Annons:
Etikettövrigt
Läst 2822 ggr
[GunillaR]
9/4/09, 10:35 PM

Stenkastande ungdomar

Nu händer det igen, men inte på Rosengård i Malmö denna gång, utan i Göteborg. Ungdomar sätter eld på bilar, miljöstationer och även nu ett garage. När sedan räddningstjänsten kommer så kastar man sten både på brandmän och polis. Någon släppte ner en stor stenbumling rakt in i förarhytten på en av brandkårens bil så att brandmännen skadades. Detta under en utryckning.

Igår debatterades detta i programmet "Debatt"

http://svt.se/2.112003/eftersnack_2009?lid=puff_1678582&lpos=lasMer

Det går att klicka för att se programmet i repris för dem som inte såg och som är intresserade.

Vad tycker ni om detta problem? Vad ska polis och myndigheter göra?

Det framgick i programmet att de som åsamkar detta blir erbjudna ett jobb i fastighetsföretaget i området.

Vad händer med Sverige?

Annons:
Halvdansken
9/4/09, 11:47 PM
#1

Sveriedemokraterna får 5-7% i nästa val är min gissning.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

gortor
9/5/09, 1:07 AM
#2

# Tja, du har nog rätt. Om inte major Björklund kallar in milisen?

Vassna1
9/5/09, 1:27 AM
#3

Skicka hem personen som har gjort det till hemlandet igen och är det en minderårig person, så skicka hem hela familjen. Svt hade ett debattprogram för några år sedan nere i Malmö med invandre som deltagare i programmet och de tyckte att sådana bråkmakare ska skickas tillbaka till dit de kom ifrån men det tyckte inte Mona Sahlin om och sedan tystnade den debatten bort.

[GunillaR]
9/5/09, 1:45 AM
#4

Jo jag vet att detta har varit uppe till debatt förut. Och politikerna sätter på sig skygglappar. Om polisen griper in så görs det stora reportage i TV om hur elaka de är.

De där ungdomarna klagar på polisen för att de känner sig provocerade. De tycker att det är provocerande när polisen rycker ut efter larm om att någon sett att en av dem haft ett automatvapen inlindat i ett klädesplagg. Och så sätter de eld på bilar och attackerar polisen.

Många - inte alla - av dessa är ju med i kriminella gäng där det gäller att "visa respekt" genom våld och andra brott. När polisen haffar någon så blir det an salva av eld och stenkastning som straff mot polisen.

Den som känner sig provocerad av polisen har säkert inte rent mjöl i påsen.

Och politikerna sitter fortfarande med skygglappar…………..

Maria
9/5/09, 9:28 PM
#5

#3 Nu handlar detta inte om att skicka dessa människor till hemlandet. Mig veterligen är de ju hemma. Många har dessutom inget "hemland"  att åka till men nu var ju inte detta frågan.

Sysslolösheten, arbetslösheten och frånvaron av trygga vuxna människor tror jag är en stor bov.

Politikerna har ett stort ansvar liksom skolan och inte minst föräldrarna.

Man får börja tidigt och inte sätta in resurser när det redan "är för sent".

Sedan måste man visa att man menar allvar och inte accepterar liknande våld och hot i vårt samhälle. Straff tror jag dåligt på men någon form av samhällstjänst för att betala tillbaka.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

gortor
9/5/09, 9:33 PM
#6

#5 Sysslolöshet/arbetslöshet är inget godtagbart skäl för att ställa till skadegörelse. Skadestånd blir naturligtvis påföljden, ev böter eller fängelse.

Annons:
Maria
9/5/09, 9:39 PM
#7

#5 Har jag skrivit att det var ett godtagbart skäl?

Givetvis inte.

Men det kan vara en orsak.

Skadestånd och böter kan diskuteras då dessa personer varken har pengar eller jobb oftast. Fängelse utdöms ganska sällan för dessa brott därför tycker jag att påtvingad samhällstjänt är bra. Det kanske t.om öppnar upp ögonen för en "annan värld" och det ena kan leda till det andra…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[GunillaR]
9/5/09, 9:54 PM
#8

Uppenbart är det ett integrationsproblem.

Det har ju varit kravaller i Danmark, Frankrike och Storbrittanien.

# 5 - Det ligger mycket i det du säger.

Samhället måste ju markera att vi inte accepterar detta beteende och samhällstjänst kunde kanske vara ett alternativ.

Föräldrarna…………. ja de har helt tappat kontrollen över situationen. Tyvärr är det så att de inte bryr sig om att lära sig svenska språket. Eftersom barnen måste lära sig detta och kommer in i svenska genom skolan, så har de ju en stor makt, en makt som de inte är mogna att ha. Och denna makt utnyttjar de.

Ett annat problem är att det är mycket stora familjer där man bor hela släkten i samma lägenhet, precis som man gjort i hemlandet. Och eftersom man inte måste jobba i Sverige för att klara sitt uppehålle så finns där ingen drivkraft att bry sig. (nu får jag säkert på moppo för det sista)

Det är på tiden att man slutar att dalta med dessa problemungdomar och barn, för det är många småbarn under 15 år som är involverade i detta.

blombuketten
9/5/09, 9:56 PM
#9

Det är ju ändå så att om vi tänker på svenska förhållanden nu och kriminaliteten där, så vad beror den på till största delen? Inte är det en trygg och stabil barndom med tillhörande utbildning och bra jobb.

Här kan man ta och studera det som bl a Ann-Britt Grünewald skriver om vad gäller kriminaliteten och hon bör ju ändå ha en viss kompentens i området. Hon hade ju också, statistiskt sett, minst återfallförbrytare under den tid hon var fängelsedirektör för Österåker.

M a o, det ligger en hel del i det som bumbleboo tar upp i sina inlägg. Även om det inte är en ursäkt så finns det oftast förklaringar och det är kanske dem man bör arbeta efter i första hand för att komma till botten med själva problemet.

Sara
9/5/09, 10:52 PM
#10

Har sett programmet nu och det är helt galet!

Jag är själv uppvuxen i en förort till Göteborg som har haft stora problem med brottslighet.

För 15 år sedan så kastades det inte sten på poliser osv, det brändes inte bilar osv. Ta inte det här fel men det var inte infödda svenskar som rånade, slogs och förstörde. Det var inte svenskarna man var rädd för i skolan.

Samma sak idag, vilka var det som satt och försökte få det till att det var polisernas fel att de fick stenar kastade på sig?

Nu tror jag inte att det beror på hudfärg eller ursprung om man kastar sten på poliser men på någon sätt så tänker de annorlunda än vad infödda svenskar gör även om alla bor i samma förort. Jag vet, har själv upplevt det.

Jag tror det handlar om egot och avundsjukan. JAG ska ha ett jobb! JAG ska minsann…! Det är precis som om de upplever samhällets brist på jobb, fritidsgårdar osv som en personlig skymf. Jag vet inte men kan det ha något med att många kulturer ser ner på skam, orespekt osv? Att det innebär att man måste hävda sig?

Jag har vänner som är arbetslösa, massor med människor är arbetslösa oavsätt ålder. Inte går de ur hus för att bränna bilar och kasta sten på poliser?!

Sen angående det här med att de blir visiterade, är det så konstigt? Många av dem (som det sägs i programmet) har domar bakom sig. Många har vapen, jag gick inte utanför dörren utan min vässade stålnagelfil när jag bodde i Bergsjön.

Har man haft vapen på sig förut så blir man automatiskt misstänkt när det ryktas eller anmäls om vapen. Naturligtvis blir oskyldiga visiterade men hur ska polisen veta att de är oskyldiga?

Dessutom går måååånga med vapen även om de inte är synliga. Nykelkedjor gör rejält ont att få ett rapp av. En nyckelknippa på dessutom så ger en jäkla smäll.

Jag förstår helt att polisen tar anmälningar om vapen på största allvar, speciellt i förorterna. Det hela handlar om att när en del personer begår brott så får andra lida för det.

Sen håller jag helt med om att en del poliser inte borde ha varit poliser. Det finns både rasister, övervåld och aggressivitet inblandat.

Sen så snackas det om att Poseidon ska fixa jobb åt en del ungdomar som har misskött sig.. Är de helt galna?! Det är att belöna den som skriker högst, vilket resulterar i att folk skriker av bara faan!

Så var det redan för 15 år sedan. Den som skrek högst i skolan eller bråkade mest, fick mest uppmärksamhet och resurser.

Sara

[John-Weinerhall]
9/6/09, 11:36 PM
#11

Begår man brott av allvarligare typ och inte är svensk medborgare kan man bli utvisad. Men varför ska vi utvisa svenska medborgare bara för att dom etniskt sett inte är svenskar?

Ska vi utvisa adopterade personer också? i och med att man blir svensk medborgare får man fulla rättigheter, man har samma rättigheter som en vanlig medel-svensson…

Då kan vi ju lika gärna utvisa "riktiga svenskar" också… Det finns ju ingen som inte har "invandrarbakgrund" även om det är långt bak.

Jag blir så trött på alla tryngsynta obildade idioter som kläcker ur sig dom mest korkade främlingsfientliga och rasistiska uttalanden, och dessutom inte ens vet vad d pratar om…

Maria
9/7/09, 8:40 PM
#12

#11 Jag håller fullkomligt med dig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[GunillaR]
9/7/09, 10:36 PM
#13

# 11 - Man torde väl också ha samma skyldigheter, som att inte överträda gällande lagar.

Annons:
Maria
9/7/09, 11:47 PM
#14

#13 Alla svenskar har samma skyldigheter och rättigheter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[GunillaR]
9/8/09, 2:07 PM
#15

I går kväll så startade exakt samma sak i Uppsala.

Till er som tycker detta beteende är OK så är det kanske bara att vänta tills ni själva råkar ut för att era bilar tänds eld på eller era garage tänds eld på.

Detta beteende kan ALDRIG ursäktas! Har vi denna inställning i samhället att vi låter våldet få lov att härska och bestämma vår samhällsordning - då är vårt samhälle på väg utför!

[John-Weinerhall]
9/8/09, 2:08 PM
#16

#13 Absolut har alla svenska medborgare samma rättigheter likväl skyldigheter…

Halvdansken
9/8/09, 2:28 PM
#17

Och vad gör vi med dem som inte är svenska medborgare?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Sara
9/8/09, 2:41 PM
#18

Det jag undrar är varför det just är icke svenskfödda personer eller personer med icke svenskfödda föräldrar som kastar stenar och bränner ner bilar?

Sara

[John-Weinerhall]
9/8/09, 2:47 PM
#19

#17 De som inte är svenska medborgare och begår alvarligare brott och då vid upprepade tillfällen ska utvisas anser jag.

Halvdansken
9/8/09, 2:49 PM
#20

Då är vi inte så långt från varndra i alla fall, John.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
[GunillaR]
9/8/09, 3:00 PM
#21

Det som vi INTE ska göra är att ge dessa belöning, vilket tycks vara en inställning hos samhällsansvariga just nu. Det ska INTE löna sig att begå våldsbrott för att få sin vilja fram.

Om det nu är så att ungdomarna skulle vilja ha en fritidsgård, då ska man ta kontakt med kommunen och fritidsförvaltningen och inte bränna bilar och kasta sten på polis och räddningstjänsten. Att samla ihop till demonstration med plakat utanför kommunhuset är ett demokratiskt sätt att uttycka sitt missnöje.

I Uppsala hade ungdomarna varit beväpnade med tårgas som de hade kastat på polisen. Detta är inge goseungar!

[John-Weinerhall]
9/8/09, 7:16 PM
#22

#21 Jag håller med dig och har aldrig påstått att deras beteende ska belönas utan jag säger som jag sa innan. Jag berättar bara vad jag tror är uppsåtet till varför de beter sig på det sättet.

Maria
9/8/09, 8:49 PM
#23

#15 Jag tror knappast att någon tycker detta beteende är OK oavsett vem som utför det.

Du skriver i ett annat inlägg att detta är inga "goseungar" och det tror jag vi alla har förstått men de har varit mindre och yngre och det är redan då samhället ska ta sitt ansvar.

Det finns ett stort utanförskap i vårt samhälle och jag tror att det är få som faktiskt har sett det och varit "där" och har svårt att sätta sig in i hopplösheten.

Många av oss lever i väldigt skyddade världar och får ta till sig detta som händer på håll kanske i närområden och i media.

I alla samhällen så är det de människor som har det sämst som står för den högsta kriminaliteten. Nu är det så att våra invandrare/flyktingar ofta hamnar i "denna grupp" och då är matematiken inte så konstig. Så detta har inget med ursprung eller hudfärg att göra utan handlar om att vara "längst ner" i samhällsstegen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[GunillaR]
9/8/09, 9:53 PM
#24

# 23 - Jag bor själv i ett område som till 85% består av invandrare och flyktingar. Eftersom jag är sjukpensionär så har jag inte råd att bo någon annan stans än i kommunens hyreslägenheter. Så man kan väl säga att jag också räknas som "längst ner" på samhällsstegen. Eftersom jag bor bland dem som har det sämst.

Vi har också känt av de kriminella gängen på det område som jag bor. För bara någon vecka sedan så var här skottlossning några hus ifrån där jag bor. För ett år sedan så exploderade en bilbomb utanför mitt fönster på parkeringsplatsen. Det var fruktansvärt obehagligt. Men detta är de kriminella gängen, inte ungdomarna.

För övrigt så trivs jag här i min lägenhet och på området. Det verkar som om folk håller reda på sina barn här. Och som framgår av min berättelse så har vi inga problem med ungdomsgäng.

Så vad är det som gör att det inte finns några problem här? Jag vet inte, men det torde vara så att mina grannar har samma förutsättningar som de ungdomar som sätter eld på bilar och attackerar poliserna. Jag bor i Malmö.

Maria
9/8/09, 10:02 PM
#25

#24 Du svarar dig själv tycker jag. "Det verkar som om folk håller reda på sina barn här"

Däri tror jag att problemet ligger många gånger men vad som får det att vara bättre på vissa ställen och sämre på andra har jag ingen aning om.

Kanske ska man luska vidare i varför det fungerar bättre på somliga ställen och se om man kan hitta några skillnader.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[GunillaR]
9/9/09, 2:08 AM
#26

# 25

Här är hyresvärdarna mycket noga med att allting ska vara helt och rent. Planteringarna på våra gårdar brukar skötas av en familj per hus, det kan ju också spela en roll, att ungarna ibland får hjälpa till

Om man ska komma ner i källaren så måste man kontakta sin källarvakt. Och då följer han med och har uppsikt hela tiden. (Jag brukar be honom hjälpa till med eventuella kartonger som ska bäras.)

Tvättstugorna ligger uppe på markplan, några lägenheter de har slagit ihop som en stor tvättstuga där 4 familjer kan tvätta samtidigt. Väldigt trevligt tycker jag för där möter man kvinnan från Afganistan, hon som gav mig några nybakta tunnbröd. Eller en anna kvinna som är från Irak, några år ungre än mig. Vi kom på att vi hade samma nackproblem så vi stod och masserade varandra i tvättstugan :-)

Och jag har träffat många tonårskillar där som hjälper mamma med tvätten. Dessa är inte ute och gör några bus.

Kanske det behövs åtgärder från bostadsföretagen i förebyggnade syfte eller göra det så trevligt och vackert i området. Vi har väldigt fint på vårt område. På varje gård finns mer eller mindre tjusiga trädgårdsblomster. Det finns även murad grill på varje gård.

Det är kanske det lilla som gör skillnaden. Men det skulle vara intressant att få tillgång till fakta. Kanske det finns någon räknenisse på stadshuset som har koll på detta.

Ylva_87
9/9/09, 11:35 AM
#27

#26 Det du skriver om låter som samhällsarbete. Det finns studier gjorda på hur bostadsområden påverkas av att man arbetar med att involvera de boende i området.

Det har till en börjat gett väldigt bra resultat, tyvärr har det i slutet gett för bra resultat genom att det materiella har blivit så bra så att företaget som hyr ut lägenheterna har höjt hyrorna så att de som bodde där från början inte länge kan bo kvar. Detta har i sin tur gjort att man fått en helt annan grupp som bor i området och ofta har det då varit en grupp från en högre samhällsklass i och med att hyrorna höjts. Det har lett till att det på pappret ser väldigt bra ut då skadegörelsen och kriminaliteten har minskat i området. Men tyvärr har ofta problemen bara flyttats till ett annat område.

Men kan man hålla hyrorna kvar på samma nivå och fortsätta att involvera de boende i området så är det möjligt att det skulle ge ett bättre resultat. Vad jag vet så har det inte gjort någon sådan studie, då ett av de första stegen i samhällsarbetes teorin är ju att för bättra det materiella för de boende.

Annons:
Halvdansken
9/9/09, 11:35 AM
#28

Helt klart tror jag på det där med att själva ta ansvar för sin miljö, som det med växterna. Så får de sysselsättning också.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: