Annons:
Etikett33-infrastruktur
Läst 15856 ggr
[Jimmy.L]
2015-02-28 16:01

Projekt Slussen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sedan 2004 har det varit tjafs hur nya Slussen ska se ut och byggas det har varit en rad förslag och protester hur man ska bygga om eller renovera Slussen i Stockholm. Den nuvarande betongkonstruktionen håller på att sjunka då dålig plintar som håller upp slussen är inne på sin sista levnadsår men även betongen faller sönder.

Den nya slussen är tänkt att ersätta den gamla med större ytor för gående och cyklister det blir två broar i stål och Stadsgårdsleden ska täckas över och på den blir det ett grönområde och byggnader.

I Katarina berget ska man bygga en helt ny bussterminal till en kostnad av ca 1,43 miljarder kr som Länsstyrelsen och, Stockholm stad betalar 25 % var och staten betalar den andra hälften. Man räknar med att den ska stå färdig ca år 2021. Alltså samtidig som nya Slussen.

Innan man kan riva Slussen och bygga dom nya broarna måste man lägga om ledningar i marken vilket blir klart i mitten av detta år. Där efter ska det planeras för trafikomläggningar för cykel, gående samt buss, varutransporter och bilar innan det stora bygget kan påbörjas.

Läs mer om Projekt Slussen på Stockholms stads hemsida där även bilder finns.

http://bygg.stockholm.se/Alla-projekt/Slussen/

Annons:
tarantass
2015-02-28 16:23
#1

Planen har blivit mycket kritiserad för saker som riggade beslutsunderlag, bristande hänsyn till synpunkter från andra än byggföretag, dåliga trafiklösningar, förstörelse av kulturvärden, privatisering av utsikten över Saltsjön.

---

Alternativa ombyggnader har föreslagits varav den mest kända kallas ”plan B”. 

---

Här är några länkar till röster i den debatten.

---

http://slussen.nu

http://slussen.org

http://slussenplanb.nu

http://www.stockholmskyline.se/2014/06/stockholms-stad-vilseleder-om-slussen-plan-b/

http://www.yimby.se/2013/01/slussen-plan-b--en-analys_1397.html

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Jimmy.L]
2015-02-28 16:26
#2

#1 Tack för länkarna, ja Slussen är en het potatis.

Halvdansken
2015-02-28 22:40
#3

Jaha…. spännande för Stockholmarna. Resten av landet bryr sig nog inte.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

tarantass
2015-02-28 23:01
#4

#3: nej, inte de som är ointresserade av kultur, historia, stadsbyggnad, trafikproblem, bolagsvälde, glassifiering och sådant förstås. Av dem som är intresserade tycks det vara en del som bryr sig. Till exempel kan man söka på "slussen" på FB.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Halvdansken
2015-03-01 07:02
#5

Finns tillräckligt av de problemen i andra städer också. Eller tror du att det historia, trafikproblem o kultur bara finns i Stockholm?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Jimmy.L]
2015-03-01 07:41
#6

#3 Det är viktigt för mer än 2 miljoner svenskar och hela Mälardalsregionen, så att säga att resten av landet inte bryr sig är fel. Alla städer nära Mälaren är beroende av att man tappar Mälaren på tillräckligt med vatten så dom inte får översvämningar.

Annons:
Magi-cat
2015-03-01 09:05
#7

Det verkar vara en enorm ombyggnad. 😕Tänk att man inte dragit lärdomar av historien?

Så klart att kulturvärden angår alla!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[GIKmio]
2015-03-01 10:07
#8

Den översta av dom mindre bilderna är en klassisk Stockholmsvy som man sett många gånger i gamla svartvita journalfilmer.

[Jimmy.L]
2015-03-01 10:30
#9

#8 Ja det är från klevgränd ovan Slussen.

tarantass
2015-03-01 16:28
#10

#5: var snäll och lägg inte i min mun saker du omöjligt kan påstå att jag har sagt. Av att man säger att det här är viktigt följer inte att man säger att annat är oviktigt.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Zepp
2015-03-01 16:35
#11

Frågan ingen ställer sig är om det är långsiktigt hållbart att alla skall bo och jobba på samma fläck i Sverige och hur man löser problemen i resten av landet!

Vore det inte mer i överensstämelse med en långsiktig politik att minska bostäder och jobb i centrala Stockholm och bygga dessa i resten av landet?

På så sätt kan vi behålla Stockholm så som många vill ha det, som en turistort med slott, kultur och historiska minnesmärken.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

tarantass
2015-03-01 16:55
#12

#11: den drastiska beskrivningen av Stockholm får mig att misstänka ironi. I övrigt håller jag med. Men, som så ofta, man måste strida på flera fronter samtidigt, annars slinker fienden in på den man inte försvarar.

(För övrigt anser jag Stockholms innerstad redan hopplöst riven. Bara rester kvar. Även Gamla stan har fått några av sina vackraste och historiskt viktigaste miljöer offrade för brutalt ditbrutna trafikleder.

Vi ser det kanske inte därför att vi är så vana vid det, men vi svenskar har varit väldigt grundliga med att kompensera för vad andra världskriget inte gjorde med våra städer. I viss mån har de naturligtvis alltid förändrats, och ibland (efter bränder och flyttningar) drastiskt. Men att under ett par årtionden konsekvent ersätta väsentliga delar av nästan alla tätortscentra i hela landet, det är hittills unikt och något som bara högindustrialiserat byggande kan åstadkomma. Så mycket värre då att det också skedde under en stilepok som de flesta är överens om var rätt renons på trevnad, inga hus som man väljer att promenera bland för att de är vackra.

Nu har vi en ny rivningsvåg och arkitekturstilen är densamma. De flesta är inte medvetna om det.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Zepp
2015-03-01 17:10
#13

Nog var det ironi.. vad annat kan man komma med, dock så är problemet rätt lika över hela jorden med ökad urbanisering och avfolkning av landsbygden.

Och ju mer man bygger och underlättar för boende och jobb i Stockholm ju fler kommer att flytta dit.

Snart så finns i princip all skattekraft i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Dels så får de regionerna ökade strukturkostnader, dels blir de tvungna att kompensera för det tappade skatteunderlaget på landsbygden.

Vi behöver en helt ny politik!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Halvdansken
2015-03-01 17:47
#14

#10. Du skrev ju "nej, inte de som är ointresserade av kultur, historia, stadsbyggnad, trafikproblem, bolagsvälde, glassifiering och sådant förstås. Av dem som är intresserade tycks det vara en del som bryr sig. Till exempel kan man söka på "slussen" på FB."

Jag tolkade det som om det var enbart Stockholm som har "kultur, historia, stadsbyggnad, trafikproblem, bolagsvälde, glassifiering"

Malmö, som jag kommer ifrån har liknande problem, så varför är det sånt tjatande om Slussen? Skulle tro att de flesta andra städer i har det samma. Rivningar, glassifiering, trafikproblem.
Och 60-70 talets rivningsraseri har inte bara drabbat huvudstaden. Många av oss är medvetna om ny rivningsraseri och fula nya byggnader.
Gå gärna med här : https://www.facebook.com/groups/Arkitekturupproret/

Hatar cancer och älskar vårlökar.

tarantass
2015-03-01 17:59
#15

#14: jamen visa det då. Starta tråd till exempel. Den här tråden handlar om Slussen, då är det klart man skriver om Slussen och inte klart att man skriver om Malmö, Luleå, Sundsvall, Uppsala eller någon av de andra orter som nu också på magisk väg  ska bli lika häftiga som New York, genom en snart hundra år gammal byggnadsstil som är den enda som är "modern" och inte "pastisch".

Jag kan förstå att man har en öm punkt om stockholmscentrering och jag är faktiskt inte stockholmscentrerad själv, tro det eller ej. Jag är inte ens stockholmare. Din tolkning tolkar jag som utslag av den harmen. Men man kan lika gärna tolka din reaktion som att Stockholm kan man behandla hur fan som helst, alla andra orter är viktigare.

Länken kan även jag rekommendera.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Hayabusa]
2015-03-01 18:05
#16

Personligen tycker jag att Slussen är hemskt ful. Men i ärlighetens namn så engagerar frågan nog de som bor i Stockholm betydligt mer än de som inte bor i Stockholm. För min del blir frågan mer som kuriosa. Jag är mer intresserad av Öresundsregionen, eller "Copenhagen" som den eventuellt kommer att heta, eftersom jag bor just där. Det är nog ett förhållningssätt som jag delar med väldigt många, skulle jag tro.

Vi får väl hoppas att "Nya Slussen" blir fin & bra på alla sätt och vis, men skulle den bli ful så kan jag nog leva med det 😉

[Jimmy.L]
2015-03-01 18:19
#17

Nu råkade jag bo i Stockholms län så det kommer ibland eller ofta handla om Stockholm i dom artiklar jag skriver. Men självklart om nu ni har egna artiklar ni vill skriva om som handlar om politik, vård, skola mm kan ni kontakta mig så ser jag till att det kommer upp i artiklarna. Glöm heller inte ta bilder.

[Hayabusa]
2015-03-01 18:25
#18

#17 Ja, det är självklart att det blir så. Hur det än är, så hamnar fokus på området man bor i. Ganska naturligt.

Zepp
2015-03-01 18:39
#19

Bodde några nätter i det gulbruna huset till höger på första bilden i somras, det var bra som turist, mitt i smeten, bilen parkerad på hotellet bara att gå dit de värsta turistfällorna fanns!

Däremot såg det rätt slitet ut, dvs slussen, Götgatsbacken och delar av gamla stan.. lite slummigt över det hela.. inte ens Katarinahissen fungerade, näst värsta turistfällan, ju! 😕

Och jag såg framförmig att Stocholm har helt andra problem och kostnader än Göteborg/Malmö.

Det lär bli dyrt och Slusseneländet förefaller bara vara en liten del av kostnaden/problemen.

Problemet är att Stockholm är byggt på öar och berg med smala eller inga alls naturliga passager mellan delarna/över Mälaren.

Och sen med all den gamla bebyggelsen med gator som inte är dimensionerade för biltrafik och gentrifierade bostadsområden med människor som kräver all sorts sevice, det blir dyyyrt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
2015-03-01 18:47
#20

#19 Håller med om att dagens Slussen inte är rolig att besöka det är en tråkig miljö. Jag skulle vilja se en rakare bro för bussar bilar och för gång och cyklister.

Annons:
Halvdansken
2015-03-01 19:00
#21

#15. " kan förstå att man har en öm punkt om stockholmscentrering och jag är faktiskt inte stockholmscentrerad själv, tro det eller ej. Jag är inte ens stockholmare. Din tolkning tolkar jag som utslag av den harmen. "

Väldigt bra tolkat 😃.

Jag bor själv utanför Köpenhamn, men är Malmöbo från födseln, och alla dessa ohyggliga rivningar och fula ombyggningar drabbar också den regionen. Så, ursäkta min lite hetsiga reaktion tarantass, jag har bara blivit lite trött på artiklar i tidningarna där diverse kändisar uttalar sig om Slussen gällande  det ena o andra.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Björn.B]
2015-03-04 11:32
#22

Detta berör ju hela landet. För företagen är det ju viktigt att infrastrukturen fungerar i Stockholm. Även båt och fartygen som går in i Mälaren behöver man en bra sluss så att inte småbåtarna tar upp den viktiga leden via Hammarby kanal.

[Hayabusa]
2015-03-04 11:35
#23

#22 Jo, men hur många i Stockholm är insatta/bryr sig om t ex tunneln genom Hallandsåsen?

Halvdansken
2015-03-04 11:40
#24

Eller Citytunneln i Malmö som har stor betydelse för tågtrafiken ut i Europa.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Björn.B]
2015-03-04 11:51
#25

#23 Även den är lika viktig för transporter för gods. #24 Har den så stor betydelse det går tåg till Köpenhamn det är allt, där efter måste man byta tåg och köpa nya biljetter. Den är säkert bra för Malmö.

http://www.trafikverket.se/Privat/Vagar-och-jarnvagar/Sveriges-jarnvagsnat/Citytunneln/

[Hayabusa]
2015-03-04 11:57
#26

#25 Ja, den (Hallandsås-tunneln) kommer att ha stor betydelse. Ett stort projekt (har visats en dokumentär på Discovery om tunneln), men hur många i Stockholm bryr sig eller ens känner till den? Ungefär som intresset för Slussen här i Söder, skulle jag tro.

Citytunneln i Malmö känns som ett steg i rätt riktning för Öresundsregionen, absolut.

På Arlanda möts man av skylten " Stockholm the capital of Scandinavia". Det är ju bra, men för mig personligen känns Köpenhamn mer närliggande.

[Björn.B]
2015-03-04 12:07
#27

#26 Alla projekt när det gäller infrastruktur är viktiga. Jag har vänner i Stockholm som känner till Hallandsås tunneln liksom jag har vänner i både i Skåne och Norrbotten som känner till Slussen i Stockholm.

 Stockholm the capital of Scandinavia är en slogan och inget med hur centralt en stad är.

http://sv.wikipedia.org/wiki/The_Capital_of_Scandinavia

Annons:
[Jimmy.L]
2015-03-24 17:17
#28

Slussen-frågan skulle hanteras skyndsamt, lovade nya majoriteten. Ändå bordläggs nu beslutet om en preliminär bussterminal ännu en gång.

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/slussen-bygget-skjuts-upp-igen/aRKocx!VlR2PQRGbFyF8cdcFpofIg/

[Jimmy.L]
2015-05-16 07:27
#29

– Nu blir det gasen i botten. Jag är väldigt glad över att vi är överens om det, säger finansborgarrådet Karin Wanngård (S), som lovar ett beslut om att genomföra bygget i exploateringsnämnden i juni och slutgiltigt beslut i kommunfull­mäktige i oktober.

DN

[Jimmy.L]
2015-06-11 12:27
#30

Det är inte tillåtet att måla om skyddsmärkta Kolingsborg utan nytt bygglov, hävdar Slussen-bevarare. Men kampen ser svår ut att vinna. Deras ”egna” expert håller inte med.

Stockholmdirekt

Den ser ut som en stor tårta tycker jag.

Zepp
2015-06-11 20:58
#31

Kan någon förklara för mig vad det är man vill bevara i Slussen och varför?

Nog för att jag förstår att man kan ha delade meningar om hur en ny sluss skall utformas.. men den nuvarande är ett saneringsobjekt, mitt i vår huvudstad.

Framför allt borde man få bort stora delar av biltrafiken.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
2015-06-11 21:16
#32

#31 Många menar att projekt A blir dyrare än B och att dom nya byggnaderna kommer skymma utsikten.

[VSK]
2015-06-12 07:00
#33

Det är väl spännande med ombyggnation ovan jord som drar ögonen till sig, så kan de fortsätta bygga det militära under jord.

[Jimmy.L]
2015-06-12 07:25
#34

#33 Just Slussen finns det inga militära intressen. Närmsta är nog den underjordiska rummet i Katarinaberget som nås med dykare från vattnet vid kajen men den ska var nerlagd. Det ska finnas rester från Nils Ericsons slussränna som DN har haft visningar under jord vid några tillfällen.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[Jimmy.L]
2015-08-20 17:38
Matilda_J
2016-05-30 16:53
#37

Det är viktigt för mer än 2 miljoner svenskar och hela Mälardalsregionen, så att säga att resten av landet inte bryr sig är fel. Alla städer nära Mälaren är beroende av att man tappar Mälaren på tillräckligt med vatten så dom inte får översvämningar.

"Det är i motvind, och inte i medvind, [url= http://casinonsvenska.eu/bet365/] som [/url] vingarna stärks"

Upp till toppen
Annons: