eller dylikt. Men inse för höge Farao att en samhällskollaps betyder död och svält för majoriteten av befolkningen.

landsbygdsbo
2017-09-15 16:19
#8

#6

Jag känner inte till en enda storstad som skulle klara en vinter utan att ha tillgång till sitt hinterland.

Att sedan städerna omsätter betydligt mer kapital än den kringliggande landsbygden inser väl var och en. Men vid en samhällskollaps blir storstäderna bara en dödszon där endast vrakplundrare kan hitta ngt att leva på.

När pumpar, fläktar o värme slås ut….då fungerar en storstad lika bra som en bil utan bränsle.

kamera0710
2017-09-15 16:30
#9

#8 Inga invändningar, därför vill jag ha en aktiv politik för en levande landsbygd.

Maria
2017-09-15 17:38
#10

Då kommer stadsbor att invadera landsbygden😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

landsbygdsbo
2017-09-15 20:50
#11

#10  Precis, därför ingår många timmar på skjutbanan varje år…dels för älgjaktens skull men kanske även som preparation inför …   😎

En kunnig person med stor lokalkännedom har rätt stora fördelar framför icke naturvana stadsbor. Det visade ju konflikten mellan Ryssland och Finland med all tydlighet.

Upp till toppen
Annons: