Annons:
Etikettövrigt
Läst 9529 ggr
[ElisabethYL]
10/17/09, 2:16 AM

TV-tablå

Här skriver vi om vi vill tipsa andra om politiska debatter och program på TV och radio.

Annons:
[Carpinus]
5/3/15, 11:33 PM
#1

SVT2 5 maj 20.00 Korrespondenterna:  "Muslimsk extremism på hemmaplan - vad kan Europa göra? Jihadistbrudar i Storbritannien, salafister i Tyskland och IS-sympatisörer i Danmark - hur svarar det demokratiska Europa på hotet från extremisterna?" Programledare: Lena Scherman.

Även 6/5, 10/5 och 11/5 i SVT24.

[Carpinus]
5/6/15, 8:55 AM
#2

#1 Ett sevärt program som på ett sansat sätt speglade situationen på olika håll i Europa. Mest intryck gjorde den engelske expert, själv muslim, som ifrågasatte den svenska naiva hållningen inför jihadismen. Han undrade om vi hade varit lika flata om det hade varit fascismen som växte sig stark i landet istället för jihadismen?

Svaret har vi väl redan sett ute på gator och torg och på nätet, där fascismen och även sådant som har drag av fascism bekämpas (med all rätt - när det sker inom lagens gräns), medan samhället tycks vara valhänt, ambivalent och t.o.m. artigt intresserat av Jihadsverige.

[Carpinus]
5/8/15, 1:29 PM
#3

"Söndagen den 10:e maj möts ledarna för riksdagens åtta partier i en direktsänd debatt i SVT:s Agenda. Debatten kommer efter den kanske mest omtumlande perioden i modern svensk politik med en hotande regeringskris och en unik uppgörelse i Decemberöverenskommelsen."--- "Agendas partiledardebatt direktsänds söndagen den 10 maj i SVT2 kl 20.00-22.00 med avbrott för Aktuellt kl 21.00."

SVT

[Carpinus]
5/10/15, 6:43 PM
#4

#3 K-G Bergström tror att det här kan bli den bästa TV-debatten på länge bland våra toppolitiker. En ändring i laguppställningarna har meddelats: Ebba Busch Thor är nybliven mamma och ersätts av Jacob Forssmed.

(Själv kollar jag nog antagligen Mästarnas Mästare istället.)

[Carpinus]
5/12/15, 5:55 AM
#5

"Säsongsstarten av Kalla fakta tar upp en av de allra hetaste dagsfrågorna: tiggeriet. Missa inte Kalla fakta, tisdag 12 maj klockan 21:00 i TV4.

”Om jag inte tjänar tillräckligt med pengar så slår han mig” berättar 21-årige Sorin Marian, som tvingas lämna allt han tigger ihop till sin ”boss”. 

Kalla Fakta

[Carpinus]
5/20/15, 5:00 PM
#6

Samir Abu Eid tycker jag varit en av de bästa utrikeskorrarna på SvT. Det känns synd att han nu går över till TV4 ,eftersom jag ytterst sällan ser deras nyhetssändningar. Hoppas SvT hittar en bra ersättare som rapportör från Mellanöstern!

Annons:
[Carpinus]
5/26/15, 10:44 AM
#7

TV 2 kl.20.00 i kväll: Korrespondenterna. "Vad ligger egentligen bakom de bulgariska och rumänska tiggarnas resor till Sverige? Korrespondenterna undersöker armod, organiserat tiggeri och rasism i Europas fattigaste hörn och frågar varför det är så tyst i Bryssel. Programledare: Lena Scherman."

Även i SVT2 27/5 och SVT24 1/6.

[Carpinus]
5/27/15, 9:12 AM
#8

#7 Ett tankeväckande program, där tiggarnas misär i hemländerna speglades i all sin tragik. Dessutom framkom ytterligare vittnesmål om att något som liknar ren människohandling pågår. Tyvärr visade det sig att det inte är bara i Sverige som polisen avskriver de drabbades anmälningar i brist på bevis, ett upprörande fall i Belgien visade på samma resultat där.

(Kan ses på SVT Play fram till 22 november.)

[Carpinus]
6/3/15, 6:39 PM
#9

TV1 idag kl. 20.00: "Tillbaka till Lampedusa. Vad driver människor att med risk för sina liv fly över Medelhavet till Europa? Christian Catomeris återvänder till den italienska flyktingön Lampedusa och till Tunisien för att berätta de historier han aldrig hann berätta som Europakorrespondent för SVT."

Även 1 SVT1 den 4 juni och SVT1 den 6 juni.

[Carpinus]
6/10/15, 11:56 PM
#10

Miljöpartiets kongress bevakas på TV2 i helgen, med början fredag klockan 09.15. Åsa Romson pratar klockan 09.45.

Kan nog bli en livad tillställning, med tanke på att partistyrelsen vill få mandat att kunna tysta kritiska röster på ett enklare sätt…

[Carpinus]
9/17/15, 12:11 PM
#11

SVT1 kl. 22.00 ikväll: "Med anledning av flyktingkrisen gör SVT Debatt och DR:s Debatten en unik samsändning. I en tv-studio i Köpenhamn möts politiker och debattörer från Sverige och Danmark i en debatt om hur man rätt hanterar flyktingkrisen. Programledare är SVT:s Kristina Hedberg och DR:s Clement Kjersgaard."

Även i SVT1 18/9, SVT1 19/9 och SVT2 22/9

[Carpinus]
9/28/15, 2:55 PM
#12

"Han var en lone wolf – en ensam gärningsman. Det är den bild av den svenske självmordsbombaren Taimour Abdulwahab som polis och åklagare presenterade när utredningen kring dådet lades ner. Men polisen berättade långt ifrån allt."---

Uppdrag Granskning, sänds i SVT1 och i SVT Play, onsdag 30 september kl. 20:00.

[Carpinus]
10/27/15, 10:26 AM
#13

_"Vilka tar egentligen striden mot IS? Hela världen talar om att stoppa barbariet, men de som verkligen gör något är få. Korrespondenterna träffar dem som står närmast frontlinjen, bland annat en bankman från Jönköping."

_Korrespondenterna STV2 kl. 20.00 ikväll.

"Kalla fakta granskar handeln med så kallade look-alike-pass. För 40 000 kronor kan vem som helst köpa ett äkta och giltigt svenskt pass på svarta marknaden och i den största flyktingkrisen sen andra världskriget har svenska pass blivit hårdvaluta."

Kalla Fakta TV4 kl. 21.00 ikväll.

Annons:
[Carpinus]
10/28/15, 3:46 PM
#14

"På onsdagskvällen 20.00 visas det andra avsnittet i UR:s serie Makt hos mig på SVT2. I programmet får kända politiker flytta in hos unga personer. Under ett dygn ska de umgås, jämföra sina världsbilder och snacka politik.

Kvällens avsnitt blir extra laddat, då det är SD:s gruppledare Mattias Karlsson som flyttar in hos 19-åriga Segal Mohamed i Angered. Hon jobbar som personlig assistent och har ett stort kulturintresse."---

GP

[helga21]
10/28/15, 4:11 PM
#15

# 14 Det måste jag se på också.

[Carpinus]
10/28/15, 8:36 PM
#16

Jag gillade programmet. Segal är en verbal och klipsk tjej som stod för sin uppfattning men var beredd att lyssna på andras. Mattias Karlsson var kanske lite stel i jämförelse, men han var rak och ärlig och verkade också lyssna på det hon sa och tyckte. Inget förändras givetvis av det här, men det visar att meningsmotståndare kan mötas utan slagord och slutenhet. kanske kan vi alla lära oss något av det?

http://urplay.se/Produkter/190211-Makt-hos-mig-Segal-och-Mattias-Karlsson

[helga21]
10/28/15, 9:03 PM
#17

Såg också på programmet och jag tänkte att om jag skulle måla så får det bli midsommar afton och det visade sig att Mattias Karlsson ha de gjort.

Det har byggts mycket i Angered sen jag flytta de därifrån 1980.

[Carpinus]
10/29/15, 9:27 AM
#18

"Idag, precis 17 år sedan diskoteksbranden i Göteborg tog 63 unga människors liv, visas Bo Harringers  dokumentärfilm Hat och försoning i SVT. På nära håll får vi följa  fyra personer som drabbades av branden och som sedan levt vidare med sorgen."---

SR

SVT2 kl. 20.00

Schnauzertik
10/29/15, 9:34 AM
#19

#18 Jag hade orsak att besöka en av de deltagande brandstationerna just efter branden. Stämningen var av förståeliga skäl trött och dämpad där.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
10/29/15, 9:42 AM
#20

#19Jag minns att när jag hörde på nyheterna morgonen efter så trodde jag först att det var någon nattklubb ute i världen som brunnit, det tog en stund innan man fattade att det hänt här hemma och vidden av det. En arbetskamrat som jobbade den natten hade passerat olycksplatsen under räddningsarbetet och berättade om de hemska scenerna och kaoset som rådde utanför brandplatsen. Det kändes overkligt, och när man fick veta att det var anlagt ville man knappt tro det…

Annons:
[Carpinus]
11/5/15, 3:03 PM
#21

_"Den 95-åriga kvinnan lurades att hon hade vunnit på Svenska Postkodlotteriet. Sedan länsade bedragaren hennes konto – och pekade finger åt bankomatens övervakningskamera.
Nu ber polisen, genom "Brottsplats Sverige" i TV4, om allmänhetens hjälp att identifiera gärningsmannen."---

"Nu vädjar polisen om allmänhetens hjälp att identifiera mannen. Ikväll tas fallet upp i "Brottsplats Sverige" som sänds klockan 21.30 i TV4."_

Expressen

Läs mer om brott mot äldre här.

[Carpinus]
11/8/15, 6:41 PM
#22

Finansminister Magdalena Andersson (S)   intervjuas i Agenda klockan 21.15 i SVT2 om hur den svenska ekonomin  påverkas av det akuta flyktingläget.

#21 Bedragaren är enligt uppgift  identifierad efter ett flertal tips till programmet.

[helga21]
11/8/15, 7:03 PM
#23

Agenda är samtidigt som Bron så jag väljer den men spelar in Agenda.

[Bermudas]
11/8/15, 7:04 PM
#24

Tino är med!

72mm
11/8/15, 9:51 PM
#25

#24 Å herre gud vad han slaktar! Tino är som en siffer-pitbull, programledaren kämpade förtvivlat med både strypkoppel och munkorg, men lyckades inte rädda livet på stackars Scocco.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[helga21]
11/8/15, 9:54 PM
#26

# 25 Jag har spelat in det. Såg Andersson får frågan om hur det påverkar Sveriges ekonomi med flyktingmottagandet och hon svara att det är mest en fråga om hur mycket vi ska klara av rent praktiskt. Ska finansministern svara så? 🤔

72mm
11/8/15, 10:05 PM
#27

#26 Jag blir så orolig när jag hör henne. Man ska diskutera och samtala. Vad det gäller flyktingsituationen så gäller det att få hjälp av EU. Aldrig något snack om vad hon faktiskt ämnar göra. Tiden för diskussioner och samtal är över för länge sedan. Det är som om hon inte fattar att hon faktiskt är ansvarig. Att man kan kräva handlande. Nu är det som om regeringen är helt handlingsförlamade. Som om allt kommer som en fullständig överraskning.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
[helga21]
11/8/15, 10:12 PM
#28

# 27 Du har så rätt. Hon är ansvarig. Men hon kan alltid avgå och dra sig tillbaka med statsrådspension och riksdagslön/pension. Vi blir kvar med de som väller in över gränserna.

[Bermudas]
11/9/15, 9:29 AM
#29

#25 Underbart! Har inte hunnit se än…men idag ska jag bänka mig.

[Carpinus]
11/10/15, 8:08 AM
#30

"Jessicas systerdotter är en av hundratals svenskar som anslutit sig till IS i Syrien. Med sig tog hon sin tvååriga son, som på bilder poserar med vapen.

– Vapen och barn, det hör inte ihop överhuvudtaget, säger Jessica i Kalla Faktas avsnitt "Mitt barn är en IS-soldat".---

Expressen

Sänds tisdag 10 november kl 21:00 i TV4.

[Carpinus]
11/22/15, 5:55 PM
#31

Söndag SVT2 22.10 Dokument utifrån, "Min jihad": "Vad är det som gör att just Belgien blivit ett centrum för muslimska extremister? I kvällens Dokument utifrån får vi träffa några imamer som försöker motverka den radikalisering som pågår i utkanten av Bryssel."

ElisabethB
11/22/15, 8:03 PM
#32

#31 Intressant! Ska nog titta på det.. 🙂

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[Carpinus]
11/27/15, 7:25 AM
#33

SVT Forum sänder från SD:s landsdagar i Lund under helgen, med början i Jimmie Åkessons inledningsanförande klockan 11.00 idag.

TV-tider.

[helga21]
11/27/15, 12:29 PM
#34

# 33 Lyssnar på Richard Jomshof just nu 😃

Annons:
[Carpinus]
12/5/15, 8:57 AM
#35

Radioprogram visserligen men

"Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson öppnar, i Ekots lördagsintervju, för möjligheten att dra in beviljade uppehållstillstånd under vissa förutsättningar.

Hör hela Ekots lördagsintervju i P1 12.55."

_SR
_

[helga21]
12/5/15, 3:08 PM
#36

Ja naturligtvis ska man kunna bli av med ett uppehållstillstånd som man ljugit sig till.

[[eskils_]]
12/5/15, 4:51 PM
#37

#36 … och svenskt medborgarskap om man begått grova brott.

[helga21]
12/6/15, 12:04 AM
#38

# 37 Ja visst - om man nu är medborgare i något annat land och kan utvisas där. Annars så hamnar vi lätt i den gamla öststatstiden där folk som inte passade regimen blev medborgarlösa.

[Carpinus]
12/7/15, 8:24 AM
#39

"Två hål i åsen". Dokumentär TV2 kl. 19.00 om Hallandsåstunnelbygget.

[helga21]
12/7/15, 7:38 PM
#40

"Mugabe och demokraterna 
SVT1 Idag 22:00 - 23:40"
"Zimbabwes president Robert Mugabe vägrar stiga åt sidan trots att hans parti inte längre är störst. Nu tvingas han dela makten med sin värsta rival. Filmaren Camilla Nielsson fångar den bräckliga processen som kommer att avgöra Zimbabwes framtid."

======================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================

[Carpinus]
12/9/15, 8:41 AM
#41

Uppdrag granskning SVT1 kl. 20.00 i kväll handlar om att personer som förekommer i brottsregistret och/eller står under åtal anställ(t)s i Fryshusprojektet Lugna Gatan* som värdar med uppdrag att vara bråkförebyggare och förebilder för ungdomar som riskerar hamna snett.

(*Utdrag ur Lugna Gatans programförklaring: "Syftet är att stödja och vägleda unga, främst i socialt utsatta områden, och öka deras vilja att bli en del av samhället. Vi vill ge dem de verktyg som behövs för att bryta sig ut ur ett destruktivt beteende och ett liv i utanförskap.")

Annons:
[Carpinus]
12/26/15, 9:35 PM
#42

"Uppgörelsen", dokumentär om Decemberöverenskommelsen.

SVT2 och SVT Play sön 27 dec 2015 kl 20.00
SVT2 tis 29 dec 2015 kl 15.00
SVT2 sön 3 jan 2016 kl 09.05

[Carpinus]
1/11/16, 10:32 AM
#43

Palmefallet har blivit hett igen, och kanalerna har haft tur med dramaturgin: idag provskjuts Perssons vapenfynd på NFC, i morgon är det Veckans Brott på SVT1 kl. 21.00, där resultatet av den ballistiska analysen förhoppningsvis presenteras och på onsdag sänder TV4 "Gåtan Christer Pettersson" kl. 21.00.

[helga21]
1/11/16, 12:12 PM
#44

# 43 Det ska bli intressant att få se resultatet av den.

[Carpinus]
1/13/16, 7:40 AM
#45

SVT Forum TV2 idag från 09.00: årets första partiledardebatt i Riksdagen.

[Carpinus]
1/14/16, 9:40 AM
#46

En hel del för den samhällsintresserade ikväll på SVT1:

21.00 Fosterland, andra årgången av Fredrik Önnevalls serie i flyktingkrisens spår.

22.00: Opinion live, ersättaren till SVT debatt, handlar bl.a. om sexbrotten på öppen gata i Kiel, Kalmar och "We are Sthlm".

22.45 Återvändarna, en nyhetsdokumentär om flyktingar som tar tillbaka sina asylansökningar och flyttar tillbaka.

[Carpinus]
1/15/16, 11:49 AM
#47

Dokument utifrån: "Den onda cirkeln", 53 minuter. Kan ses på SVT Play t.o.m. 160211

"Ungdomar från hela Europa radikaliseras i det tysta, utan att deras föräldrar eller skolan märker något. De fiskas upp på internet och indoktrineras av extremister. När de reser till Syrien är det redan för sent. I kvällens film berättas om vanliga franska tonåringar, pojkar och flickor, som lämnat sina familjer för att bli martyrer i det heliga kriget."

SVT

[Carpinus]
1/17/16, 8:59 AM
#48

17 januari SVT2 kl.20.00: "Min sanning" med Nalin Pekgul.

Annons:
[Carpinus]
1/17/16, 1:38 PM
#49

I Agenda SVT2 kl. 21.15 bl.a. "Kärvt opinionsläge för Socialdemokraterna och Moderaterna. Statsminister Stefan Löfven (S) och oppositionsledaren Anna Kinberg Batra (M) möts i Agendas säsongspremiär. Danmarks integrationsminister Inger Stöjberg (Venstre) om landets ännu tuffare flyktingpolitik och synen på den svenska omsvängningen."---

Källa SVT

[helga21]
1/17/16, 4:49 PM
#50

SVT 1 kl 21.00 Kampen om t ungvattnet. Norsk dramaserie i 6 delar. Tyskland behöver  tungt vatten och det producerat endast i Rjukan i Norge.

"Under andra världskriget leder Nobelprisvinnaren Werner Heisenberg nazisternas atomprojekt. Heisenberg behöver tungvatten som enbart produceras av Norsk Hydro vid Rjukan till reaktorn som han ska bygga."

[helga21]
1/17/16, 4:51 PM
#51

Kl 22.00 SVT 2 Dokument utifrån.

"Egyptens makthavare har alltsedan landet blev en självständig republik 1953 varit beroende av armén eller internationella allianser. Med hjälp av unikt arkivmaterial och klipp ur egyptiska spelfilmer berättas historien om det postkoloniala Egypten."

[[eskils_]]
1/17/16, 8:37 PM
#52

#49 Agenda kan nog bli intressant ikväll, mot bakgrund av de råsopar som sossarna och LO fått idag:

http://www.dn.se/ledare/huvudledare/pampvaldet-maste-valtas/

"Socialdemokratins beroende av LO framstår samtidigt som alltmer otidsenligt, och otillbörligt. Pampväldets förankring i de samhällsklasser som man säger sig företräda vittrar. Här finns ett gift som sprider sig i demokratin. Ser verkligen inte Stefan Löfven det?"

http://www.news55.se/debatt-artiklar/det-duger-inte-att-skylla-pa-andra-och-latsas-vara-arg-margot-wallstrom/

Vi får väl se vad Anna K B kan göra av det.

(Synd att det ligger samtidigt som den norska serien i svt1.)

[Carpinus]
1/19/16, 8:02 AM
#53

Samhällsfrågor och politik på TV ikväll:

20.00 SVT2 "Hem till varje pris" - om en äldrevård i kris.
21.00 SVT1 "Veckans brott" - kan Leif G W Persson presentera Palmevapnet?
22.15 SVT2 "De okuvliga", om musikern Yasmine El Baramawy, den första egyptiska kvinna som avslöjade offentligt att hon blivit utsatt för en massvåldtäkt under demonstrationerna på Tahrir-platsen i Kairo.

[Carpinus]
2/17/16, 8:52 AM
#54

Uppdrag granskning SVT1 kl. 20.00 ikväll: "Sjöfartsverkets nya omtalade helikopter skulle ut på sitt första skarpa uppdrag i fjällvärlden. Men den kom aldrig fram till olycksplatsen. Det handlar också om Thomas som gång på gång blir bortglömd av hemtjänsten."

[Carpinus]
2/18/16, 7:55 AM
#55

SVT2 klockan 20.00: Lasermannen, svensk dokumentär från 2005. "Inom loppet av några veckor i början av 90-talet försöker John Ausonius mörda elva svenskar med invandrarbakgrund i Stockholm. Men vem är han? Författaren Gellert Tamas och dokumentärfilmaren Malcolm Dixelius tecknar ett porträtt av en mördare som fick ett helt samhälle i gungning."

Annons:
[helga21]
2/18/16, 7:34 PM
#56

Läs gärna boken!

[Carpinus]
2/22/16, 11:29 AM
#57

"Sofias änglar" klockan 20.00 på kanal 5 ikväll:

"Nicole blir påkörd men får allvarliga skador och behöver assistans dygnet runt. Familjen kämpar för att ge Nicole ett drägligt liv nära föräldrarna i Mörarp. Samtidigt måste de slåss mot myndigheterna som menar att Nicole kan bo på kommunalt boende."

[Carpinus]
2/24/16, 9:47 AM
#58

"Andrahandskontraktet kostade 15 000 kronor. Men Alaa blev lurad. Uppdrag granskning har under tre månader kartlagt den svarta handeln med hyreskontrakt i Göteborg. Alaa fick en nyckel till lägenheten som skulle bli hennes och barnens nya hem. Men när familjen skulle flytta in var låsen utbytta. Kvinnan som sålde andrahandskontraktet till Alaa har lurat fler. – Hon utnyttjar människor som har flytt krig, säger Abu Fahad, en av dem som blivit lurade Genom att ta kontakt med svartmäklare har Uppdrag gransknings team, som utgett sig för att vara nya i Sverige, blivit erbjudna att köpa tre olika hyreskontrakt för upp till 80 000 kronor."---

Uppdrag Granskning , sänds i SVT1 och i SVT Play, onsdag 24 februari klockan 20.00.

[helga21]
2/24/16, 10:56 AM
#59

En dokumentär om Palme kl 21.00 på TV 4.

[Carpinus]
3/13/16, 7:21 AM
#60

"Min sanning": radions mångårige Östeuropakorrespondent Kjell-Albin Abrahamsson SVT2  kl. 20.00.

Dokument utifrån: "Frihandelns pris" SVT2 klockan 22.00,

[Carpinus]
4/3/16, 11:53 PM
#61

SVT2 sände ett bra Dokument utifrån på söndag kväll  om IS terror i Europa. Programmet kan ses på Kunskapskanalen den 5 april 22.40 eller på SVT Play 13 dagar framåt.

[Carpinus]
4/6/16, 7:47 AM
#62

Uppdrag granskning om Panamadokumenten  ikväll på SVT1 klockan 20.00 vill jag inte missa.

"Presidenter, diktatorer och knarkmaffian gömmer enorma summor i skatteparadis. Spåren leder också till Sverige. Historiens största läcka avslöjar skatteflykten. Programledare: Janne Josefsson."

Sänds även: SVT1 

imorgon 11.45 SVT1:  8 apr 00.50 SVT1:  9 apr 07.05

Annons:
[Carpinus]
5/11/16, 3:53 PM
#63

SVT Forum bevakar MP:s kongress i direktsändning på SVT2 enligt följande:

Fredag 2016-05-13

09:30 - 12:30  Miljöpartiets kongress i Karlstad DIREKT

Tal av Gustav Fridolin (MP) och Isabella Lövin (MP) och val av språkrör. Samtal med inbjudna gäster under ledning av programledaren Pontus Mattsson. Bisittare: Lotta Hedström, fd språkrör (MP).

13:30 - 14:30  Miljöpartiets kongress i Karlstad DIREKT

Presskonferens med språkrören. Programledare: Pontus Mattsson. Bisittare: Lotta Hedström, fd språkrör (MP).

16:05 - 17:15  Miljöpartiets kongress i Karlstad DIREKT

Tal av avgående partisekreteraren Anders Wallner, och presentation av partisekreterarkandidater. Programledare: Pontus Mattsson. Bisittare: Lotta Hedström.

Lördag 2016-05-14

08:30 - 18:05  Miljöpartiets kongress i Karlstad DIREKT

Tal av Grön ungdoms bägge språkrör. Utfrågning av riksdagsgruppen, statsråden och EU-parlamentarikerna på eftermiddagen. Val av ny partisekreterare och debatt om global hållbar utveckling. Programledare: Pontus Mattsson. Bisittare: Lotta Hedström, fd språkrör (MP).

Söndag 2016-05-15

08:30 - 12:00  Miljöpartiets kongress i Karlstad DIREKT

Tal av bl a Åsa Romson (MP) och den nyvalda partisekreteraren. Programledare: Pontus Mattsson. Bisittare: Lotta Hedström, fd språkrör (MP).

http://www.svt.se/nyheter/svtforum/svt-forums-tabla-5

[Nomen Nescio]
5/29/16, 3:05 PM
#64

Partiledardebatt i Agenda ikväll klockan 21.15, SVT2.

[helga21]
5/29/16, 7:58 PM
#65

Den börjar kl 20.00 inte som ovanstående har skrivit.

[Nomen Nescio]
5/30/16, 8:03 AM
#66

#65 Sorry - tack för att du rättade mig!

72mm
6/5/16, 10:25 AM
#67

Vill vi ha tips på politiska podcasts, alternativmedia och icke radio/TV-media i denna tråd också?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Nomen Nescio]
6/5/16, 11:27 AM
#68

#67 Ja, varför inte?

[Nomen Nescio]
8/17/16, 7:01 PM
#69

SVT1 kl. 20.00 idag: Folkhemspojken - en film om Ingvar Carlsson. Del 1:2.

Annons:
[[eskils_]]
8/18/16, 3:39 PM
#70

#69 Ett trevligt program om en sympatisk man. En ärlig politiker som man kan respektera, tråkigt att de är så sällsynta.

[Nomen Nescio]
8/31/16, 8:12 AM
#71

#71 I Uppdrag granskning SVT1 kl. 20.00 ikväll tittar man närmare på de omstridda åldersbedömningarna av de ensamkommande barnen.

http://www.svt.se/ug/aklagare-struntade-i-aldersbedomning-valdtaktsman-gick-fri

Carmarino
8/31/16, 12:37 PM
#72

#71 Det har kommit in ett mellanslag efter adressen så länken fungerar inte om man inte raderar det. Här är länken utan mellanslag: http://www.svt.se/ug/aklagare-struntade-i-aldersbedomning-valdtaktsman-gick-fri


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
8/31/16, 1:34 PM
#73

#72 Tack för uppdateringen! 👍

[helga21]
9/1/16, 11:16 AM
#74

Någon som såg programmet?

[Nomen Nescio]
9/1/16, 11:33 AM
#75

#74 Ja, jag såg det och tyckte att det var tankeväckande och avslöjande. Inte minst oroades jag över påminnelsen om när Röda Korsets generaldirektör i Agenda slängde ur sig att åldersbestämningsproblematiken är ett "Råttan i pizzan"-fall,  utan att kunna styrka detta med konkreta exempel. Man tycker att personer på sådana befattningar borde avstå från den typen av generaliseringar…

[helga21]
9/1/16, 11:35 AM
#76

# 75 Ja det borde de, om inte annat ha belägg för det.

Annons:
[Nomen Nescio]
9/1/16, 1:07 PM
#77

Även Opinion live på SVT1 kl. 22.00 ikväll tar upp åldersbestämningsproblematiken.

[Nomen Nescio]
9/3/16, 10:56 PM
#78

Söndag 4 september 21.15 SVT2 i Agenda: bl.a. "Är det någon idé att polisanmäla brott?" Rikspolischefen och justitieministern i studion.

[[eskils_]]
9/4/16, 12:17 AM
#79

#78 Ojoj! Hoppas de får möta någon väl förberedd tuffing, som inte låter sig dribblas bort!

[Nomen Nescio]
9/20/16, 10:07 AM
#80

TV4 kl. 21.00 ikväll, Kalla Fakta om syriska krigsförbrytare på svensk mark.

[Nomen Nescio]
10/4/16, 7:30 PM
#81

Uppdrag granskning kl. 20.00 onsdag 5 oktober:  "Funktionshindrade tiggare utnyttjades som livegna för att tjäna ihop pengar åt de som kallas "bossar". Uppdrag granskning har tittat närmare på två fall av organiserat tiggeri."

[Nomen Nescio]
10/9/16, 1:22 PM
#82

20.00 SVT2 ikväll, partiledardebatt.

[Nomen Nescio]
10/11/16, 1:20 PM
#83

22.45 SVT 2, Iran inifrån, del 4/4: " Hemlig skönhet. "Det är okej att du är vacker men du får inte visa det hur som helst". Irans moralpolis vakar över klädkoden på offentliga platser, men skönhetsoperationer är vanliga. Och vi möter Ameneh som fick utseendet attackerat med syra av en friare."

(Kan även ses på UR Play t.o.m. 7 november.)

Annons:
[Nomen Nescio]
10/17/16, 10:01 PM
#84

SVT2 18 oktober kl. 20.00. Korrespondenterna - om Brexit och dess konsekvenser.

[Nomen Nescio]
11/2/16, 9:39 AM
#85

Uppdrag granskning, SVT1 kl. 20.00 i kväll: "Den högsta chefen inom Göteborgs stads integrationsenhet var med och tog fram avtal värda uppemot 140 miljoner kronor med en privat aktör. Bara dagen efter att sista handen lagts på avtalet tackade hon ja till att bli chef på samma privata bolag.

Avtalen gäller boendeplatser för ensamkommande barn och unga och har tecknats med den norsk-svenske entreprenören Hero helt utan att konkurrensutsättas. Två av avtalen skrevs dessutom i en tid då behovet av platser minskat drastiskt.

Dagen efter att sista handen läggs vid det tredje avtalet tackar Verónica Morales, som fram till i somras var högsta chef inom Göteborgs stads integrationsenhet, ja till ett nytt jobb. Hennes nya uppdrag är som operativ chef på Hero Sverige."---

"Efter att det är undertecknat och klart går tre kommunanställda över till Hero. Inte bara Verónica Morales utan också den som var handläggare för de två sista avtalen och ytterligare en person som jobbat inom samma förvaltning."---

http://www.svt.se/ug/kommunal-chef-lat-sig-varvas-av-foretag-som-fatt-miljonavtal

[Nomen Nescio]
11/13/16, 1:25 PM
#86

 Förlängt Agenda ikväll SVT2 21.15 med två intressanta frågeställningar:

  • Hur påverkar Trumps seger Europa och Sverige? (Med Wallström och Åkesson bl.a.)
  •  Klarar de traditionella partierna att stå upp mot vågen av missnöje? (Wolodarski och Teodorescu)

Dokument utifrån 22.10 SVT2: "Allahs soldater", fransk dokumentär från 2016. "Efter attackerna i Paris och Bryssel lyckas en journalist med dold kamera infiltrera en grupp jihadister i Frankrike."---

[Nomen Nescio]
11/16/16, 8:28 AM
#87

SVT1 kl. 20.00, Uppdrag Granskning:  "Med hjälp av falska identiteter undersöker Uppdrag granskning hur terrororganisationen IS rekryterar i sociala medier, en granskning som leder till svenska jihadister.  Med hjälp av falska identiteter undersöker Uppdrag granskning hur terrororganisationen IS rekryterar i sociala medier, en granskning som leder till svenska jihadister."

[helga21]
11/17/16, 5:26 PM
#88

"Avslöjandet har väckt ilska i Danmark. Myndigheten som skulle skydda befolkningen från farlig antibiotikaresistens valde istället att värna om den mäktiga grisindustrins ekonomi. På näringens önskan slapp avelsgårdarna under flera år att bli undersökta och multiresistenta bakterier spred sig snabbt."

SVT 2 kl 20.00

[Nomen Nescio]
11/24/16, 9:07 AM
#89

TV4 20.00-21.00 ikväll, partiledardebatter

Statsminister Stefan Löfven (S) debatterar mot Anna Kinberg Batra (M) och Jonas Sjöstedt (V) möter Ebba Busch Thor (KD).

Kommer man att ha ändrat tonläge efter allt tal om den hårdnade tonen i debatten eller blir det pang på rödbetan? KD-ledaren drar i varje fall bränsle till debatten genom att anklaga V för undfallenhet mot hedersvåldet.

http://www.expressen.se/debatt/v-bor-se-over-sin-jamstalldhetspolitik/

[Nomen Nescio]
11/24/16, 1:00 PM
#90

"Plus" på SVT1 21.00 tar bl.a. upp fenomenet Black Friday.

Annons:
[Nomen Nescio]
11/29/16, 2:57 PM
#91

I morgon onsdag Uppdrag granskning SVT1 kl. 20.00: . "Mohamed Belkaid från Märsta var med och koordinerade terrorattackerna i Paris. Nu kan Uppdrag granskning avslöja hans koppling till ett nätverk av extrema jihadister i Sverige. "---

[Nomen Nescio]
11/30/16, 11:10 PM
#92

Torsdag: Riksdagens frågestund kl. 14.00 SVT2. TV4 kl. 20.00 Partiledardueller.

[Nomen Nescio]
12/11/16, 5:23 AM
#93

Söndag 11 december

  • Agenda SVT2 21.15
    "Personalbrist tvingar många sjukhus att stänga avdelningar och köerna växer - sjukvårdsminister Gabriel Wikström (S) i studion.
    Anders Borg ångrar samarbetet med "extrema" Miljöpartiet i migrationsfrågan. Debatt om flyktingpolitiken mellan förra språkröret Peter Eriksson (MP) och Tomas Tobé (M), partisekreterare.
    Sveriges hemligaste militär i Agenda - Gunnar Karlson, chef för militära underrättelsetjänsten (Must) om spioneri, desinformation och andra hot. Programledare: Mats Knutson."

  • Dokument utifrån SVT2 22.00
     "Att skapa en Putin", svensk dokumentär från 2016.

[Nomen Nescio]
1/10/17, 9:29 AM
#94

Uppdrag Granskning, SVT1 onsdag kl. 20.00: "Omöjligt att utvisa till vissa länder". Dömda till utvisning går fria i Sverige efter avtjänat straff.

[Nomen Nescio]
1/11/17, 7:00 AM
#95

SVT2  11 januari kl. 09.00 SVT Forum med riksdagens partiledardebatt.

[Nomen Nescio]
1/15/17, 4:39 PM
#96

15 januari, säsongstart Agenda SVT2 21.15:

  • "Behöver Sverige ny statistik på hur stor del av brotten som begås av utlandsfödda? Reportage och diskussion mellan Mattias Karlsson (SD), gruppledare, och Jerzy Sarnecki, professor i kriminologi.
  • Vilka politiker vägrar att debattera mot varandra - reportage om makthavarnas oskrivna regler som media tvingas följa. Programledare: Anders Holmberg."
Huygens
1/16/17, 11:59 PM
#97

Dox: Weiner (SVT-play, 1 tim 31 min)

Även 18 jan och 21 jan 2017 (SVT 1 / SVT 24).

Anthony Weiner och hustrun Huma Abedin. Weiner är borgmästarkandidat för New York, men skickar nakenbilder till okänt antal kvinnor, utan sin frus vetskap. Huma Abedin är Hillary Clintons närmaste assistent sedan 20 år.

Verkligheten överträffar dikten.

Eller är det fejk?

Annons:
[Nomen Nescio]
1/17/17, 11:52 AM
#98

TV4 klockan 21.00 i kväll: "Kalla fakta granskar socialtjänstens bristande stöd till kvinnor som blir misshandlade av sina män."---

[Nomen Nescio]
1/20/17, 7:33 AM
#99

SVT2 kl. 18.00: Donald Trumps presidentinstallation.

[Carpinus]1
2/6/17, 9:18 AM
#100

Idag firar samerna nationaldag, och med anledning av att det är 100 år sedan det första samiska landsmötet i Trondheim uppmärksammas det med en jubileumsföreställning som sänds på SVT2 kl. 19.30.

[Carpinus]1
3/14/17, 7:51 AM
#101

---Säsongspremiär för Kobra på SVT1 kl. 22.00. Ur programbeskrivningen: "Nu startar en ny säsong av kulturprogrammet Kobra. I premiäravsnittet undersöker vi konspirationsteorin #pizzagate. Hur kunde den falska nyheten bli en sanning, och vad hände sen?"---

[Carpinus]1
3/23/17, 1:20 PM
#102

SVT1 22.45 ikväll: "Kvinnorna som slåss mot IS"

SVT:s programbeskrivning: Brittisk dokumentär från 2016. 2014 flydde omkring 50 000 människor från norra Irak för att undkomma IS. Men långt ifrån alla hann fly. Fler än 5 000 kvinnor blev tillfångatagna som sexslavar. Två år efter händelserna besöker journalisten Stacey Dooley en grupp kvinnor som lyckats fly fångenskapen. Ledda av Xate Shingali skolar de om sig till soldater, fast beslutna att rädda kvinnor som fortfarande hålls tillfångatagna."

Även i SVT1 26/3 och SVT24 29/3

Kan även ses på SVT Play till 29 apr (1 månad)

[Carpinus]1
3/29/17, 1:00 PM
#103

I kvällens Uppdrag granskning på SVT1 kl. 20.00  visar man hur enkelt det är att ta sig förbi de svenska gränskontrollerna.

http://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/har-undviker-lena-sundstrom-enkelt-granskontrollen

http://www.expressen.se/kvallsposten/testet-i-svt-sa-latt-tar-du-dig-in-i-sverige/

[Carpinus]1
4/3/17, 10:49 PM
#104

TV4 tisdag kl. 21.00. "Kalla fakta", innehåll: "Kalla fakta granskar hur självpåtagna moralpoliser i Stockholms förorter tvingar kvinnor att följa informella regler. Granskningen avslöjar en hittills okänd form av könssegregering som drabbar unga tjejer."

Annons:
[Carpinus]1
4/5/17, 8:01 AM
#105

SVT Forum (SVT2) finns en del intressanta saker på tablån för fredag.

09:00 – 10:00  Alice Bah Kuhnke (MP) frågas ut i KU DIREKT angående hanteringen av den nationella samordnaren mot våldsbejakande extremism.

10:00 – 11:00  Margot Wallström (S) i öppen utfrågning i KU om  kampanjen för att Sverige skulle få en plats i FN:s säkerhetsråd.

11:00 – 12:00 (c:a)  "Flyktingmottagandet hösten 2015 – vad kan vi lära? Vilken beredskap hade ansvariga myndigheter när antalet asylsökande ökade snabbt under hösten 2015? Hur agerade regeringen? Behöver lagstiftningen eller rollfördelningen ändras? Med inrikesminister Anders Ygeman (S), Mikael Ribbenvik, Migrationsverket, Anneli Bergholm-Söder, MSB m fl. Arrangör: SNS."

Lördag 13:30-16:00 och söndag 08:30-16:50 sänder SVT Forum direkt från S-kongressen.

[Carpinus]1
4/5/17, 10:32 AM
#106

Expressen på nätet ikväll kl. 19.00, "Bara politik" med Niklas Svensson. Ur programmet:
Jonas Sjöstedt tillfrågas om likheter mellan V och SD och får frågan om vad Vänsterpartiet gör för att motarbeta hedersvåld.
Moderaternas riksdagsledamot Hanif Bali och nyvalda partiledaren för Feministiskt initiativ, Victoria Kawesa duellerar om  utvisning av brottslingar, hedersvåld och samtalsklimatet i sociala medier.

http://www.expressen.se/nyheter/i-kvall-ar-programmet-bara-politik-tillbaka/
http://www.expressen.se/nyheter/fi-ledaren-ms-politik-ar-kulturrasistisk/

[Carpinus]1
4/5/17, 1:35 PM
#107

#106 (Om det nu blir någon debatt mellan Bali och Kawesa. Twitter från Bali: "Här skulle jag ha spelat in en debatt mot Kawesa  kl 12 - men i och med att klockan är en patriarkal uppfinning så har FI inte dykt upp.")

[Carpinus]1
4/5/17, 7:03 PM
#108

#107 Sändningstiden för "Bara politik" ändrad till 21.00, kanske av ovannämnda skäl. (Fast då kollar jag Rebecca Martinsson på fyran, så då får det vara för min del!)

[Carpinus]1
5/14/17, 10:44 AM
#109
[Carpinus]1
5/24/17, 8:48 AM
#110

SVT Forum (SVT2) sänder direkt från Miljöpartiets kongress i Linköping under helgen. Ett av de stora debattämnena verkar bli ett förslag till amesti för ensamkommande ungdomar.

Fredag 2017-05-26 09:00-14:45
Lördag 2017-05-27 09:00-16:00
Söndag 2017-05-28 08:00-15:30

[Carpinus]1
6/11/17, 6:04 PM
#111

SVT2 idag kl. 20.00. "Nya moderaterna". Del 1 av 2.  Berättelsen om hur Moderaterna blev "Sveriges arbetarparti".

Annons:
[Carpinus]1
6/28/17, 9:25 AM
#112

Uppdrag granskning sommar, SVT1 kl. 20.00:  Mohamed Belkaid från Märsta var med och koordinerade terrorattackerna i Paris. Uppdrag granskning kunde i slutet av 2016 avslöja hans koppling till ett nätverk av extrema jihadister i Sverige.

Även SVT Play (sju månader) samt repriser.

http://politik.ifokus.se/discussions/54b8085ece12c438b90002d5-tva-doda-vid-terroristtillslag-i-belgien?discussions-1

[Carpinus]1
8/28/17, 9:07 AM
#113

Brukar aldrig kolla kanalernas nyhetsprogram på morgnarna, men beslöt att ge SVT:s nysatsning en chans. Nu är det förstås inte rättvist att ge något omdöme om premiärprogrammet, men det gav inte mersmak!

Pladdrigt, Karin Magnussons forcerade röstläge, märkliga prioriteringar (stor och upprepad uppmärksamhet på någon amerikansk musikaward) och missar med bildinslagen var några av de feta minustecknen, liksom att det tog en halvtimme innan något som liknade en nyhetssammanfattning kom - dessförinnan fick vi veta vad programledarna tyckte om de senaste nyheterna. Helin-TV?

http://www.expressen.se/noje/kritikstorm-mot-svts-nya-morgonprogram/

[Carpinus]1
8/29/17, 6:47 AM
#114

Programmet Sommar är fortfarande populärt, så populärt att tidningarna fortfarande recenserar varje program. För min del har det inte blivit något lyssnande i år, men de här fem drog mest lyssnare i år enligt SR:

1. Janne Josefsson, journalist 
2. Dagny Carlsson, bloggare 
3. Per Gessle, musiker, sångare, låtskrivare 
4. Sarah Sjöström, simmare 
5. Richard Tellström, etnolog, måltidsforskare

[Carpinus]1
8/29/17, 7:43 AM
#115

SVT2 kl. 20:00, "Världens konflikter", avsnitt 1:8, ägnas åt Syrienkriget.

[Carpinus]1
8/30/17, 6:43 AM
#116

Uppdrag granskning sänder reportage om gängmorden i Göteborg: del 1 sänds onsdag den 30 augusti klockan 20:00 i SVT1 och SVT Play.

[Carpinus]1
9/5/17, 7:15 PM
#117

SVT2 kl. 20:00, "Världens konflikter", avsnitt 2:8, om Nordkorea.

[Carpinus]1
9/6/17, 7:22 AM
#118

#116 Andra delen av Uppdrag gransknings reportage om gängmorden i Göteborg  i kväll kl. 20:00 på SVT1.

Annons:
[Carpinus]1
9/25/17, 7:40 AM
#119

Kalla Fakta  på TV4 ikväll om övergrepp och visselblåsare i SD.

[Carpinus]1
9/26/17, 5:32 PM
#120

SVT2 kl. 20.30 tisdag, om Ukraina i serien "Världens konflikter".

[Carpinus]1
9/27/17, 7:46 AM
#121

SVT1 kl. 20.00. Ikväll sänder Uppdrag granskning för en gångs skull något de inte producerat själva. Istället visar man den uppmärksammade norska dokumentären Lykkelandet, om organiserad brottslighet bland tiggare i Bergen.

[Carpinus]1
9/28/17, 2:22 PM
#122

När Peter Mangs gripits och dömts för seriemorden i Malmö anade Manal Masri att han även låg bakom den ouppklarade skjutningen av hennes bror (som överlevde). Det fick henne att börja brevväxla med Peter Mangs för att få honom att erkänna även det dådet, och det hela resulterade i filmen "Brev till en seriemördare"som sänds  på SVT1 ikväll kl. 20.00. (Filmen kan redan nu ses på SVT Play.)

Carmarino
9/28/17, 3:18 PM
#123

#122 Såg den igår. Väldigt intressant.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
10/8/17, 8:59 AM
#124

SVT2 20:00 Förlängt Agenda med partiledardebatt om välfärd, sjukvård, klimatet och trygghet.

[Carpinus]1
11/2/17, 9:37 AM
#125

SVT1 kl. 21.00: "Tvärvändningen" - om svängningen i flyktingpolitiken. Programmet kan redan nu ses på SVT Play.

Funderingar kring ämnet bland annat här:

https://www.expressen.se/ledare/naomi-abramowicz/nyamko-sabuni-borde-fa-en-stor-fet-ursakt-/

Annons:
Carmarino
11/2/17, 1:48 PM
#126

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
11/2/17, 6:55 PM
#127

#125 Har sett programmet och det ger väl en bra sammanfattning om vad som hänt de här åren. Fast kanske kommer debatter i olika sammanhang efter programmet bli väl så intressant. De har redan börjat och kommer kanske att fortsätta ända fram till valet.

[Carpinus]1
11/5/17, 6:15 PM
#128

SVT2 kl. 20.00: Uppdrag granskning extra: "Nytt internationellt avslöjande, där spåren leder till några av Sveriges näringslivstoppar och politiker på allra högsta internationella nivå."---

[Carpinus]1
11/11/17, 6:19 PM
[Carpinus]1
11/29/17, 8:02 AM
#130

"Enligt den senaste rapporten från Brottsförebyggande rådet är afrofobiska hatbrottsanmälningar, det vill säga hatbrott mot människor med mörk hudfärg, den mest förekommande gruppen. Homofobiska och islamofobiska motiv är den andra respektive tredje största gruppen."--- 

Uppdrag gransknings reportage Afrofobi sänds klockan 20 i SVT1 och SVT Play onsdagen den 29 november 2017.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/har-ger-sig-mannen-pa-jennifer-ropar-rasistiska-skallsord

[Carpinus]1
1/18/18, 8:39 AM
#131

SVT1 kl. 21.00 idag:

"Hur mår egentligen välfärdssverige? Erfarna reportern Britt-Marie Mattsson tar med sig superrevisorn Inga-Britt Ahlenius och ställer diagnos på patienten. I kvällens program synas polisen med hjälp av experter, före detta ansvariga politiker - och helt vanliga poliser. Bland andra medverkar Leif GW Persson, Dan Eliasson och Lisa Reventberg."

[Göstage]
4/28/18, 9:48 AM
#132

Agenda 29 april: Ulf Kristersson (M) och Jimmie Åkesson (SD) diskuterar migrationspolitik.

Annons:
[Göstage]
5/4/18, 7:35 AM
#133

Valårets första partiledardebatt på SVT2 kl. 20.00 nu på söndag. Huvudämnen välfärd och jobb, lag och ordning, migration och klimat.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-ar-amnena-i-svt-s-partiledardebatt

[Göstage]
5/28/18, 4:11 PM
#134

Uppdrag granskning på onsdag: "Metoo och Fredrik Virtanen".

https://nyheter24.se/noje/908608-cissi-wallin-kritiserar-uppdrag-granskning-

72mm
6/3/18, 9:17 PM
#135

Jag vet inte hur det kommer gå i valet eller exakt hur låg nivån kommer vara i de ändlösa "debatterna" vi måste uthärda fram till dess, men Armin Van Buuren har i alla fall skrivit soundtracket till svensk politik.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Göstage]
8/12/18, 7:58 AM
#136

Debatt SVT 1 kl. 20.00 i kväll: "Hur stoppa gängkriminaliteten?" Kan även ses i efterhand på SVT Play. "Blah blah"? 😉

sponny
8/12/18, 12:16 PM
#137

Jag har flera år lyssnat på Historiepodden. Och i år, valår och allt, har programledarna och historielärarna Robin Olovsson och Daniel Hermansson spelat in en ny kort-podd, Partiernas historia.

Första avsnittet: En SUPERARG folkpartist lessnar på det politiska hyckleriet och vill bilda nytt parti. Så föds en (o)organiserad grupp med gröna drömmar – Miljöpartiet.

[[eskils_]]
8/13/18, 11:59 AM
#138

"Samtliga partiledarna drabbar samman i Expressens och Dagens industris stora debatt på tisdag kväll – och därmed startar valrörelsen på riktigt.

Se den första partiledardebatten i Di TV och Expressen TV klockan 20 på tisdag!"

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/vinna-eller-forsvinna-i-forsta-partiledardebatten/

[Göstage]
8/13/18, 5:53 PM
#139

#136 Utdrag från TV-debatten om gängkriminaliteten. Det här kan vara de längsta 113 sekunder du upplevt, men den freudianska felsägningen på slutet om "ekonomiska flyktingar" 🤐 är värt allt lidande på vägen dit…

Annons:
[Göstage]
8/21/18, 9:46 AM
#140

Säsongpremiär Uppdrag granskning onsdag SVT1 kl. 20.00:

"Uppdrag granskning har kartlagt vilka som dömts för våldtäkt i Sverige - och söker svar på varför det inte finns någon forskning kring att så många av gärningsmännen är födda utomlands. Programledare: Ali Fegan."

[[eskils_]]
8/21/18, 10:20 AM
#141

#140 Hoppas den nya programledaren är lika lugn och orädd som Janne J.!

[Göstage]
8/22/18, 8:05 AM
#142

#141 Ja, det får vi hoppas, men det är ingen lätt person att ersätta! Personligen hade jag önskat Joakim Lamotte som ersättare, men han har väl blivit för kontroversiell.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/ny-kartlaggning-av-valdtaktsdomar-58-procent-av-de-domda-fodda-utomlands

kamera0710
8/22/18, 11:41 AM
#143

Personligen kommer jag inte att sakna Josefsson, tycker ofta att hans moraliserande tonfall blir så tröttsamt. Önskar att han kunde låta fakta och innehåll tala för sig själva i reportagen.

[Göstage]
8/22/18, 11:53 AM
#144

Du behöver inte sakna Josefsson, han kommer med en egen serie nästa år. 🙂

"– Jag ska leta upp människor som aldrig skulle le när de får se mig igen, säger han i ”Skavlan”.

Josefsson ger för övrigt sin efterträdare högsta betyg.

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2018/07/02/han-blir-janne-josefssons-eftertradare/

kamera0710
8/22/18, 12:07 PM
#145

#144 Jag vet. Han har ju haft ett sådant program förut, där han återsåg diverse personer som intervjuats. Blev överraskad att vissa, som trampat i klaveret rejält, tog det hela så avslappnat och ställde upp på nya intervjuer. (Då var också hans indignerade röst lite mer nedtonad.)

[Göstage]
9/12/18, 7:02 PM
#146

SVT1 kl. 20.00. Uppdrag Granskning. Kvällens program:  "Med bara dagar till valet avslöjade Uppdrag granskning hur Alby moské i största hemlighet erbjudit Moderaterna i Botkyrka kommun tusentals röster i valet i utbyte mot en tomt till en ny moské. Inbjudan kom via Miljöpartiets gruppledare i kommunen, Ali Khalil. Nu kan vi berätta fortsättningen på historien. Programledare: Ali Fegan."

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/fallet-i-botkyrka-anmalt-som-misstankt-valfusk-kan-utredas-av-riksenheten-mot-korruption

Föregående avsnitt kan ses här.

Annons:
[Göstage]
9/23/18, 10:40 AM
#147

SVT2 måndag: 11:00: "Upprop av riksdagsledamöter och val av talman - DIREKT. Den nya riksdagen samlas för upprop av riksdagsledamöterna och val av talman. Talmansvalet kommenteras av Björn von Sydow, fd talman, och SVT:s politikreporter Elisabeth Marmorstein. Programledare: Karin Fagerlund Jerrstedt."

SVT2 tisdag 13.00: "Riksmötets öppnande. Kung Carl Gustaf öppnar riksdagens nya arbetsår 2018-2019. Årets regionala tema, som syns i program, mat och utsmyckning, är mellersta Sverige; Värmland, Västmanland, Närke, Östergötland, Uppland och Södermanland. Musikunderhållning av jazzsångerskan Rigmor Gustafsson, Stockholms kammarkör, Arméns musikkår m fl. Efter ceremonin intervjuas partiledarna av Mats Knutson. Kommentar och analys av Anna Dahlberg, Expressen, Anders Lindberg, Aftonbladet, och statsvetaren Tommy Möller. Programledare: Katarina Sandström."

[Göstage]
9/24/18, 10:29 PM
#148

Omröstning tisdag  kl. 09.30 om regeringen Löfven skall sitta kvar. Framgår inte av SVT:s tablå, men man kommer säkert att sända det på Forum på SVT2.

[Göstage]
10/16/18, 7:49 AM
#149

"Dieten med sina tydliga kostregler ersätter religionen i det sekulariserade Sverige. Det är förklaringen till att så många just nu följer individuella dieter, menar två svenska forskare.

Många följer i dag dieter och det är inte längre pinsamt att inför ett restaurangbesök eller en privat fest höra av sig och begära individuellt anpassad specialmat. Varför så många anammat det här sättet att tänka kring mat är något flera olika typer av forskare finner intressant."---

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-foljer-sa-manga-svenskar-dieter

Mer om det här ämnet i ”Bästa dieten”, tisdagar 21:00 SVT1 och på SVT play.

[Göstage]
10/17/18, 4:59 PM
#150

"Hårt arbete"

"Under 1950-70-talen kom hundratusentals finländare till Sverige för att arbeta och söka ett bättre liv. Det här är en serie om de som kom - hur levde de, hur gick det för dem i det nya landet?"

Tre halvtimmesavsnitt. Kan ses på SVT Play till den 13 november.

[Göstage]
10/24/18, 8:14 AM
#151

I kväll kommer fortsättningen på UG:s uppmärksammade program om de så kallade Sverigefakturorna.

"Sverigefakturorna: del 2 sänds på SVT Play och SVT1 onsdagen den 24 oktober 2018. I reportaget söker Uppdrag gransknings team efter de som lurat skattebetalarna på mångmiljonbelopp – och själva tjänat stora pengar."

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/svenska-skattebetalare-lurade-pa-over-50-miljoner-kronor-av-formogen-brittisk-familj

[Göstage]
10/26/20, 10:24 AM
#152

Kanal 5 visar den uppmärksammade Estoniadokumentären. Del 1 av 5 kl. 20:00 ikväll.

Upp till toppen
Annons: