Annons:
Etikettövrigt
Läst 1449 ggr
Mitralis
4/24/09, 2:36 PM

Första maj

Första maj är arbetarrörelsens internationella högtidsdag som firas sedan 1890 på initiativ av Andra internationalen, bland annat till åminnelse av Haymarketmassakern 1886.
Denna dag firas runt om i världen av olika arbetarpartier och fackföreningar med demonstrationer och möten.
I Sverige har traditionen avtagit i stor grad sedan början av 1900-talet då arbetarna främst demonstrerade för rösträtten.

Kommer du att delta i någon Första maj demonstration?



Annons:
Ida
4/25/09, 3:58 PM
#1

Nej, men jag skulle gärna gå med blå flagg för att hylla det riktiga arbetarpartiet. Glad

blombuketten
4/28/09, 12:19 AM
#2

#1. Ha ha. Ja, det var ju också ett sätt att se på moderaterna……..det riktiga arbetarpartiet.

Vassna
4/29/09, 7:05 PM
#3

Stämmer väldigt bra, Ida.

Ida
5/4/09, 5:48 PM
#4

Såg precis Monas tal i repris på Svt. Hon låter gnällig och osäker tycker jag och använder bara gammal skåpmat.

Vassna
5/5/09, 1:21 AM
#5

#4 Jag hörde lite av talet men jag orkar bara inte lyssna på Mona Sahlin, hon har ju inget innehåll i sin politik. Hon gör som i shack, anfall är bästa försvar. Nu är det ju flera fackförbund som kräver att hon avgår, det skrattar hon ju bara åt och pratar bort men det blir nog svårt i längden.

blombuketten
5/5/09, 1:40 AM
#6

Det lustiga är att hon faktiskt fick hyfsat bra kritik av "förståsigpåare" på nyhetskanalerna, så något innehåll måste det ju ha varit, trots allt. Vanja Lundby fick väldigt bra kritik för sitt tal. Det kanske beror på vilket öra man lyssnar med.

Annons:
Mitralis
5/5/09, 1:48 AM
#7

#6 Brukar ju vara så att man hör det man vill höra Flört



blombuketten
5/5/09, 2:06 AM
#8

#7. Ja, det är tydligt det Glad.

Vassna
5/5/09, 2:59 PM
#9

#8 Just precis Blombuketten, kunde inte ha sagt det bättre självFlörtSkrattandeGlad

blombuketten
5/6/09, 12:31 AM
#10

#9. Hm, det där vet jag inte riktigt hur jag ska tolka…….men föredrar att tolka det som något positivt, för jag sa aldrig vad jag tyckte om majtalet……utan hänvisade till vad som sas av "förståsigpåare". Så min hörsel kan man inte dra in här Glad.

Här finns lite om själva majtalet och så dåligt som Vassna och Ida säger att det var verkar inte alla tolka det. Därav vilka öron man lyssnar med.

DN skriver så här…….det sista stycket är ju intressant och oj, så barnsligt.

Inte heller i SvD kan jag se den kritik som det ovan skrivs om. Själva talet här.

Bertil
5/6/09, 10:54 AM
#11

Satt på Duvel på Vasagatan och tog en öl i det vackra vädret. Det var ganska få muntra miner bland de tågmedlemmar som vandrarade tillbaka från Norra Bantorget efter att ha lyssnat på Wanja. Vidare noterade jag en hel del missnöje, när jag överhörde samtal bland ett fåtal följeslagare som tittade in på en öl.

Wanja verkade ha fått ett OK, från retoriker och politiska analytiker, men för fotfolket verkar hon ha mycket att bevisa.

mvh
Bertil

PS Jag tycker att det är oerhört olyckligt att vänsterfalangen är så pass skadeskjuten som den är. Ett bra motstånd gör ju att Alliansen inte kan promenera i i ett lungt och makligt tempo mot en ny valseger. Det ska vara knivskarp konkurrens om landets viktigaste ämbete!

WiktZac
5/6/09, 1:29 PM
#12

#11 Exakt. Oavsett politisk färg så borde man vara orolig för tillståndet i oppositionen idag. En stark opposition är oerhört viktigt under alla omständigheter.

F ö så är Mona en önskedrömsmotståndare om man ser till Alliansens regeringsambitioner. Men Mona har också oturen att sitta på ordförandeposten när S dels normaliseras (dvs blir ett "vanligt" parti i mängden), dels tvingas till nödvändigt förnyelsearbete och dels möter en oerhört samspelt Allians. Att sedan S kanske är det mest konservativa partiet i riksdagen och hon faktiskt kvoterades in som ett tredjehandsval lär knappast göra situationen bättre heller.

Men sedan kan man inte blunda för att hon är slarvig och klumpig också - Toblerone, hyrbilar, svarta barnflickor, p-böter, kvarskatt, olovlig körning, kronofogdärenden, obetalda tv-licenser och o-medlemskap i facket är knappast något hon stoltserar med i sitt CV?

Förtroendesiffrorna för henne är rent av katastrofala, det enda som kan rädda henne från ett historiskt nederlag är ett par rejäla borgliga affärer, rent politiskt så är det dessvärre mest gnäll och överbudspolitik.

//Zac

Ida
5/26/09, 6:19 PM
#13

Så sant som ni säger, oavsett vad Mona säger kommer jag aldrig att tycka att det är bra. Glad Men, jag kunde ändå tycka att Göran Persson, trots sin pösmunkighet, var en skicklig politiker.

Mona är skicklig i den mån att hon lyckats ta sig så långt utan att egentligen aldrig ha lyckats med någonting.

Annons:
[Carpinus]1
4/30/17, 12:16 PM
#14

Gammal tråd, aktuellt ämne - åtminstone idag och imorgon! Är det inte dags att skrota den här relikten nu? Varför skall sossarnas och vänsterpartiets stora nostalgidag vara allmän  helg- och flaggdag?

Upp till toppen
Annons: