Annons:
Etikettövrigt
Läst 4798 ggr
AndersE
2008-05-19 11:13

Lyckad integration

ledarsida skriver HD idag om integration. Bäst i landet (enligt magasinet Fokus ranking) är Gnosjö och Botkyrka - men med helt olika mål och metod.

"Gnosjö har 9 000 invånare. 28 procent av dem har utländska rötter. Botkyrka har 79 000, varav 35 procent är invandrare. Genomsnittet i landet är 13 procent."

Gnosjö:

"Flyktingen måste tidigt kunna se en framtidsbild av sig själv, som yrkesarbetare och familjeförsörjare, säger nestorn Sven-Åke Falkeby.

- Ingen tid slösas på att vänta tills svenskan är perfekt.

Målet är att ingen ska behöva uppsöka arbetsförmedlingen!

Flyktingen får omgående en fadderfamilj som visar hur svenskar lever, tänker och beter sig. Redan första kvällen vid ostkakebordet, delar man ut listor på lediga jobb i grannskapet. En förväntan på egen försörjning."

Botkyrka:

"I Botkyrka ser man annorlunda på saken. … Att ha ett jobb att gå till och att behärska språket - två vanliga kriterier på integration, är viktiga, men inte viktigast, anser man i Botkyrka. Lika grundläggande är att bli väl bemött, känslan av att dina åsikter spelar roll."

Jag blir imponerad - mest av Gnosjö. Att visa tydlighet, att omedelbart tala om vad som gäller. "hur svenskar lever, tänker och beter sig" Att egen försörjning är möjlig och självklar.

Och man hanterar framgångsrikt en situation där mer än var fjärde invånare har utländska rötter.

Annons:
[mingdie]
2008-05-19 12:37
#1

Jag tror att vi alla som debaterar invandrarpolitiken kan hålla med om ett par saker. Beslutet om man får stanna eller inte skall komma snabbt. Det skall inte behöva ta mer än ett par månader. Att få ut invandrarna på arbetsmarknaden snabbt är också viktigt.

Men sen kommer det som är otroligt viktigt och som man gör i båda dessa ställen. Invånarna ställer upp för att hjälpa nykomlingarna och genom att göra detta ger dom en mycket större möjlighet att bli integrerade. Det finns aldeles för många som frågar vad regeringen skall göra för att få till en lyckad integration men glömmer att alla har vi ett lika stort ansvar att se till att det fungerar.

Bra att du tog upp den artikeln Anders.

Vassna
2008-05-19 13:34
#2

I Finland tar det normalt 48 timmar att få asyl och passlösa får normalt inte stanna alls. Du Anders tog upp skolsystemet i Finland som ett föredömme och hade vi haft samma invandringspolitik som dom har så hade det fungerat utmärkt här med.

deia
2008-05-19 13:45
#3

Mingdie

men glömmer att alla har vi ett lika stort ansvar att se till att det fungerar.

Who is we all?

blombuketten
2008-05-19 13:49
#4

#0. Bra artikel. Den visar på att det går att göra något positivt. ´

Detta med arbete för att försörja sig är jätteviktigt. De allra flesta som kommer hit är vana att arbeta (ofta hårt) för att få ihop till mat. De har aldrig någonsin fått ett enda öre i bidrag, för sådant finns inte i de flesta länder.

Detta med språk och hur de i Gnosjö tänker på den biten är intressant. I många inlägg här, (speciellt från dem som inte vill ha invandrare i Sverige, så är språket bland det viktigaste och kan man inte det så är man borta och stackars oss svenska som ska behöva dras med utlänningar som inte kan språket osv osv). Min erfarenhet är att språket visst är viktigt, men du lär dig jättemycket bara genom att komma ut bland folk. En arbetsplats är hur bra som helst. Finslipa sina spårkunskaper kan man alltid göra sen.

[mingdie]
2008-05-19 15:15
#5

#3 You, me and everyone elso who lives in a country.

deia
2008-05-19 15:25
#6

#5

Everyone= Only who already lives in the country or also who is arriving???

Sorry… just to be sure if I understood right.

Annons:
deia
2008-05-19 16:22
#7

Do you remember that I questioned in other topic that immigrants could work some hours while they are studying swedish because that would help their integration also???

blombuketten
2008-05-19 17:16
#8

#2. Är du från Finland? Eller är det du som har din sambo från Finland? Tänk bara på att inte för så länge sedan kom finländare hit för att arbeta. Vi svenskar var inte alls särskilt snälla mot dem heller. De blev accepterade (någotsånär) först senare, när det kom invandrare från andra håll som gick att hacka på. Jo, så är det. Hackesystemet.

Jag har en hel del vänner som är födda här i Sverige av finska föräldrar och de hade det inte lätt i skolan kan jag berätta. Det har de själva sagt. T o m lärare kunde vara riktigt taskiga mot dessa "tattare" som jag själv hörde en lärare sa till en finländare när jag gick i skolan på 70-talet.

Det är skrämmande Vassna hur du kommenterar skolan. Det beror alltså på invandrarna hur skolan fungerar. Finska skolan är alltså bättre p g a invandrarpolitiken. Hur tänker du egentligen? Som du säger ovan så är det bara så enkelt som att göra sig av med alla invandrare så vips, kommer allting fungerar klanderfritt. Snacka om att nervärdera finska folket, för det gör du när du säger så där. De har inte behövt tänka ett endaste dugg för att få till en bra och fungerande skola, de har ju sin invandrarpolitik och den löser ju alla problem. För finländare har ju inga som helst problem i sitt samhälle???????

UlfE
2008-05-19 18:46
#9

# 0

Jag hoppas att de flesta av oss kan vara ense om att de flesta invandrare som kommer hit kommer av ekonomiska skäl. De vill lämna fattigdom bakom sig och skapa en bättre ekonomisk framtid för sig själva och sina barn.

Jag saknar Dina kommentarer till hur du ser på hur Botkyrka respektive Gnosjö hanterar frågan kring invandring.

AndersE
2008-05-19 18:52
#10

#9 Du kan ju läsa de sista två styckena.

deia
2008-05-19 19:03
#11

#10

Everybody can read the last 2 styckena, but you didn't say if you agree or not with what #0 wrote first.

Besides, it's very stranger that you praise so much the  integration system in this city.

Are you serious about this: "hur svenskar lever, tänker och beter sig" Att egen försörjning är möjlig och självklar???

UlfE
2008-05-19 19:03
#12

# 10

Hoppas att jag tolkar Dig rätt. Du anser således att Gnosjös exempel är bättre.

AndersE
2008-05-19 19:27
#13

#11 Ska jag hålla med mig själv? Vilken stads integration är det jag hyllar så mycket? Brukar jag inte mena saker jag skriver?

#12 Svar ja.

Annons:
deia
2008-05-19 19:32
#14

#13

You understood I meant #9- about immigrants coming for economics reasons!!! Do you agree with that or not???

Ok, you mean everything you write.

The point is: Do you think that integration in Gnosjös is good, it's an exemple which should be followed??? Is it that you meant em #0??

AndersE
2008-05-19 19:37
#15

#14 Flyktingar kommer ju hit för att de flyr från något.

Om du läser vad jag skriver så slipper du fråga så mycket. Vad jag tycker om Gnosjös integration torde framgå av #0.

deia
2008-05-19 19:46
#16

#15

Economic reason is not reason for getting the status of refugee.

You could have answered only 'yes' or 'no', but you are playing around with the words not to answer streight:

Do you agree or not that some immigrants come for economic reasons??

I just couldn't translate very well, but if you can't repeat with other words, it's ok.

Only 'yes' or 'no' also: Do you think that integration in Gnosjös is good, it's an exemple which should be followed???

AndersE
2008-05-19 19:51
#17

#16 Jag har ingen lust att leka dina tjugo frågor.

Jag gissar att få människor utför någon handling av bara ett skäl. Säkert finns drömmen om ett liv med högre ekonomisk standard med som en delmängd hos många som flyttar eller flyr till ett annat land.

Om du inte klarar av att läsa mina inlägg och kommentarer kanske du skall söka dig till ett forum där diskussionerna förs på ett språk du behärskar?

deia
2008-05-19 22:08
#18

#17

Listen, again, there is nowhere saying this is a swedish forum, you are the one who always is claiming for that when you don't have arguments just because I have some problem to translate sometimes and I want to be sure if I understood correctly and I ask politely for repeating.

What you are avoiding, yes, is to admit that I'm right to defending the immigrants should learn swedish and integrate and to start working while they study swedish would help them as I said before here and other topics.

Anyway, I put my english nose in your topics because you put your swedish nose in my english topics.

Fonnytorsk
2008-05-19 22:22
#19

Vill han skriva på engelska så låt han/hon göra det, det finns inga regler när man accepterar att bli medlem på det här fantastiska forumet. Ser inget problem med det.

blombuketten
2008-05-19 22:35
#20

#9. Många, från de allra flesta länder runt om i världen flyttar för att de hoppas kunna skapa ett bättre liv för sig och sin familj. Det gör vi svenskar också när vi flyttar. Ibland flyttar man för att man vill komma utanför sina egna gränser s a s. I de allra flesta fall så flyttar man p g a att man är tvungen. Spelar, enligt mitt sätt att se, ingen roll om det är p g a fattigdom/svält (bara att behöva se sina barn svälta skulle få mig att flytta), krig, inbördeskrig, åsiktsförtryck med tortyr osv osv.

Annons:
[mingdie]
2008-05-20 01:14
#21

#19 Problemet är inte att Deia skriver på engelska utan att hon inte behärskar det språket heller. Många gånger uppstår det missuppfattningar och jag har ibland svårt att förstå vad det står.

Sedan har jag lite problem med någon som skriker att invandrarna skall tvingas att lära sig svenska snabbt när hon inte behärskar vare sig svenska eller engelska. Lite väl magstarkt för mig.

blombuketten
2008-05-20 01:24
#22

#21. Håller med dig (så nu är jag nog ett fan av dig också Flört). Dessutom säger hon att hon inte lärt sig svenska för att på de/den kurs hon gått var full av pladdrande invandrare som störde lektionerna och dessutom luktade de illa………hon som själv har studerat så mycket i sitt hemland kräver mer än så för att lära sig svenska Fundersam. Här har jag svårt att hänga med i resonemanget.

deia
2008-05-20 12:34
#23

#21-22

I'll tell you once more: I don't demand anything from anybody. It's just my opinion that who needs help also must fulfill some obligations, specially, obligations which will make that person not to need help anymore.

This opinion I have in general: rights come with obligations.

Blombu, are you used to unpolite and stinking people??? I'm not, I don't like, I don't need and don't have to accept!

But again, don't mind about me, I don't need, I don't suck, cheat, use nor abuse the swedish taxes payers, let's discuss the subject in the topic.

[mingdie]
2008-05-20 13:27
#24

#23 But your obligation to Sweden if you want to live there is to learn swedish. As you seem to think that you don't have to I can only say based on your own values that you should leave Sweden and move back home.

But fortunately me and others on this site are more broadminded and think you should be allowed to stay. We think you have something to give to the country just as we think other immigrants have. Instead of looking at immigrants as enemies we see them as a great resource for the country.

deia
2008-05-20 14:36
#25

#23

No, it's not my obligation just because I don't give any kind of expenses to taxes payers here, it's the opposite, I spend my money here when I pay for everything that I need here.

I'm against the immigrant who recieves help here and still cheat the system like those who stay for 3, 4 years pretending they didn't learn swedish yet just to continue recieving contributions and not to work or working black without paying taxes, f.exemple.

[mingdie]
2008-05-20 14:51
#26

#25 No we are not talking about a finacial obligation but a moral obligation. To go and live in another country and don't learn the language is to me plain rude.

deia
2008-05-20 15:23
#27

#26

A moral obligation in what way? Is that disrespectful to swedish people?

Annons:
AndersE
2008-05-20 17:04
#28

#27 Ja.

blombuketten
2008-05-20 18:02
#29

#23. Det handlar inte om luktande människor. Det är något du använder som försvar till att du själv inte kan svenska. Fast om du inte vill vara tillsammans med en "massa stinkande" folk som är där för att lära sig svenska…….hur kan du då begära att de andra ska tåla det? De kanske tycker som du, eller hur? Vad ger just dig, som invandrare, rätt att strunta i att lära dig svenska, när du ändå anser att alla andra ska göra det? Det förstår inte jag.

En fråga, arbetar du?

En till sak. Hur kan du undvika att överhuvudtaget använda dig, på något vis, av skattepengar? Alla vi andra i detta land gör ju det, även fast vi arbetar. Bara att köpa medicin, hyra sin bostad, använda vägarna, åka kommunalt, ha barnen på dagis, sjukvård, ha barnen i skolan, skollunch osv är till viss del skattepengar.

deia
2008-05-20 19:39
#30

#29

You made me this question in other topic and I answered the best way I could.

I don't have a job here, I'm not taking the place of anybody. And I have my own money.

My husband worked and payed taxes here for +-40 years, he never had children or any other extra expenses but to himself, then my son was covered by the costs he didn't give to the system having his own children.

And I must tell you that it was very hard to convince me of this point of view because I didn't feel confortable that I didn't pay taxes here for having a child here, still I asked for a private school which there isn't in our city. Anyway, my son stayed only 6 months in international class and studied one month with a private swedish teacher to go to the normal class not to be an extra cost to the country anymore.

My son eats very little at school because the bad quality of the food so full of fet, completely unhealth.

And he is leaving back to Brasil this year to study in the university there.

Besides, a family's person have some health problems which are completely under control since I started taking care of this person that the person uses health care very, very seldom now and thantks to my knowledge this person is not today uncapable and then this person is not an extra cost to society and, if this person had became uncapable, I would take care.

I just go to doctors here for emergency and I don't buy medicines here then, but still I pay private ensurance in case that I don't have time to arrive in other country.

As I said before, I don't like to go out, I just go out most for necessity and to travel. For necessity, like to go to supermarket, f.ex., it's once in a month and it's just to follow because my husband would have to go anyway if he was not married.

I promise you that I use your country as little as possible, I don't desrespect, disturb nor destroy anything or anybody. I contribute more than I use it.

Hope now I could fulfil all the curiosities and we can go on about the subject of the topic.

Are you swedish or you just have swedish citizenship like me? I ask you because you are the first so curious swedish I have met here. Don't take in a bad way, it's just interesting since I never had seen a curious swedish before.

blombuketten
2008-05-20 20:18
#31

#30. Deia, så kan man inte resonera. Då skulle jag säga att jag och mina barn lever på de pengar som mina föräldrar, morföräldrar och farföräldrar har betalat i skatt. Så enkelt fungerar det inte. Vi betalar ALLA skatt och skatten fördelas i olika "potter" som vi alla är med och delar, mer eller mindre.

Nja, så dålig är väl ändå inte maten i skolan. Hur som helst så är det en förmån vi har. Dessutom slipper vi betala dyra terminsavgifter för att våra barn överhuvudtaget ska kunna gå till skolan. Det är också skattepengar.

Ja, jag förstår att du inte utnyttjar systemet. Att gå till sjukhuset när man behöver, eller skolan, äta skolmaten, få böcker i skolan, åka kommunalt osv är inte att utnyttja systemet. Det är det system vi har i Sverige och det är till för alla.

Kul att din son åker till Brasilien och studerar. Då får han ju tillgång till den kulturen också, vilket jag tror är viktigt för många. Jag skulle nog gjort samma sak med mina barn, om de velat.

Jodå Deia, jag är svensk och född av svenska föräldrar Glad. Fast jag är nyfiken av mig. Vill veta, lära och förstå. Därför frågar jag så mycket. Har växt upp med väldigt globala föräldrar som reste runt i världen med mig och min bror. Brasilien har jag aldrig varit i, däremot min pappa åkte dit ett par gånger. Han tyckte väldigt mycket om landet och dess invånare ska du veta. Han hade ju fördelen att kunna språk, även portugisiska, därför lärde han alltid känna folk. Han var oerhört nyfiken och pratade med alla och envar. Ville lära sig allt om olika kulturer……kanske jag ärvt hans nyfikenhet.

Magnuz
2008-05-20 21:07
#32

Anders, du måste känna dig pressad nu när du ser dig tvingad att starta två olika trådar med enda syfte att smutskasta SD. Som om det skulle vara intressant att lyfta fram två undantag från regeln och hänvisa till att det minsann går att integrera folk. Vad är du integration? Att invandrare har jobb? Vilka invandrare pratar vi om? Här följer några svar.

Invandrarna in Gnosjö är i mycket stor utsträckning ViIetnameser, en asiatisk folkgrupp som är känd för att vara flitig och dessutom mindre brottsbenägen än många andra, från t.ex. mellanöstern. Vad gäller övriga grupper så är det inte långsökt att tro att det är just "bra" invandrare, som verkligen vill försörja sig, som medvetet söker sig till Gnosjö. När Gnosjö kommun för en tid sedan erbjöd nyanlända irakier att flytta från Södertälje till Gnosjö för att arbeta, så var det ca 50 personer av totalt 2400 som sades ha visat intresse. Det säger en hel del…

Hur ser det då ut på t.ex. bostadsmarknaden? Det statliga NUTEK har i en rapport skrivit följande;

"När det gäller Gnosjö framhålls ofta kommunen som ett föredöme för integration av invandrade. Med detta menas att de flesta har jobb. Samtidigt är Gnosjö en tydligt segregerad kommun när det gäller invandrades position på arbetsmarknaden, boende och del i olika nätverk. Få av de utrikesfödda har del i de nätverk som sägs ligga bakom bygdens framgångar (Wigren 2003)."

En invandrare, Sevko Kadric, som bott i VÄrnamo skriver följande i Stockholms fria tidning;

"Jag bodde i ett område i Värnamo som heter Svalörten (men det kallas Lilla Rinkeby ibland). För bara 13 år sedan bodde det 95 procent svenskar där, men i dag är 90 procent invandrare."

Värnamo blev som sagt utsett till den mest integrerade kommunen förra året och en bloggare "Caroline", boende i Värnamo skrev då följande på sin blogg;

"I Värnamo finns området doktorn, ett bostadsområde byggt under 1970-nångång, med dålig status där den absoluta majoriteten av de boende är invandrare. Eftersom såväl Svenska Dagbladet som Fokus verkar tycka om att dela upp saker och ting i svart och vitt kan nämnas villakvarteret Amerika, på andra sidan stan, som har gott rykte med sina stora villor, av vilka en mycket liten andel ägs av invandrarfamiljer.

När jag för fyra år sedan gick på stadens då enda gymnasieskola, Finnvedens Gymnasium, kunde man skära gränsen mellan invandrare och svenskar med kniv. Skolans cafédel, kallad café Ugglan, är cylinderformad och i mitten, ungefär som någon hade ritat ut diametern av byggnaden, gick en knivskarp linje för var invandrarna satt och var de svenskfödda satt och fikade. Få, om någon, ifrågasatte detta.

Uppdelningen mellan svenskar och invandrare fortsätter: svenskar handlar på Kvantum, invandrare på Lidl, svenskar badar vid Näsudden en bit utanför stan, strax intill en konferenslokal, invandrare badar på Osudden, med gångavstånd till stan.

Uppenbarligen är det så att invandrare i Värnamo har lätt att hitta jobb. Det tvivlar jag inte på. Men vi bör akta oss innan vi drar några slutsatser av detta, likt dem Svenska Dagbladets P J Anders Linder gör när han tackar värnamos borgerliga majoritet för stadens lyckade integration.Att ha ett jobb, kunna försörja sig själv och känna sig självständig är viktigt. Därmed inte sagt att allt är frid och fröjd, att invandrarna som kommer är integrerade i staden.

(…)På arbetsplats efter arbetsplats finns det uppdelningar likt den i café Ugglan. På flera av de industrijobb jag haft i gnosjöregionen fanns det särskilda "invandraravdelningar" eller "invandrarteam" - outtalat, givetvis - men alla visste ju att det var så när avdelningen längst bort på lagret bara bestod av invandrare medan de andra lagen bara bestod av svenskar. "De jobbar bättre så" sägs det.

I slutet av Fokus artikel berättar man om "Rörstorpsskolan i Värnamo, där över hälften eleverna har invandrarbakgrund, och är känd för sina goda resultat, satsningen på hemspråksundervisning och sin nolltolerans för svordomar och »dålig svenska«. " Vad är detta för bild!!? Det vet ju alla att det är invandrarbarnen som kommer och svär, pratar DÅLIG SVENSKA (sug på den, Zanyar Adami!) och inte kan uppföra sig!

Om man framöver kommer att kunna läsa Värnamo under Integration i SAOL får jag helt omvärdera min förståelse av detta begrepp…"

Filosofie doktor Katarina Pettersson, verksam vid de kulturgeografiska institutionerna på Uppsala och Stockholms universitet och Ekonomie doktor Caroline Wigren, forskare vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping, lade 2002 samt 2003 fram doktorsavhandlingar om Gnosjö och gnosjöandan. Där kan man läsa följande:

När jag var i Gnosjö hade man ännu inte sett ett enda "blandäktenskap", alltså mellan invandrare och svenskar. Det förvånade mig mycket.

- Ofta pratar man om att samhället är duktigt på att integrera invandrare. Många invandrare har jobb, och det är fantastiskt. Men många avböjde också att ställa upp på en intervju för att de inte kunde det svenska språket.

I Gnosjö finns gott om jobb som man kan utföra utan att kunna tala svenska. De låga arbetslöshetstalen imponerar, men kineser och gnosjöiter bor inte i samma områden.

- Jag hörde berättelser som var alldeles fruktansvärda. De gör att jag inte tycker att vi kan prata om integration bara utifrån fina siffror. Vi måste se vad som händer i vardagen också."

Ur en intervju med industriföreningens ordförande i Gnosjö, Erland Kold, som själv invandrat från Danmark:

"(Reportern) - Invandrare har haft det lättare att få jobb här. Är företagarna i Gnosjö mindre fördomsfulla än på andra ställen?_

(Kold)- Nej, det tror jag inte. Här finns fördomar. En faktor är att man har behövt folk, en annan är att det finns ganska många invandrare.

Avgörande var nog, att vi fick rätt sorts invandrare, om man får vara litet provocerande. Jag vill inte nämna folkslag eller namn, men vi kunde fått andra invandrare, som inte hade haft samma företagande i blodet. Jag menar att de var väldigt utåtriktade och gick på och ville ha
jobb, ville klara sig själva.

Två stora grupper har varit invandrarna från Vietnam och från Bosnien och båda har varit mycket aktiva när det gällt att skaffa sig jobb."

_

AndersE
2008-05-20 23:01
#33

#32 Om man bortser från de rent rasistiska delarna i din kommentar så är resten inte förvånande.

Jag ställer inga krav på blandäktenskap, eller boende. En verklig integration tar lång tid.

Som släktforskare har jag tittat lite på vad som hände i USA. De flesta av de emigrerande svenskar jag försökt följa har gift sig med svenskfödda, och de har bosatt sig i områden där det bott många andra svenskar. Rätt naturligt då, och säkert också nu.

Men att få ett jobb, att kunna försörja sig själv och tillföra sitt nya land välfärd kommer så småningom att leda till även sådant som "blandäktenskap" och köp av villa i "svenneområdet".

Mina barn har klasskamrater vars föräldrar är invandrare. Några av dem bor "bland landsmän" andra har skaffat "villa i svenneområdet".

Som Piet Hein sa: "TTT" Things Take Time…

Vassna
2008-05-21 00:40
#34

#8 Vår historia kan vi knappast ändra på men eftersom Sverige har tagit emot så mycket flyktingar så undrar jag varför vi inte kan ha samma invandrarpolitik som finnländarna har.

Annons:
blombuketten
2008-05-21 00:49
#35

#34. Varför skulle vi ta efter just Finländarnas flyktingpolitik? De har ju ingen…..så gott som.

Nej, vi kan inte ändra våran historia, men vi kan se till att framtiden inte blir likadan och upprepa samma misstag om och om igen. För kan vi inte göra bättre ifrån oss än så, undrar jag om våra hjärnor är så fantastiska som det sägs.

deia
2008-05-21 01:31
#36

Bomblu

It's not that simple. It depends how much taxes your relatives payed before and how many children they had, besides it can't go back soooo many generations. I just accepted because my husband never had a child.

Fet food never has a good quality.

I have no problem about paying for what I want, I'm used to and that is the way I like to be, I'm responsible for my needs, my priorities and the consequences of my choice.

I think that the system should be used by those who pays taxes first of all and after, if it's possible, then who doesn't want to work and pay taxes also. I don't think it's fair a worker suffering in an emergency while waits because a doctor is busy treating a drunk, f.ex.

It's my view: the best you behave, the best you get in life. You want rights, you have to accept obligations. You want freedom, you have to be responsible for the consequences of your choices.

I'm very curious about many things, but I try not to ask about personal life, to be careful and avoid to embarrass others.

Ijin
2008-05-21 02:11
#37

#36 Its nothing wrong with the school food, atleast not in stockholm. If you think its bad then complain to the school and convince them to change it. Its not that hard. Just whining wont do anything about it.

And its not the better you behave the best you get, the more you take the better you get, very simple.

blombuketten
2008-05-21 02:23
#38

#36. Mycket skatt har de betalat kan jag talal om. Mina föräldrar t ex, var båda höginkomstagare och har betalat mycket i skatt genom åren. De var aldrig hemma och var sjuka, de hade varken mig eller min bror på dagis för sådant fanns inte då. De har aldrig varit arbetslösa och har aldrig använt sig av bidrag.

 Mina far- och morföräldrar har också arbetat hårt genom åren och aldrig varit arbetslösa. Min farmor var hemma och tog hand om hem och barn. Min mormor arbetade jämt då de var rätt fattiga i den familjen. Hon städade åt andra och slet hårt trots reumatism som hon fick tidigt. Hon hade inte ens fyllt 30 år när den satt in. När hon var äldre var hon så söndervärkt så hon satt i rullstol. Så nog har de tjänat in pengar åt både mig och min bror om man ska se det så.

Ja, nu tänker inte jag som du vad gäller den som är full eller inte full. Alkoholism är också en sjukdom och det är ett svårt dilemma för de flesta läkare att välja vilken man ska ta. För då kan man lika gärna säga att vi tar den som är ung först och låter den gamle dö. Eller vi struntar i den här cancersjuka och räddar den med njurproblem för den cancersjuke har mindre chans att överleva. Man kan inte tänka så. Läkarens uppgift är att rädda liv, oavsett vilken det gäller.

Undrar vilken mat din son får i skolan? Mina barn får då ingen fet mat. Men på direkta frågor ger du de mest konstiga svar som jag tycker mest är gnäll på det svenska systemet. Här har vi skollunch och den kostar dig ingenting och det enda du har att säga är att din son äter så lite för maten har så dålig kvalité. Spelar ingen roll om han äter eller inte äter. Varje barn som går i skolan räknas in i matpengen så skattebetalarna får betala hans mat också som han sen ratar.

Du kan inte svenska och det beror på stinkande utlänningar.

Du tror att eftersom din man inte har egna barn så lever du och din son på hans skattade pengar. Så är det inte. Du och din son och alla vi andra också, har det vi har i Sverige på allas skattade pengar.

Din sista mening förstår jag inte mer än att du vill kritisera mig för att jag är nyfiken. Du skriver att du försöker att inte fråga om privata saker och jag antar att du menar mina frågor till dig. Självklart frågar jag då du sitter och har så många (ofta dåliga) åsikter om andra invandrare. Själv uppfyller du inte alla de krav du ställer på andra och då undrar jag om du själv arbetar, varför du inte kan svenska och vill också få dig att förstå att du, liksom vi andra, faktiskt dagligen använder oss av skattepengar för så är det svenska systemet uppbyggt. Om din son får barnbidrag t ex så är det inget som kommer från din mans skattepengar bara för att han själv inga har.

Man kan vara elakt nyfiken och stå bakom gardinen hemma och titta på vad grannen sysslar med och sen bråka över det. Eller sitta med öron stora som grytor för att snappa upp saker som man sen kan sprida av ren elakhet. Det är inte min nyfikenhet. Jag är nyfiken på livet, på människor och på så mycket och jag vill lära mig nya saker varje dag, för då mår jag som allra bäst. Inte heller är min nyfikenhet eller kalla det vetgirighet sådan att jag är ute efter att genera någon.

Om man aldrig frågar får man heller inget veta. Det absolut bästa sättet att undvika okunskap är att ta reda på det man funderar över och på så sätt undvika att påstå fel saker.

AndersE
2008-05-21 11:02
#39

#36 "Fet food never has a good quality." Lästips

Männsikor som inte vill arbeta ska inte ha bidrag.

I övrigt har vi ett välfärdssystem som omfattar alla. Det är jag stolt över och jag hoppas verkligen att du och dina (sd)-vänner får chansen att rasera det.

I övrigt har du naturligtvis rätt i att ett samhälle även ska innehålla skyldigheter. Vi har många sådana, men jag tror att vi dels kan behöva fler, dels vara tydligare om vad som gäller och vilka konsekvenser det får att inte följa detta.

deia
2008-05-21 11:41
#40

#37

Quality standard is a personal reference. What is good enough to someone maybe it's not good enough to someone else.

Because of this personal standart, I can't demand a country to change just to please myself. I hope they have nutrition professionals to decide the food for the schools, I don't agree with their choices, I solve my problem personally.

And its not the better you behave the best you get, the more you take the better you get, very simple.

What do you mean?

jen
2008-05-21 12:10
#41

Jag tycker det är bra exempel i inlägg #0

Vore ju bra om fler gör så.

Finland kan vi inte jämföra oss med när det gäller flyktingpolitiken eftersom dom inte alls tar emot lika många flyktingar som Sverige gör + har gjort det i många år.

Nu har jag inte läst alla inlägg eftersom engelskan inte är så lätt att förstå när det är så långa utdragna meningar.

Men om jag fattat det rätt så anser du Deia att "Du minsann utnyttjar inga skattepengar" Men det gör du ju hela tiden! Gatan du åker/går på underhålls,plogas,sandas och lyses upp av gatlyktor när det är mörkt, Det är skattepengar.

    Skolan som andra nämnt, Vem tror du betalar lärarnas löner,hyran för lokalerna,städning i skolan mm?? Detär inte gratis. Tror det är uträknat för längesen att en elev i skolan kostar 90000kr/termin eller om det var år i snitt.

Medicin,läkarkostnader, gratis busstrafik i vissa städer mm

listan kan göras väldigt lång

Annons:
Ijin
2008-05-21 12:12
#42

#40 You used the logic that if you behave you get good stuff, and that isen't true what so ever. You cant sit around and wait for things to happend, you have to do something about it yourself.

If the school food is fet, then the school will change it, they did so in my school after several complains. Its really simple!
Less talk, more do.. That's all I have to say.

jen
2008-05-21 12:15
#43

Kom på stor utgift till.

Personalen på fängelser! För vi vill väl kunna sätta i bovar och banditer bakom lås och bom?

Det kostar samhället väldigt mycket

Ja, och poliserna också förståss. De behöver vi ju också

jen
2008-05-21 12:17
#44

Ang maten i skolan så brukar man kunna välja mellan vegetariskt och "vanlig mat"

Ijin
2008-05-21 12:18
#45

#44 Stämmer.

jen
2008-05-21 12:22
#46

#45 Ja, jag tror också man kan be om annan mat som är mer individuell.

När jag jobbade i skolköket så hade jag ibland 18st olika individuella rätter att servera till en del barn. Det tror jag inte har ändrats

deia
2008-05-21 13:37
#47

#38

I just meant that I resumed the question and it's not not so simple as I said, nothing about your life which I know nothing about, dear.

I know how hard that is to the doctors, I'm not blaming them. I gave an exemple of a situation only to explain how I think. Anyway, I think that to become addicted to any kind of drugs is a choice, you are not addicted before you start the first time and nobody can say today 'I didn't know about it', but I still give a discount to children and teens because their emotional condition and the parents are responsible for them.

In my job in Brasil, we have a private health insurance, I sugested that drugs addicted adults(including smokers) should pay more because the risks that they will be sick more often and with more serious sicknesses are higher. And I smoke, even that we didn't know the risks yet at the time I started and became addicted! I understand that it's the same principle of paying per each child you decide to have as we do there.

What I mean it's the criteria to someone to be worthy of rights should be according to how much that person contributes and the ammount of this payment should also be according to how much risks that person takes in her/his choices.

If I choose to make unresponsible choices, I should pay more for this because of the risks of more serious consequences with higher costs.

It's completely diferent the situation of someone who didn't make any kind of unresponsible choice but naturally get someone problem and needs help.

For ex., I choose to drink and drive(or to drive in high speed or what else that is my choice) and I crash the car of someone who was driving completely according to the law, completely responsible. We both get very hurt with life risk and there is only one doctor who saw the accident(he knows the situation). Who should the doctor save??? He has to choose.

Why are my answers awkward? I just answer what I think based on what I've seen, I know for sure, according to my quality standards which I was used to.

Because the food at school is for 'free'(not so free since is payed by taxes payers, then is not a favor to the payers), then should everybody just be thankful and not question about the quality?

I prefer then to pay less taxes and I pay directly for what I need with the quality standard that I want to have. If it's offer me sh*t, then I don't want, they can keep it. In Brasil, I pay all the taxes and it bad public services are offered, I don't want them, I pay extra to have as good as I want.

I'll tell you again. I worked hard my whole life to build a confortable situation which gives me the chance to choose what, when, how, if I want to do most of the things and to have stinking people close to me is something that I don't have, need nor want to have and I can afford to do that. Just simple like this.

I don't live on my husband taxes. No way! I don't use the system and I pay for what I need here and there are taxes included in everything I pay for here. And my son arrived here he already was 14 y.o., if my husband had had a child living here since he/she was born, you can count then that 14 years were saved because the system was not used by a child from my husband during 14 years.

Taking a normal situation, one person(who is honest, responsible, respectful) works and pays taxes for herself/himself and covers the costs for having one child who will keep this proportion fairly in the sytem when grows up and also works/pays taxes.

Here, you pay much more taxes than we pay in Brasil. There, if I put together the taxes which I pay more the private services I pay extra for, the ammount becomes +-the same you pay in taxes here, but then I have there much better quality services for these extra payments than you have here.

I prioritize education and health in my life, then I prefer to pay less taxes and pay extra to have the quality I want to me. I live here afraid of needing health care for the situations I've seen here which I never had in my whole life, it's just scaring. Never to get old here, this thought makes me cry, it would be one of the worst punishment I could get in life because I think it's absurd the way that sick and/or elderlies are treated here.

Bomblu, I just talked about myself, how I see to ask about personal life and that could embarrass others because the person can't answer for diferent reasons in internet, nobody should expose the own life in internet, I'm careful because I already had problems since it becomes easy to take pieces here and there to disclose where you live, that even can be dangerous.

I didn't mean anything about you even because it doesn't disturb me to answer personal questions at all. If we were talking face by face, you could answer whatever and I would answer without problem, but it's different in internet. I should have especified this better.

deia
2008-05-21 13:44
#48

#42

I can't believe Sweden needs a brazilian to come here to say 'look, this food is too fet'!!! I can't believe the swedish professionals at school can't see that or the swedish people doesn't know that. Just here, you can see others saying the food is good enough!!!

Annons:
AndersE
2008-05-21 13:46
#49

#47 Förväntar du dig att någon skall läsa det? 

#48 Vad är det för fel på fett? Barn behöver mycket fett.

jen
2008-05-21 13:55
#50

#47 Du skriver alldeles för mycket och osammanhängande för att man ska orka läsa allt det.

#48

Om ni talar med skolan om maten så tror jag de kan ge ert barn annat. De som inte äter ko-kött här får annat tex. Har ert barn problem med fetma?  Barn ska ju inte banta om de ej har problem med fetma

blombuketten
2008-05-21 15:04
#51

#47. Jag blir så trött. Varför vänder du på det jag skriver? Var har jag sagt att man inte kan ifråga sätta saker och ting bara för att det är gratis (eller betalt med skattepengar om du så vill)? Ingenstans. Jag försöker tala om för dig att även du och alla vi andra dagligen lever i ett system som går runt på skattepengar. Bl a skolmaten. Alla kan, om de vill, klaga på skolmaten. Det jag reagerar emot är att du ställer andra krav på invandrare än på dig själv. Frågar man dig varför du inte kan svenska så klagar du på skolan, frågar man dig om du jobbar så säger du nej men din man betalar skatt för dig och din son. När jag talar om att din son som går i skolan också får del av allas våra skattepengar så säger du att maten i skolan har dålig kvalité och därför äter han lite. Du har hela tiden ett klagande svar på mina frågor.

"I live here afraid of needing health care for the situations I've seen here which I never had in my whole life, it's just scaring." Vad menar du med detta? Nu klagar du också på våran sjukvård och äldreomsorg. Vad sysslar du med? Du klagar ju på det mesta här i Sverige. Till och med på invandrare som klagar på Sverige klagar du. Vad vill du själv? Förändra Sverige efter dina principer? Tror du att du som utlänning kommer att ha rätt att få klaga till ett parti som SD? Glöm det.

Märker du inte själv att du egentligen vet väldigt lite om Sverige. Jag har berättat för dig en hel del om sjukvård och äldreomsorgen i Sverige då jag jobbar med just sådant och har gjort i över 30 år. Du tar inte till dig ett dugg av andras erfarenheter och/eller ord från oss som faktiskt levt hela våra liv här.

Jag har ju bott i ett land liknande ditt och jag kan säga att sjukvården inte är så mycket bättre. Dessutom är det bara en liten klick som har tillgång till ordentlig sjukvård. Resten får de smulor som blir över och det vet du mycket väl.

Självklart lägger man inte ut hela sitt privatliv på Internet och såna privata.frågor har jag inte ställ heller.

deia
2008-05-21 15:13
#52

#28

In what way??? Why??? How???

#39

I couldn't understand that.

deia
2008-05-21 15:15
#53

#49

If you don't read what others write, then I don't know what you are doing here. Anyway, you read if want, it's your problem, I like to read everything.

Then you give fet to your children, also it's your problem. I don't give!

deia
2008-05-21 15:20
#54

#46

18st olika individuella rätter

What reasons? Medical reasons?

#50

I never would do that if it's not for medical reasons. But, since I believe to eat fet is not health based on many nutrition studies I've read, I just solve my problem without disturbing with demands which would encrease the costs to the system.

Ijin
2008-05-21 16:00
#55

#53 Human Metabolism requiers calories, and fet is a very very good source of calories….<.<

Annons:
deia
2008-05-21 16:28
#56

Blombu

(Many times, I use 'you' as impersonal, like you use here 'man')

English is not out language, swedish is not mine, we can't hear the voice intonation, of course, many times the words can be interpretated in a diferent way which you intended to. That is the reason I write so much, in details, I wouldn't need to write half in portuguese.

Maybe now I didn't understand you again. You ask me whatever you want and I answer accoding to myself, my experienses, my knowledge, my point of views, but you dislike my answers because they are complains according to your interpretation. I'm sorry but I'll not answer anything alse than the truth just to please you or anybody else. That is my truth, my life, my reality, my experienses, my perception.

I'm not complaining and I don't want to change anything. As you said, I'm an immigrant, it's your country and swedish people should be the one to see what is wrong/bad and change it, but of course that maybe people even don't know that is wrong/bad because maybe people don't know other paralel better to compare to.

My principles??? I thought principles like honesty, respect, responsability, work were universal principles. I didn't know a society can work good with its people behaving dishonestly, disrespectfully, unresponsiblely and lasily. I believe a society can't work without those principles because I've seen my country getting destroyed exactly because of lack of those basic principles. But if you say that you country can work good without them and that they are only mine, then you must be right since you know your country so well, of course.

I never said I know a lot or more than a swedish. I talk about what I've seen and experienced here and what I even have heard from some swedishes who live here their whole lives like you(and I never said I don't believe you!) and the truth is that is not good enough to my standard. I believed Sweden was much better since I grew up reading and hearing about it as a wonderful life standard here, it can be, but it's not to me.

In Brasil, if you can pay and I can, you have the best and this best is much better than this common public services you all have here yet you pay very high and you could have that same best as I have there for the same price you pay here. And I'm trying to show you that I get much better services there(a 3o. world country!!!) for the same money you pay here.

Brasil's social problems are for moral reasons, not economic.

If things continue to go on this way here, in the future, public services will just become worse and worse, it will not get better since the number of users encreases faster and much more than the resources. It's math only.

Evrything you ask about my life is personal. It's not personal to ask about the subject in the topic, f.ex.

You should rest since you are so tired of me.

Ijin
2008-05-21 16:34
#57

#56 Brasil has a lot more resourses then sweden does, so you cant really compare those two countries. Its werid that all the countries that does have alot more resourses aint developed…

blombuketten
2008-05-21 16:39
#58

#53. Mina barn får också fett. De behöver "riktig" mat när de växer upp. Det är inget fel på fett. Det som däremot är mindre bra är att sitta och slänga i sig snabbmat vareviga dag. Det är en helt annan sak. Fettet behövs för kroppen och för hjärnas utveckling.

Gör man egen barnmat så ska man till och med lägga i extra fett.

Om man tänker på att folk förr i tiden åt väldigt mycket fett och ändå sällan var tjocka, så kan man fundera på vad det beror på. Skulle tro att folk förr i tiden arbetade hårt och gjorde sig av med det fett de fick i maten. Idag är vi mer stillasittande och behöver inte samma mängd fett som förr. Där är skillnaden. Man ska alltså inte äta mer av någonting som kroppen inte kan göra av med. Men vi behöver allting i kostcirkeln ändå.

De som inte äter kött t ex, kan anse att de är hälsosamma. Fast ändå är de tvungna att inta "substitut" för köttet för att kroppen ska orka med, proteiner.

deia
2008-05-21 17:55
#59

#55

Fet just is a very cheap bad kind of calory, it gives serious side affects. You can get calories enough with good quality, healthy, but more expensive.

#57

What did I say?

Brasil's social problems are for moral reasons, not economic.

deia
2008-05-21 18:10
#60

#58

What is that you try to convince me??? There is already fet enough (which we can't avoid) in most of the foods. Nobody needs to eat fried food full of fet because it's necessary extra fet to have calories enough! Eat carbohydrates, it's more healthful.

If the health professionals are saying this here, then I really have excelent reasons to be scared about health care here!

And imagine all those reactions yet I don't demand any special food to him!!!

I will not start discussing about nutrition in a politic forum.

AndersE
2008-05-21 18:29
#61

#60 Så du tror att kolhydrater är nyttigare än fett? Om ditt barn är överviktigt kan det vara sötsaker och andra kolhydrater som är problemet, snarare än fett i skolmaten.

Som sagt - titta gärna in på kolhydrater iFokus

Magnuz
2008-05-21 19:39
#62

Du är rolig du Anders. Hela denna tråd startas med följande ord;

"På ledarsida skriver HD idagLänken öppnas i nytt fönster om integration. Bäst i landet (enligt magasinet Fokus ranking) är Gnosjö och Botkyrka"  

Du vill alltså lyfta fram Gnosjö som ett exempel på bra och lyckad integration. När jag då ger exempel på och visar på motsatsen och det något enkelsidiga budskap som tidningen fokus vill förmedla så skriver du;

"En verklig integration tar lång tid."

What´s up with that? Är det "låtsasintegration" du hyllar och ser som bra alltså? Så länge folk arbetar, skit samma med vad, och har en arbetslöshet som är lägre än rikssnittet för invandrare, så är det bra integration?

I din desperata jakt på argument mot SD och de som insett att mångkulturexperimentet inte kommer att fungera, varken här eller i något annat land, griper du efter halmstrån. Det är dags att du inser detta.

Annons:
Ijin
2008-05-21 20:00
#63

#62 Tja, det är bättre än att vara främlingsfientlig iallafall.

AndersE
2008-05-21 20:06
#64

#62 Ja, eftersom jag inte vill styra över hur folk ska leva. Dvs, jag är liberal och inte (sd)-anhängare, så är jag nöjd om människor kan arbeta, försörja sig och inte bryter mot lagar. Lite förenklat är det vad jag förväntar mig av mina med-medborgare.

Om folk firar jul eller ej, vilken religiös tro de har, var de vill bo och vem de vill gifta sig med - ja, det tycker jag var och en kan avgöra själv.

jen
2008-05-21 20:47
#65

#54

Ja, det kan vara av medicinska skäl, eller religion, eller vegan eller om någon mår dåligt av viss mat av olika orsaker.

Jag tycker du ska fråga den matansvarige på skolan.

Men jag undrar ännu varför du ej tycker att ert barn ska äta fett? Är det pga problem med fetma?

Magnuz
2008-05-22 00:50
#66

Så segregation är inte ett problem enligt dig?

AndersE
2008-05-22 02:06
#67

#66 Lite svår fråga. I de flesta städer har man segregation efter t.ex. ekonomisk förmåga.

Principiellt tycker jag människor ska få bosätta sig där man vill även om det leder till segregation.

deia
2008-05-22 08:46
#68

#61

Why are you fat, nutrition expert?

That is ridiculous to be already attacking me so personally to discredit me that it arrives even about what I believe it's the best food to my child when you have nothing else to argument.

And you still dare to accuse SD of extremism, intolerance with multiculture society!!! What a joker!!!

Hysterical nacionalistics reactions and imposition of homogeneous ideology. Is SD the nazi one??? Look at yourself first before point your finger at others!!!

I've talked to SD members, criticizing swedish systems exactly as I have talked here and I never was attacked, treated disrespectfully and nome of them had hysterial nacionalistics reactions like here, instead they wanted to hear me, they wanted to know what I think.

As much I discuss here, more and more I'm convinced that SD is soft compare to people like you.

Take your mask away, show you true extremist face!!!

deia
2008-05-22 09:07
#69

#65

That is the point: to demand freedom of religion(specially, a completely different religion with completely diferent bases and customs) and then the religious group grows until it's powerful enough to start making demands based on their religion and the taxes payers must be responsible for the costs to you to practice your religion.

There is a city in south which is already discussing about not serving pig meat(and its products) at schools anymore because it affects some religious groups. Soon it will be about cow meat also.

Maybe they will demand some day even that Sweden must import their tipical foods to preserve their culture with their children here. And only God knows what else they will start demand!!! Wait and see.

Who wants freedom also must accept the responsability for the consequences of your choices and religion is a choice.

Annons:
jen
2008-05-22 11:24
#70

#69 Nu har jag försöktat hjälpa dig med att "tipsa" att ditt barn får en annan mat

Till svar får jag om jag fattat det rätt att det är FEL att man ska kunna få annan mat i skolan pga religion? Är det  så du menar?

Jag tycker det verkar som du bara gnäller!

Du bor här i Sverige, och din man betalar skatt för er två???

Hur skulle det se ut om alla tänker så? Ska bara halva Sveriges befolkning betala skatt medans  de andra åker snålskjuts?

Hur tror du vård-skola-fängelser mm  mm  skulle se ut då?

AndersE
2008-05-22 11:33
#71

#69 "Maybe they will demand some day even that Sweden must import their tipical foods"

Vi lever inte i ett kommunistiskt land. Det är inte staten Sverige som importerar mat. Mat importeras av företag som försöker tillgodose marknadens krav. Om det finns en marknad för "tipical" mat så finns det säkert någon som vill tillgodose det.

När jag växte upp var hamburgare och pizza exotisk mat. Idag klagar svenska barn på maten under semester i främmande land - "vi vill ha svensk mat, pizza och hamburgare".

För (sd) betyder detta att vi blivit utsatt för amerikansk och italiensk kulturimperialism. För människor med normal politisk uppfattning kallas det förändring och utveckling.

deia
2008-05-22 11:57
#72

#70

You understood me right. And I mean not only about school and religion.

I mean that you shouldn't make your personal choices and demand from others to carry the responsabilities for the consequences.

Does gnäller mean 'to complain'? If it's so, I answered that at #56.

Du bor här i Sverige, och din man betalar skatt för er två???

I answered in #30 and #47.

Would it be ok if I start practicing macumba(kind of vodoo), traditional religion in Brasil, and then I demand the tipical food of this religion(which you just can't find the main ingredients in Sweden) to have at school to my son?

Or also, based on my religion(macumba), I cut the neck of a chicken at midday in a cross of roads and leave it there with blood and wine spreaded around, candles burning among other things?

Ska bara halva Sveriges befolkning betala skatt medans  de andra åker snålskjuts?

Hur tror du vård-skola-fängelser mm  mm  skulle se ut då?

Sorry, I couldn't understand the 2 questions above.

jen
2008-05-22 12:35
#73

Dom sista frågorna undrar jag om

Du säger att  din MAN betalar skatt, så därför behöver inte DU göra det. Och att du inte använder skattemedel.

Då undrar jag hur du tror det skulle bli om alla tänker att bara EN i varje familj betalar skatt.

Vilka pengar ska då användas till vården,skolorna och fängelserna? PLUS allt annat som betalas av skattemedel

deia
2008-05-22 13:59
#74

#73

Dom sista frågorna undrar jag om

And? What do you think?

I've already explained that several times above and in other topics. I'm sorry but I'll not repeat everything again, it's published, it's just to read.

jen
2008-05-22 15:00
#75

vad jag tror?

Jag tror att landets ekonomi skulle köras i botten om alla tänkte så.

läkarkostnaderna skulle bli välsigt höga för de som ska till läkare, operationerna skulle folk inte kunna öra pga att de ej har råd

deia
2008-05-22 15:29
#76

#71

Did the 2 peas inside your head loose conection?

Annons:
deia
2008-05-22 15:33
#77

#75

And I think all the problems would be solved if doctors use pink shoes.

AndersE
2008-05-22 16:16
#78

#76 Har du slut på argument?

deia
2008-05-22 16:20
#79

#78

It's impossible to argument to 2 disconected peas, I'd have to spell each word, explain each letter.

AndersE
2008-05-22 16:23
#80

#79 Tänk, jag tror jag begriper din "engelska" bättre än du begriper min svenska…

deia
2008-05-22 16:35
#81

#80

Really??? I'm impressed you can understand any language, you don't seem to understand even swedish.

AndersE
2008-05-22 16:38
#82

#81 Jag hade alltså rätt i #78. Det tråkiga är ju att du inte slutar diskutera när du inte har något att tillföra, utan övergår till personangrepp.

jen
2008-05-22 18:14
#83

#77 Det bevisar hur oseriöst du tänker på situationen.

Annons:
blombuketten
2008-05-22 18:34
#84

Deia, nu kanske det är dags att lugna ner sig lite. De sista inläggen du gjort är endast något som du skriver för att du är lite sur. Argumenten tryter och då är det lätt att man börjar angripa folk personligen istället.

Du säger t ex att jen har 2 ärtor till hjärna. Du själv sitter med en slags "tolk" på datorn för att du inte förstår vårat språk och det leder rätt ofta till att vi missförstår varandra, då denna typ av tolkning lätt blir fel.

Vad gäller skollunchen så kan man få annan typ av mat, inte bara p g a religiösa skäl, utan också därför att man har någon sjukdom som gör att man inte tål allt. En diabetiker kan inte alltid äta vad som helst och får då en annan matsammansättning. Lika är det med de som är glutenallergiker, lactosintoleranta. Det finns även de som är pollenallergiker och p g a detta inte tål morötter, äpplen, stenfrukter, nötter och så vidare. Det är väl rätt självklart att de ska kunna få en annan typ av mat?

Du har många åsikter och kan inte alls ta till dig en enda sak vi berättar för dig. Du vänder och vrider på det mesta och lyssnar inte till oss som, trots allt, växt upp här och har mer vetskap än du om landet.

Om jag flyttade till Brasilien så skulle jag självklart bilda mig en egen uppfattning också, men samtidigt vara mycket lyhörd till vad den inhemska befolkningen har att berätta. Både historiskt och nutid. Sin kultur och sitt tänkande. Jag är inte född i Brasilien och har inte växt upp där och vet då rätt lite om själva landet och dess befolkning.

Du säger emot dig själv hela tiden då du säger att man som invandrare inte ska sitta och klaga, för det gör du hela tiden.

jen
2008-05-22 19:10
#85

Det var till Anders som Deia skrev att han har två ärtor i hjärnan. Men vem det än var till så bevisar det att när argumenten tryter så tar hon till personangrepp.

Det verkar inte hjälpa hur mycket vi än försöker hjälpa Deia vad man kan göra med skolmaten, för det är iallafall fel

blombuketten
2008-05-22 20:20
#86

Oj då, där såg jag fel Generad. Visst var det till Anders Deia skrev så. Fast som du säger, spelar ingen roll. det är lika fult ändå.

deia
2008-05-23 01:57
#87

#84

Anders doesn't like to read what I write, uses to say that nobody will read and then uses to play smart that it's even an insult to the inteligence of others, I'm just playing with him also to check if it's so funny.

Sickness is not a choice, religion is.

To be born and live the whole life in the same place don't make a lot of people inteligent.

I listen to arguments, I even answer and sometimes I even change my opinions when the arguments have coerence and logical. I have been left wing before(who never was???), but I developeted and stopped believing in empty ideas long time ago.

I don't talk against myself because I talk agains dishonest, disrespectful, unresponsible, lasy immigrants. Besides I'm not like most the immigrants who arrive here with nothing and left less than nothing in their country. Please, don't generalize as immigrants are one homogeneous group.

deia
2008-05-23 02:00
#88

#82

Didn't you like your own poison? It's exactly that you use to do.

deia
2008-05-23 02:02
#89

#83

My dear, I answered something as crazy as the answer you gave since my question before had nothing to do with your answer. Besides, for your questions, it was clear that you didn't mind to read and follow the discussion. Then I don't take you seriously like I don't take Anders who uses to make the same as you.

And it seems this topic here has nothing useful to give anymore, then I'm out until someone serious appears again to debate here or in others. I've better things to do.

Bye!

[Göstage]
2018-09-20 10:39
#90

#0 Så  är det idag, tio år senare:

Gnosjö:

"Jag vill sprida Gnosjöandan till hela landet", mässar Annie Lööf i den film som postades i Centerpartiets sociala kanaler en dryg vecka före valet, och fortsätter:  "Gnosjöandan för mig handlar om samarbete mellan småföretag, föreningsliv och kommuner där man ser till att hålla ihop och hjälpa varandra. Där man skapar en bra integration och där människor kommer i arbete".

_Centerpartiets partiledare född i Maramö två mil från Gnosjö i Jönköpings län har ända sedan tiden som näringsminister i Fredrik Reinfeldts borgerliga regering lyft Gnosjöandan som föredöme. I sin bok "Sanningens ögonblick" skriver Annie Lööf med värme om en anti-jante-mentalitet och berättar om flyktingarna från krigets Balkan på 1990-talet som blev hennes nya vänner och klasskompisar.
_

Men det är inte Annie Lööfs politiska budskap som har fått störst genomslag i Gnosjö-regionen. Sverigedemokraterna fick 21,78 procent i riksdagsvalet mot 15,88 för fyra år sedan, Socialdemokraterna backade fyra procentenheter till 26,32 och Centerpartiet landade på 9,77."---

_"– Det är klart att Gnosjöandan förändras över tid allteftersom vi får människor från andra kulturer hit. Det blir inte samma sammanhållning, säger Eric Westroth, SD-politiker från Kulltorp som tar plats i riksdagen."---
_

 https://www.expressen.se/nyheter/loof-lyfte-gnosjoandan-sd-blev-storsta-parti/

Botkyrka:

"I Botkyrka, som hade en total arbetslöshet på 10,7 procent i mars, var arbetslösheten bland utrikesfödda 16,8 procent medan den bland inrikes födda var 4,5 procent. Fyra av fem arbetslösa födda utomlands

De här siffrorna innebär att närmare 80 procent av de arbetslösa i Södertälje och Botkyrka är födda utomlands. Samtidigt är de utrikesföddas andel av befolkningen i åldrarna 16-64 år runt 50 procent i båda kommunerna."---

https://www.svt.se/nyheter/val2018/stor-skillnad-i-arbetsloshet-mellan-lanets-kommuner

Annons:
[Göstage]
2018-10-05 16:42
#91

#90 "Under våren 2018 åkte näringslivet i Gnosjöbygden gemensamt till Holland för att använda sig av speeddejting för att hitta kompetent arbetskraft. Ett drygt halvår senare är tio personer med familjer på plats och samtliga har jobb."---

"– Det finns ett väldigt stort behov, inte bara här utan i hela landet. Vi har en bas av tillverkningsindustri som i dagsläget tvingas säga nej till ordrar för att vi inte har tillräcklig kompetens, säger Nina von Krusenstierna, vd Business Gnosjöregion AB, som anordnade speeddejtingen."---

"Anna Petersson är HR-chef på Thule Group i Hillerstorp och hon är väldigt nöjd med rekryteringarna. Till våren kommer företaget att åka till Holland i egen regi för att försöka anställa ytterligare kompetens. – Det är viktigt att hela tiden fylla på och växa med rätt människor. Och det är det som har gjort att Holland känns extra spännande för oss, där finns välutbildade ingenjörer som delar de värderingar som vi står för, säger hon."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/efter-speedating-tio-hollandare-har-fatt-jobb

Tack och lov att arbetskraftsinvandring finns, som kan tillföra kompetens! 👍

[Hayabusa]
2018-10-05 18:56
#92

#91 Absolut - invandring är positivt när pusselbiten passar 👍

Emo
2018-10-06 06:21
#93

Synd bara att migrationsverket hellre ser att kompetent arbetande skattebetalare flyttar från landet än att låta dem ta hit sina duktiga barn. Det går bra att jobba ihop pengar till barnens försörjning i Sverige, ha arbete, bostad och vara gift här, men barnen är inte välkomna. Det ska vara folk med försörjningsstöd för att få ta hit sina barn.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Upp till toppen
Annons: