Annons:
Etiketträttsfrågor-integritet
Läst 2659 ggr
Sara
6/18/08, 3:09 PM

PUL och medlemslistor?

Jag behöver hjälp med en fråga angående personuppgiftslagen.

Jag är sekreterare i en ideell förening och nu har frågan kommit upp hurvida det är lagligt att lämna ut medlemslistan till alla medlemmar via e-post.

Har letat på internet men hittar inte nått svar. Någon här som vet?

Sara

Annons:
Sara
6/18/08, 11:33 PM
#1

Ingen som har nån info?

Sara

blombuketten
6/19/08, 12:32 AM
#2

Önskar jag kunde hjälpa dig Sara, men här går jag bet.

UlfE
6/19/08, 12:05 PM
#3

# 0

Jag rekommenderar Dig att kontakta Datainspektionen.

Hemsida: www.datainspektionen.se

Datainspektionen har lagt ut frågor och svar angående bl. a. detta på sin hemsida. Du kan också kontakta deras jurister via myndighetens callcenter

Sara
6/19/08, 3:36 PM
#4

Tackar! Mkt uppskattat!

Sara

johan
6/19/08, 11:20 PM
#5

Du måste ha tillstånd att lagra medlemslistorna också om de innehåller personuppgifter.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Carmarino
1/5/18, 2:23 PM
#6

Den 25 maj i år träder den nya dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) i kraft.

GDPR införs för att stärka människors kontroll över vilka uppgifter som samlas in om dem och av vem, hur de lagras och hanteras.

GDPR ersätter PUL, personskyddslagen.

De nya reglerna innebär att människor kan begära ut en mängd uppgifter om sig själva och har rätt att bli raderade ur register, den så kallade rätten att bli bortglömd. Om till exempel en person har gått ur en kundklubb och inte vill att företaget i fråga ska ha kvar några uppgifter, är företaget skyldigt att ta bort dem överallt i sina register.

https://www.sydsvenskan.se/2018-01-05/de-nya-reglerna-innebar-att-manniskor-kan-begara-ut-en-mangd-uppgifter-om-sig-sjalva-och-har-ratt-att-bli-raderade-ur-register


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
papa-bear
1/6/18, 9:25 PM
#7

såg nu att tråden är 10 år, så den som startade den har säkert fått den information som hon sökte.

Upp till toppen
Annons: