Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 1253 ggr
[Stockholmare]
9/19/17, 9:37 AM

Nacka köpte lägenheter för 305 miljoner

Nacka kommun har köpt bostadsrätter för 305 miljoner kronor sedan januari förra året. Majoriteten av de 94 lägenheterna hyrs ut till nyanlända och anhöriga till nyanlända, rapporterar Studio ett i Sveriges Radio.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/nacka-kopte-lagenheter-for-350-miljoner

Annons:
[Stockholmare]
9/19/17, 9:48 AM
#2

Ah, sorry då kan denna tråd låsas.

[Bermudas]
9/19/17, 9:59 AM
#3

#2 Tycker jag inte eftersom denna tråd lyfter fram det verkliga beloppet. 

Hur påverkar det här förfarandet priserna på bostadsrätter när kommunen bjuder över folk? Är det verkligen lagligt? Vad händer med satsningarna om vi får en fastighetsbubbla som spricker när räntorna går upp?

Men man får väl skära i biståndet som skulle kunna hjälpa så många fler. Biståndsorganisationerna fortsätter att klaga på nedskärningarna. 

https://www.svd.se/regeringen-maste-sluta-ta-av-bistandspengarna

[Hayabusa]
9/19/17, 10:14 AM
#4

"Mannen bor tillsammans med en av fruarna och sju barn i en lägenhet i Saltsjöbaden, som Nacka köpt in för 5  450  000 kronor. Bredvid bor hustru nummer två med fyra barn, i en lägenhet som kostade kommunen 3  300  000 kronor. I en tredje lägenhet i samma fastighet bor den sista frun och fem barn – köpt för 5  200  000 kronor."

En absurd variant av Postkodlotteriet?

[Stockholmare]
9/19/17, 11:07 AM
#5

#3 Okej.

Sigtuna kommun la drygt 4,3 miljoner kr på en villa.

http://www.unt.se/sigtunabygden/kopt-villa-blir-flyktingboende-4484675.aspx

Det går inte vinna om kommunerna vill ha samma bostadsrätt hörde jag på radion idag.

[Stockholmare]
9/19/17, 11:11 AM
#6

– Det är inte bara det att kommunen köpt en fastighet, man bidrar även till en upptrissning av priset, säger en uppgiftslämnare till märsta.nu

http://www.marsta.nu/startsidan/sigtunahem-kopte-villa-pa-arenberga/

Annons:
[Carpinus]1
9/20/17, 8:29 AM
#7

En gammal klassisk paroll lyder "klass mot klass". Idag är det snarare "grupp mot grupp" som gäller. Expressens Patrik Kronqvist skriver om situationen på bostadsmarknaden: 

"Den folkliga ilskan mot kommunala lägenhetsköp i stor skala är förståelig. På en redan överhettad bostadsmarknad går kommunerna in och eldar på marknaden ytterligare. Grupp ställs mot grupp. Medborgare som vill köpa en bostad riskerar att bli överbudade med sina egna skattepengar."---

"Lita inte heller på kommunernas försäkringar om att boendet bara är tillfälligt och lägenhetsköpen är en god affär. I Malmö har hundratals andrahandshyresgäster fått besittningsrätt i kommunens lägenheter och kommer att kunna bo kvar livet ut."---

"I en tid när tiotusentals nyanlända och deras anhöriga snabbt behöver få tak över huvudet finns dock inga bra lösningar. I bostadsbristens Sverige ställs grupp mot grupp nästan vilken väg man än väljer. Många kommuner har börjat använda socialtjänstens lägenheter åt flyktingar. I augusti vittnade socionomen Hans Li Egnell om hur Stockholms stads prioritering av ensamkommande har gjort det svårare för våldsutsatta kvinnor att få bostad. Andra kommuner låter flyktingar gå före i den vanliga bostadskön, vilket leder till andra undanträngningseffekter."---

"Den bistra sanningen är helt enkelt att det inte finns någon plan - statlig eller kommunal - för var alla flyktingar ska bo någonstans."---

http://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/nar-nyanlanda-stalls-mot-medelklassen/

[Hayabusa]
9/20/17, 8:32 AM
#8

#7 Ingen överraskning, dessvärre.

[Carpinus]1
9/21/17, 8:32 AM
#9

Borttaget, fel tråd! ☺️

[Carpinus]1
9/26/17, 9:34 AM
#10

"Ska våra unga tvingas buda mot kommunen?", frågar Roger Hedlund, riksdagsledamot och bostadspolitisk talesperson för SD på Aftonbladet debatt med anledning av anvisningslagen.

http://www.aftonbladet.se/debatt/a/7W2P9/ska-vara-unga-tvingas-buda-mot-kommunen

[Carpinus]1
10/31/17, 10:46 AM
#11

"Nacka ska ta emot flest nyanlända i Stockholms län under nästa år – om man bortser från Stockholms stad. Det har Länsstyrelsen bestämt. 

– Det innebär att Nacka på tre år ska ta emot ettusen flyktingar. Det är ett väldigt väldigt tufft uppdrag med tanke på bostadssituationen, säger kommunstyrelsens ordförande Mats Gerdau (M), till Mitt i Nacka. "---

https://www.expressen.se/nyheter/stockholm/sa-manga-nyanlanda-vantas-till-stockholms-kommuner/

Det blir till att bege sig ut på marknaden och handla fler boenden då…

[Hayabusa]
10/31/17, 10:49 AM
#12

#11 Vi gör väl ett handhjärta?

[Carpinus]1
10/31/17, 10:51 AM
#13

#12 Hade jag varit katolik så hade korstecknet legat nära till hands, men som ickereligiös får jag väl nöja med att himla med ögonen😇…

Annons:
m2studio
10/31/17, 10:56 AM
#14

Att Nacka Kommun köpte lägenheterna åt den familj var oerhört intressant handling och med detta handling, skickade Sverige mycket stärkt budskap till Islamiska samhälle utanför Sverige och har hjälpt till några omänskliga handlingar som Svenskar är emot faktiskt tycker jag.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

[Hayabusa]
10/31/17, 11:01 AM
#15

#14 Intressant handling, det vet jag inte - men däremot dyr, det var den. För övrigt vet jag inte om jag förstår vad du menar riktigt.

m2studio
10/31/17, 11:08 AM
#16

#15 av: Hayabusa Menar du att du inte förstått budskapet eller annat du undrar?

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

[Hayabusa]
10/31/17, 11:10 AM
#17

#16 Jag förstod inte innebörden av det du skrev i #14.

m2studio
10/31/17, 11:26 AM
#18

#17 av: Hayabusa Just nu är jag på jobbet och har begränsat "pass" tider, eftermiddag kan skriva tydligt vilka budskap  Sverige genom Nacka Kommun har skickar. Gärna skriver jag vad jag hörde från utlandet faktiskt.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

papa-bear
10/31/17, 11:30 AM
#19

#15 det är faktiskt inte bara hayabusa som har svårt att förstå vad du menar ibland, men utan att vara respektlös, så kan det ju vara svårt med språket om man inte är född och uppvuxen här, jag tänker meningsuppbyggnad och ordföljd, böjningar av ord och liknande, men det har många native-swedes också problem med.

[Hayabusa]
10/31/17, 1:05 PM
#20

#18 Budskapet som skickas till skattebetalare i Sverige är tämligen tydligt. Men sannolikt inte särskilt uppmuntrande.

Annons:
m2studio
10/31/17, 3:15 PM
#21

Hej alla, det som jag skriver här är mina erfarenheter och vad jag hörde hos oilka människor från några länder som bor här i Sverige.

När en person kommer till Sverige och går genom Asyl processen och sedan kommer o befinner sig i samhälle med att hitta och få arbete, hitta lägenhet, Socialbidrag och mm som alla vet om, meddelar sina släktingar och familj och vänner om hen har bra eller har mindre bra i Sverige och då väcker ett stort intresse hos andra bland sina landsman att var så god, kom till Sverige därför vi har det mycket bra här. Det är bevisat inom 30 år jag har bott här och genom att många har dragit hit sina anhöriga och släktingar och vänner och vi invandrare känner till detta mycket väl.

Att en utlänning skickar olika signaler är uppenbarligen men det är mycket viktig  om att vilka signal Svenska samhälle orsakar att hen skickar vidare till sina landsmän. 

Detta fall att Nacka kommun har varit så generös skall man vara mycket tacksam för, men att kommunen köper tre lägenheter och ger till en man som har TRE fruar med många barn skapar en signal som inte är bra för Sverige och Svensk Samhälle långsiktigt.

Först och främst Nacka ger klarhet till muslimer med många fruar att var så god och komma hit och vi tar hand om din familj. Du behöver inte anstränga dig att jobba, vi betalar ditt livs kostnad med bra standard och du får bara producera barn åt oss.(Tycker jag)

För andra, ger dålig signal till Svenskar att vi förespråkar ej Monogami längre och muslimer får ha flera fruar enligt deras religion och vi ger vårt fulla support med skattepengarna.(Tycker jag) 

Tredje är att Sverige ger signal till kvinnor att vi har dubbel moral när vi pratar om kvinnor förtryck, polygami och mm som islams lag och regler orsakar er, även vi ger vår support.(Tycker jag)

Fjärde är att Svenskars skattepengar supportar lathet och att vara dålig förebild, betyder så att den man som har sina fruar samlat på en plats och uppfostrar sina barn som sig själv.(Tycker jag)

Femte signal är att skapa oenigheter bland Svenska samhälle och ger kraft och bränsle till dem som är mot invandringspolitiken i dagens läge.(Tycker jag) Vi vet att invandringspolitiken inte varit 100% rätt och har en del med felaktigheter som orsakas av regeringen som inte hade tillräckligt med erfarenheter av detta och t.o.m. en del av själva invandrarna rostat till SD.

Tyvärr, Nacka kommun kunde lösa detta fall som normal fall och ger dem tre olika lägenheter och inte skapa debatten, men dem valde att vara mycket humanistisk. 

Jag har haft 11 anställa och bland dem varit några invandrare också som kom från länderna som polygami är normalt. Jag har rest och bott i korta tag i deras länder också, jag vet hur dem tänker och hur dem lever. 

Jag tycker att Nacka kommun gav mycket dåligt signal med detta fall.

Att jag skriver (Tycker jag) för att så länge skriver jag det så värden inte behöver tar bort mitt påstående fick jag veta.

Om jag inte kunde förklara vad jag menar med min inte så bra Svenska, ber jag om ursäkt och gärna kan förklara mera för att ni förstår vad jag menar.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

[Stockholmare]
11/4/17, 10:12 AM
#22

Samtidigt blir fler äldre i Stockholm hemlösa.

[Stockholmare]
12/25/17, 10:45 AM
#23

Jo SvD det är vår naiva flyktingpolitik som är orsaken till problemet men det vill man inte ta upp i artikeln. Ger man så många uppehållstillstånd utan att först säkra att det finns bostäder blir det så här. 

https://www.svd.se/bostadslosa-barn--ar-de-inte-nagons-ansvar

[Carpinus]1
1/3/18, 3:14 PM
#24

Göteborg härnäst? I Hjällbo finns inte en enda bostadsrätt, och för att uppnå en önskad blandning vill Thomas Martinsson (MP) kommunalråd med ansvar för kultur och integration i Göteborg, se lägenheter för flyktingar i stadsdelar med stort antal bostadsrätter. Han vill då att staten går in och delsponsrar flyktinglägenheter i dessa områden.

"Thomas Martinsson skulle gärna se att staten gick in och medfinansierade "insprängda" flyktinglägenheter i områden med lågt antal invandrare. - I dag finns inga flyktingförläggningar i storstäderna där de flesta flyktingar vill bo. De bosätter sig i stället hos anhöriga och när de får egen lägenhet väljer de den stadsdel de känner och barnen går i skolan. Detta förstärker den etniska segregationen."---

https://www.expressen.se/gt/kultur/finns-inte-en-enda-bostadsratt-i-hjallbo/

Tjeja
1/3/18, 9:10 PM
#25

Vet flera stockholmskommuner där soc-lägenheterna har prioriterats om till nyanlända och de som  behöver soc hjälp på riktigt blir hemlösa istället. 😕

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Petunia
1/6/18, 4:16 PM
#26

Missbruka inte ordet flyktingar! 

En ytterst liten del av invandrarna är flyktingar i ordets rätta bemärkelse.

Upp till toppen
Annons: